Videokaart defect of software issues?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 040-Skillz
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 14:30
3 weken geleden ervaarde ik voor het eerst problemen toen ik mijn PC aanzette en constateerde dat mijn 2e monitor geen signaal meer ontving. Ik heb toen de twee HDMI poorten van mijn videokaart omgewisseld, waarna mijn andere scherm het ineens niet meer deed. Tevens ook nog een andere HDMI kabel geprobeerd, maar dat had geen effect. Als gevolg een Displayport kabel besteld, in de hoop dat het probleem gewoon een defecte HDMI poort op mijn videokaart was.

Kort erna die dag kwamen er steeds roze strepen in mijn scherm en vreesde ik het ergste. Maargoed, toch in alle hoop de drivers geüpdatet en de problemen zo nu en dan uit kunnen stellen. Wel paar keer gehad dat hij vastliep tijdens het gamen en ook een aantal keer weer de strepen terug.

Nu zit er nog garantie op mijn videokaart. Hij is 2.5 jaar oud, maar eigenlijk kan ik mijn PC niet missen, dus als het niet nodig is, stuur ik hem liever niet op. Bovendien ben ik verantwoordelijk voor de verzendkosten en een correcte verpakking (volgens Gigabyte), dus eigenlijk durf ik het ook niet helemaal aan.

Vandaar dat ik hier even wil checken of jullie hetzelfde vermoeden als ik (defecte videokaart) of dat ik nog dingen kan proberen qua software in de hoop dat het gewoon een software issue is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
• Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti, 8GB, Gaming OC ProV2

Ik heb de kaart verder ook nooit overgeclocked (naar mijn weten).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
Andere monitor (of tv) al geprobeerd?

Verder misschien de kloksnelheid van de gpu en de Vram wat lager zetten en kijken hoe dat gaat.
Dan weet je zeker of het de gpu is of niet.

Wat zijn de specs van je systeem? Dus alle onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 27-12-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Boot 'USB' dan weetje of het aan je OS/Driver ligt.
Bijvoorbeeld Ubuntu Live.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 040-Skillz
Nee niet concreet andere monitor geprobeerd, nu wel bezig met beide monitoren apart en nu lijkt het tijdelijk weer even goed te gaan (al is dat soms maar van hele korte duur, lees: 5 minuten).

Wel merk ik als ik games launch, dan flikkert het scherm weer of wordt het zwart.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 149,89€ 149,89
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 278,99€ 278,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 106,-€ 106,-
1MonitorsAOC G2460PF Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsBenQ GW2480E Zwart€ 96,55€ 96,55
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 48,12€ 48,12
1VentilatorsPhanteks SK D-RGB PWM 1 stuk, 120mm€ 11,95€ 11,95
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 145,73€ 145,73
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 69,45€ 69,45
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 179,95€ 179,95
1MuurbeugelsNeomounts by Newstar FPMA-D960D€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.304,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 040-Skillz
Als ik dan weer probeer de andere monitor erbij te connecten, wordt het 2e beeldscherm niet meer gedetecteerd.

Krijg nu overigens ook weer de strepen in beeld.

Hoe launch ik Ubuntu vanaf USB? Daar ben ik niet zo bekend mee. Kan ik dat ergens gewoon van internet afhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07
Makkelijke manier om een bootable USB drive te maken: https://rufus.ie/en/

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De andere monitor vind ie wellicht pas weer na een herstart.

Heb je ook de kaart gevoed met 2 aparte kabels vanaf de voeding?

Cpu niet overgeklokt?

[ Voor 8% gewijzigd door meljor op 27-12-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
Videokaart eruit halen en de monitoren aansluiten op het moederbord. Als het beeld dan wel goed is dan is de videokaart defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 040-Skillz
Met betrekking tot de voeding, ik weet niet of de foto informatief is, zelf interpreteer ik dit als een voedingskabel met een tweesplitsing, maar weet niet of dat correct is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ldd0rdzDPw3tulKZsIFG27OFaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jw5SavJjVUW9gujzwWoGvruB.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist geprobeerd Ubuntu te launchen, dat geeft zo niet meteen de strepen/flikkeringen, maar goed, dat is bij Windows ook wisselend. Heb nu Ubuntu tijdelijk op een 128GB flash drive gezet en de safe graphics geprobeerd. Op het moment dat ik de try versie probeer krijg ik twee zwarte schermen, dus lijkt het weer niet te werken.

CPU verder ook niet overgeclocked.

Wat betreft de videokaart eruit halen, dat doe ik liever als laatste optie. Heb deze PC wel ooit in elkaar gezet, maar ben nu niet enorm handig met die onderdelen.

Edit:
Zojuist ook weer even Windows geprobeerd te launchen en de strepen verschijnen al in de opstartfase, dat is niet best toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyotReMG3_wWPYn2pioVJ2acbyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMeHySbsQ6KyLnhQelasR6wX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door 040-Skillz op 27-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Die gpu is trouwens vanuit de fabriek al overclockt,vandaar die OC er achter
Maar zo aan het beeld te zien lijkt hetvtoch echt een kapotte gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07
@040-Skillz Probeer windows eens in safemode op te starten: https://support.microsoft...89-8644-1ce4-b3e5e56fe234

Heb je dan weer, nog steeds, problemen?

Maar het lijkt, wat @freaky35 zegt, toch een gpu probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door apollo13 op 27-12-2023 22:33 ]

apollo13

• meljor
Kabel niet doorlussen maar 2 aparte vanaf de voeding is beduidend beter. Kan je altijd nog even proberen.

Verder lijkt het idd op defect of te hoog geklokt vram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Artifacts betekend toch vrijwel altijd defect VRAM van de GPU. De kans dat het niet de GPU is met artifacts op het scherm is heel erg klein. Tijd om te testen met een nieuwe GPU dus.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:12

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Opsturen naar Gigabyte dat je even zonder zit is niet veel erger dan met de problemen die je nu hebt, gezien je foto's lijkt het een hardware defect en daarvoor moet je toch bij de verkoper zijn, heb je 'm direct bij Gigabyte besteld of een winkel/webshop?

Als je 'm bij een winkel of webshop hebt besteld kun je ook daar aankloppen (je moet bij garantie altijd bij de verkoper zijn niet direct bij de fabrikant (tenzij daar gekocht)

De problemen die je hebt, ga je niet oplossen door te wachten of drivers updaten.

[ Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 28-12-2023 14:23 ]

Si vis pacem, para bellum

• 040-Skillz
Dankjulliewel allemaal! Wat moet dat moet... heb hem bij Informatique.nl besteld, dus daar gaat ie heen. Ben via hun naar de algemene retourvoorwaarden verwezen, daar staat echter wel dat ik zelf de retourkosten moet betalen, wat ik opzich wel vreemd vind. Zou denken dat dit ook onder garantie valt?

Ondertussen hopen dat ik via V&A wat leuks op de kop kan tikken voor tijdelijk.

Nogmaals heel erg bedankt en een fijne jaarwisseling gewenst allemaal!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

040-Skillz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:32:
Dankjulliewel allemaal! Wat moet dat moet... heb hem bij Informatique.nl besteld, dus daar gaat ie heen. Ben via hun naar de algemene retourvoorwaarden verwezen, daar staat echter wel dat ik zelf de retourkosten moet betalen, wat ik opzich wel vreemd vind. Zou denken dat dit ook onder garantie valt?

Waar heb je dat gelezen? Bij garantie zijn de verzendkosten voor de verkoper (deze kun je ook achteraf terugclaimen) heb je niet toevallig het stukje verward over WKOA bij Retourneren of Ruilen.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
040-Skillz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:32:

2,5 jaar oud, dat valt buiten de garantieperiode toch? Dat wordt een forse kluif dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
https://www.gigabyte.com/...er/Warranty/Graphics-Card

zo te zien 3 jaar garantie,je kan ook het serie nummer invullen kan je ook zien hoe het zit met de garantie

https://www.gigabyte.com/nl/Support/Consumer/Warranty

Maar niet te lang mee wachten

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 28-12-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46
Meestal VRAM inderdaad, maar ikzelf heb 1x meegemaakt een slecht contact ergens omdat de videokaart te ver doorhing door een zware cooler. Of er dan ergens een slecht contact in de videokaart zelf zat of dat ie een PCI pin niet goed raakte, geen idee, maar een paar lego blokjes als steuntje eronder heeft hem nog een paar jaar laten draaien in een pc van een vriend :p

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

FrankoNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:33:
[...]

2,5 jaar oud, dat valt buiten de garantieperiode toch? Dat wordt een forse kluif dan.
Lees dit.

https://www.kieskeurig.nl...27AA58DE3C12574AB00374E15

Videokaart van 800 euro 2.5 jaar geleden heeft wel een wat langere levensduur dan dat.

[ Voor 13% gewijzigd door 42dpi op 28-12-2023 20:11 ]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
42dpi schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:10:
[...]

Lees dit.

https://www.kieskeurig.nl...27AA58DE3C12574AB00374E15

Videokaart van 800 euro 2.5 jaar geleden heeft wel een wat langere levensduur dan dat.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen. Zeker in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 040-Skillz
42dpi schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:38:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Bij garantie zijn de verzendkosten voor de verkoper (deze kun je ook achteraf terugclaimen) heb je niet toevallig het stukje verward over WKOA bij Retourneren of Ruilen.
Dat krijg ik hier in de mail zelf. Zij linkten mij naar een pagina waar dit ookal op stond. Moet wel zeggen dat ik dit ronduit belachelijk vind. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtvMKDYxn1QT3q189vQNrC8ncXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WklyvBOub2eeHwv0rZOrHVzT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Dat is heel normaal,ik heb nog niet meegemaakt dat de verzendkosten wel vergoed worden met het terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 040-Skillz
freaky35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:46:
Dat is heel normaal,ik heb nog niet meegemaakt dat de verzendkosten wel vergoed worden met het terug sturen.
Vind het wel raar, je koopt een product, blijkt ondeugdelijk binnen de garantieperiode (al vervelend genoeg, kunnen zij natuurlijk ook niet veel aan doen), maar dan verwacht je wel dat je als consument toch in ieder geval zelf geen kosten hoeft te maken.
Pagina: 1