Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
Hoi,

Vandaag kreeg ik een mail van DHL dat mijn aanmelding voor DHL MyBill was verwerkt, ik heb mij echter helemaal niet aangemeld voor deze service. Na wat onderzoek blijkt dit om een facturatieservice te gaan van DHL. Na contact met de klantenservice van DHL bleek het mailadres goed te zijn, noreply-ebilling.expressnl@dhl.com. Ik ben wezen kijken in MyBill, het is inderdaad een service om facturen in te kijken en dergelijke. In Mijn Account staat mijn e-mailadres, bij voornaam staat echter Accounting Department. Dit is toch wel raar. Iemand ervaring hiermee? Ik heb vaak pakketjes uit het buitenland (Japan), maar dat staat hier toch los van? Ik begin mij een beetje zorgen te maken.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1576590

Meister Sachs schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:52 onder meer:
Ik ben wezen kijken in MyBill, het is inderdaad een service om facturen in te kijken en dergelijke. In Mijn Account staat mijn e-mailadres, bij voornaam staat echter Accounting Department.
Heb je ingelogd op https://mybill.dhl.com/login/? Zo ja, hoe wist je het wachtwoord (of heb je al voor "wachtwoord vergeten") gekozen?

Als iemand anders een account op mijn naam zou maken (mits ik dat te weten zou komen natuurlijk, bijv. via een naar mij gezonden e-mail), zou ik in elk geval het wachtwoord proberen te wijzigen om te voorkómen dat een cybercrimineel dingen kan doen waar ik de rekening voor krijg.

Hou ook rekening met het scenario dat jouw e-mailaccount is gehacked: wijzig je wachtwoord in een sterk exemplaar (en zet het in je wachtwoordmanager). Check ook de e-mail configuratie; soms kan een hacker het zo instellen dat alle ontvangen mails (of mails die voldoen aan specifieke criteria) tevens worden doorgestuurd naar een e-mailaccount van de hacker.

Wellicht gokt de hacker erop dat je op een gegeven moment een creditcardnummer invult, en is daarom "jouw" MyBill account aangemaakt. Of kan zij/hij zo op (jouw) rekening pakketjes verzenden.

Ik heb wat gegoogled maar kon geen bestaande oplichting vinden gerelateerd aan "DHL MyBill", maar sowieso wil je vast niet één van de eersten zijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
Anoniem: 1576590 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:43:
[...]

Heb je ingelogd op https://mybill.dhl.com/login/? Zo ja, hoe wist je het wachtwoord (of heb je al voor "wachtwoord vergeten") gekozen?

Als iemand anders een account op mijn naam zou maken (mits ik dat te weten zou komen natuurlijk, bijv. via een naar mij gezonden e-mail), zou ik in elk geval het wachtwoord proberen te wijzigen om te voorkómen dat een cybercrimineel dingen kan doen waar ik de rekening voor krijg.

Hou ook rekening met het scenario dat jouw e-mailaccount is gehacked: wijzig je wachtwoord in een sterk exemplaar (en zet het in je wachtwoordmanager). Check ook de e-mail configuratie; soms kan een hacker het zo instellen dat alle ontvangen mails (of mails die voldoen aan specifieke criteria) tevens worden doorgestuurd naar een e-mailaccount van de hacker.

Wellicht gokt de hacker erop dat je op een gegeven moment een creditcardnummer invult, en is daarom "jouw" MyBill account aangemaakt. Of kan zij/hij zo op (jouw) rekening pakketjes verzenden.

Ik heb wat gegoogled maar kon geen bestaande oplichting vinden gerelateerd aan "DHL MyBill", maar sowieso wil je vast niet één van de eersten zijn.

Succes!
Bedankt voor je reactie! Ik had nog geen wachtwoord. In de mail stond alleen dat ik aangemeld was voor DHL MyBill, verder werd vermeld om via een link in de mail een wachtwoord aan te maken. Ik heb toen contact opgenomen met de klantenservice van DHL. De medewerkster vertelde mij dat ik de mail mocht vergeten of inderdaad kon gaan inloggen (met dus een door mij aangemaakt wachtwoord via de link). Dat heb ik gedaan, was toch wel nieuwsgierig. Er staat verder geen informatie in MyBill. Morgen neem ik opnieuw contact op om deze MyBill-account te laten verwijderen. Wachtwoord van mijn mailaccount heb ik in inmiddels weer aangepast. Ik ben benieuwd naar de reactie van DHL. Nogmaals, bedankt voor de info.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."