Ik ook niet. Maar het maakt niet uit. Ik had een afspraak maar dat staat niet zwart op wit. Het zal dan een welles nietes spelletje worden.
Wat was de opdracht die jij aan de garage hebt gegeven? "Vervang dit onderdeel" of "Los dit probleem op" want dat laatste is naar eigen inzicht en inspanning. Kunnen ze kosten in rekening brengen zonder oplossing (ik meen dat no cure, no pay op papier niet mag. Goede garages doen het echter wel). Als het eerste de opdracht was, moet met maar die werkzaamheden uitvoeren en factureren. Of het probleem blijft, of niet.
Mondeling is afgesproken dat het onderdeel gerepareerd zou worden. Ik ben er over terug gebeld dat er enkele dagen levertijd op zou zitten. Na een week werd ik gebeld met de mededeling dat er niets gerepareerd is maar de boordcomputer gereset is.
Even iets resetten hoef je niet bij na te denken dat het probleem terug gaat komen. Een auto is geen Ziggo modem of KPN Experiabox. Wat kapot is, moet gewoon vervangen worden. Of het een MAP-sensor is of de volledige ECU, maakt niet uit. Iets geeft door een defect (of gewoon vervuiling...) een verkeerde waarde. Dat los je niet op met een reset van een tellertje
Dat heb ik met de garage ook besproken. Het onderdeel zou vervangen worden omdat een reset geen oplossing bied. Ik heb geen verstand van autotechniek maar als ICT'er snap ik wel dat de boordcomputer fouten logt fouten als er een storing is.
Ik weet niet hoeveel ervaring met auto's je hebt. €150,- bij een garage zou ik (mits die lui te vertrouwen zijn) namelijk lachend betalen, ben een veelvoud ervan gewend.
Ik weet wel dat autorijden duur is. De afgelopen jaren betaalde ik gemiddeld €1000,- per jaar voor onderhoud. Wat ik niet verteld heb is dat de auto eerder dit jaar ook al 2x bij deze garage is geweest. Toen is er een reparatie uitgevoerd die achteraf niet voldoende was. Enkele dagen later stond ik met dezelfde klachten bij de garage en was er een aanvullende reparatie nodig van dezelfde aard.
Als leek dacht ik dat de eerste reparatie niet goed was uitgevoerd maar ik kreeg toen ook een tweede factuur met een aantal uur arbeidsloon. Die heb ik betaald maar dat vond ik toen ook al vreemd omdat ze de eerste keer blijkbaar half werk hadden geleverd en dat blijkbaar normaal vinden.
Als ik hier in jouw schoenen stond, zou ik aangeven dat het een beetje onzin is om te betalen waar niet voor afgesproken is, al helemaal omdat het onnodig dubbel werk is en dat hadden ze kunnen weten. Kijken hoe ze daarmee omgaan. Niet met gestrekt been, maar gewoon als het hulpzoekende slachtoffer. Dan zie je ook meteen wat de kwaliteit van hun karakter is.
Uiteraard kan ik er een belletje aan wagen. De vraag is echter of ik de factuur gelijk moet betalen of eerst hun reactie kan afwachten?
Lijkt mij niet redelijk om te betalen voor lucht of hun incompetentie, maar als het een grijs gebied is gewoon die €150 betalen en klaar. Nooit meer naartoe
Dit zal de conclusie zijn. Niet meer achterom kijken.