Probleem niet opgelost door garage toch een factuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn auto is tweemaal voor hetzelfde probleem bij de garage geweest. Voor de eerste keer heb ik een factuur gekregen en betaald zoals het hoort.
Voor het tweede garage bezoek was er een afspraak om een reparatie uit te voeren. Die reparatie heeft niet plaatsgevonden. Ze hebben het probleem dus niet verholpen. Toch krijg ik een factuur voor €150,- voor zogenaamde diagnostiek.

Ik weet niet wat men onder diagnostiek verstaat. Aan mij is gecommuniceerd dat ze de boordcomputer opnieuw gereset hebben. Toen heb ik aangegeven dat ik daar niet voor wenste te betalen, omdat dat geen oplossing van het probleem is en wij een andere afspraak hadden gemaakt.

Zou het kunnen dat ze daarom alles onder de noemer diagnostiek op de factuur hebben gezet?

De gefactureerde €150,- erg onredelijk. In principe was het probleem duidelijk met een reparatievoorstel. Ze hebben zich niet aan de afspraak gehouden en er is niets opgelost.

Moet ik dit accepteren en de factuur volledig betalen?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-04 09:51
Ik zou eerst vragen waarom ze het niet hebben gerepareerd terwijl dat wel de afspraak was. Anders heb je over een paar weken hetzelfde probleem weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 18:47
De werkzaamheden zijn niet uitgevoerd zoals afgesproken. De diagnostiek was al reeds uitgevoerd (nu 2x inmiddels) en uitgaande dat de storing steeds hetzelfde betrof was nogmaals uitvoeren overbodig.

Wat was de reden waarom ze geen reparatie hebben uitgevoerd? Zoals de afspraak was?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Waarom toch altijd dat vage gedoe als je een zinvol antwoord wil….. vertel gewoon wat de reparatie had moeten zijn en wat de verwachte kosten daarvan waren? Net zoals wat je eerste rekening was voor de eerste diagnose.

Dan weten we tenminste waarover het gaat en of het echt de tweede keer ook alleen een diagnose was.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 27-12-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 03:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Welk bedrag was die eerste factuur? Voor €150 verwacht ik twee uur werk? Beetje duur voor diagnose, maar vooruit. En inderdaad, waarom is er niet gewoon een reparatie zoals afgesproken uitgevoerd? Nu zit je in principe met nog niet eens half werk wat riekt naar agressieve verkoop. Zou naar een andere garage gaan en in ieder geval een goed verhaal van deze lui eisen. Afspraak was een reparatie. Als ze andere dingen zonder overleg gaan doen, hun probleem dus hun kosten zou ik zeggen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
O88088 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:10:
Ik zou eerst vragen waarom ze het niet hebben gerepareerd terwijl dat wel de afspraak was.
Dat heb ik gevraagd. De baliemedewerker wist dat niet te vertellen. Mijn geduld en vertrouwen in deze garage was toen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:17:
Waarom toch altijd dat vage gedoe als je een zinvol antwoord wil….. vertel gewoon wat de reparatie had moeten zijn en wat de verwachte kosten daarvan waren? Net zoals wat je eerste rekening was voor de eerste diagnose.

Dan weten we tenminste waarover het gaat en of het echt de tweede keer ook alleen een diagnose was.
Ik had niet gedacht dat het relevant was. Ik weet ook niet zo veel van autotechniek.
Het betrof een stukje elektronica die met brandstofmanagement heeft te maken. Een computer module voor de brandstofinspuiting o.i.d.? De geraamde kosten voor de reparatie waren €360,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-04 07:33
Apollyon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:32:
[...]

Dat heb ik gevraagd. De baliemedewerker wist dat niet te vertellen. Mijn geduld en vertrouwen in deze garage was toen weg.
Dan moet je daar toch nog eens op aandringen. Probeer een antwoord te krijgen. Loop anders zelf de garage in naar 1 van de monteurs en ga het daar vragen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
PhatFish schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:17:
Welk bedrag was die eerste factuur?
Eerste factuur was €84,- voor:
Aansluiten diagnose apparatuur, uitlezen boordcomputer, resetten boordcomputer, proefrit.
Voor €150 verwacht ik twee uur werk?
Een vakman doet onderzoek dat snap ik. Maar ik snap niet wat ze nu wél gedaan hebben en of dat redelijk is.
Beetje duur voor diagnose, maar vooruit. En inderdaad, waarom is er niet gewoon een reparatie zoals afgesproken uitgevoerd? Nu zit je in principe met nog niet eens half werk wat riekt naar agressieve verkoop.
Zoals boven vermeld is de reden waarom de reparatie niet uitgevoerd is onduidelijk. De monteurs die ik sprak waren overtuigd dat er een onderdeel vervangen moest worden. De ANWB meneer had dezelfde mening.
Zou naar een andere garage gaan en in ieder geval een goed verhaal van deze lui eisen. Afspraak was een reparatie. Als ze andere dingen zonder overleg gaan doen, hun probleem dus hun kosten zou ik zeggen?
Ik heb de auto voor de kerst al naar een andere garage gereden maar zij hebben pas in 2024 tijd om er naar te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Apollyon op 27-12-2023 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Er is tijd voor je gemaakt om onderzoek te doen. Tijd = geld. Het betreffende onderdeel (een sensor waarschijnlijk) is een stuk duurder (excl. demontage / montage) dan het bedrag wat je nu moet betalen.
Belangrijker is (en dat kan ik niet opmaken uit je berichten): Rijdt de auto nu goed of valt 'ie nog steeds in storing?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 16:04

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Yaksa schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:50:
Er is tijd voor je gemaakt om onderzoek te doen. Tijd = geld. Het betreffende onderdeel (een sensor waarschijnlijk) is een stuk duurder (excl. demontage / montage) dan het bedrag wat je nu moet betalen.
Belangrijker is (en dat kan ik niet opmaken uit je berichten): Rijdt de auto nu goed of valt 'ie nog steeds in storing?
Alss dit een herhaling is van een eerdere diagnose terwijl men al wist (en gevraagd was om het onderdeel te vervangen (en dus het probleem structureel op te lossen) zou ik hier ook niet mee akkoord gaan. Ondanks dat de kosten lager zijn dan de sensor, moet de sensor nog steeds en is dis gewoon kosten maken die niet nodig zijn.

Ik zou vragen als zij ook de definitief reparatie doen, ze deze rekening in credit brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:39
Check eerst eens of er een resultaat verplichting geldt of een inspanningsverplichting.

€150 kan redelijk zijn voor de gedane werkzaamheden, maar als afgesproken is dat er een definitieve oplossing zou komen en er is geen oplossing gevonden kan het zijn dat je meer had mogen verwachten (maar mogelijk ook meer betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:12
superduper schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:54:
[...]Alss dit een herhaling is van een eerdere diagnose terwijl men al wist (en gevraagd was om het onderdeel te vervangen (en dus het probleem structureel op te lossen) zou ik hier ook niet mee akkoord gaan. Ondanks dat de kosten lager zijn dan de sensor, moet de sensor nog steeds en is dis gewoon kosten maken die niet nodig zijn.
Ik zou vragen als zij ook de definitief reparatie doen, ze deze rekening in credit brengen.
Kan ook een bekend probleem zijn wat met een paar keer resetten verholpen is toch?
Daarom vraag ik ook of het probleem nu nog steeds optreedt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Yaksa schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:50:
Er is tijd voor je gemaakt om onderzoek te doen. Tijd = geld.
Dat snap ik. De eerste keer bij de garage is er ook diagnose gedaan. Toen is gezegd dat er een onderdeel vervangen moest worden als de foutcode terug kwam.
Het betreffende onderdeel (een sensor waarschijnlijk) is een stuk duurder (excl. demontage / montage) dan het bedrag wat je nu moet betalen.
Dat snap ik ook. Maar wij hadden afgesproken om het onderdeel te vervangen. Dat is niet gebeurd. Ze hebben de auto een week gehad en opnieuw diagnostiek en reset uitgevoerd zonder oplossing.
Ik heb de auto opgehaald en naar een andere garage gereden om daar te laten repareren. Het was een ritje van 15 minuten. De auto is niet stilgevallen. De nieuwe garage heeft ook de foutcode uitgelezen ondanks dat die boordcomputer gerest zou zijn en er mee proefgereden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
superduper schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:54:
Ik heb al besloten mijn auto niet meer naar deze garage te brengen. Ik heb geen vertrouwen meer in deze garage. Niet relevant voor mijn huidige probleem maar ze hebben eerder een slordige fout gemaakt waarvoor ik terug moest komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Dennism schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:56:
Check eerst eens of er een resultaat verplichting geldt of een inspanningsverplichting.
Hoe kan ik dit weten? Staat dat in de algemene voorwaarden? Het betreft een Bovag garage.
€150 kan redelijk zijn voor de gedane werkzaamheden, maar als afgesproken is dat er een definitieve oplossing zou komen en er is geen oplossing gevonden kan het zijn dat je meer had mogen verwachten (maar mogelijk ook meer betalen).
Misschien moet ik dan maar gewoon betalen. Het voelt echter onrechtvaardig om te betalen voor iets wat niet was afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Yaksa schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:56:
Kan ook een bekend probleem zijn wat met een paar keer resetten verholpen is toch?
De garage was bij de 1ste keer al stellig dat als het terug zou komen er een reparatie nodig was. Een bekend probleem voor de garage. Ook de ANWB man beaamde dat.
Er is expliciet afgesproken dat er gerepareerd ging worden omdat een reset geen oplossing was.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Waarom stel je de vragen hier en niet direct aan de garage? Ook al kunnen ze geen antwoord geven dan blijf je doorhameren net zolang tot je een antwoord krijgt.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Apollyon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:46:
[...]

Eerste factuur was €84,- voor:
Aansluiten diagnose apparatuur, uitlezen boordcomputer, resetten boordcomputer, proefrit.

[...]
Dan zie ik geen reden waarom de tweede factuur met mindere specificatie bijna twee keer zo hoog uitvalt. Moeten ze toch echt met een goed verhaal komen
Een vakman doet onderzoek dat snap ik. Maar ik snap niet wat ze nu wél gedaan hebben en of dat redelijk is.

[...]

Zoals boven vermeld is de reden waarom de reparatie niet uitgevoerd is onduidelijk. De monteurs die ik sprak waren overtuigd dat er een onderdeel vervangen moest worden. De ANWB meneer had dezelfde mening.
Wat was de opdracht die jij aan de garage hebt gegeven? "Vervang dit onderdeel" of "Los dit probleem op" want dat laatste is naar eigen inzicht en inspanning. Kunnen ze kosten in rekening brengen zonder oplossing (ik meen dat no cure, no pay op papier niet mag. Goede garages doen het echter wel). Als het eerste de opdracht was, moet met maar die werkzaamheden uitvoeren en factureren. Of het probleem blijft, of niet. Even iets resetten hoef je niet bij na te denken dat het probleem terug gaat komen. Een auto is geen Ziggo modem of KPN Experiabox. Wat kapot is, moet gewoon vervangen worden. Of het een MAP-sensor is of de volledige ECU, maakt niet uit. Iets geeft door een defect (of gewoon vervuiling...) een verkeerde waarde. Dat los je niet op met een reset van een tellertje

Ik weet niet hoeveel ervaring met auto's je hebt. €150,- bij een garage zou ik (mits die lui te vertrouwen zijn) namelijk lachend betalen, ben een veelvoud ervan gewend. Maar ik ben ook gewend om bij mijn garage minstens zes weken van tevoren een afspraak te maken voor service en ondertussen proppen ze mij bij noodgevallen gewoon ertussen (niet dat ik die nog heb met de huidige auto, gelukkig) en niks factureren wat ze niet doen, zelfs daadwerkelijk no cure, no pay toepassen. Een goede garage is even zoeken, maar de moeite waard

Als ik hier in jouw schoenen stond, zou ik aangeven dat het een beetje onzin is om te betalen waar niet voor afgesproken is, al helemaal omdat het onnodig dubbel werk is en dat hadden ze kunnen weten. Kijken hoe ze daarmee omgaan. Niet met gestrekt been, maar gewoon als het hulpzoekende slachtoffer. Dan zie je ook meteen wat de kwaliteit van hun karakter is. Lijkt mij niet redelijk om te betalen voor lucht of hun incompetentie, maar als het een grijs gebied is gewoon die €150 betalen en klaar. Nooit meer naartoe

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:39
@Apollyon De ANWB lijkt hier uit te gaan van een inspanningsverplichting, maar je zou hier inderdaad even de voorwaarden voor moeten nakijken, of de exact gemaakte afspraken.

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/13/reparatiegarantie

Hier nog wat uitleg van de ACM: https://www.consuwijzer.n...-tevreden/wat-kan-ik-doen

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 27-12-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Dracoz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:10:
Waarom stel je de vragen hier en niet direct aan de garage? Ook al kunnen ze geen antwoord geven dan blijf je doorhameren net zolang tot je een antwoord krijgt.
Ik wil weten hoe andere tweakers zouden handelen in mijn geval. Garage heeft niet geleverd maar ik krijg wel een factuur voor iets waar ik niet om heb gevraagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Apollyon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:58:
[...]

Ik wil weten hoe andere tweakers zouden handelen in mijn geval. Garage heeft niet geleverd maar ik krijg wel een factuur voor iets waar ik niet om heb gevraagd.
Eerst eens bellen en vragen wat er precies is gedaan en waarom het onderdeel niet is vervangen zoals is afgesproken. Misschien is er wel een goede reden voor.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:28
fopjurist schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:08:
[...]

Eerst eens bellen en vragen wat er precies is gedaan en waarom het onderdeel niet is vervangen zoals is afgesproken. Misschien is er wel een goede reden voor.
Dit! En vergeet het antwoord van de garage hier niet te droppen. Heb je overigens nog niet betaald? Ik zou daar persoonlijk nog even mee wachten tot het iig goed uitgelegd is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29
[...]

bij mijn saab kraakte de ophanging, moesten nieuwe rubbers in. Saab garage heeft ze besteld en daarna ben ik langsgekomen voor vervanging. Hebben ze hele onderstel los gemaakt (2 uur werk) en toen erachter gekomen dat t beste onderdeel fout was.
Toen hebben ze ipv vervangen mn rubber ingevet en mij gewoon volle factuur gestuurd (excl 15 euro wat t rubbertje had gekost). Insmeren heeft effect van enkele weken ipv jaren…

Ben toen flink boos geworden en toen hebben ze t geheel opnieuw los gemaakt op eigen kosten en onderdeel vervangen.

Tldr: ik had de factuur betaald maar nieuwe kans gegeven om zonder arbeidsuren het onderdeel te vervangen.

Maar daarvoor: informeren, kan goed goede reden voor zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
PhatFish schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:10:
Dan zie ik geen reden waarom de tweede factuur met mindere specificatie bijna twee keer zo hoog uitvalt. Moeten ze toch echt met een goed verhaal komen
Ik ook niet. Maar het maakt niet uit. Ik had een afspraak maar dat staat niet zwart op wit. Het zal dan een welles nietes spelletje worden.
Wat was de opdracht die jij aan de garage hebt gegeven? "Vervang dit onderdeel" of "Los dit probleem op" want dat laatste is naar eigen inzicht en inspanning. Kunnen ze kosten in rekening brengen zonder oplossing (ik meen dat no cure, no pay op papier niet mag. Goede garages doen het echter wel). Als het eerste de opdracht was, moet met maar die werkzaamheden uitvoeren en factureren. Of het probleem blijft, of niet.
Mondeling is afgesproken dat het onderdeel gerepareerd zou worden. Ik ben er over terug gebeld dat er enkele dagen levertijd op zou zitten. Na een week werd ik gebeld met de mededeling dat er niets gerepareerd is maar de boordcomputer gereset is.
Even iets resetten hoef je niet bij na te denken dat het probleem terug gaat komen. Een auto is geen Ziggo modem of KPN Experiabox. Wat kapot is, moet gewoon vervangen worden. Of het een MAP-sensor is of de volledige ECU, maakt niet uit. Iets geeft door een defect (of gewoon vervuiling...) een verkeerde waarde. Dat los je niet op met een reset van een tellertje
Dat heb ik met de garage ook besproken. Het onderdeel zou vervangen worden omdat een reset geen oplossing bied. Ik heb geen verstand van autotechniek maar als ICT'er snap ik wel dat de boordcomputer fouten logt fouten als er een storing is.
Ik weet niet hoeveel ervaring met auto's je hebt. €150,- bij een garage zou ik (mits die lui te vertrouwen zijn) namelijk lachend betalen, ben een veelvoud ervan gewend.
Ik weet wel dat autorijden duur is. De afgelopen jaren betaalde ik gemiddeld €1000,- per jaar voor onderhoud. Wat ik niet verteld heb is dat de auto eerder dit jaar ook al 2x bij deze garage is geweest. Toen is er een reparatie uitgevoerd die achteraf niet voldoende was. Enkele dagen later stond ik met dezelfde klachten bij de garage en was er een aanvullende reparatie nodig van dezelfde aard.
Als leek dacht ik dat de eerste reparatie niet goed was uitgevoerd maar ik kreeg toen ook een tweede factuur met een aantal uur arbeidsloon. Die heb ik betaald maar dat vond ik toen ook al vreemd omdat ze de eerste keer blijkbaar half werk hadden geleverd en dat blijkbaar normaal vinden.
Als ik hier in jouw schoenen stond, zou ik aangeven dat het een beetje onzin is om te betalen waar niet voor afgesproken is, al helemaal omdat het onnodig dubbel werk is en dat hadden ze kunnen weten. Kijken hoe ze daarmee omgaan. Niet met gestrekt been, maar gewoon als het hulpzoekende slachtoffer. Dan zie je ook meteen wat de kwaliteit van hun karakter is.
Uiteraard kan ik er een belletje aan wagen. De vraag is echter of ik de factuur gelijk moet betalen of eerst hun reactie kan afwachten?
Lijkt mij niet redelijk om te betalen voor lucht of hun incompetentie, maar als het een grijs gebied is gewoon die €150 betalen en klaar. Nooit meer naartoe
Dit zal de conclusie zijn. Niet meer achterom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
TereZz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:28:
Dit! En vergeet het antwoord van de garage hier niet te droppen. Heb je overigens nog niet betaald? Ik zou daar persoonlijk nog even mee wachten tot het iig goed uitgelegd is
Ik ga het vragen en antwoord met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:30:
bij mijn saab kraakte de ophanging, moesten nieuwe rubbers in. Saab garage heeft ze besteld en daarna ben ik langsgekomen voor vervanging. Hebben ze hele onderstel los gemaakt (2 uur werk) en toen erachter gekomen dat t beste onderdeel fout was.
Toen hebben ze ipv vervangen mn rubber ingevet en mij gewoon volle factuur gestuurd (excl 15 euro wat t rubbertje had gekost). Insmeren heeft effect van enkele weken ipv jaren…

Ben toen flink boos geworden en toen hebben ze t geheel opnieuw los gemaakt op eigen kosten en onderdeel vervangen.

Tldr: ik had de factuur betaald maar nieuwe kans gegeven om zonder arbeidsuren het onderdeel te vervangen.

Maar daarvoor: informeren, kan goed goede reden voor zijn
Ik snap dat je boos was. Een verkeerd onderdeel bestellen is ook ondernemersrisico denk ik dan. Ze hadden beter moeten weten. Ook hadden ze met jou kunnen overleggen of je zou willen wachten op het goede onderdeel. Uiteindelijk is het wel net opgelost door jouw garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Apollyon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:39:
[...]

Ik snap dat je boos was. Een verkeerd onderdeel bestellen is ook ondernemersrisico denk ik dan. Ze hadden beter moeten weten. Ook hadden ze met jou kunnen overleggen of je zou willen wachten op het goede onderdeel. Uiteindelijk is het wel net opgelost door jouw garage.
Omdat ik ze de kans gaf :)
Je bent nu direct naar andere garage gegaan, dat maakt t wel lastiger….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
laurens0619 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:56:
Omdat ik ze de kans gaf :)
Je bent nu direct naar andere garage gegaan, dat maakt t wel lastiger….
Ja daar heb je een punt. Ik had echt geen vertrouwen meer in die garage. Het was niet de eerste keer dat ik twijfels had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:18

SPT

Een garage heeft een inspanningsverplichting en geen prestatieverplichting, zodat je in principe gewoon moet betalen als een garage een probleem niet oplost. In dit geval is de geleverde inspanning echter zodanig anders dan de inspanning die is afgesproken, dat m.i. vrij helder is dat sprake is van non-conformiteit en dus (in juridische zin) wanprestatie. Daardoor is er geen verplichting tot betaling. De bewijslast is hier belangrijk, maar gezien de offerte (en de al eerder uitgevoerde diagnose) denk ik dat je hier sterk staat.

Het beste kan je de garage gewoon even opbellen om de situatie te bespreken, en aan te geven dat je het niet redelijk vindt om hiervoor te betalen. Goede kans dat de garage dit ook inziet. Als ze aangeven dat de factuur komt te vervallen, kan het handig zijn om dat per mail nog even te bevestigen. Het lijkt me overigens (zowel gezien het feit dat het probleem na twee bezoeken nog steeds niet is opgelost als gezien het sturen van een vage factuur voor werkzaamheden die niet conform de afspraken zijn) niet meer dan redelijk dat je geen vertrouwen meer hebt in dit garagebedrijf. Ja, in beginsel moet je bij non-conformiteit een kans geven om de overeenkomst alsnog na te komen, maar in dit geval is de auto er al twee keer geweest en is er bovendien geen sprake van het door overmacht niet uitvoeren van de overeenkomst maar van het überhaupt niet verrichten van de afgesproken werkzaamheden. Mocht je er niet uitkomen, dan moet je de factuur vóór de betaaldatum betwisten. Dat doe je schriftelijk, en zou ik gewoon per mail doen. Geef hierbij duidelijk aan waarom je de factuur betwist.

Als het garagebedrijf volhardt dat je moet betalen, dan is de vraag of je beter niet of wel kunt betalen nog best een ingewikkelde. Als je wel betaalt, dan is de kans dat je het geld zonder verdere procedure niet meer terugkrijgt vrij aanzienlijk. Als je niet betaalt, dan bestaat de kans dat de garage een incassoprocedure start. Er is altijd een risico dat je de zaak verliest, waarna de kosten vrij aanzienlijk kunnen oplopen (je moet dan naast het oorspronkelijke bedrag ook incassokosten betalen en de kosten van de rechtszaak). Er kan dan zomaar 1.000 euro bij komen. Aangezien de garage lid is van de Bovag kan je overwegen om na het betwisten van de factuur onder protest toch te betalen, en daarna een geschillen-procedure bij de Bovag te starten.

Ik kreeg na een akkefietje enkele jaren geleden tegen mijn verwachtingen in toch een rechtsbijstandverzekeraar op mijn dak, die full-blown los ging (in een vrij kansloze zaak). Heb er na alle brieven netjes te hebben beantwoord nooit meer iets van gehoord, maar je moet er wel tegen kunnen. Ik waag te betwijfelen of het echt een grijs gebied is, maar recht hebben en recht krijgen zijn wel altijd twee verschillende dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door SPT op 27-12-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 23:50
Apollyon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:30:

Ik weet wel dat autorijden duur is. De afgelopen jaren betaalde ik gemiddeld €1000,- per jaar voor onderhoud. Wat ik niet verteld heb is dat de auto eerder dit jaar ook al 2x bij deze garage is geweest. Toen is er een reparatie uitgevoerd die achteraf niet voldoende was. Enkele dagen later stond ik met dezelfde klachten bij de garage en was er een aanvullende reparatie nodig van dezelfde aard.
Als leek dacht ik dat de eerste reparatie niet goed was uitgevoerd maar ik kreeg toen ook een tweede factuur met een aantal uur arbeidsloon. Die heb ik betaald maar dat vond ik toen ook al vreemd omdat ze de eerste keer blijkbaar half werk hadden geleverd en dat blijkbaar normaal vinden.
1000 per jaar voor onderhoud? Rij je extreem veel, in een barrel of een dure garage?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Trichoglossus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:22:
[...]

1000 per jaar voor onderhoud? Rij je extreem veel, in een barrel of een dure garage?
Niet om wat, maar ik kom met een enkele reguliere servicebeurt (1x per jaar dus, ben ik ca. 20dKm verder) al op €750,-. En dan is alles in orde, anders komt er nog wat bij. Die €250 erbij heb je zo. Zeker als TS inderdaad een wat oudere auto rijdt, heb je dat snel. Keer de distributieriem vervangen ben je ook al €700 verder. Easy. Banden mogen ook af en toe. Goede banden kom je gemakkelijk op €120+/band, ding wil vier van die krengen. Ik betaal deze bedragen bij een (goede) garage hier in het Noorden en goede kwaliteit onderdelen, in het Westen ben je waarschijnlijk nog wat meer kwijt

En iedereen die ik ken die niet zelf het onderhoud doet komt ook wel op €1K/jaar, gemiddeld. Sowieso, misschien rijdt TS wel in een barrel, of extreem veel, etc. Een waardeoordeel over zijn use case voegt volgens mij helemaal niks toe. Het verhaal van SPT aan de andere kant, is goede uitleg

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
PhatFish schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:47:
[...]

Niet om wat, maar ik kom met een enkele reguliere servicebeurt (1x per jaar dus, ben ik ca. 20dKm verder) al op €750,-. En dan is alles in orde, anders komt er nog wat bij. Die €250 erbij heb je zo. Zeker als TS inderdaad een wat oudere auto rijdt, heb je dat snel. Keer de distributieriem vervangen ben je ook al €700 verder. Easy. Banden mogen ook af en toe. Goede banden kom je gemakkelijk op €120+/band, ding wil vier van die krengen. Ik betaal deze bedragen bij een (goede) garage hier in het Noorden en goede kwaliteit onderdelen, in het Westen ben je waarschijnlijk nog wat meer kwijt

En iedereen die ik ken die niet zelf het onderhoud doet komt ook wel op €1K/jaar, gemiddeld. Sowieso, misschien rijdt TS wel in een barrel, of extreem veel, etc. Een waardeoordeel over zijn use case voegt volgens mij helemaal niks toe. Het verhaal van SPT aan de andere kant, is goede uitleg
Misschien dan wel goed om te vermelden wat je rijdt. Heb snel even bij Volvo, Skoda en VW gekeken, maar meer dan 400 euro zie ik nergens voor een reguliere service beurt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:21
Mijn ervaring:

Als je een garage hebt waar veel leaserijders komen dan rekenen ze al zodra je 1 stap binnen hebt gezet

heb ooit eens gevraagd bij VW dealer of het mogelijk was om een geluid bij vergrendelen van de auto aan te zetten, gingen ze wel even nakijken was het antwoord.
Ging ik 's middags de auto ophalen na de geplande beurt kreeg ik als antwoord: we hebben het onderzocht en ja dat kan!
Dit "onderzoek" stond op de factuur à € 75,00. Het daadwerkelijk activeren van dit geluid kostte dan ook nog eens € 150,00...

• Apollyon
SPT schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:48:
Een garage heeft een inspanningsverplichting en geen prestatieverplichting, zodat je in principe gewoon moet betalen als een garage een probleem niet oplost. In dit geval is de geleverde inspanning echter zodanig anders dan de inspanning die is afgesproken, dat m.i. vrij helder is dat sprake is van non-conformiteit en dus (in juridische zin) wanprestatie. Daardoor is er geen verplichting tot betaling. De bewijslast is hier belangrijk, maar gezien de offerte (en de al eerder uitgevoerde diagnose) denk ik dat je hier sterk staat.
Misschien sta ik sterk maar het zal veel gedoe opleveren. Het is zonde geld maar ik zal mij volwassen gedragen en de rekening betalen.
Het beste kan je de garage gewoon even opbellen om de situatie te bespreken, en aan te geven dat je het niet redelijk vindt om hiervoor te betalen. Goede kans dat de garage dit ook inziet. Als ze aangeven dat de factuur komt te vervallen, kan het handig zijn om dat per mail nog even te bevestigen. Het lijkt me overigens (zowel gezien het feit dat het probleem na twee bezoeken nog steeds niet is opgelost als gezien het sturen van een vage factuur voor werkzaamheden die niet conform de afspraken zijn) niet meer dan redelijk dat je geen vertrouwen meer hebt in dit garagebedrijf.
Vandaag heb ik gebeld met de garage. De monteur is op vakantie maar ik ben later terug gebeld door iemand van de administratie. Volgens de garage heeft de monteur heeft met 2e lijn-support overlegd en die hebben gezegd dat hij aanvullend onderzoek moest doen. Dat hebben ze gedaan en daar moet ik voor betalen.
Dit is gebeurd nadat wij hebben afgesproken dat het kapotte onderdeel vervangen zou worden. Het kon ze niet zoveel schelen dat de auto nog steeds niet gerepareerd is of dat ze niet overlegd hebben voordat ze van onze afspraak afweken. De rekening voor gemaakte kosten moet betaald worden.
Dat de gemaakte kosten bijna 2x duurder zijn voor diagnostiek die eerder al heeft plaats gevonden was niet aan de orde. De monteur heeft andere diagnostiek uitgevoerd maar hij wist uiteraard niet wat.
Als het garagebedrijf volhardt dat je moet betalen, dan is de vraag of je beter niet of wel kunt betalen nog best een ingewikkelde. Als je wel betaalt, dan is de kans dat je het geld zonder verdere procedure niet meer terugkrijgt vrij aanzienlijk. Als je niet betaalt, dan bestaat de kans dat de garage een incassoprocedure start. Er is altijd een risico dat je de zaak verliest, waarna de kosten vrij aanzienlijk kunnen oplopen (je moet dan naast het oorspronkelijke bedrag ook incassokosten betalen en de kosten van de rechtszaak). Er kan dan zomaar 1.000 euro bij komen. Aangezien de garage lid is van de Bovag kan je overwegen om na het betwisten van de factuur onder protest toch te betalen, en daarna een geschillen-procedure bij de Bovag te starten.
Ik kom er net achter dat de factuurdatum ook niet klopt. Die is in het verleden gedateerd. Een week voordat ik de auto bij de garage heb gebracht. Vreemd.
Ik kreeg na een akkefietje enkele jaren geleden tegen mijn verwachtingen in toch een rechtsbijstandverzekeraar op mijn dak, die full-blown los ging (in een vrij kansloze zaak). Heb er na alle brieven netjes te hebben beantwoord nooit meer iets van gehoord, maar je moet er wel tegen kunnen. Ik waag te betwijfelen of het echt een grijs gebied is, maar recht hebben en recht krijgen zijn wel altijd twee verschillende dingen.
Ik ga het risico niet lopen. Ik ga nog wel even naar de Bovag geschillen procedure kijken maar de factuur toch maar gewoon betalen. Zonde geld maar ze weten ook wel dat de meeste mensen het slikken om gedoe te voorkomen.

• Apollyon
Trichoglossus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:22:
Een Renault Clio uit 2011. Het is geen barrel maar wel een auto op leeftijd. In 2018 gekocht met 130.000 km gereden. Wij rijden ongeveer 20.000 km / jaar maar in 2023 was het bijna 30.000 en de jaren er voor dus iets minder. De huidige km stand is 230.000 km.

Ik heb enkele dure reparaties gehad:
  • Distributieriem
  • Airco
  • Waterpomp
  • Dynamo
  • Vering
  • Uitlaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie nog steeds niet het hele probleem (of een gedeelte van de oplossing): als garage en ANWB beiden zeggen dat het beter is dat het onderdeel vervangen wordt en/of het was al eerder afgesproken maar (zo te lezen) door een onhandige werkbon of andere mening van andere support, is het niet gebeurd.

Waarom niet middelen; het onderdeel alsnog laten vervangen en, indien dat binnen een uur aan arbeidsloon ligt, dat loon niet hoeven betalen omdat de monteur(s) de eerste keer al wat tijd verbrast (in jouw ogen) hebben door onnodig te resetten / overleggen.

Het klinkt volledig als onrecht; en zo leest het ook; echter kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een auto van 13 jaar oud met de genoemde historie aan reparaties, dus ook elders storingen / Gremlins heeft en daar staat helaas een factuur van enkele honderden Euro's tegenover.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 278217

Ik had dit echt niet betaald. Als ik een auto wegbreng met de melding; zet er 4 nieuwe wielen op en ik krijg hem terug met het bericht dat de remschijven vervangen zijn maar met de wielen niks gedaan is, dan kunnen ze echt fluiten naar het geld. ongeacht of ze er nou 3 uur of 300 uur in hebben zitten qua werk.

Tis echt te bizar voor woorden naar mijn mening dat er opdracht word gegeven voor reparatie x, ze dat volledig negeren en overgaan tot een reparatie B en het dan ook op die manier factureren. Koekoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

jeroenkb schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:00:
[...]

Misschien dan wel goed om te vermelden wat je rijdt. Heb snel even bij Volvo, Skoda en VW gekeken, maar meer dan 400 euro zie ik nergens voor een reguliere service beurt
Een Volkswagen Jetta, CAYC 1,6L is wat ik tegenwoordig rijd. Praktisch alleen regulier onderhoud met die blokken. Hiervoor een 2002 406 met V6, daarvoor een Megane phase 1, een super Spartaanse Lupo, een oude Astra G gereden en nog wat tussendoor. Alleen die 406 ging meer richting €1K per maand ipv per jaar, maar vooruit het was een (veel te dure) hobby. Maar goed, de rest (vrienden, familie, collega's), die ik al heb aangehaald, van alles van 20 jaar oude Franse zooi tot nieuwere, Italiaanse sportcoupe's aan toe. Alleen die laatste groep heeft wel eens een dikkere rekening, maar in die auto's zit ook veel meer wat kapot kan, gaat en ook nog wat kost

Overigens, de VW dealer gaf eenzelfde bedrag voor de servicebeurt als mijn vaste garage. Dan weet ik het wel

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Apollyon schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:24:
[...]

Een Renault Clio uit 2011. Het is geen barrel maar wel een auto op leeftijd. In 2018 gekocht met 130.000 km gereden. Wij rijden ongeveer 20.000 km / jaar maar in 2023 was het bijna 30.000 en de jaren er voor dus iets minder. De huidige km stand is 230.000 km.

Ik heb enkele dure reparaties gehad:
  • Distributieriem
  • Airco
  • Waterpomp
  • Dynamo
  • Vering
  • Uitlaat
Dan heb je iets meer pech gehad qua kosten. Mijn clio uit 2007, gekocht in 2009, en paar jaar geleden verkocht met 2 ton op de teller had alleen de riem+waterpomp (gebeurt bijna altijd samen omdat de zooi dan toch los ligt).

Niet bij een renaultgarage laten doen trouwens, die was bizar duur in de prijsopgave.

Ik weet niet naar wat voor garage je nu bent geweest? Een dealer of gewoon een algemene garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-04 18:05

Pos

Ben benieuwd naar de foutcode welke je opgeschreven had. Kan wellicht wat verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jammer dat de monteur er niet is. Voor 't zelfde heeft ie het onderdeel vervangen en kwam de foutmelding meteen weer terug. Oude onderdeel terug en verder zoeken.
Maar "diagnose" zonder een uitkomst of uitleg... nee, dat gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:35
Gewoon niet betalen, je hebt afgesproken dat ze een reparatie uitvoeren. Er is al 2 keer geconcludeerd dat er een onderdeel vervangen moet worden door 2 verschillende partijen en vervolgens ben je je auto een week kwijt en is er uiteindelijk niks vervangen maar krijg je wel een factuur. Absoluut niet mee akkoord gaan, vanwege dit soort praktijken kom ik al jaren niet meer bij autogarages. Over het algemeen wordt je of opgelicht of weten ze je knollen voor citroenen te verkopen. Je hebt specifiek afgesproken wat ze uit zouden voeren, als ze hier zonder overleg vanaf wijken en ook nog eens niks repareren is de factuur overduidelijk onterecht.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 12:39
man-man-man. Bij mijn vaste garage:
-ik bel: ik heb een storing op de boordcomputer, begint bij het snel nemen van een rotonde.
-garage: kom maar langs
- ik: tot zo
- garage: even uitlezen.
- garage: koelvloeistof laag. 0,5 liter bijvullen
- garage: klaar
- ik: wat is de schade?
- garage: 5 minuten werk en 0,5 liter koelvloeistof. Is wel goed! Tot de volgende keer
- ik: vrijdagmiddag kratje bier achterlaten

ergo: wtf 150 euro voor uitlezen van storingcodes....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 18:47
Zou ze bellen met de melding dat het je niet lekker zit en dat je een klacht gaat indienen bij de BOVAG. Er zijn afspraken gemaakt die niet zijn nagekomen. Het afwijken van de gemaakte afspraken zouden in overleg gedaan moeten worden en niet uit eigen overweging. Even een belletje "he klant, ik heb het advies gekregen vanuit een 2e lijn support om iets anders te doen dan afgesproken" gaat u akkoord?

Als ik voor een brood naar de bakker gaat en de bakker belt met zijn collega en die zegt geef naar een stokbrood mee. Dan accepteer je dat toch ook niet!?

Je zou kunnen afspreken dat er een garantie wordt afgegeven, komt de storing terug (binnen 6 maanden) dan zijn de eerste 150 euries voor hun.

[ Voor 10% gewijzigd door a.boogerd op 29-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

Barrycade

Through the...

Klinkt als bij de merkgarage brengen.

Dat doe ik dus al jaren niet meer met mijn auto uit 2012, zodra uit de garantie (koop ze 2e hands) ga ik naar mijn vakagarage. Die schrijven niet met een hark, geven goede prijsindicatie vooraf, bellen als het anders is of als ze wat vinden.

Staan open voor meedenken.

En bij een gevalletje foute diagnose trokken ze uit eigen beweging het boetekleed aan en hebben we de kosten gemiddeld.

Maar daar heeft TS nu niets aan, maar wellicht wel even ter overweging; met zo'n auto moet je niet meer bij een merkdealer willen zijn, die zien vooral de leasebakken, auto's in garantie en de nieuwe modellen. Die hebben gewoon geen ervaring met oudjes. Zie ook het bellen met de 2e lijns.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

Deze Tweaker zou de 150 euro betalen en ‘m naar andere garage brengen. Echt de moeite niet waard om hier heel verhaal van te maken. Ze kunnen blijkbaar niet communiceren met je, dus meer vragen stellen gaat toch niet werken. Anders had je dit topic niet eens hoeven openen.

Nu zit je jezelf op te vreten voor 150 euro en laat je je opjutten door allemaal meningen op een forum die vinden dat je in je recht staat.

Jij had er andere verwachtingen bij, resultaat is er niet. Jammer en door. Volgende garage kan hopelijk wel met je overweg. Geloof me, dat slaapt echt heerlijk.

De vraag die je zou moeten stellen aan andere; ik zoek in de buurt van Y een garage waar jullie goede ervaring mee hebben voor merk X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
graceful schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:52:
[...]

Deze Tweaker zou de 150 euro betalen en ‘m naar andere garage brengen. Echt de moeite niet waard om hier heel verhaal van te maken. Ze kunnen blijkbaar niet communiceren met je, dus meer vragen stellen gaat toch niet werken. Anders had je dit topic niet eens hoeven openen.

Nu zit je jezelf op te vreten voor 150 euro en laat je je opjutten door allemaal meningen op een forum die vinden dat je in je recht staat.

Jij had er andere verwachtingen bij, resultaat is er niet. Jammer en door. Volgende garage kan hopelijk wel met je overweg. Geloof me, dat slaapt echt heerlijk.

De vraag die je zou moeten stellen aan andere; ik zoek in de buurt van Y een garage waar jullie goede ervaring mee hebben voor merk X
Dit klinkt als een goede en pragmatische oplossing voor mensen die 150 euro niet genoeg vinden om er een principekwestie van te maken en/of geen zin hebben in het 'gedoe'. Voor mensen waarbij deze casus tegen iedere vezel van rechtvaardigheid in hun lijf strookt is het echter niet zo eenvoudig.

Principes kosten tijd en/of geld. Het is aan een ieder om te bepalen hoe belangrijk het onderhavige principe is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
graceful schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:52:
[...]

Fijn voor je dat je zo even 150 euro kan missen. Voor een hoop mensen is dat een dag werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Maar stel:
Het is niet zeker dat het verangen van het onderdeel het probleem gaat oplossen en de garage heeft daarom gekozen voor extra diagnose.

Stel ze hadden het onderdeel van 350 wel vervangen maar dit had inderdaad niet het probleem opgelost, had je dan wel dat onderdeel willen betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:58:
Maar stel:
Het is niet zeker dat het verangen van het onderdeel het probleem gaat oplossen en de garage heeft daarom gekozen voor extra diagnose.

Stel ze hadden het onderdeel van 350 wel vervangen maar dit had inderdaad niet het probleem opgelost, had je dan wel dat onderdeel willen betalen?
Dan was de reparatie conform opdracht uitgevoerd. Was niet minder zuur geweest natuurlijk, maar dan was het gevoel bij die factuur anders geweest dan "ik weet het niet, monteur is er niet, bek houden en betalen".

Maargoed, zoals eerder gezegd, misschien heeft de monteur het onderdeel vervangen, daarna bleek het niet opgelost en is verder onderzoek gedaan. In dat geval vind ik de factuur wel terecht en getuigt het juist van service. Maar zolang daar geen duidelijkheid over is zou ik 'm betwisten en niet betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:07

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:56:
[...]

Nee, dat kan niet.

Er kan een keer iets mis gaan waardoor een foutcode getriggered wordt. Dan is de eerste stap inderdaad meestal het wissen van de code om te kijken of deze op enig moment terug komt. Als dat zo is, dan ben je station "wissen en proberen" voorbij en zul je daadwerkelijk diagnose moeten gaan stellen en een onderdeel repareren of vervangen.

TS is dus, als ik het goed lees, nu 234 euro kwijt aan een garage die alleen een paar keer de computer aangekoppeld heeft om foutcodes te wissen... Geld terug eisen, en er nooit meer naartoe gaan.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@Apollyon
De eerste keer de diagnose stellen en hier 84 euro voor vragen is best redelijk. Ze moeten tijd voor je maken en dan kunnen ze geen andere klus doen. Ze doen een diagnose met het advies, komt het terug dan moet onderdeel X worden vervangen. Probleem komt terug en ze geven aan wat het kost om onderdeel X te vervangen.
Jij brengt de auto om dat te laten uitvoeren. Ze geven aan dat ze het niet kunnen en de reset weer hebben gedaan.
Ik zou hiervoor niks betalen, de diagnose was al gesteld en betaald. Reparatie is niet uitgevoerd dus enige wat ze hebben gedaan is weer de reset (kost 5 minuten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Diagnose stellen kan op verschillende niveaus. Simpelste is de foutcode uitlezen wat de anwb doet. Volgende stap is dieperin de foutcode diagnose programmas draaien waar onderdeel getest wordt en je allerlei (fysieke) handelingen moet uitvoeren. Dat kan idd zo 1-2 uur duren.

Voor je stapoen onderneemt zou ik echt even wachtrn tot de monteur terug is en het hele verhaal aanhoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

jeroenkb schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:00:
[...]

Dat.

Ik zit op 1900 onderhoud+ 500 banden in 4 jaar tijd. Dat is 600 per jaar. Wel een redelijk nieuwe auto.

Ik vind de garage in deze casus ook lamballen trouwens. Wegwezen daar.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 30-12-2023 19:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 18:19

Honesty

kattenneus!

laurens0619 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:04:
Diagnose stellen kan op verschillende niveaus. Simpelste is de foutcode uitlezen wat de anwb doet. Volgende stap is dieperin de foutcode diagnose programmas draaien waar onderdeel getest wordt en je allerlei (fysieke) handelingen moet uitvoeren. Dat kan idd zo 1-2 uur duren.

Voor je stapoen onderneemt zou ik echt even wachtrn tot de monteur terug is en het hele verhaal aanhoren
Zou de garage niet moeten wachten tot de monteur terug is, dus betaal maar even niet wij laten onze monteur bellen als die terug is van vakantie met de uitleg.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Honesty schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:38:
[...]

Zou de garage niet moeten wachten tot de monteur terug is, dus betaal maar even niet wij laten onze monteur bellen als die terug is van vakantie met de uitleg.
Jup eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:05:
[...]

Fijn voor je dat je zo even 150 euro kan missen. Voor een hoop mensen is dat een dag werken.
Wat een onnodige reactie. Nergens schreef ik dat 150 euro weinig geld is of dat ik het wel even kan missen. Dat is puur je eigen negatieve invulling, om mijn post anders te laten overkomen dan nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
graceful schreef op zondag 31 december 2023 @ 03:17:
[...]

Wat een onnodige reactie. Nergens schreef ik dat 150 euro weinig geld is of dat ik het wel even kan missen. Dat is puur je eigen negatieve invulling, om mijn post anders te laten overkomen dan nodig.
Ok. dan neem ik terug wat ik geschreven heb.

Maar dan wel een vraag voor je. Wat bedoel je dan met 'echt niet de moeite waard'?
Deze Tweaker zou de 150 euro betalen en ‘m naar andere garage brengen. Echt de moeite niet waard om hier heel verhaal van te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
jeroenkb schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:14:
[...]

Ok. dan neem ik terug wat ik geschreven heb.

Maar dan wel een vraag voor je. Wat bedoel je dan met 'echt niet de moeite waard'?

[...]
Hij bedoelt daarmee dat 150 euro niet de moeite waard is om te blijven klooien. Dagenlang soubatten, forums afstruinen, facturen “onder protest” voldoen, bovag opbellen, etc etc.

Voor mij zou het een principekewestie zijn: afspraak is afspraak en niemand naait mij. Maar als we geen duidelijke afspraken hebben gemaakt en “het is zo gelopen zoals het ie gelopen” dan zou ik ook zo snel mogelijk met mijn leven verdergaan en niet van die 150 euro wakker liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33

Blokker_1999

Full steam ahead

laurens0619 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:04:

Natuurlijk, maar als je gaat afwijken van het werkorder, als je iets anders gaat doen dan wat je met de klant hebt afgesproken, dan ga je eerst aan die klant vragen of dat goed is. Dat beslis je niet op eigen houtje omdat je dan net in dit soort situaties terecht komt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 25-04 15:08
Ik zou even een mailtje sturen dat je een onterechte factuur hebt gekregen (foute datum). En dat je vernomen hebt dat ze geen tijd hebben gehad om het afgesproken werk uit te voeren (onderdeel vervangen, is niet gebeurd). Vraag de foute factuur te verwijderen uit hun systeem, en zeg dat je voor deze keer geen kosten rekent om je auto een week te missen terwijl zij onterecht weigeren het afgesproken onderdeel te vervangen.

Komen ze vlot met excuses en moet je niet betalen, ga verder met je leven en ga naar een goeie garage.
Doen ze lastig, stuur een ingebrekestelling waarin je eist dat ze je schade vergoeden (week autohuur voor hun non-herstelling, extra week voor wel te laten herstellen elders, 250€ administratiekosten). Wees wel bereid om dan mekaar kosten weg te strepen, en klaar.

Je kan wel even sukkelen met een probleem wat moeilijk opgelost raakt (experimenteren met recup-onderdelen, elke 3 dagen passeren om wat anders te proberen, been there) maar een goeie garage gaat dan geen onzin kosten rekenen, en maakt goeie afspraken.
Dat lijkt hier hemaal niet het geval, dus ze kunnen er tegen die factuur te laten vallen (rekenen ze gewoon
een goedgeloviger klant aan).

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 31-12-2023 13:01 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Tja wat ik zelf zou doen in zo'n geval, de receptionist voorbij gaan, direct chef werkplaats benaderen.
Vragen waarom de gestelde diagnose repareren niet is uitgevoerd, en wel dat dit de opdracht was.
Diagnose stellen om dezelfde diagnose te verifiëren, natuurlijk onzin is, met de daarbij behorende rekening.
Wat ze liever hebben een betaalde rekening á 150 euro, en een klant die wegens verloren vertrouwen elders gaat repareren.
Of als garage werkplaats er alles aan gaat doen om het vertrouwen te herstellen, en de reparatie zo snel mogelijk gaat uitvoeren.
En zonder, via trucjes en achterdeuren niet die 150 euro te factureren.

En zo heeft iedereen een kans, misschien is het niet meer mogelijk omdat je auto bij een ander garagebedrijf staat, maar er zijn kansen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Diagnostiek kan veel inhouden ik kan het iedereen aanraden om een een willekeurige "werkplaats" handboek te downloaden, dat geeft een goed beeld wat je zou kunnen verwachten, aangezien we hier niet niet weten welke voertuig en welke foutmelding het betreft kan niemand behalve de garage zelf antwoord geven wat er is gedaan.

Voorbeeldje ECU foutmelding "olie druk laag" kan per ongeluk voorkomen en soms nooit meer terugkomen na reset maar er zijn wel extra stappen die genomen moeten worden in de werkplaatshandboek zoals (dit is puur een voorbeeld):

1 Check olievuldop op correcte plaatsing en rubber
2 Check pijlstok plaatsing en rubber
3 Check oliedruk op toeren
4 Check ect ect

Het kan dus best zijn dat de garage een uur dingen heeft gecheckt alles goed is gebleken en daarna een reset heeft uitgevoerd maar nogmaals de garage zou dat beter kunnen uitleggen en als je dat niet vertrouwd andere garage zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:32:
Het klinkt volledig als onrecht; en zo leest het ook; echter kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een auto van 13 jaar oud met de genoemde historie aan reparaties, dus ook elders storingen / Gremlins heeft en daar staat helaas een factuur van enkele honderden Euro's tegenover.
De genoemde historie valt toch wel mee voor een 13 jaar oude auto met ruim 2 ton op de klok? Alle onderdelen zijn slijtage onderdelen die een keer vervangen moeten worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Trichoglossus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:02:
Ik weet niet naar wat voor garage je nu bent geweest? Een dealer of gewoon een algemene garage?
Het is een dealer maar wel dus de laatste keer dat ik daar geweest ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Pos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:08:
Ben benieuwd naar de foutcode welke je opgeschreven had. Kan wellicht wat verklaren.
De foutcode was: P0606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
laurens0619 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:58:
Ja, want dat is wat wij hadden afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
P0606 is een storing in de communicatie met de boordcomputer. Het is een Renault van 13 jaar, dus ik ga uit van oxidatie van een stekker of een draadbreuk ipv een kapotte computer.

Ergens begrijp ik de actie van de monteur wel. Wat ik niet begrijp is dat ze 'm zo weer meegeven na een week met een factuur erbij terwijl het probleem niet is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Apollyon schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Een overzicht van uurtarieven van merkdealers van bijna 2 jaar terug:
https://www.autoweek.nl/a...aatstarieven-merkdealers/

Bij een dealer zit natuurlijk ook een showroom, receptie etc wat betaald moet worden.
Renault - Munsterhuis in Twente zat al 117 euro per uur.

Bij mijn lokale garage ben ik veel goedkoper uit. Ik heb alleen mijn renault bij een dealer gekocht, daarna nooit meer terug geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Apollyon schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Knip

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 06-01-2024 16:45 . Reden: Onnodige toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom betalen voor iets wat ANWB al had gedaan, en men zou volgens afspraak iets vervangen zodat de foutcode verholpen is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Niet per se, een gewone garage kan dusdanige fouten maken of dingen niet weten waardoor het tarief van de dealer te rechtvaardigen is. Maar idd, met mijn 18 jaar oude auto kom ik alleen bij een dealer voor onderdelen die aftermarket niet te krijgen zijn.

Ik weet nog dat ik de waterpomp kapot had. Omkeerrol, poelie, krukaspielie en riem allemaal kapot.

Later vervang ik zelf de waterpomp omdat die lekte, kom ik later bij de dealer en vraag ik naar de poelie voor dat ding, want er zat een scheur in: "oh ja, die vervangen we hier drie keer per week preventief bij een onderhoudsbeurt, anders gaat ie klapperen en sloopt ie je hele waterpomp, omkeerrol en krukaspoelie"

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 06-01-2024 16:46 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Een dealer is leuk als je auto in de garantie zit. Daarna lekker naar een merkonafhankelijke garage en als er iets specifieks gemaakt moet worden kun je altijd nog naar de dealer. De bekende quote die op dealer rijmt zal ik maar niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Apollyon
En is de monteur al terug van vakantie? Meer duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
_JGC_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:06:
P0606 is een storing in de communicatie met de boordcomputer. Het is een Renault van 13 jaar, dus ik ga uit van oxidatie van een stekker of een draadbreuk ipv een kapotte computer.

Ergens begrijp ik de actie van de monteur wel. Wat ik niet begrijp is dat ze 'm zo weer meegeven na een week met een factuur erbij terwijl het probleem niet is opgelost.
De nieuwe garage zei ook dat elektrische storingen een vaker gezien probleem zijn van dit model Clio. Zij hebben de zekeringkast doorgemeten. De zekeringkast, accu en bedrading waren goed. Dat hebben ze binnen een uur allemaal gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apollyon
laurens0619 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:55:
@Apollyon
En is de monteur al terug van vakantie? Meer duidelijkheid?
Ik heb geen contact meet met die garage gehad.

De nieuwe garage heeft de auto gerepareerd. Ze hebben een uur werk gehad om de auto door te meten. Conclusie was kapotte boordcomputer. De boordcomputer is vervangen en de auto rijdt weer. :)

Pagina: 1