Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-07 11:51
Hallo

ik ben aan het kijken voor een warmtepomp maar had graag ook nog een pelletkachel willen gebruiken/zetten voor de echt heel koude dagen. en voor de gezelligheid
ik weet dat sommige zullen zeggen zou je niet nog beter isoleren:)

is dit een handige opstelling ?
waar moet er nog een pomp en terugslagkleppen bijgezet worden?
ik zou de aanvoertemp naar de radiators en convectors hierdoor 5 a 10 graden kunnen verhogen bijvoorbeeld van 40 naar 50 graden
of van 45 naar 55 in het slechste geval.
raden jullie dit aan ?
of totaal af? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdJWJG8xRJQNTKj5JQoKDbEoCsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kexRVy8Tr56hekLWThO0ueOY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Totaal af:

- Ervaringen met pellet-cv-kachels zijn slecht, erg storingsgevoelig
- 2x buffervat wordt veel te complex, gaat niet prettig samenwerken
- Warmtepomp is lage temperatuur, pelletkachel is hoge temperatuur, niet te combineren

Zorg dat je afgiftesysteem geschikt is voor lage temperatuur (dit kan ook met radiatoren) en koop een normale pelletkachel voor de sfeer/hele koude dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:06
Met @Knielen ; absolute afrader. Veel te complex en ook nog fucking duur. Als. Je. Zo graag hout verbrandt koop een losse sfeer haard en klaar. De angst voor koude dagen is vrijwel altijd ongegrond, elk opvolgend jaar wordt warmer dan het vorige dus die winters kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Oh oke. Dat was duidelijk.

Het onderste gedeelte is wel een goede opstelling voor met radiatoren?
Dus zonder de pelletkachel.

Ander vraagje.
Ik zou mijn gasketel de eerste winter willen houden. Kan ik deze ook zo aansluiten zonder dat bovenste buffervat natuurlijk.

Wat gebeurd er eigenlijk als ik mijn gasketel op een buffervat met spiraal aansluit? Zou dit ook een mogelijkheid zijn? Dit is een vrij goedkope oplossing voor tijdelijk te proberen.
Stel ik breng de gasketel 5 a 10 graden hoger door de spiraal van het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tbdnvjM_U0UyKVv9RP0XlE1CM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rp7UpGLQHLI0baHKwLDiCbgj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CR1992 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:09:
Oh oke. Dat was duidelijk.

Het onderste gedeelte is wel een goede opstelling voor met radiatoren?
Dus zonder de pelletkachel.

Ander vraagje.
Ik zou mijn gasketel de eerste winter willen houden. Kan ik deze ook zo aansluiten zonder dat bovenste buffervat natuurlijk.

Wat gebeurd er eigenlijk als ik mijn gasketel op een buffervat met spiraal aansluit? Zou dit ook een mogelijkheid zijn? Dit is een vrij goedkope oplossing voor tijdelijk te proberen.
Stel ik breng de gasketel 5 a 10 graden hoger door de spiraal van het buffervat.
Ik heb zoiets met een houtcv naast de warmtepomp.
Mijn advies, niet doen.
Het werkt hier prima maar met de kennis van nu....
Dan was een gewone houtkachel een goedkopere en eenvoudigere oplossing geweest.

Ik zou even inventariseren wat je nu aan afgifte kwijt kunt in je radiatoren en convectoren bij warmtepomp temperaturen.
Dan eens even kijken wat je jaarlijks gasverbruik is en aan de hand van die laatste zou je een warmtepomp kunnen selecteren en dan kijken of dat bij je afgifte systeem past.

Combi pelletketel of houtketel met een wp is niet ideaal, Het is mogelijk maar liever volledig bouwen naar lage temperatuur opdat je warmtepomp zo efficiënt mogelijk kan draaien.

Een warmtepomp naast de cv ketel zou kunnen dan bouw je eigenlijk zelf een hybride systeem.
Wel er om denken dat sommige warmtepompen een hoge water temperatuur niet graag in hun inwendige zien...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• CR1992
Ronald.42 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:31:
[...]

Ik heb zoiets met een houtcv naast de warmtepomp.
Mijn advies, niet doen.
Het werkt hier prima maar met de kennis van nu....
Dan was een gewone houtkachel een goedkopere en eenvoudigere oplossing geweest.

Ik zou even inventariseren wat je nu aan afgifte kwijt kunt in je radiatoren en convectoren bij warmtepomp temperaturen.
Dan eens even kijken wat je jaarlijks gasverbruik is en aan de hand van die laatste zou je een warmtepomp kunnen selecteren en dan kijken of dat bij je afgifte systeem past.

Combi pelletketel of houtketel met een wp is niet ideaal, Het is mogelijk maar liever volledig bouwen naar lage temperatuur opdat je warmtepomp zo efficiënt mogelijk kan draaien.

Een warmtepomp naast de cv ketel zou kunnen dan bouw je eigenlijk zelf een hybride systeem.
Wel er om denken dat sommige warmtepompen een hoge water temperatuur niet graag in hun inwendige zien...
Ik meen dat ik 12 m3 hebt verbruikt op 14 uur tijd bij - 2 graden buiten dat was wel tegen 50 graden.

Nu heb ik hier op tweakers ontdek dat ik de stooklijn op 0,2 kan zetten. Misschien dat ik het op 45 graden ook warm krijg bij - 2 graden.

Bij een stooklijn van 0,2 en 40 graden kwam ik op 6m3 gas uit op een dag van 8 graden en 's avonds 5.
De radiators stonden overal in huis volledig open bij de test

Wat bedoel je met een hogere temperatuur?
Stel dat de aanvoer van 40 naar 50 verhoogd wordt met de gasketel. Dan is de retour nog voldoende koud?

Kan het kwaad deze op de warmtewisselaar aan te sluiten?
Pagina: 1