Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanMus
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 09:43
Gezien pv nu zo goedkoop is overweeg ik om een paar panelen op mijn schuurtje te leggen.

Ik kan 2x 3 panelen kwijt op 2 dakvlakken onder een lichte hoek. Oost-west. Totaal dus 6 panelen. Ik kijk naar de 54HL4R-B van Jinko, 435Wp.

Nu is mijn vraag wat de meest economische oplossing is wat betreft de selectie van omvormer.
Ik kan de Growatt MIN 3000 TL-X pakken, omdat die 2 MPPT's heeft. Maar de opstartspanning is daar 100V. Komt dat goed met deze panelen? Moet ik Voc (NOCT 37.39V) of Vmp (NOCT 30.50V) pakken? Daarnaast is deze omvormer ook een beetje fors (=inefficient?) voor deze setup lijkt me.

Een andere optie is om een kleinere/goedkopere omvormer te pakken met maar 1 MPPT. De panelen liggen onder een kleine hoek dus zullen elkaar altijd een beetje beinvloeden, maar de omvormer zal dichter bij zijn optimale vermogen presteren. Kan ik beter deze optie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:41

tijmeng

Panasonic 7J

Kijk anders eens naar panelen van trina. Die zijn 144 ipv 108 cellen en hebben daardoor een hoger voltage (voc boven de 50v).

Als je geen schaduw hebt en je omvormer kan het aan kan je ze eventueel ook 2x3 parallel leggen. Dan verdubbel je wel het amperage. Maar kun je het samen bv kwijt op een 2kw goodwe ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53
Hoymiles 6in1 als je 3 fase hebt.
Dan maakt het niet uit hoe de hoek is per paneel.
Alleen monitoring wordt wat duurder als je dat wilt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Growatt DNS- G3 of Solis 2.5K 2MPPT nemen. Die starten op bij 50v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
De Hoymiles HMT-2250 is de mooiste oplossing, en behoorlijk voordelig... Maar die is zoals @The-Source al noemt 3-fase. Dit zou inclusief monitoring weinig anders kosten dan een string omvormer.
Ook even na te gaan is hoe de micro intern in elkaar zit: Deze heeft maar 3 trackers... dat is geen probleem als het 3x2 parallel is. Wel als het 3x2 serieel is.

Anders een HMS-2000 en een HMS-1000, dat is iets duurder.
HMS-2000 heeft zelfde opmerking als de HMT-2250 - 2 trackers voor 4 panelen.

Niet gaan prutsen met 1mppt omvormer... De verliezen zijn ook met 13 graden riant.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

De tracker van een 1mppt moet in de zon de onderste van de 2 lijnen gaan volgen.

Wordt Hoymiles niets, dan zijn de modellen genoemd door @Uszka prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.