Heren, als ik 3 1-fase omvormers installeer in bijv. de garage, mag ik dan installatietechnisch met 1 5-aderige kabel naar de meterkast? Scheelt mij wel 2 kabels naar de meterkast en ook twee aardedraden en nuldraden extra in de meterkast. Een nadeel is dan wel dat ik een klemmenkast onder de omvormers moet plaatsen waarin ook evt. de aardlekschakelaars en AC werkschakelaars gemonteerd kunnen worden.
Als je met een onderverdeler 3 enkelfase eindgroepen maakt van wat dan een distributiegroep is in je hoofdkast.
Selectiviteit moet je maar niet aan gaan denken... dat is niet mogelijk ;-)
Selectiviteit moet je maar niet aan gaan denken... dat is niet mogelijk ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@ Ronald, dan komt de onderverdeler dus onder de omvormers en dan met 1 5x4 naar de hoofdverdeler (meterkast).
Dit is op dit moment ook zo ongeveer gerealiseerd met de krachtgroep in de garage. De fasen zitten rechtstreeks op de rail van de verzegelde afzekering 3x25A en de aardlek zit dan pas in de garage. Deze krachtgroep verplaatsen of verwijderen kan dan alleen veilig al een bevoegd installariebedrijd het zegel verbreekt en de stoppen eruit draait. Dit was helaas al zo toen wij er kwamen wonen.
Verder zijn de 8 stuks 230Vac 16A groepen verdeeld over de 3 fasen met 2 4P aardlekschakelaars. Mijn vraag is of dit zomaar mag, en als ik dit aan wil passen geldt hetzelfde als voor de krachtgroep in de garage en voor de aansluiting van de omvormers moet het zegel er ook af en de stoppen eruit.
Dit is op dit moment ook zo ongeveer gerealiseerd met de krachtgroep in de garage. De fasen zitten rechtstreeks op de rail van de verzegelde afzekering 3x25A en de aardlek zit dan pas in de garage. Deze krachtgroep verplaatsen of verwijderen kan dan alleen veilig al een bevoegd installariebedrijd het zegel verbreekt en de stoppen eruit draait. Dit was helaas al zo toen wij er kwamen wonen.
Verder zijn de 8 stuks 230Vac 16A groepen verdeeld over de 3 fasen met 2 4P aardlekschakelaars. Mijn vraag is of dit zomaar mag, en als ik dit aan wil passen geldt hetzelfde als voor de krachtgroep in de garage en voor de aansluiting van de omvormers moet het zegel er ook af en de stoppen eruit.
Ik zou die kabel bij gelegenheid achter de de schakelaar van de hoofdverdeelkast hangen, dan kan je in ieder geval het hele huis+garage makkelijk spanningsloos maken zonder gedoe met kinderpostzegels. Dan in de garage een onderverdeler met een eigen hoofdschakelaar en daarin 3x 2P16A voor de omvormers en de andere zekeringen voor wat je in de garage verder nodig hebt.
Dat is nou net het probleem, er zit hier geen hoofdschakelaar meer onder. De 2 zwarte en 1 bruine draad gaat vanaf de meter via de klemmenstrook naar de krachtgroep in de garage. De 4P aardlekschakelaars zijn ook vanaf de rail aangesloten. Als direct boven de meter een 4P hoofdschakelaar zat, was het geen probleem.
eigen topic, topic kaping is niet de bedoeling
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 27-12-2023 16:01 ]
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/ipuiMpvZmMSsK67JW489XeyT.jpg?f=fotoalbum_large)