Dames en heren, ik heb besloten me hier op dit forum aan te melden. De meeste problemen krijg ik meestal wel opgelost maar een warmtepomp heb ik 0,0 ervaring mee en ik zag dat er hier behoorlijk wat (hoogverbruik) ervaringen voorbij komen.
Mijn vriendin woont nu een 8 a 9 maanden in een kantoorpand wat ze hebben omgebouwd tot woningen. De Makelaar zegt dat het dak geisoleerd is, elk huis is voorzien van een Inventum warmtepomp en een "paar" zonnepanelen (welke bijna niks opleveren). Vanaf het begin had ze al direct last van een vrij hoog verbruik. Van de xx woningen waren er een paar die hetzelfde ervaren. Er zijn toen diverse monteurs geweest maar niks geks kunnen vinden. (aangestuurd door de makelaar) Omdat het maar bij een paar huizen het verbruik enorm afweek werd er gezegd: "Wij zullen je compenseren bij de eindafrekening". Ondertussen ben ik in beeld gekomen en verwacht ik eigenlijk dat zo'n makelaar ten alle tijden in zijn eigen voordeel gaat rekenen.
Toen ik er op aandrong om nu alvast het nog hogere verbruik door te mailen kregen we zoals verwacht het mailtje: "Het jaarverbruik ziet er normaal uit en past bij het gemiddelde. Wij verwachten je dan ook niet te compenseren."
Goed verhaal toch?
Het verbruik in de afgelopen maand was 900 kWh. Voor een vrij klein huis,1 persoon die alleen een koelkast en in de avond (vaker niet dan wel) een tv aan heeft vind ik dit best fors. De thermostaat staat ingesteld op 21 graden, maar het huis voelt aan alsof het 20 graden is of zelfs minder. Verder hoor je de warmtepomp dag en nacht. Nu is de dame 2 weken in Portugal en heb ik gezegd: Laten we de thermostaat ietsjes zakken naar 18.5 graden, en 2 dagen voor terugkomst graad voor graad weer terug richting 21 graden. Het verbruik ging toen terug naar 9 kWh per dag. (nog steeds vrij hoog terwijl er niemand thuis is). Gisteren heb ik de temp iets verhoogd en later vandaag hoor ik wat het meer is gaan verbruiken tov de voorgaande dagen.
Wat info:
Hoek appartement op de bovenste etage (2e etage) van 71 m2.
Inventum Ecolution Modul-Air 2021 100L 51KW
Software:
M: 1.07.1952
D: 2.05.1917
G: 2.02.1873
Info uit het menu - instellingen:
Boiler status:
Boiler boven 57.2 graden
Boiler onder 52.1 graden
Boiler element uit
Boilerklep CV
Greencomfort temperaturen:
Lucht in 4.9 graden
Lucht uit 17.4 graden
Setpoint 18 graden
Greencomfort status:
Luchtdebiet 114 m3/uur
Ventilator PWM 31%
Regelventiel Control
Warmtevraag Ja
Doorstromer status:
CV-aanleg 30.9 graden
Doorstromer aan
Temperaturen:
Lucht in 20.3 graden
Lucht uit 2.0 graden
Verdamper 3.5 graden
CV-aanvoer 27.5 graden
CV-retour 24.9 graden
Status:
Luchtdebiet 120 M3/uur
Ingangspanning 0.99V
Waterdruk 2.1 bar
Warmtevraag Ja
Ventilator PWM 34%
CV-pomp PWM 78%
Ventilatiestand hoog:
200 M3/uur
Ventilatiestand laag:
50 M3/uur
Zien jullie aan de hand van deze instellingen dingen die niet goed ingesteld staan? Als er nog meer info nodig is, let me know! Ik hoop toch iets te kunnen vinden waardoor we een sterk verhaal kunnen neerleggen bij de Makelaar en uiteraard het verbruik wat kunnen beperken.
Mijn vriendin woont nu een 8 a 9 maanden in een kantoorpand wat ze hebben omgebouwd tot woningen. De Makelaar zegt dat het dak geisoleerd is, elk huis is voorzien van een Inventum warmtepomp en een "paar" zonnepanelen (welke bijna niks opleveren). Vanaf het begin had ze al direct last van een vrij hoog verbruik. Van de xx woningen waren er een paar die hetzelfde ervaren. Er zijn toen diverse monteurs geweest maar niks geks kunnen vinden. (aangestuurd door de makelaar) Omdat het maar bij een paar huizen het verbruik enorm afweek werd er gezegd: "Wij zullen je compenseren bij de eindafrekening". Ondertussen ben ik in beeld gekomen en verwacht ik eigenlijk dat zo'n makelaar ten alle tijden in zijn eigen voordeel gaat rekenen.

Goed verhaal toch?
Het verbruik in de afgelopen maand was 900 kWh. Voor een vrij klein huis,1 persoon die alleen een koelkast en in de avond (vaker niet dan wel) een tv aan heeft vind ik dit best fors. De thermostaat staat ingesteld op 21 graden, maar het huis voelt aan alsof het 20 graden is of zelfs minder. Verder hoor je de warmtepomp dag en nacht. Nu is de dame 2 weken in Portugal en heb ik gezegd: Laten we de thermostaat ietsjes zakken naar 18.5 graden, en 2 dagen voor terugkomst graad voor graad weer terug richting 21 graden. Het verbruik ging toen terug naar 9 kWh per dag. (nog steeds vrij hoog terwijl er niemand thuis is). Gisteren heb ik de temp iets verhoogd en later vandaag hoor ik wat het meer is gaan verbruiken tov de voorgaande dagen.
Wat info:
Hoek appartement op de bovenste etage (2e etage) van 71 m2.
Inventum Ecolution Modul-Air 2021 100L 51KW
Software:
M: 1.07.1952
D: 2.05.1917
G: 2.02.1873
Info uit het menu - instellingen:
Boiler status:
Boiler boven 57.2 graden
Boiler onder 52.1 graden
Boiler element uit
Boilerklep CV
Greencomfort temperaturen:
Lucht in 4.9 graden
Lucht uit 17.4 graden
Setpoint 18 graden
Greencomfort status:
Luchtdebiet 114 m3/uur
Ventilator PWM 31%
Regelventiel Control
Warmtevraag Ja
Doorstromer status:
CV-aanleg 30.9 graden
Doorstromer aan
Temperaturen:
Lucht in 20.3 graden
Lucht uit 2.0 graden
Verdamper 3.5 graden
CV-aanvoer 27.5 graden
CV-retour 24.9 graden
Status:
Luchtdebiet 120 M3/uur
Ingangspanning 0.99V
Waterdruk 2.1 bar
Warmtevraag Ja
Ventilator PWM 34%
CV-pomp PWM 78%
Ventilatiestand hoog:
200 M3/uur
Ventilatiestand laag:
50 M3/uur
Zien jullie aan de hand van deze instellingen dingen die niet goed ingesteld staan? Als er nog meer info nodig is, let me know! Ik hoop toch iets te kunnen vinden waardoor we een sterk verhaal kunnen neerleggen bij de Makelaar en uiteraard het verbruik wat kunnen beperken.