Inventum Modul air hoogverbruik > 900kWh p/m bij 71m2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFwood
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-02-2024
Dames en heren, ik heb besloten me hier op dit forum aan te melden. De meeste problemen krijg ik meestal wel opgelost maar een warmtepomp heb ik 0,0 ervaring mee en ik zag dat er hier behoorlijk wat (hoogverbruik) ervaringen voorbij komen. :)

Mijn vriendin woont nu een 8 a 9 maanden in een kantoorpand wat ze hebben omgebouwd tot woningen. De Makelaar zegt dat het dak geisoleerd is, elk huis is voorzien van een Inventum warmtepomp en een "paar" zonnepanelen (welke bijna niks opleveren). Vanaf het begin had ze al direct last van een vrij hoog verbruik. Van de xx woningen waren er een paar die hetzelfde ervaren. Er zijn toen diverse monteurs geweest maar niks geks kunnen vinden. (aangestuurd door de makelaar) Omdat het maar bij een paar huizen het verbruik enorm afweek werd er gezegd: "Wij zullen je compenseren bij de eindafrekening". Ondertussen ben ik in beeld gekomen en verwacht ik eigenlijk dat zo'n makelaar ten alle tijden in zijn eigen voordeel gaat rekenen. 8)7 Toen ik er op aandrong om nu alvast het nog hogere verbruik door te mailen kregen we zoals verwacht het mailtje: "Het jaarverbruik ziet er normaal uit en past bij het gemiddelde. Wij verwachten je dan ook niet te compenseren." :F

Goed verhaal toch?

Het verbruik in de afgelopen maand was 900 kWh. Voor een vrij klein huis,1 persoon die alleen een koelkast en in de avond (vaker niet dan wel) een tv aan heeft vind ik dit best fors. De thermostaat staat ingesteld op 21 graden, maar het huis voelt aan alsof het 20 graden is of zelfs minder. Verder hoor je de warmtepomp dag en nacht. Nu is de dame 2 weken in Portugal en heb ik gezegd: Laten we de thermostaat ietsjes zakken naar 18.5 graden, en 2 dagen voor terugkomst graad voor graad weer terug richting 21 graden. Het verbruik ging toen terug naar 9 kWh per dag. (nog steeds vrij hoog terwijl er niemand thuis is). Gisteren heb ik de temp iets verhoogd en later vandaag hoor ik wat het meer is gaan verbruiken tov de voorgaande dagen.

Wat info:
Hoek appartement op de bovenste etage (2e etage) van 71 m2.

Inventum Ecolution Modul-Air 2021 100L 51KW
Software:
M: 1.07.1952
D: 2.05.1917
G: 2.02.1873

Info uit het menu - instellingen:

Boiler status:
Boiler boven 57.2 graden
Boiler onder 52.1 graden
Boiler element uit
Boilerklep CV

Greencomfort temperaturen:
Lucht in 4.9 graden
Lucht uit 17.4 graden
Setpoint 18 graden

Greencomfort status:
Luchtdebiet 114 m3/uur
Ventilator PWM 31%
Regelventiel Control
Warmtevraag Ja

Doorstromer status:
CV-aanleg 30.9 graden
Doorstromer aan

Temperaturen:
Lucht in 20.3 graden
Lucht uit 2.0 graden
Verdamper 3.5 graden
CV-aanvoer 27.5 graden
CV-retour 24.9 graden

Status:
Luchtdebiet 120 M3/uur
Ingangspanning 0.99V
Waterdruk 2.1 bar
Warmtevraag Ja
Ventilator PWM 34%
CV-pomp PWM 78%

Ventilatiestand hoog:
200 M3/uur

Ventilatiestand laag:
50 M3/uur

Zien jullie aan de hand van deze instellingen dingen die niet goed ingesteld staan? Als er nog meer info nodig is, let me know! Ik hoop toch iets te kunnen vinden waardoor we een sterk verhaal kunnen neerleggen bij de Makelaar en uiteraard het verbruik wat kunnen beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 19:51
Hoeveel warmwater inhoud heeft zo’n module?
Oh 100l zie ik.

Ik Adviseer deze te verlagen naar setpoint van 45C. Of helemaal uit te zetten en warmwater anders te verwarmen.

Een compressor is helemaal niet geschikt om water van 60C te maken. En zal telkens in laag COP en te lang het laatste stukje proberen te verwarmen.

[ Voor 34% gewijzigd door Technician- op 27-12-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit is volgens mij niet het eerste topic waar een dergelijke ventilatie-WP is aangelegd voor hoofdverwarming. Iets waar het volgens mij gewoon niet voor is gemaakt.

Dan krijg je dus dit:
Doorstromer status:
CV-aanleg 30.9 graden
Doorstromer aan
Volgens mij wordt er grotendeels COP-1 verwarmd nu.

[ Voor 29% gewijzigd door Aardedraadje op 27-12-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 19:51
Ik heb even de specs nagekeken van de inventum en er is slecht nieuws.

Waarschijnlijk is het verbruik vrij normaal voor deze unit want dit mag geen warmtepomp heten.
Er zit een 300W compressortje in en een 4500W naverwarmer.
De Pmax WP gedeelte is 1700W (1,7kw)

Dit is vergelijkbaar met een Mercedes E klasse estate met een 15pk grasmaaier motor en nu moet je de snelweg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Verhuizen of accepteren en meer zonnepanelen nemen.

Alleen hoe leggen we dit nu eens uit? Laten we een poging doen:
De green comfort is niet meer dan een kruiswisselaar. De vuile lucht uit en schone lucht in wisselen de warmte uit. Dit om zo min mogelijk warmte weg te gooien naar buiten. Maar een perpetuum mobile bestaat niet. Je raakt dus echt warmte kwijt.

Die moet aangevuld worden met een modul-AIR. De crux zit hem in hoeveel thermisch vermogen heeft het appartement nodig om op temperatuur te blijven op de 2e etage op een windhoek. Je hebt geen mensen boven je en ook niet naast je aan 1 kant.

Als die minder dan 1,7kW thermisch moet produceren, draait die bij bij 35C water ongeveer 350W.
Is dat slecht? Nee, COP 1,7/0,35=4,8. Zo doe ik mijn douche van 6m2.

Warm water maken doet die ook, dan gaat die op zijn gemakje naar 60C afhankelijk van de hoeveelheid water die hij moet opwarmen. Tot 55C heb ik hem op de compressor zien gaan. Daarna heb ik hem afgebroken omdat de vloer het niet leuk vond. Doet bij mij alleen de douchevloer

Maar wat doe je als je te weinig vermogen hebt en de temperatuur blijft dalen? Dan zet je een el. kachel erbij van 3kW COP=1. Samen een COP van 1,4 en dat is slecht. En met dat elektrisch element ga je dan ook een enorm verbruik genereren.

Dus de isolatie van het appartement moet zondanig zijn dat je minder dan 1,7 kW thermisch verliest.
Dak, en 3 muren mogen dus minder verliezen (7x10 => (7+7+10)*h=3 = 72m2 en 70m2 dak =>140m2 verliesoppervlak.
Pak richtlijn: https://www.groenehoedduu...0o.a.%20door%20ventilatie.
Dan kan je wel rekenen dat je het met die 1700W niet red.

Een tussenwoning in het midden van het pand heeft maar alleen een voor en achtergevel:
14mgevel*2,5m hoogte=35m2 verlies, dan kan het er net uit.

Dus 50W verlies W/m2 op het hoekappartement levert een verlies op:
70m2*50=3500W, dan red je het dus absoluut niet.
Wil je het redden, dan moet je naar een isolatie volgens passiefhuis. Waarbij jezelf 300W uitstraalt en met 2 personen bent.
70*40-2*300=2200W. Dan komt je ergens in de buurt.

Disclaimer: Mogelijk zijn de getallen niet helemaal overeenkomstig de werkelijkheid, maar geeft wel aan dat een hoekwoning een verviervoudiging aan verwarmingsenergie nodig heeft om te kunnen verwarmen bij dezelfde isolatiewaarde en die kan de modul-AIR echt niet opbrengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 27-12-2023 15:49 . Reden: waarde is /m2 vloer en niet /m2 wand ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFwood
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-02-2024
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee en ben ik ook een stuk wijzer geworden. Ik heb hier en daar wat berekeningen gedaan en daar red je het inderdaad nooit met deze warmtepomp. Ook heb ik de vraag neergelegd bij Inventum wat hun adviseren met de bestaande gegevens van het huis. (uiteraard heb ik het probleem niet aangekaart en ben ik puur advies aan het inwinnen)
Het is namelijk zo dat de verhuurder diverse monteurs heeft aangestuurd waaronder ook 1 van Inventum en die zeiden allemaal: "Ik zie niks geks helaas. Alles werkt naar behoren en er is dus geen probleem"
Dat is natuurlijk een beetje onzin... Of hebben we te maken met monteurs die alleen kunnen monteren maar niet kunnen berekenen of inzien dat dit nooit zo gemonteerd had mogen worden?

Ter info: Afgelopen 2 weken heeft deze warmtepomp 100Kwh per dag opgeslokt. Kortom, dit is wel een kostbaar probleem aan het worden.

Ik ga dit weekend even met een warmte camera aan de gang om uit te vogelen hoe goed dat dak geisoleerd is. Volgens de verhuurder (nadat ze het systeem plafond er uit gesloopt hebben) is het dak geisoleerd. Maar wij kijken momenteel naar onafgewerkt beton op 3 meter hoogte en op andermans woord geloven word wat lastig ondertussen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

100 kWh per dag?! Draait dat ding met een COP van 0,5 ofzo? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

Zenix

BOE!

MFwood schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:01:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee en ben ik ook een stuk wijzer geworden. Ik heb hier en daar wat berekeningen gedaan en daar red je het inderdaad nooit met deze warmtepomp. Ook heb ik de vraag neergelegd bij Inventum wat hun adviseren met de bestaande gegevens van het huis. (uiteraard heb ik het probleem niet aangekaart en ben ik puur advies aan het inwinnen)
Het is namelijk zo dat de verhuurder diverse monteurs heeft aangestuurd waaronder ook 1 van Inventum en die zeiden allemaal: "Ik zie niks geks helaas. Alles werkt naar behoren en er is dus geen probleem"
Dat is natuurlijk een beetje onzin... Of hebben we te maken met monteurs die alleen kunnen monteren maar niet kunnen berekenen of inzien dat dit nooit zo gemonteerd had mogen worden?

Ter info: Afgelopen 2 weken heeft deze warmtepomp 100Kwh per dag opgeslokt. Kortom, dit is wel een kostbaar probleem aan het worden.

Ik ga dit weekend even met een warmte camera aan de gang om uit te vogelen hoe goed dat dak geisoleerd is. Volgens de verhuurder (nadat ze het systeem plafond er uit gesloopt hebben) is het dak geisoleerd. Maar wij kijken momenteel naar onafgewerkt beton op 3 meter hoogte en op andermans woord geloven word wat lastig ondertussen. 8)7
Ik zou de CV-doorstroomverwarmer uitzetten, zodat die alleen maar de warmtepomp gebruikt. Deze zal 24/7 moeten blijven draaien en dan eens kijken hoe de temperatuur is. Dan kan je aangeven dat het huis niet op temperatuur blijft op basis van de warmtepomp. Het is dan wel verstandig om de temperatuur 24/7 op bijvoorbeeld 22-23 graden te zetten, dan blijft die altijd draaien. Eventueel kan je wel het boiler element aanzetten, zodat de warmtepomp de focus kan leggen op het verwarmen van de woning. Want als de warmtepomp nu de boiler gaat opwarmen, dan gaat het huis puur elektrische worden verwarmt en dat is meer vermogen dan een boiler element. Het is beter om de boiler met COP=1 is te doen dan het huis.

Daarna is het verstandiger om een elektrische radiator of infrafrood te gebruiken op de plekken dat het direct nodig is, daardoor hoeft de warmte niet door de hele CV heen maar merk je het direct, dat zal ook helpen bij het algehele verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 26-01-2024 14:22 ]

Pagina: 1