Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackscell
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-02-2024
Goedendag,

Ik heb een nefit trendline hrc30 cw5 en sinds kort merk ik dat tijdens het douchen enkele seconden erg koud water bijkomt en dan weer normaal. Ik merk ook dat de aanvoer en retour temperatuur bijna hetzelfde zijn. Ik verwarm voornamelijk met vloerverwarming en radiatoren staan dicht.

Op de ketel staat er 0h 203, ik zie niks geks hierover. Waar zou ik mee kunnen beginnen? Aavoer zit op cq. 60.5 en retour 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 23:22

Illusion

(the art of)

Heb je misschien de douchetimer aangezet?
Is een software dingetje dat hij zegt dat je te lang douchet en je daarom een plens koud water geeft: YouTube: Nefit Easy - Optie DoucheTimer

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 01:08
Op internet lees ik verhalen over de tapsensor die bij Nefit vaker problemen geeft.

• blackscell
Douchetimer staat uit, net gecheckt. Alles ontlucht, zat eigenlijk geen lucht in.
Kan het aan de pomp instellingen zitten? Volgens mij staat de VV op 40c en komt ie nooit boven de 30.
Tapsensor is ook goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPF9NIJhF4aojZby9c0WSGnftgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qICiRfMiGbCXBJYrMLt2kAO7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8FRDOFucAQusgMTFgxAJ2hEfMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCJqXsZrciz2OhxsmvUUpxRS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Je vloerverwarming heeft hier niks mee te maken. Dat aanvoer/retour vrijwel gelijk is, zal tijdens CV bedrijf zijn neem ik aan?

Ik ben vrij zeker dat het je tapsensor is. In sommige gevallen kan die tijdens bedrijf signaal verliezen en denkt ie dat je de kraan dicht hebt gezet. Dan gaat de brander uit.

Is een voorstadium van volledig overlijden van de sensor. Er is nu een nieuwe versie te koop die het probleem niet meer heeft.

Is evt zelf makkelijk te vervangen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:22

Onbekend

...

Met deze ketel heb ik niet zoveel ervaring. Maar bij andere ketels heb ik weleens gemerkt als de comfort-stand aan staat. De ketel houdt dan een kleine buffer water op hoge temperatuur, en zodra de buffer leeg raakt en de ketel ineens moet gaan stoken heb je een paar seconden lang koud water.

Misschien is dat hier ook het geval?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• WeetIkHetNou
Onbekend schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:20:
Misschien is dat hier ook het geval?
Nee, cw5 heeft geen tankje erbij.

• blackscell
Bij mij is er wel een rode expansievat, bedoelen jullie die? Volgens mij staat hij idd wel op comfortstand

• WeetIkHetNou
blackscell schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:43:
Bij mij is er wel een rode expansievat, bedoelen jullie die? Volgens mij staat hij idd wel op comfortstand
Nee, heeft hier ook niks mee te maken ;). Is precies wat het is; een expansievat.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
instalaties, dus schopje naar DEI

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:20
Ik heb zo iets ook gehad met een ander type CV ketel. Was een sensor die kapot was. Geen idee meer welke.

• blackscell
Aanvoer en retour zijn trouwens hetzelfde wanneer de cv in standby is. In bedrijf is er wel een verschil

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

WeetIkHetNou schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:29:
[...]

Nee, cw5 heeft geen tankje erbij.
Wel, de Trendline heeft een platenwisselaar en bij de comfortstand houdt hij deze warm.
0,5 liter om precies te zijn.

Please state the nature of the technical emergency

• WeetIkHetNou
edsandje schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:50:
[...]

Wel, de Trendline heeft een platenwisselaar en bij de comfortstand houdt hij deze warm.
0,5 liter om precies te zijn.
knip, op de man reacties doen we niet aan hier.

Een trendline cw5 heeft geen tank en gaat direct aan op tap zodra de sensor een flow detecteert. Die warmhoudfunctie vd platenwisselaar is puur zodat het een paar seconden korter duurt voordat er bruikbaar warm water uit de kraan komt.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 28-12-2023 22:33 ]

• WeetIkHetNou
blackscell schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:33:
Aanvoer en retour zijn trouwens hetzelfde wanneer de cv in standby is. In bedrijf is er wel een verschil
Ok. Niks om je zorgen om te maken dus.

Ik blijf bij de dhw stromingssensor, zie mijn eerdere post.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je ketel doet 2 dingen:
1. Verwarmen (dat is dus die vloerverwarming, daar kijken we nu niet naar)
2. Warm water maken (daar kijken we wel naar)

Als je ee douche aanzet en bij de ketel gaat kijken is het dan een kwestie van aanslaan, branden, uitgaan, aanslaan, branden, uitgaan, etc? Dan kan het zijn dat je de tapdrempel niet haalt; dit kan komen door een waterbesparende douchekop. Het kan ook zijn dat er een stromingsschakelaar blijft hangen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackscell
Nee het is echt tijdens het douchen 1x max 5 seconden koud, daarna gelijk warm. Gebeurt in een week misschien 3x, douche dagelijks.

Dus geen dagelijks probleem, wel een vervelende. Kan me wel heugen dat hij op comfort staat, even kijken of dat was veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ligt het wel aan je cv ketel?
Heb je het ook bij een andere kraan en wat voor douchekraan heb je?
Als het aan de cv ketel ligt kan het de stromingsensor of warm water sensor zijn.

Bij je vloerverwarming hangt de beveiliging los.
Dat zwarte blokje met ziveren rondje hoort aan de onderkant van je vloerverwarmingverdeler te zitten.
(dit heeft niks met je warm water probleem te maken)
WeetIkHetNou schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:09:
[...]

[mbr]knip, op de man reacties doen we niet aan hier.[/mbr]

Een trendline cw5 heeft geen tank en gaat direct aan op tap zodra de sensor een flow detecteert. Die warmhoudfunctie vd platenwisselaar is puur zodat het een paar seconden korter duurt voordat er bruikbaar warm water uit de kraan komt.
Wat versta jij onder een tank? Een leopard? :+
De trendline heeft zoals zoveel ketels een voorraadvaatje.

[ Voor 40% gewijzigd door edsandje op 29-12-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:37
Ik zou eens luisteren bij de ketel wat er gebeurd als er iemand onder de douche staat.
Het klinkt een beetje alsof de vlam uitgaat en daarna weer ontsteekt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:40

Barrycade

Through the...

Je hebt een thermostaatkraan neem ik aan? Heb je die op beperkte doorstroom staan? Gebeurt het ook als je m helemaal open zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
edsandje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:36:
Wat versta jij onder een tank? Een leopard? :+
De trendline heeft zoals zoveel ketels een voorraadvaatje.
Een trendline cw5 heeft geen tank, voorraadvat, voorraadvaatje, opslag, hoe je het wil noemen. Zoek aub gewoon even de specs op en gooi niet zulke onzin hier neer.

By far de meeste ketels in NL hebben geen voorraad. Alleen een comfortmode die de boel (warmtewisselaar, platenwisselaar, hydrauliek) warm houden zodat er zsm warm water geleverd kan worden.

De Trendline CW6 heeft bijvoorbeeld wel een echte warm-water voorraad (vat / tank / opslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Dat mag toch niet meer tegenwoordig? Gewoon oprechte nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Oid schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:13:
[...]

Dat mag toch niet meer tegenwoordig? Gewoon oprechte nieuwsgierigheid.
Deels.

Volgens mij gaat het met name om het werken aan gas, verbranding en rookgas-afvoer systemen, daar heb je CO-certificering voor nodig en kan je zelfs als particulier beboet worden als jij een niet-gecertificeerd persoon laat werken. Ik kan het even niet meer terugvinden; had een tijdje geleden een goede link gevonden waar dat mooi werd uitgelegd.

De stromingssensor kan je gewoon vervangen zonder aan die CO-gerelateerde systemen te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door WeetIkHetNou op 29-12-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

WeetIkHetNou schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:09:
[...]

Een trendline cw5 heeft geen tank, voorraadvat, voorraadvaatje, opslag, hoe je het wil noemen. Zoek aub gewoon even de specs op en gooi niet zulke onzin hier neer.

By far de meeste ketels in NL hebben geen voorraad. Alleen een comfortmode die de boel (warmtewisselaar, platenwisselaar, hydrauliek) warm houden zodat er zsm warm water geleverd kan worden.

De Trendline CW6 heeft bijvoorbeeld wel een echte warm-water voorraad (vat / tank / opslag)
Over onzin gesproken, je bedoelt dus een boiler? Wees dan duidelijk en noem het beestje bij de naam.
In toestellen met een 3-wegklep zit of een boiler of een voorraadvaatje (ook wel hydraulische wisselaar) om warm water van de cv te gebruiken om sanitair water te verwarmen.
Hier zit een hoeveelheid in van 0,5 liter bij de trendline, het is namelijk geen doorstroom (geiser) principe zoals bij de Intergas ketels.
Bij de comfort modus aan wordt dit warm gehouden, bij warm water tappen start de ketel op en levert meteen warm water. (nadeel is dat er een dip in temperatuur in zit als de ketel in koude toestand is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
edsandje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:32:
[...]

Over onzin gesproken, je bedoelt dus een boiler? Wees dan duidelijk en noem het beestje bij de naam.
In toestellen met een 3-wegklep zit of een boiler of een voorraadvaatje (ook wel hydraulische wisselaar) om warm water van de cv te gebruiken om sanitair water te verwarmen.
Hier zit een hoeveelheid in van 0,5 liter bij de trendline, het is namelijk geen doorstroom (geiser) principe zoals bij de Intergas ketels.
Bij de comfort modus aan wordt dit warm gehouden, bij warm water tappen start de ketel op en levert meteen warm water. (nadeel is dat er een dip in temperatuur in zit als de ketel in koude toestand is)
Mij hoef je het niet uit te leggen ;). We hebben het over hetzelfde, blijkbaar noem jij het anders. Een platenwisselaar benoemen als voorraad is wel heel bijzonder, maargoed.

Feit blijft dat die 0.5 liter niet als voorraad gezien moet worden. En heeft TS verder ook niks aan.

[ Voor 3% gewijzigd door WeetIkHetNou op 29-12-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackscell
Vandaag weer hetzelfde, nu bleef het echter 10 minuut doorgaan. Loop naar me cv-ketel, zie ik doodleuk een muis eruit springen. Denk dat er wat kapot geknaagd is waarschijnlijk.

Net open gemaakt, ziet er eigenlijk heel netjes uit. Niks geknaagd, alles heel. Zag wel een kleine 'container' waar inderdaad water in opgeslagen kon worden. Ik ga hem resetten en hopen op het beste

[ Voor 36% gewijzigd door blackscell op 29-12-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackscell
Hierbij een video van de settings. Wat me wel opvalt, nu staat er 'in bedrijf', toen de douche aanstond en het koud bleef stond hij op standby.

[Streamable: WhatsApp Video 2023-12-29 at 12.55.51]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nsf-_8We7cWZutM-RTnVwJbDJ4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFIS93YDiT9qG954pV9BIt2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5N_XWq6AGe4zf8BuHKkh42PgY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMLV6w0CBRBz46R1WpqhvQfl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
blackscell schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:58:
Wat me wel opvalt, nu staat er 'in bedrijf', toen de douche aanstond en het koud bleef stond hij op standby.
Stromingssensor.

Berucht om kapot te gaan. In sommige gevallen geeft ie af-en-toe geen signaal, voordat ie helemaal kapot is. Geen signaal wordt niet als fout gedetecteerd (systeem denkt gewoon dat je de kraan dicht hebt gedaan).

Wel bijzonder van de muis, overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackscell
Oke, zie dat het vervangen van de flowsensor niet heel moeilijk is. Even zoeken voor het juiste onderdeel en dan dat even proberen.

[ Voor 78% gewijzigd door blackscell op 29-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackscell
Zojuist vervangen, nu even aankijken. Hopen op het beste. Had echter geen vet meegekregen om hem erin te douwen, is geen probleem neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY9ae8Z70EPkKvPD0gkNiHaSlL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSLXdEkilTSbNk0cnEmQUt3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cXzfgUcLxTVaEOmm1bXEufp2Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2DdKm7TwgpS9G7b6KCNIYMn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Likje vaseline had gekund.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:59
had laatst hetzelfde probleem, was inderdaad de flowsensor.
Ik had het ook met een likje vaseline in elkaar gezet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Het is zonder nieuw vet gelukt dus? Geen probleem inderdaad.

Die oude lijkt wel vrij vuil, heb je het messing even een beetje schoongemaakt? Anders heb je nog kans dat er een korreltje van het een of ander tussen zit wat voor lekkage kan zorgen.

Die onderste pakking is niet erg als die wat lekt (en zie je toch nooit, is interne pakking). Die bovenste zie je vanzelf; ik zou vandaag of morgen gewoon even kijken of ie mooi droog blijft bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackscell
Alles is mooi droog, tot nu toe geen problemen of koude douche gehad.

Zonder vet idd geluk, echter kostte enorm veel kracht.

Voor nu lijkt het opgelost, lijkt ook wel alsof het huis beter verwarmt dan hiervoor, maar kan ook aan mij liggen.

Bedankt voor alle tips en ideetjes iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
blackscell schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:43:
Voor nu lijkt het opgelost, lijkt ook wel alsof het huis beter verwarmt dan hiervoor, maar kan ook aan mij liggen.
Dat ligt denk ik aan jou ja ;).

Fijn dat t weer in orde is d:)b
Pagina: 1