Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Mijn vraag

Ik wil graag een filtersysteem aanschaffen voor landschappen. Denk hierbij aan grijsfilter, ND filter, polarisatiefilter.

Nu heb ik op mijn vorige lens een keer een Hoya schroeffilter gehad, maar door overstap naar een nieuwe lens is die niet meer bruikbaar. Vandaar dat ik nu kijk naar een filtersysteem met losse filters die je in de houder schuift/klikt/magnetisch

Relevante software en hardware die ik gebruik

Sony A7Riii met diverse lenzen. Maar voor dit systeem zijn de volgende twee het meest relevant:

Sony 14mm GM
Sony 24-70 GM2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er zijn losse filters zoals ik had. En systemen die je voor je lens klikt en multi inzetbaar zijn qua filtermaat.

Nu heb ik gekeken naar een Nisi V7 en soortgelijke.

Wat mij echter niet helemaal duidelijk is: past dit ook op mijn 14mm GM. Gezien het bolle front element kan ik mij voorstellen dat dit lastig is.

Nu weet ik dat er wel systemen zijn die specifiek voor dit soort lenzen zijn, maar zijn die ook geschikt voor gewone lenzen?

Ik zoek (het liefst) 1 systeem die toepasbaar is op beide lenzen. Ik hoef niet direct alle benoemde filters te hebben, dit mag op een later moment uitgebreid worden.

Een ND filter heb ik in eerste instantie het meest belang bij.

Budget ligt rond de 500€, mag ietsje meer zijn. Maar bij 600€ ligt (voor het systeem+1 filter) wel een beetje de grens op dit moment.

Iemand ervaring met een systeem voor soortgelijke situaties?

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Ik zou eens gaan lezen rondom Cokin of Lee filtersets, maar of dat voor die 14mm dan ook werkt durf ik niet te zeggen. Zit er een schroefdraad voor een filter op? Welke maat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 13:10
oviMivo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:56:
Mijn vraag
Nu heb ik op mijn vorige lens een keer een Hoya schroeffilter gehad, maar door overstap naar een nieuwe lens is die niet meer bruikbaar.
Heb je al gedacht aan een step-up ring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Sméagol

Master of Mayhem

Filter houder systemen zijn redelijk universeel, maar je lens heeft wel een filterthread nodig, en die heeft je 14GM niet voor zo ver ik zie. Out of the box werkt dat dus niet, en zul je moeten improviseren. Er zijn wel oplossingen.

Als ik google, dan zie ik speciale adapters voor filtersystemen voor op de 14GM, o.a. van Kase en Nisi. Ik gok dat dat niet ideaal is (je lens heeft niet voor niks geen filterthread).

Andere optie die ik zag is een rear filter adapter van Haida. Dat lijkt me een betere optie, maar is geen oplossing voor al je lenzen.

Verder heb je ook gel filters (van Kodak), maar ik heb daar geen verstand van verder.

Voor 600 euro kan je prima een high end filter systeem en filter(s) van kopen, maar je zal een oplossing voor je 14GM nodig hebben.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Thanks allen. Ik heb nog wat verdiept in de Nisi (komt er vaak goed uit in reviews) en zodoende kwam ik ook op hun eigen webpagina en zag daar idd een speciale adapter voor de 14mm.

@wappiewappie ken ik idd, alleen lijkt mij een systeem wat praktischer, ook voor de toekomst. Daarnaast zal het voor mijn situatie denk ik niet lukken. Mijn vorige lens was de 24-105 = 77mm. De 24-70 heeft 82mm. Krijg je last van vignetting en bleeding denk ik(?).

@Archer_VC10 ik ga reviews zoeken. Zelf ook ervaring met die merken? En in verhouding tot se Nisi?

@Sméagol klopt heeft de 14GM niet inderdaad. Ik zag laatst een “masterclass” van Albert Dros die had een systeem op zn 12-24mm (ook zonder draad volgens mij) maar dat blijkt dus idd een adapter te zijn.

De back-filters van Haida had ik idd ook al eens gezien. Misschien daar maar eens naar kijken voor de 14mm. Wat ik snel zag is een adapter ook vrij prijzig, dus dan maakt het niet veel verschil.

Mocht iemand nog extra suggesties hebben qua merken, hoor ik her graag! 😁

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 22:16
Cokin bestaat al heel lang, zij waren volgens mij de eerste met dit soort systemen. Inmiddels zijn er diverse opties. Lee is qua kwaliteit denk ik aan te raden (optische kwaliteit van de filters) maar verder kan je het beste eens bij een goede fotozaak kijken of je het spul eens vast kan houden. Het doet allemaal wat je wilt, maar wat jij fijn vind werken is voor ons natuurlijk niet helder.
Ik vond dit artikel zonet: https://amateurphotograph...or-landscape-photography/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Laatst online: 18:29
Voor die 14mm lens zul je naar 150mm filters moeten gaan. Dan zijn er merken die speciale houders hebben, zoals bv. Nisi: https://www.nisifilters.n...it-for-sony-14mm-f1-8-gm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 19:13
Mocht iemand nog extra suggesties hebben qua merken, hoor ik her graag! 😁
Je zou ook eens bij Benro kunnen kijken.
Zie ook de speciale 'Bas Meelker' kit:
https://www.benro.nl/ida-Filters_Filter100mm_100Kit_FM10M3_Bas-Meelker-Master-Professional-Filter-Kit
Deze is niet geschikt voor ultra wides maar ze hebben ook een 150mm filtersysteem.
Pagina: 1