Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 14:04
De spreekwoordelijke "oom aan het kerstdiner met verhalen" heeft mij aan het denken gezet omtrent een akkefietje dat ik met een aannemer heb lopen.

Verhaal in het kort: ik heb een opdracht verleend aan een aannemer, daarbij een aanbetaling gedaan, echter is de aannemer nooit op komen dagen voor uitvoer werkzaamheden en inmiddels failliet.

Daar is van alles van te vinden en mee te doen, ik werd echter op een specifiek punt gewezen waar ik in dit topic uitsluitsel over hoop te krijgen.

Schijnbaar is het mogelijk om (betaalde / afgedragen) BTW van de belastingdienst terug te vragen op uitstaande oninbare vorderingen. Ik werd er op gewezen dat ik in dit geval de BTW van de betaalde voorschotfactuur terug zou kunnen vragen van de belastingdienst. Dit obv artikel 29 van de wet op de omzetbelasting.

Echter, als ik zelf hier op zoek, vallen mij een aantal punten op:
- In de wetteksten en op de website van de Bdienst wordt steevast gesproken over "de ondernemer" die BTW terug kan vragen
- De teskten lijken te impliceren eea alleen relevant is indien een factuur naar een afnemer onbetaald blijft, terwijl er al wel BTW-afdracht heeft plaatsgevonden (en dus niet, zoals in mijn geval, situaties waarbij een vordering is ontstaan uit in gebreke blijven van leverancier)
- Daar komt bij dat daadwerkelijke teruggaaf van de Bdienst middels verrekening in de BTW-aangifte lijkt te gaan, iets waar ik als particulier niet aan doe.

Mijn kernvraag is dus: weet iemand of een dergelijke regeling inderdaad ook van toepassing kan zijn op een particulier? Indien ja, enig idee / suggesties hoe ik dat in gang moet zetten?

Aanvullende punten
- De curator van de failliete aannemer heeft mijn vordering erkend
- We mogen aannemen dat er vanuit de failliete boedel geen uitkering op mijn vordering gaat komen
- Zaken met betrekking op het voortraject (hoe / waarom is de aannemer failliet, waarom voorschot betaald, etc. etc.) lijken mij niet relevant en heb ik daarom achterwege gelaten

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij dat de wet op de omzetbelasting niet van toepassing is op een particulier. Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:41
Een particulier kan geen BTW terugvorderen, ook niet in deze situatie. Helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
Jammer. Het wetsartikel waar ik op werd gewezen (b)lijkt inderdaad specifiek bedoelt voor situaties waarin je als ondernemer een factuur de deur uitstuurt, BTW afdraagt (dat moment van cash flow hoeft immers niet gelijk te lopen met je binnenkomende debiteuren), om er daarna achter te komen dat de factuur oninbaar is.

Ergens wel wrang; ik heb nu nu indirect de staat gespekt met BTW op een product / dienst die ik nooit heb ontvangen. Uiteraard is dat de aannemer / leverancier aan te rekenen, maar het voelt gewoon naar (plus het was een natuurlijk mooie loophole om ff makkelijk 17% van mijn verlies goed te maken ;) )

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Seraphin schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:59:
Jammer. Het wetsartikel waar ik op werd gewezen (b)lijkt inderdaad specifiek bedoelt voor situaties waarin je als ondernemer een factuur de deur uitstuurt, BTW afdraagt (dat moment van cash flow hoeft immers niet gelijk te lopen met je binnenkomende debiteuren), om er daarna achter te komen dat de factuur oninbaar is.

Ergens wel wrang; ik heb nu nu indirect de staat gespekt met BTW op een product / dienst die ik nooit heb ontvangen. Uiteraard is dat de aannemer / leverancier aan te rekenen, maar het voelt gewoon naar (plus het was een natuurlijk mooie loophole om ff makkelijk 17% van mijn verlies goed te maken ;) )
Ik denk niet dat je de staat hebt gesponsord.
Die ‘btw’ is bij het faillissement in de zak van die aannemer verdwenen denk ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:26

BCC

YakuzA schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:02:
[...]

Ik denk niet dat je de staat hebt gesponsord.
Die ‘btw’ is bij het faillissement in de zak van die aannemer verdwenen denk ik.
Nee dat niet - het is mogelijk naar andere schuldeisers gegaan dan de belastingdienst inderdaad - dat is aan de curator - heb je je daar ook gemeld ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51

Dido

heforshe

Seraphin schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:59:
ik heb nu nu indirect de staat gespekt met BTW op een product / dienst die ik nooit heb ontvangen. Uiteraard is dat de aannemer / leverancier aan te rekenen, maar het voelt gewoon naar
Tsja, daar ga je alleen jezelf maar een naar gevoel mee aanpraten, maar de enige die jij "gesponsord" hebt is de betreffende ondernemer geweest (of liever, als het een beetje meezit, een van de andere schuldeisers van die ondernemer, die ook al een flinke vordering zal moeten afschrijven).

Sowieso ben jij helemaal niet BTW-plichtig, dat is de ondernemer (die ondernemer verrekent dat welliswaar in de prijs, maar dat is voor jou als cosument helemaal niet relevant). En gezien het faillisement is de kans zeer aanwezig dat de BTW die hij had moeten afdragen niet (volledig) bij de BD terecht is gekomen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Is er wel btw betaald of heb je alleen een aanbetaling gedaan dat laatste is namelijk niet bte plichtig. Dus wat staat er op je betalingskwitantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:36:
Is er wel btw betaald of heb je alleen een aanbetaling gedaan dat laatste is namelijk niet bte plichtig. Dus wat staat er op je betalingskwitantie?
Heb je een bron? Want de belastingdienst spreekt je tegen: https://www.belastingdien..._verstuurt_voorschotnotas

Dan nog is het niet relevant. Zoals aangegeven gaat dit niet werken voor een particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
@Anoniem: 217290 er staat netjes een BTW bedrag op de factuur.
@Dido en @YakuzA jullie hebben natuurlijk gelijk. Laten we het erop houden dat ik wellicht naar een uitlaapklep van wat frustratie op zoek was :o

Pagina: 1