Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV]Advies gevraagd voor omvormerkeuze - 16 panelen/plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-11 12:31

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Beste forumleden,

Wij staan op het punt om 16 zonnepanelen van elk ca. 430 wattpiek voor op ons platte dak aan te schaffen. Er is geen schaduwvorming op het dak, en de woning heeft een 3-fase stroomaansluiting. Het dak meet 10,5 bij 5,5 meter. Nu ik me verder verdiep in de materie en verschillende adviezen op dit forum lees, begin ik te twijfelen aan mijn oorspronkelijke plan. Ik zou daarom jullie expertise en inzichten zeer waarderen.

Specifiek ben ik op zoek naar advies en/of jullie visie over:
1.: Het type en capaciteit van de omvormer:
Welk type en capaciteit omvormer is het meest geschikt voor een totaal vermogen van 6880 Wp (16 x 430 Wp)? Gezien de uiteenlopende adviezen hier, sta ik open voor nieuwe inzichten.

2.: Efficiëntie van de omvormer:
Hoe belangrijk is de efficiëntie van de omvormer en zijn er specifieke efficiëntiewaarden waar ik op moet letten? Ik lees en hoor namelijk dat je de omvormer moet onderdimensioneren, waardoor de omvormer 'op zijn best' draait. "Meer WP aansluiten dan dat de omvormer op zijn AC-zijde kan verwerken. --> 20% meer zonnepanelen" (bron: YouTube: Het broodje aap over lage opstartspanning van omvormers)

3.: Zijn er bepaalde merken of modellen die jullie aanbevelen?

4.: Ik lees op dit forum ook dat je met 8 oost en 8 west panelen beter voor een 1-fase omvormer kan kiezen, ivm de eerder genoemde opstartvermogen.

5.: Invloed van oriëntatie: Heeft de oriëntatie (zuidelijk of oost-west) invloed op mijn keuze voor een omvormer? Ik zie dat sommige leden het compleet anders zouden aanpakken. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van Sunny design en het volgende ontwerp gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsggyxROa812g4BGicD2M_S0jHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDd1WJgsiO2dA34VHOlbvKO7.jpg?f=fotoalbum_large

Minder belangrijker:
6.: Toekomstige uitbreidingen: Hoe kan ik het beste rekening houden met toekomstige uitbreidingen van het systeem?

Ik besef dat er meerdere benaderingen mogelijk zijn en ik zou graag jullie gedachten en ervaringen willen horen, vooral van degenen die in een vergelijkbare situatie hebben gestaan.

Hartelijk dank voor jullie tijd en expertise!

Alle reacties

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:30
Ten eerste denk ik dat je meer panelen op je dak kwijt kunt. Je hebt nu 2x8, 3x8 past denk ik ook, dan vervalt direct vraag 6. "Toekomstige uitbreidingen" Dat ga je toch nooit meer doen. Of je vervangt het systeem, of je legt ergens anders een 2e systeem. Maar mensen die er nog 2 panelen bij gaan leggen zijn zeldzaam. De panelen zijn niet meer te vinden, de onderbouw is lastig te verlengen etc.

Met 6880 Wp kom je op een omvormer van 5700 - 7000 W. Dat is dus minimaal (5700/230=) 25 A. Voor een normale huisaansluiting is dit teveel voor 1 fase (Als je een bedrijf hebt kan de aansluiting veel zwaarder zijn).. Bij 1 fase aansluiting is de hoofdzekering waarschijnlijk 35 A en kan je een 20A groep maken. Bij 3 fase heb je 3x25A en kan je 3x16A aansluiten. Je zult dus altijd een 3 fase omvormer nodig hebben. (2 kleinere omvormers elk op andere groep kan ook, maar is economisch niet interessant)

Onderdimensioneren zou ik zeker doen.
Oost-West zou ik ook doen, voor als salderen minder wordt, en het ziet er ook mooier uit van die dakjes i.p.v. een zaagtand. Wel heb je dan 2 invoeren op je omvormer nodig om beide strings optimaal te laten functioneren

Huidige stand van merken kan ik je niet mee helpen.

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ja ik denk dat bij iets minder ruimte aan de randen van het dak ook 3 x 8 kunnen inderdaad. De reden dat het twee oppervlaktes zijn is vanwege een opstaande rand in het midden van zo'n 10 cm hoog. Er zit nog een carport naast waar in de toekomst kan worden uitgebreid.
In principe hebben we met 2x8 ons eigen stroomverbruik ingedekt.

We hebben een 3x25A aansluiting. Dankjewel, dit soort informatie neemt mijn twijfel hierover weg.

2 invoeren, dus 2 strings á 2 MPPT, toch?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
3x8 past absoluut niet op 5x10,5 @MeTooPV

3x1,7m = ?
Oja... 5,1m.

Wat WEL past is hele, hele lange panelen in 2x8.
Dan denken we aan dit soort loeders: https://www.solar-bouwmar...erc-zwart-frame-copy.html

Wel even met aanhanger of bus naar Almere ;-)

Ga je het zelf leggen, @Massri ?

1. Dit wordt gewoon gegeven door Sunny Design. Energierendementsfactor wil je op 100% of net er onder (> 99,5% = 0,5% aftop), maar met de lichtste omvormer die dat bereikt.

2.Niet druk om maken, gewoon 1. volgen.

3. Panelen zijn zo goed als 1 pot nat. Omvormers grotendeels, zeker bij weinig schaduw. Met name de Chinese string omvormers zijn met weinig/geen extra kosten te krijgen met accu-ondersteuning.

4. Opstart is kolder. 8 panelen halen dat... en met de hogere spanning van die lomp grote 550W dingen zit je sowieso riant. >5kW moet je sowieso als 3 fase uitvoeren en 5kW op 1 fase vind ik al erg ruig (1:0 achter in netcongestieland, zelfs als je zeer zware kabel gebruikt om het deels te mitigeren)

5. O-W betekend meestal dat je behoorlijk meer panelen kan leggen dan in Z.
Opbrengst break-even is 10% meer. Met de hogere kosten van meer panelen wil je dus vanaf ongeveer 15% extra vermogen kunnen leggen.
In zuid opstelling kom je met die 550s niet veel verder dan 3x4, dus 16 is heel veel meer.

6. Kosten maken voor uitbreiding-voorbereiding verdienen zich nooit terug. Dus ook hier niet aan denken.

En 2 oriëntaties = 2 mppts. Maar dat is standaard voor omvormers die dit vermogen kunnen verwerken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:30
@Ronald Het dak is dan ook 5,5 m ipv 5,0m dan passen er wel 3 rijen “ normale” panelen.

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

We gaan het samen leggen (met een bevriende installateur/elektricien).

Van de verkoper begreep ik dat je wel aan bepaalde (NEN) normen moet voldoen tbv de afstand tot de rand van de woning. Zou je drie rijen doen, dan zit je wel echt tot aan de rand met de 176 cm panelen. Ik begrijp echter dat dit in de praktijk niet veel uitmaakt, omdat je dit kunt afdekken met extra ballast. Het gaat hier dan alleen om de garantiebepaingen (en wellicht verzekeringstechnisch?).

Onze keuze valt op het volgende n.a.v. het voorstel door de verkoper:

Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 435wp

Growatt MOD 6000 TL3-XH 3-fase (nieuwe type?)

Growatt ShineLAN-X (Bekabeld)

Solarstell Connect Basiselement oost-west
Rijen Platdak oost/west: 4 Rijen oost/west

Bekabeling en kleinmaterieel

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
MeTooPV schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:19:
@Ronald Het dak is dan ook 5,5 m ipv 5,0m dan passen er wel 3 rijen “ normale” panelen.
Niet vergunning vrij… 45 graden zichtlijn vanaf dakrand en een paneel met legmateriaal komt zeker 30 cm hoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1