CPU upgraden op huidig moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een pc met een Asus prime B550-plus en een Ryzen 7 5700x. Nu wil ik graag laatstgenoemde vervangen door een 5800x3d. Kan dit zomaar? En moet ik ergens op letten? Wellicht kijken of de bios geüpdatet kan worden en of de koeling toereikend is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45

slaay

Natuurbeleven.com

MuSeLive schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:26:
Ik heb een pc met een Asus prime B550-plus en een Ryzen 7 5700x. Nu wil ik graag laatstgenoemde vervangen door een 5800x3d. Kan dit zomaar? En moet ik ergens op letten? Wellicht kijken of de bios geüpdatet kan worden en of de koeling toereikend is?
Zorg dat je BIOS de laatste update heeft, zie: https://www.asus.com/nl/m...odel2Name=PRIME-B550-PLUS

Je kan dan gewoon de CPU vervangen. Indien je de oude koeler gaat gebruiken moet je wel even nieuwe koelpasta gebruiken indien de nieuwe CPU nog niet van nieuwe koelpasta voorzien is.
Met software of in de BIOS kun je de temperatuur uitlezen van de CPU en dan zie je vanzelf of het toereikend is of dat je een nieuwe koeler nodig hebt.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
Als die Ryzen die je nu hebt goed draait is een BIOS upgrade niet nodig, beide wensen dezelfde versie (zie hier). Wel is het de vraag of je veel opschiet met deze processor upgrade, welke videokaart heb je? En welk RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Niet online
Dank voor beide reacties:
Ik heb een RTX 4070 12GB en 32GB DDR4 Kingston Fury Beast.
Ik speel voornamelijk iracing en die is schijnbaar CPU heavy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
MuSeLive schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:44:
Dank voor beide reacties:
Ik heb een RTX 4070 12GB en 32GB DDR4 Kingston Fury Beast.
Ik speel voornamelijk iracing en die is schijnbaar CPU heavy.
Hier testen ze met een aardig vergelijkbare CPU en GPU, deze upgrade levert inderdaad wat op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Niet online
martyw schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:57:
[...]

Hier testen ze met een aardig vergelijkbare CPU en GPU, deze upgrade levert inderdaad wat op
Dank; inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar een 5600 zoals in de video heeft 6 cores, en de 5700 en 5800 beide 8 cores. Dus het verschil moet gemaakt worden door die paar Mhz'en meer en de 3D cache als je vanaf een 5700 komt.

Kijk even op de site van je moederbord hoe of wat zou ik zeggen? BIOS upgraden kan geen kwaad natuurlijk, en als wattage van de cpu's gelijk is moet de koeling ook voldoen.
Pagina: 1