Afvoer: rubber verloopring in buis ipv mof

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 18:54
Hi allemaal,

Ik heb een 40mm buis (zonder mof!) die uit het beton omhoog komt. Ik zoek een rubberverloopring naar 32mm die hier direct in past. Bestaat dat?

De rubberen verloop ringen die ik ken gaan altijd in een mof ipv direct in de buis. En die passen niet in de buis.

Als zo'n ring niet bestaat, ga ik aan de slag met een reparatiestuk. Dat heeft niet de voorkeur omdat ik heel weinig opbouwhoogte heb, want de afvoer zit onder de warmtepompboiler en is bedoeld voor condenswater afvoer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kan je de buis niet verwarmen met een föhn? Zodat je zelf een mof creëert? Dus even warm maken tot het pvc zacht wordt en met een klein stukje pvc buis oprekken tot dat deze er mooi in past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik weet dat ze soms een stukje uit een rubbere overgangsring snijden en weer vast plakken, dit zodat het in een buis pas. of dat ook kan met 40 - 32 ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:59:
Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik weet dat ze soms een stukje uit een rubbere overgangsring snijden en weer vast plakken, dit zodat het in een buis pas. of dat ook kan met 40 - 32 ik heb geen idee.
Ga ik proberen. Slim idee. Goed genoeg voor mijn toepassing. Gaat vooralnom rioollucht te voorkomen en gaat alleen beetje condenswater door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Spie/mof verloopring zoek je.

https://www.toolstation.nl/pvc-verloopring/p10223

[ Voor 42% gewijzigd door Sethro op 27-12-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Maar die zet je in een mof toch? Ik heb geen nof. En het verloop is geen rubber.

Ik wil een 32mm PP (niet pvc, niet verlijmbaar) luchtdicht verbinden met een 40mm PVC pijpje zonder mof. En het 32mm pijpje noet verwijderbaar zijn. Als ik de PVC naar 32mm breng schuif daar natuurlijk wel het 32mm PP pijpje in, maar die kan ik er dan alleen los insteken.

Vandaar de vraag om een rubberen ring.

[ Voor 6% gewijzigd door MWDKing op 27-12-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bijna alle verloopstukken zijn er in versies voor in de buis en voor in een koppeling. Die rubberringen zijn er ook in de buis uitvoering.

Voor zo’n overgang pvc / pp zou ik naar koppeling met rubber afdichting kijken. Oftewel spie/manchet koppeling.

https://www.hornbach.nl/p...of-32-naar-40-mm/8143002/

[ Voor 46% gewijzigd door Sethro op 27-12-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Sethro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:29:
Die rubberringen zijn er ook in de buis uitvoering.
Dit is precies wat ik zoek, maar niet kan vinden. Heb jij die ergens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Sethro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:29:
Voor zo’n overgang pvc / pp zou ik naar koppeling met rubber afdichting kijken. Oftewel spie/manchet koppeling.

https://www.hornbach.nl/p...of-32-naar-40-mm/8143002/
Zou kunnen, Plan B ;) maar dan kom ik in misschien problemen met de opbouwhoogte. Dat is vergelijkbaar met mijn OP oplossing met reparatiestuk en dan met een standaard 40-30 rubber verloop, maar jou idee is beter mits verkrijgbaar beetje dichtbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:21

Fanta

FordPerformance™️

MWDKing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:43:
[...]

Dit is precies wat ik zoek, maar niet kan vinden. Heb jij die ergens gezien?
Die bestaan niet voor in buis 40mm, pas vanaf buis 50mm bestaan er manchetten die in de buis kunnen i.p.v. in de mof. De beste optie is de hierboven genoemde spie/manchet koppeling van Hornbach (Martens).

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ik heb het oplost met een beetje compriband. De uitloop (wit op foto) die ik had was 32mm met een taps stukje en dan 40mm. Op het 32mm stuk en het tapse stukje heb ik straks smal compriband gewikkeld en toen in de 40mm pijp uit de vloer gestopt. Resultaat: geen tocht meer uit de aansluiting met bijbehorende stank.

Enige gevaar wat ik zie ik dat bij extreme regenval het ooit op die koppeling omhoog komt... maarja anders zou het 10cm hoger uit de flexpijp komen... afvoer is op begane grond.

Onbegrijpelijk dat die warmtepomp zijn condensafvoer helemaal onderaan heeft ipv gewoon bovenaan bij zijn verdamper...

@twain4me rubber insnijden werkte niet. Er is simpelweg te weinig ruimte tussen een 32mm buit uitwendig en 40mm inwendig. Die schuiven vrijwel naadloos in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhjyFa8B_J5hKrzExygRn4HxRII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w08jmwTGcGmEMD0HdKsqHAx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzdOjMNGia8d5pKAMSkzaleDrW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJZAo9e9BR54DZeaQFcGqIVv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 27-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Perfect! Maar als die PP is kan ik de onderzijde niet in de pvc buis lijmen toch? Of zou het stuk van PVC zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
MWDKing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:44:
[...]

Perfect! Maar als die PP is kan ik de onderzijde niet in de pvc buis lijmen toch? Of zou het stuk van PVC zijn?
Volgens mij zit dit er strak in en hoeft het niet gelijmd te worden. Als ik jouw situatie goed begrijp stroomt het water rechtreeks naar beneden. Dan verwacht ik niet dat er water omhoog kruipt.

https://www.airfit.eu/wp-...oschuere-202201-58-NL.pdf

P. 24

[ Voor 10% gewijzigd door Spiral op 27-12-2023 17:01 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Pagina: 1