Hoe kan het netwerk doorgaan

Pagina: 1
Acties:
  • 2.768 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seatrader
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-04 17:26
Mijn vraag

Ik heb mijn computer uitstaan maar ik zie op mijn modem dat hij nog steeds internet gebruikt... Hoe kan dat? Mijn computer staat immers uit 🤔

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:34
en hoe zie je dat dan?

zou het misschien kunnen zijn dat je dat denkt maar dat dat niet zo is..dus dat je de verkeerde conclusie trekt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En je telefoon of je thermostaat of je TV of je magnetron of één van de vele andere apparaten in je huis maakt er ook geen gebruik van? En hoe ben je tot de conclusie gekomen dat "internet gebruikt" wordt?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 20:51

Eraser127

Nijkerk

Je zou iets meer informatie kunnen geven, waar zie je het datagebruik precies? wat zie je precies?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Als Wake On LAN aanstaat op je computer is die in standby, maar alsnog beschikbaar om "wakker gemaakt te worden" via het netwerk. Dat zorgt ook voor een hele minimale netwerkactiviteit. Zou je dat uitzetten (dat doe je in de BIOS) dan acht ik de kans groot dat je er ook geen netwerk meer wordt gebruikt.

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:15
Misschien ook handig om ook wat informatie te geven zoals:
Hoeveel internet verbruik (praten we echt over vele MB's/GB's of maar over een paar KB)
Welke provider (Ziggo heeft volgens mij namelijk gratis wifi hotspots die gebruik maken van het wifi op je modem)
Heb je bijvoorbeeld inderdaad andere apparaten op het wifi hangen of wat voor wifi heb je? Denk aan bijv. TP-Link wifi welke mogelijk online verbind met een cloud management oplossing, etc.

En het kan ook bijv. zijn dat je modem een keep-alive optie heeft die periodiek naar buiten pingt.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Ik denk dat OP de lampjes op de modem ziet branden voor de netwerkpoort waar de computer is aangesloten. Dit komt zoals door @jotheman al vermeld door wake on LAN. De PC blijft luisteren of er een wake on LAN pakket aankomt, dus de lampjes van de poort blijven actief. Je kan dit uitschakelen in de BIOS van je computer. Als het om stroomverbruik gaat moet je tellen dat WOL tussen de 1 en 2W verbruikt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
seatrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 02:04:
Mijn vraag

Ik heb mijn computer uitstaan maar ik zie op mijn modem dat hij nog steeds internet gebruikt... Hoe kan dat? Mijn computer staat immers uit 🤔
Geen lekkage? Niet ergens een plas bitjes en bytetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Om dan nog maar te zwijgen van inkomend verkeer. Je modem zelf is actief, heeft een IP adres en is verbonden met het internet. Je wil niet weten hoeveel systemen op het internet continue heel het internet aan het afzoeken zijn naar kwetsbare systemen. Ook dat creeert verkeer op je modem.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seatrader
Wow zoveel informatie in een keer, maar ik zie dus op me modem dat het internet lampje blijft knipperen groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
seatrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:37:
Wow zoveel informatie in een keer, maar ik zie dus op me modem dat het internet lampje blijft knipperen groen
dat is verkeer van internet naar je modem ( of de andere kant op) dit heeft weinig met verkeer op je netwerk te maken.
Stel dat je modem(/router) de tijd wil synchroniseren met een time server ergens op internet omdat dat nou eenmaal eens in de zoveel tijd moet gebeuren dan zal je verkeer zien zonder dat er aan je lokale netwerk zijde ook maar iets aangesloten hoeft te zijn. om maar eens een voorbeeld te geven

[ Voor 30% gewijzigd door k-janssen op 27-12-2023 11:15 . Reden: voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
seatrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:37:
Je computer houdt z'n netwerkkaart aan als hij voor de rest uit staat voor Wake on LAN, je kan door een speciaal pakketje te sturen zo de computer weer aanzetten. Alleen als je de stekker van de PC eruit trekt of de voeding uitzet zal je dat lampje uit zien gaan.

Mocht er een ander lampje blijven knipperen op je modem daarna, dat is gewoon de "ruis" op het internet, scanners van bedrijven die zoeken naar kwetsbare hardware, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seatrader
Ik heb geen wake on lan, omdat mijn pc soms vanzelf aanging en op internet... Dat vond ik zorgwekkend vandaar dat ik uit gezet had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik log ongewenst inkomend verkeer op mijn router, heb even gekeken en gisteren waren dat ca 3500 pakketjes, dus ca 1 per 25 seconden. daarbij komt het verkeer dat de router en modem zelf genereren, dus ja, dat traffic lampje staat continue te knipperen. no big deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seatrader
Oh oke, vroeg me wel af of dit erg was...
Want dat ie toen uit zichzelf aan ging vond ik ook zorgwekkend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Je kunt je modem ook zo instellen dat hij alleen het darkweb bezoekt als de pc uitstaat.
Dan zullen de lampjes ook niet meer oplichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 17:12
5erveD schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:45:
Je kunt je modem ook zo instellen dat hij alleen het darkweb bezoekt als de pc uitstaat.
Je bent de /s vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

seatrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:20:
Nee dat is niet erg. Als je ervan af wilt zul je de voeding van je PC ook moeten uitzetten of de stekker eruit halen. Je zult meer last hebben van het energieverbruik voor het uit/standby staan van je apparatuur dan van het feit dat de netwerkpoort oplicht :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seatrader
Thanks, allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Mea Culpa!

Bij deze nog even duidelijk de disclaimer:

Dit was sarcastisch bedoeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

5erveD schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:45:
_/-\o_

BTW: bij een FRITZ!Box kun je de LEDs uitschakelen. M.a.w. het kan dus wel. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:48
ehtweak schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:54:
[...]

_/-\o_

BTW: bij een FRITZ!Box kun je de LEDs uitschakelen. M.a.w. het kan dus wel. 8)
Glas water er overheen leeg gooien is ook effectief

[ Voor 68% gewijzigd door mgizmo op 27-12-2023 23:42 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:02

thof

FP ProMod
seatrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:20:
Je computer kan ook vanzelf aan gaan om Windows updates te installeren of ander onderhoud te doen. Wel een beetje afhankelijk van wat je als 'uit' ziet, meer meer info hier:
https://learn.microsoft.c...taskschd/task-maintenence
https://www.minitool.com/...r-turns-on-by-itself.html

Kan dus heel normaal gedrag zijn.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Goed. Inmiddels heeft @seatrader antwoord gekregen op zijn vraag en verder gaan we een beetje de flauwe modus in. Dit topic kan dus wel op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.