Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09-2024
Beste lezers,

Mijn huidige laptop komt langzaam aan zijn eind. Wat problemen met harde schijf e.d....
Ik ben dus op zoek naar een vervanger.

Momenteel heb ik een HP laptop, 13 inch, Ryzen 7 processor met 8GB RAM. Afgelopen 4 jaar met plezier gebruikt, maar nu begint hij het langzaam op te geven.

Mijn eisen voor een nieuwe laptop:
  • liefst 13 of 14 inch (makkelijk mee te nemen dagelijks naar opleiding)
  • minimaal i7 of Ryzen7 of Apple M1 processor
  • minimaal 8GB RAM
  • Windows of Apple
Ik ben docent in opleiding. Dat betekent dat ik mijn laptop dagelijks meeneem en redelijk veel gebruik, maar niet voor extreem zware taken. Ik doe soms in mijn vrije tijd wat lichte videobewerking, vandaar minimale processor eis. Mijn huidige Ryzen7 laptop kan dat prima aan.

Ik vind €1.000 toch wel een groot bedrag, dus dat is ongeveer mijn budget (iets uitwijken mag).

Nu heb ik op verschillende sites al allerlei laptops gezocht, maar ik kom er gewoon niet uit.
Ik ben stiekem een beetje verliefd op MacBook (en om specifiek te zijn de MacBook Air (2022) Apple M2 8GB/256GB), maar die zit al naar de €1.100 dus toch weer over mijn budget. Aan de ene kant sta ik echt open voor een Apple (ben een beetje klaar met Windows en vind de laptops die aan mijn budget + eisen voldoen niet heel degelijk ogen), maar het is wel heel duur en ik weet niet of alle apps die ik zou willen gebruiken hierop kunnen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk een MacBook op een digibord aan te sluiten en gebruik te maken van een app als Microsoft Whiteboard om te tekenen/schrijven?
Mijn huidige laptop heeft ook alleen usb-C om beeldschermen aan te sluiten, dus een adapter naar HDMI heb ik al en ben ik gewend om te gebruiken.

Kortom, ik kom er gewoon niet uit.
Is er iemand die me op weg kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Stop een SSD in je huidige laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Misschien handig om even te melden welke laptop je precies hebt, maar ik vermoed dat er al een SSD in zit.

Verder valt er weinig advies te geven. Als je een macbook wilt kan ik je proberen te motiveren het niet te doen, maar vaker (lees: altijd) dan niet word er uiteindelijk toch een macbook gekocht.

8GB voor een 1000 euro laptop vind ik een blamage, maar bij Apple kom je er niet omheen tenzij je 2e hands wilt gaan doen. Jech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
Ik heb momenteel de HP ENVY X360 13-ar0250nd.

Ik heb vandaag wat rondgekeken en kom eigenlijk (MacBook even buiten beschouwing latend) op 2 soortgelijke HP's.Omdat de ene alleen bij MediaMarkt en de ander bij Coolblue wordt verkocht, vind ik het lastig vergelijken. Waar zit hem, buiten de prijs, het verschil? Welke raden jullie aan of is er een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik open even met de comment op dit:
jb4 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:25:
Mijn eisen voor een nieuwe laptop:
  • minimaal i7 of Ryzen7 of Apple M1 processor
Dit absoluut nooit maar dan ook nooit doen. Dit zegt helemaal niets over de performance van een CPU en is pure marketing. Als je een ruige indicatie van performance wilt hebben zou ik passmark erbij pakken.
https://www.cpubenchmark....825U-vs-AMD-Ryzen-7-7840U
Voor desktop CPU's hoef je alleen te kijken naar de single-core en multi-core nummers, bij laptops is het ook (wat) belangrijk dat je kijkt hoe oud het platform is. Moderner is vaak beter omdat deze chips zuiniger zijn in ruststand.

Als je de specs naast elkaar legt word al heel erg rap duidelijk wat de verschillen zijn. De 7840U is aanzienlijk sneller en moderner dan de 5825U, komt met een veel beter scherm en zal (lastig vergelijken) ook met een grotere batterij kopen.

Van de laatste ben ik niet echt gecharmeerd, ik heb al talloze laptops gezien rond de 500 euro met 16GB RAM en dezelfde performance classe CPU. De eerste is echt veel beter en is meer zijn geld waard.

Maar, zo te zien wil je het meenemen naar je opleiding, dus je hebt een edu-achtig e-mail adres?
Heb je al bij Lenovo @ Co gekeken wat voor kortingen je kan krijgen? Niet mals.
Lenovo heeft nu ook een actie lopen waar je 125 euro korting krijgt op een laptop van 1000+ euro.
Ik zou dan bijv. kijken naar de Yoga lijn, dit is de semi-premium lijn van Lenovo
https://www.lenovo.com/nl...4-inch-amd)/82x3cto1wwnl1

En kijk anders zelf even of je wat leuks ziet.
https://www.lenovo.com/nl...014.9%2522&sortBy=priceUp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
Dank voor je antwoord!

Ik heb bewust niet naar Lenovo's gekeken, aangezien ik daar niet zo'n goede ervaringen mee heb gehad in het verleden. Blijf liever bij HP (of Apple, ik hou van de looks en goede samenwerking van hard- en software, maar weet niet of macOS alles goed kan runnen wat ik nodig heb voor mijn opleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

4 Zen+ cores en 8GB RAM.

De cores zijn aan de trage kant.

8GB RAM is weinig voor wat tabbladen in Firefox. Ik vond 16GB RAM 4 jaren geleden al te weinig om wat bronnen te tracken om wat voorsprong op het nieuws te krijgen en deed de upgrade naar 32GB RAM.

Computers werken beter als er lekker veel RAM erin zit en software, websites van tegenwoordig met veel te veel automatisch afspelen animaties, filmpjes,... worden steeds zwaarder. 8GB RAM is goed voor minder dan 300 euro smartphone.

Zeker als er gesoldeerd geheugen in een laptop zit om wat hogere snelheden dan met geheugenlatjes te halen om de geïntegreerde graphics wat sneller te laten draaien. Dan kies je nu al voor zoveel mogelijk RAM wegens niet up te graden.
Ik heb vandaag wat rondgekeken en kom eigenlijk (MacBook even buiten beschouwing latend) op 2 soortgelijke HP's.Omdat de ene alleen bij MediaMarkt en de ander bij Coolblue wordt verkocht, vind ik het lastig vergelijken. Waar zit hem, buiten de prijs, het verschil? Welke raden jullie aan of is er een beter alternatief?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkRIckSZSlRSXDmQOnkpPEuVxG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wlHwKSRgJi0ifawzhV6M5ysd.jpg?f=user_large
https://www.notebookcheck...14092_15023.247596.0.html

De eerste bij Coolblue is de snelste met recent tech en tweede bij Mediamarkt Zen 3 cores en Vega graphics dat ik ten alle kosten had vermeden.

Ik wil een moderne iGPU dat met de tijd mee is, de CPU kan ontlasten in het decoderen van de bewegende beelden op de websites, YouTube video's,... en nog volledige driver support heeft.

AMD parkeert Vega, Polaris,... driver support op een zijspoor: https://www.anandtech.com...for-polaris-and-vega-gpus
jb4 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:18:
Dank voor je antwoord!

Ik heb bewust niet naar Lenovo's gekeken, aangezien ik daar niet zo'n goede ervaringen mee heb gehad in het verleden. Blijf liever bij HP (of Apple, ik hou van de looks en goede samenwerking van hard- en software, maar weet niet of macOS alles goed kan runnen wat ik nodig heb voor mijn opleiding).
Op een goede dag kan je bij Lenovo zo'n deal aan de haak slaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIwHQiDFE-SFhHMsChClxT9zLz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC4OYJH9wpk446DIVpW86VXp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 27-12-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
rapture schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:49:
[...]

4 Zen+ cores en 8GB RAM.

De cores zijn aan de trage kant.

8GB RAM is weinig voor wat tabbladen in Firefox. Ik vond 16GB RAM 4 jaren geleden al te weinig om wat bronnen te tracken om wat voorsprong op het nieuws te krijgen en deed de upgrade naar 32GB RAM.

Computers werken beter als er lekker veel RAM erin zit en software, websites van tegenwoordig met veel te veel automatisch afspelen animaties, filmpjes,... worden steeds zwaarder. 8GB RAM is goed voor minder dan 300 euro smartphone.
Het ging hier om mijn huidige laptop. Die heeft inderdaad 8GB RAM, maar daar ben ik harstikke tevreden mee. Kan hier prima alles wat ik wil doen mee doen!

Verder wil ik, zoals eerder gezegd, niet voor een Lenovo gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Succes met een MacBook.
Ik werk voor 13 scholen, en de eigenwijze docenten die kiezen voor een MacBook hebben de grootste problemen met Digiborden. En allerlei andere zaken zoals printers.
Enige Digibord waarmee die dingen goed werken zijn van Smart. Maar de meeste scholen vinden die te duur.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
welk vak geef je dat je een i7 / r7 nodig denkt te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
magic_nl schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:07:
Succes met een MacBook.
Ik werk voor 13 scholen, en de eigenwijze docenten die kiezen voor een MacBook hebben de grootste problemen met Digiborden. En allerlei andere zaken zoals printers.
Enige Digibord waarmee die dingen goed werken zijn van Smart. Maar de meeste scholen vinden die te duur.
We moeten op de opleiding vaak onze eigen laptop aansluiten op de digiborden, en dat gaat prima bij medestudenten met MacBooks. Verder weet ik van scholen waar ik ben geweest dat de docenten daar een laptop van school krijgen, dus wat dat betreft niet zo'n groot probleem wat voor een je dan zelf hebt.
99ruud99 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:11:
welk vak geef je dat je een i7 / r7 nodig denkt te hebben?
Zoals gezegd doe ik in mijn vrije tijd wat videobewerking, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Vrijwel iedere moderne CPU zal je 3700U uit het water blazen, zelfs een doorsnee laptop van 500 euro.

Tenzij je ervaart dat je 3700U echt veel te traag is zit je wel goed. Zelfs de 5825U zal een flinke vooruitgang zijn.

AMD 3000 zuigt heel erg hard.
https://www.cpubenchmark....840U-vs-AMD-Ryzen-7-3700U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 23:13
Hoe lang moet de laptop nog mee gaan? wil je er opnieuw 4 jaar mee doen of verwacht je de laptop niet meer te gebruiken zodra je studie klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet gewoon een MacBook Air M1? Die zijn nog meer dan snel genoeg voor de komende 5-6 jaar. Er zijn genoeg winkels die die nog verkopen, en qua specs ga je het verschil niet merken t.o.v. de M2 (maar qua budget wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
99ruud99 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:38:
Hoe lang moet de laptop nog mee gaan? wil je er opnieuw 4 jaar mee doen of verwacht je de laptop niet meer te gebruiken zodra je studie klaar is?
Liefst zo lang mogelijk, ook na de opleiding zal ik hem blijven gebruiken.
Oon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:42:
Waarom niet gewoon een MacBook Air M1? Die zijn nog meer dan snel genoeg voor de komende 5-6 jaar. Er zijn genoeg winkels die die nog verkopen, en qua specs ga je het verschil niet merken t.o.v. de M2 (maar qua budget wel).
Heb ik ook in overweging genomen. Ik vind zelf de M2 (2022) mooier uitzien met het betere beeldscherm, en is maar €150 duurder.
Aan de andere kant: voor zowel de M1 als M2 geldt dat je meer betaalt voor minder. Namelijk:
MacBook voor €950 (M1) of €1099 (M2) met 8GB RAM, 256GB ssd of HP voor €899 met 16GB RAM, 512GB ssd en meer aansluitmogelijkheden.
Denk dus toch dat het deze wordt..(?)

[ Voor 14% gewijzigd door jb4 op 27-12-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jb4 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:49:
[...]
Heb ik ook in overweging genomen. Ik vindt zelf de M2 (2022) mooier uitzien met het betere beeldscherm, en is maar €150 duurder. Aan de andere kant, voor zowel de M1 als M2 geldt dat je meer betaalt voor minder (namelijk MacBook voor €950 respectievelijk €1099 met 8GB RAM, 256GB ssd of HP €899 met 16GB RAM en 512GB ssd)
Qua geheugen en opslag zeker ja, maar je moet die M1 processor echt niet onderschatten. Als ik mijn game PC met een dikke recente Ryzen CPU, stevige videokaart en 32GB snel geheugen vergelijk met mijn Mac Mini dan wint die laatste toch wel in dagelijks gebruik. Ja mijn game PC is iets sneller bij de zwaardere taken, maar de opslag die Apple gebruikt is absurd snel, MacOS is veel beter in geheugen beheren dan Windows, en een MacBook Air (of in mijn geval Mac Mini) maakt helemaal geen geluid.

Tenzij je echt de hoogste performance eruit gaat trekken zou ik me daar niet zo heel druk om maken. 256GB of 512GB opslag en 8GB geheugen is voor het meeste gebruik al meer dan voldoende.

Uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat goed voelt, ik vond het ook heel ongemakkelijk om 800 euro uit te geven aan iets dat helemaal niet als zo'n goeie deal klonk, maar ik heb nu zo'n 2,5 jaar mijn M1 Mac Mini en ik gebruik 'm ook gewoon voor het ontwikkelen van software en open hebben van tientallen tabs in Chrome. Mijn game PC raak ik bijna niet meer aan, alleen om echt te gamen of iets te doen dat een dedicated GPU nodig heeft (bijv. AI dingen).

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik zonder twijfel voor een MacBook gaan in plaats van een Windows laptop van dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
Ik vind het echt een lastige..!

De MacBook heeft de looks waar ik van hou, goede samenwerking van hardware+software en betere accuduur.
De HP is op papier beter qua specs en heeft het vertrouwde Windows waarvan ik zeker weet dat het alles doet wat ik nodig heb.

[ Voor 54% gewijzigd door jb4 op 28-12-2023 15:51 ]

• jb4
Ik kader me nu tot 2 keuzes:
  1. HP Pavilion Plus 14-ey0970nd
  2. Apple MacBook Air (2020)
Als ik ze in de vergelijking zet, valt een aantal dingen op:
HP Pavilion Plus 14-ey0970ndApple MacBook Air (2020)
ProcessorRyzen 7Apple M1
RAM-geheugen16GB8GB
Opslagcapaciteit512GB256GB

De HP komt eigenlijk overal beter uit. Maar is dat ook echt zo, rekening houdend met hoe een Mac z'n geheugen beheert? Is een Mac dan desondanks sneller in dagelijks gebruik?

Welke van de 2 raden jullie aan?

[ Voor 17% gewijzigd door jb4 op 28-12-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jb4 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:23:
Ik kader me nu tot 2 keuzes:
  1. HP Pavilion Plus 14-ey0970nd
  2. Apple MacBook Air (2020)
Als ik ze in de vergelijking zet, valt een aantal dingen op:
HP Pavilion Plus 14-ey0970ndApple MacBook Air (2020)
ProcessorRyzen 7Apple M1
RAM-geheugen16GB8GB
Opslagcapaciteit512GB256GB

De HP komt eigenlijk overal beter uit. Maar is dat ook echt zo, rekening houdend met hoe een Mac z'n geheugen beheert? Is een Mac dan desondanks sneller in dagelijks gebruik?

Welke van de 2 raden jullie aan?
Een subjectief antwoord, maar die HP Pavilion is zonde van het geld. Qua specs prima, maar dat is echt hun consumentenmerk, kwalitatief erg slecht. HP staat sowieso al bekend om de slechte koeling, maar deze lijn is helemaal erg.

Als je naar een Windows laptop wil kijken ter vergelijking, kijk dan op z'n minst naar bijv. een Lenovo ThinkPad L15 ofzo, die zijn ook niet meer wat ze ooit zijn geweest maar wel heel degelijk en gericht op de professionele markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nou, inderdaad. De pavilion lijn van HP is beroerd, slap plastic. Ik zou daar zeker niet voor kiezen.
Als je iets van HP wilt; kies dan Probook, of elitebook. Daarmee weet je zeker dat je jaren ermee kunt slepen en prettig werken.
4 jaar oud Macbook met beperkte specificaties ... ik snap dat de sexy look een flinke aantrekkingskracht heeft, maar waar begin je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
-

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2024 13:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:07
Oon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:21:
Een subjectief antwoord, maar die HP Pavilion is zonde van het geld. Qua specs prima, maar dat is echt hun consumentenmerk, kwalitatief erg slecht.
Akkoord dat de kwaliteit wat minder is, vooral dan het toetsenbord, maar om ze nu erg slecht te noemen, vind ik wel ver gaan.
HP staat sowieso al bekend om de slechte koeling, maar deze lijn is helemaal erg.
Ook dit lijkt mij nogal negatief, de processor wordt minder warm dan bij de meeste andere laptops, dus is er ook iets minder koeling nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fY8RTXNVnDN2qJNShyhzrYtn0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVLwdf6KMxjrKTDcJl3DxGFS.png?f=fotoalbum_large

Voor meer details, zie bijvoorbeeld deze review
Blasterxp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:27:
Als je iets van HP wilt; kies dan Probook, of elitebook.
Die zijn inderdaad kwalitatief beter, maar een nieuwe Elitebook voor € 1.000 ga je niet vinden. En de Probook serie is dan weer trager (want Zen3 ipv Zen4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Laatst online: 24-04 12:47
Vlgs mij wil je graag een Macbook maar twijfel je. Ik werk al sinds 2013 100% MacBook in zakelijke windowsomgeving. De Mac users hoor je niet klagen hoor, werkt perfect. Gedoe met aansluiting externe schermen ed is niet echt herkenbaar. Het OS is perfect en de trackpad... daar kan niemand aan tippen.

whiteboard app draai je tegenwoordig gwn in de browser. Als je edge draait op een Mac, dan werkt de hele officesuite perfect.

qua aanschaf zou ik naast een m2 air ook een m2 pro overwegen. zie bijv. hieronder een MP advertentie hiervan. ik denk dat zoiets ook zeker een goede koop is omdat er nu geen 13 inch pro meer gemaakt wordt en de 14 inch echt een stuk duurder is. Bij normaal gebruik is trouwens 8gb al prima hoor. Hier werkt iemand nog dagelijks en probleemloos op mijn oude MacBook Pro uit 2013. dus qua investering haal je de prijs er makkelijk uit ook.

https://www.marktplaats.n...cbook-pro-13-inch-m2-2022
Pagina: 1