Nieuwe game pc op basis van BBG 1440P

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedje6
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 17:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC heb ik in 2016 samengesteld als game-pc. Deze is nu wel aan het eind van zijn latijn . Ik heb mij sinds 2016 dan ook niet meer goed verdiept in desktop onderdelen. Ik gebruik de PC nu met name om te werken(kantoorwerkzaamheden) en indie-games op te spelen. Nu wil ik graag weer een up-to-date game PC om triple-A games zoals Cities Skyline 2, Baldur's gate 3 en Starfield te spelen. Als basis heb ik het BBG 1440p gamesysteem genomen en het moederbord, processor en processor koeling een upgrade gegeven(BBG 4K gamesysteem). Ik kan niet goed inschatten of ik 120FPS nodig heb. Ik speel wel eens shooters maar zeker niet op competitief niveau.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het graag rond de 1600 euro houden. Maar mocht een specifiek onderdeel het systeem meer future-proof of stiller maken... Over het algemeen ga ik liever voor kwaliteit dan best bang-for-buck om bovenstaande reden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Met black friday heb ik al wat onderdelen voor een leuk prijsje kunnen bemachtigen(zie hieronder). Ik heb nog geen monitor maar een Ultrawide is voor mij een optie. Dus hiervoor moet de PC geschikt zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik neig voor de videokaart meer naar NVIDIA vanwege de naam die zij hebben/hadden. Ik wil graag gebruik gaan maken van gamestream naar een Nvidia-shield, alleen begreep ik onlangs dat dit per januari 2024 gaat stoppen? Verder heb ik mij laten vertellen dat de DLSS van NVIDIA de moeite waard is en daarnaast nog de upscaling van 720 en 1080P games op basis van AI.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vraag is onder andere welke videokaart ik het beste kan aanschaffen. Zoals hierboven omschreven neig ik naar NVIDIA, maar dit is met name een gevoelskwestie. Wat is nu de verstandigste keuze wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb 2 kaarten geselecteerd op basis van tweakers reviews. Maar aangezien de prijzen continue aan verandering onderhevig zijn... Welke kaart is voor mijn systeem de beste keuze? In 4K gamen is leuk maar wat mij betreft de meerprijs niet waard. In de BBG 1440P wordt de Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC aangeraden. Maar met name omdat die toen gunstig geprijsd was met goede koeling.
Daarnaast ben ik benieuwd of ik nog losse fans moet kopen voor in deze Fractal North kast. Er zitten al 2 fans in de kast in het voorpaneel. Ik begrijp dat deze wel wat geluid produceren. Beter om deze te vervangen? Waar moeten allemaal nog meer fans komen en welke raden jullie aan. Als ik dan toch bezig ben is RGB wel leuk, maar geen noodzaak.
Ik vind veel opslag altijd prettig. Kan ik beter tweemaal een 2TB SSD kopen van lexar of beter eenmaal 4TB SSD?

Daarnaast nog even een final check voordat ik alle onderdelen ga bestellen.

Onderdelen die ik al heb aangeschaft
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 394,-€ 394,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 197,-€ 197,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 138,95€ 138,95
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 116,99€ 116,99
Totaal€ 846,94

Onderdelen die ik nog moet kopen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC€ 587,-€ 587,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 605,-€ 605,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,72€ 114,72
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,90€ 107,90
Totaal€ 1.472,51

Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Alle reacties

• j0rn89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-03 06:34
De 7800xt is goedkoper maar presteerde
beter dan de 4070. Zie onderstaande.

https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Shield weet ik niet maar dat is vast op te zoeken.

Geluidsdruk zou ik ff aankijken. Volgens mij zit er een aspect 14 fans in de north. In de pricewatch specs max 19.5.dB(a) daarvoor. Dat hoor je bijna niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:44
de north heeft toch wel relatief luide fans, maar is wel erg mooi :)
wil je hem stiller kan je altijd de frontfans vervangen voor stillere fans :)