vervangen DS213 / DS216+II

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:45
Thuis heb ik een DS213 en een DS216+II staan. De 213 wil ik nu vervangen en de HDD's doorschuiven.
Ik kijk nu naar de DS423+ of een 923+, maar lees over de 923+ dat hij niet goed om kan gaan met het omzetten van mediabestanden. De techniek van de DS423+ is dan al weer een paar jaar oud maar heeft wel een dedicated GPU. Beide bieden voldoende uitbreidingsmogelijkheiden qua schijven, RAM en SSD's.
Na het bekijken van YT reviews word ik ook niet veel wijzer.
Wie heeft recentelijk ook voor een dergelijke keuze gestaan en hoe is het dubbeltje toen gevallen en waarom?

DS1817+ DX513 - DS923+ DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:52
Gebruik je plex met een plexpass, want dat is bij mijn weten de enige applicatie die gebruik kan maken van een gpu.

https://nascompares.com/2...-ds923-nas-go-big-or-not/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Ben(V) schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:29:
Gebruik je plex met een plexpass, want dat is bij mijn weten de enige applicatie die gebruik kan maken van een gpu.

https://nascompares.com/2...-ds923-nas-go-big-or-not/
Voor mij is het belangrijkste dat ik "overal" toegang heb tot mijn mediabestanden. Dat kan nu met de DS216+II maar daar merk ik dat hij moeite heeft met bestanden die met H264 zijn gecodeerd.
Als ik nog een keer $90 moet betalen voor een life-time subscription voor plex is dat het overwegen waard. Vooralsnog krijg ik plex nog niet aan de praat en bekijk ik de media content eigenlijk altijd via DSFile.

• Ben(V)
Geen idee waarom H264 bestanden moeilijker zijn.
Betwijfel of het iets met H264 te maken heeft want 90% van alles is H264 al is H265 in opmars.
Waarschijnlijk meer als een bestand in een formaat (resolutie, bitrate etc) staat dat je device moeilijk aankan.

En DS Files doet helemaal niets met die GPU dus daar heeft het niets mee te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2023 08:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
De meeste bestanden die ik heb zijn 1080p (full HD), mijn tv is nog een oude Panasonic plasma tv - zoveel kijk ik dus op mijn tv thuis.
Om te kijken wat gebeurt met een 4K film icm met de 216 heb ik een 4K versie van Star Wars genomen en die wordt "afgespeeld" zonder beeld. Daarvoor dus wel echt een upgrade nodig.

Vraag blijft staan, wat is de betere keuze? Een DS423+ of een DS923+, Ik heb nog even gekeken naar een DS723+ maar dan zit ik weer met de grootte van mijn huidige schijven en het hergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, of je die GPU van de 423+ nodig hebt, kun je alleen zelf bepalen. Zelf heb ik bij de afweging tussen de genoemde modellen overigens wel gekozen voor de 423+. Dat ik die voor een aardige prijs kon krijgen, hielp ook mee.

Hoe oud zijn die schijven die je overweegt door te schuiven? Die hebben niet het eeuwige leven dus wellicht kun je die beter ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mk23 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:54:
De meeste bestanden die ik heb zijn 1080p (full HD), mijn tv is nog een oude Panasonic plasma tv - zoveel kijk ik dus op mijn tv thuis.
Om te kijken wat gebeurt met een 4K film icm met de 216 heb ik een 4K versie van Star Wars genomen en die wordt "afgespeeld" zonder beeld. Daarvoor dus wel echt een upgrade nodig.

Vraag blijft staan, wat is de betere keuze? Een DS423+ of een DS923+, Ik heb nog even gekeken naar een DS723+ maar dan zit ik weer met de grootte van mijn huidige schijven en het hergebruik.
Dat komt omdat de tv die 4K resolutie niet aankan en de film dus "on the fly" getranscodeeerd moet worden en dat kan de cpu van jouw Nas niet aan.
Heeft dus niets met H264 te maken maar gewoon aan de beperkingen van je tv.
4K transcoderen is ook voor een DS423+ een uitdaging, maar met een plexpass erbij moet dat wel lukken, een DS923+ betwijfel ik of die dat aankan.

@S1NN3D
In een Nas ga je pas schijven vervangen als ze defect gaan en niet preventief.
Daarvoor het je Raid (of SHR) in je Nas in gebruik om dat probleemloos te kunnen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 31-12-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:34:
[...]
@S1NN3D
In een Nas ga je pas schijven vervangen als ze defect gaan en niet preventief.
Daarvoor het je Raid (of SHR) in je Nas in gebruik om dat probleemloos te kunnen doen.
Zoveel mensen, zoveel meningen toch. Hij heeft het over het doorschuiven van schijven die in een DS213 zitten. Dat ding is in 2012 uitgekomen. Als die schijven net zo oud zijn, zou ik ze zelf niet meer hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zo maar vervangen lijkt mij nutteloos.
De kans dat een nieuwe disk snel defect gaat is groter en je bent via je raid beschermt tegen data verlies.
Dus zolang er geen problemen voordoen is het mijn mening dat preventief disken vervangen zonde van het geld is.

Ik heb hier disken draaien die uit 2010 stammen zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
De huidige schijven zijn 4 jaar oud. 2x4TB in de 213, een 8 en een 6Tb in de 216. De 2x3TB die ik in 2013 in de DS213 had geplaatst draaien naar volle tevredenheid nog steeds in de backup NAS van mijn zusje voor haar foto’s en administratie.
In de nieuwe NAS moet ik beginnen met minstens 12TB netto om de films en series kwijt te raken die nu op de ds216 staan, dat pleit dus voor een 4bay NAS omdat ik mijn media bestanden op één systeem wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:14
Ben(V) schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:26:

Ik heb hier disken draaien die uit 2010 stammen zonder enig probleem.
Eens Zolang je netjes de rapportages rondom de gezondheid van de disks in de gaten houdt zou dat best goed moeten gaan.

Als ik het tot nu toe goed begrijp ben je vooral op zoek naar een manier om je media 'overal' te bekijken. Het lijkt minder om je tv te draaien en meer om - waarschijnlijk - laptop, tablet en telefoon. Om dit te kunnen doen is - in sommige gevallen - transcoding nodig van je NAS en de twee synology's die je nu hebt staan zijn daar niet sterk genoeg voor. Of kunnen het helemaal niet.

Plex is al langsgekomen, ik wil daar graag Jellyfin tegenover zetten. Jellyfin is hetzelfde als Plex alleen is het open source. Wat betekent dat je er niet voor hoeft te betalen en dat de ontwikkeling op sommige punten wat minder hard gaat. Ik gebruik het zelf onderhand een jaar of 3 naar volle tevredenheid en kan het van harte aanraden.

Ik ben even aan het zoeken geweest en kom op de volgende handleiding uit om Jellyfin aan de praat te krijgen - met hardware transcoding - op een synology NAS. De handleiding lijkt me vrij compleet en goed te volgen; https://mariushosting.com...ing-on-your-synology-nas/ Edit: ik heb al een tijdje geen synology meer, dus kan hem niet nalopen voor je.

In dezelfde handleiding staat dit overzicht: https://docs.google.com/s...274624273&range=A293:O422 Met hierin een opsomming van heul veul NAS'en met daarbij de specs rondom soft- en hardware transcoding.

Ik zou gaan voor het volgende:
  1. Synology 423+
  2. Eén van de twee NAS'en (degene met de grootste schijven) die je nu hebt overzetten naar de nieuwe 423+ gebruik makend van de standaard functionaliteit daarvoor: YouTube: How to Migrate to Another Synology NAS by Swapping Drives
  3. Vervolgens de data van de twee de NAS die je nog over hebt overzetten. Ik weet niet of dit op dezelfde standaard manier, ik verwacht het niet. Dus dit zal waarschijnlijk handmatig moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Flans Thuis draai ik homeassistant en dat ik ook helemaal open source en de data blijft van mij. Dat laatste was een belangrijke factor. Jellyfin zou een dus ook een optie kunnen zijn ipv Plex.
De NAS wordt inderdaad voornamelijk gebruikt voor het streamen naar mobile devices. DSVideo draait niet lekker op de KPN settop box met android TV.
Het afspelen van films via de DS213 is kansloos, de DS216+II met 8GB RAM gaat over het algemeen goed, maar ik loop vast op de opslag en ben niet toekomstvast mocht de TV vervangen moeten worden.

Ik moet nu eerst een keuze voor een nieuwe NAS maken en dan beslissen wat ik met de schijven doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 20:41

jurroen

Security en privacy geek

Ben(V) schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:26:
De kans dat een nieuwe disk snel defect gaat is groter en je bent via je raid beschermt tegen data verlies.
Dus.... je zegt dat het beter is om je disks te blijven gebruiken tot een van de twee RAID disks faalt dan dat het is om preventief de RAID array te migreren omdat deze al een decennia oud is?

En vergis je niet... Met RAID (ja, óók RAID-1) kan ook het nodige misgaan waardoor je kunt fluiten naar je data. Dus enige nuance en onderbouwing is wel wenselijk.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja alles kan.
Maar dan moet er een tweede disk ook defect raken tijdens de rebuild en dan ben je helaas gedwongen de backup terug te zetten.

Maar om zomaar goed werken de disken te vervangen maakt die kans niet kleiner.
Sterker nog de kans dat nieuwe disken snel defect raken is zelfs veel groter.

En wanneer zou je dan preventief moeten gaan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
jurroen schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Dus.... je zegt dat het beter is om je disks te blijven gebruiken tot een van de twee RAID disks faalt dan dat het is om preventief de RAID array te migreren omdat deze al een decennia oud is?

En vergis je niet... Met RAID (ja, óók RAID-1) kan ook het nodige misgaan waardoor je kunt fluiten naar je data. Dus enige nuance en onderbouwing is wel wenselijk.
De enige keer dat ik een fail had van een harde schijf was toen mijn backup drive op de grond was gevallen. Ik heb alles op de 213 gemirrord, maak elke dag een backup op een externe HDU en synchroniseer met OneDrive.
Als ik problemen zou krijgen met een drive dan vervang ik ze waarschijnlijk wel tegelijk - deed ik ook altijd met de koplampen van de auto - omdat ze een gelijk aantal draaiuren hebben. Tot die tijd laat ik alles gewoon draaien.
Voor de media bestanden heb ik van de meeste spullen geen backup, behalve mijn muziek en sommige films en series (bv World at War) waar ik lang naar heb moeten zoeken.

Maar ik ben nog niet veel wijzer geworden wat de keuze betreft. Maar gezien het prijsverschil tussen een 423+ en een 923+ ga ik waarschijnlijk voor de 923+ als ik nu moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 20:41

jurroen

Security en privacy geek

Mk23 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Als ik problemen zou krijgen met een drive dan vervang ik ze waarschijnlijk wel tegelijk - deed ik ook altijd met de koplampen van de auto - omdat ze een gelijk aantal draaiuren hebben. Tot die tijd laat ik alles gewoon draaien.
Misschien heel persoonlijk, maar dat zou ik zelf minder snel doen - maar eerder zorgen dat het bijvoorbeeld twee verschillende disks zijn (als in, verschillende fabrikanten). Juist met RAID is het wel lekker dat de kans groter is dat ze niet tegelijk falen.

Klinkt wel alsof je de boel verder op orde hebt. Let wel dat je de offsite sync naar OneDrive voorzichtig doet - Tweakers heeft eerder al aandacht besteed aan het blokkeren van volledige Microsoft accounts omdat er een foto tussen stond die het systeem als onwenselijk bestempelde.

En ja, ik zou persoonlijk ook eerder de 923+ pakken dan de 423+. Wat de Ryzen-based SoC van de 923+ is hardware acceleratie voor video - zoals je zelf ook al aangaf. Mocht je er uiteindelijk achterkomen dat het wel een groot gemis is, kun je altijd nog een Zimaboard of NUCje aanschaffen om de transcoding te doen (en de media lekker op de Synology laten staan).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Even OT
Gisteravond door een combinatie van het late uur en "effe fixen" de nog werkende schijf van mijn SHR aan een nieuwe pool toegevoegd en daarmee alles gewist:) De "defecte" schijf lijkt vooralsnog geen defecten te hebben.

Gelukkig van de belangrijke zaken een backup die nu wordt teruggezet.... De series die ik kwijt ben ben ik nu aan het downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Mk23 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Maar ik ben nog niet veel wijzer geworden wat de keuze betreft. Maar gezien het prijsverschil tussen een 423+ en een 923+ ga ik waarschijnlijk voor de 923+ als ik nu moet kiezen.
Hoe bedoel je 'gezien het prijsverschil'? De 923+ is duurder dan de 423+, meestal redeneren mensen andersom. Of is het een typfout?

Daarbij de 923+ doet niet aan hardware transcoden en juist dat lijkt me met één van je wensen (om overal bij je media te kunnen en te kunnen afspelen) juist hetgeen je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
De 423+ is maar €70-€80 goedkoper dan een 923+. De 923+ begint al met meer geheugen en dat is ook beter uitbreidbaar tot 64GB ECC RAM, daarbij heeft de 923+ een eSATA aansluiting waarmee ik kan kijken of mijn DX213 uitbreiding nog bruikbaar is.
Daarmee is de 923+ op het moment de betere deal, tenzij ik het transcoderen niet opgelost krijg. Eerljkheid gebied wel te zeggen dat ik niet goed kan inschatten hoe groot het probleem in de praktijk wordt. De bedoeling is wel om alles dan samen te brengen op de DS923 en de 216 gaat dan in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt ook gewoon een google chromecast met Google TV kopen voor vier tientjes, daar zet je dan bijvoorbeeld VLC op en dan kun je alle 4K videos gewoon vanaf een share van je Nas afspelen.
Dan hoeft er niets "on-the-fly" getranscodeert te worden.
Dat gaat met mijn antieke DS106e nog steeds zonder haperen.

https://store.google.com/...ast_google_tv?hl=nl&pli=1

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Ben(V) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:14:
Je kunt ook gewoon een google chromecast met Google TV kopen voor vier tientjes, daar zet je dan bijvoorbeeld VLC op en dan kun je alle 4K videos gewoon vanaf een share van je Nas afspelen.
Dan hoeft er niets "on-the-fly" getranscodeert te worden.
Dat gaat met mijn antieke DS106e nog steeds zonder haperen.

https://store.google.com/...ast_google_tv?hl=nl&pli=1
Mijn 15 jaar oude Plasma TV doet het nog uitstekend met gewone HD in combinatie met de settop box van KPN. Het ging me voornamelijk over het delen op de mobiele devices bijvoorbeeld op vakantie of als ik voor mijn werk weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Transcoderen over het internet naar een mobiel device blijft altijd een uitdaging.

[ Voor 64% gewijzigd door Ben(V) op 17-01-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Ben(V) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:59:
Transcoderen over het internet naar een mobiel device blijft altijd een uitdaging.
Tot nu toe is het altijd aardig goed gegaan, zelfs toen ik in Zweden werkte. Maar daar is het internet ook redelijk goed.
Duitsland is weer een ander verhaal, had collega's die trots vertelden dat je met een 8Mbit ADSL lijn best Netflix kon kijken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Netflix kijken is heel wat anders dan 4K films transcoderen over het internet.
Dat is appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Ben(V) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:59:
Dat valt best mee, je hebt er alleen wat krachtigere hardware voor nodig. Ik zou als dit de bedoeling is kiezen voor een nas die hardware transcoding kan doen in plaats van een nas waarmee je bent aangewezen op software transcoding. Maargoed ik ben mezelf aan het herhalen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Hierbij even een update van de topic starter;)

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en een refurbished 1517+ gekocht met 2 nieuwe 10TB schijven. Waarom zo? Ik heb 2TB nodig voor photos, muziek en de administratie van de laatste 15 jaar. De andere ruimte is voor films en series die ik op de 216+II zonder problemen al kon bekijken.
Ik realiseerde me ook dat ik de komende jaren niet voor mijn werk naar het buitenland kan ivm de kinderen. En op vakantie kan ik wel iets meenemen of gewoon via een abonnement bekijken.
Met de 5 bay NAS en 2x10+8+6 heb ik 20TB aan opslag met redundantie. De vijfde bay kan ik voor een SSD gebruiken.
Dat ik vannacht een drive failure had was de aanleiding om dan maar de knoop door te hakken en uit te breiden met voldoende ruimte. Gelukkig vanavond nog wel aardig wat zakwn kunnen terughalen maar leuk is anders. Gelukkig geen foto’s en administratie verloren.

Update 24/2
Alles binnen gekregen en ik heb de indruk dat het NOS van synology is en dat truebase een partij heeft opgekocht. Alles helemaal nieuw zonder krasje en netjes verpakt.

Update 25/2
Goede keus geweest, gevoelsmatig stuk sneller met laden dan de 216+II. Maar hoeft niet sneller en met de vier schijven heel snel met het weg schrijven van de data van de vier aangesloten externe SSD's.
Overzetten van de bestaande data één bak ellende die gelukkig alleen tijd gaat kosten om te herstellen. Echt belangrijke zaken had ik gelukkig reservekopieen van liggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itge0yabqnNVpD4vO7zAH-KmdEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sv7kWaCe3MRuxt0KXixspN6u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Mk23 op 26-02-2024 17:50 ]

Pagina: 1