Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 11:17
Ik heb al een ruime 11 jaar een HTPC in mijn TV meubel staan op basis van een AMD A4 3400K. Dit heeft jaren goed gewerkt, maar ik merk nu dat het systeem een beetje op is. Ik merk dit vooral als ik films stream van internet (Red Bull TV, F1 etc.). Youtube werkt dan wel weer gewoon... Inmiddels heb ik ook een Smart TV, dus ik wil deze (of via een chromecast) gaan gebruiken om te streamen vanaf een NAS. Nu heb ik wel al wat op het oog, maar ik zou graag even checken of ik nog iets mis of juist te veel heb.

Ik zoek een?
NAS...

Wat is je budget?
Ik had eerst zo'n beetje 500,- in gedachte, maar met wat ik nu uitgezocht heb zit ik daar ook al boven. Dat is niet zo'n ramp :P

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nog nul ervaring met een NAS en ik lees overal dat Synology behoorlijk noob-friendly is. Dus daar zit ik vooral naar te kijken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Deze NAS zal gebruikt gaan worden als opslag locatie van al mijn media. Dus films, series en muziek. Daarnaast wil ik hem ook gaan gebruiken als back up van mijn laptop en de diverse telefoons in huis (Foto's, belangrijke documenten etc.).
Ik wil dus films ed. kunnen kijken op de TV (LG G3) al dan niet via chromecast. Moet de NAS hiervoor kunnen transcoden? Ik zie dat wel eens terugkomen in andere topics, maar ik begrijp niet zo goed wanneer dit nu wel of niet nodig is.
Ik zal verder dus weinig met de NAS gaan doen, dus volgens mij hoeft deze niet zo krachtig te zijn, maar het is op zich wel prettig dat er nog wel wat reserve is richting de toekomst.

Ik had zelf het volgende gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB€ 170,23€ 340,46
1NASSynology DiskStation DS224+€ 351,-€ 351,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,46

Ik dacht eerst aan 2x 4TB in RAID1, maar ik kwam deze schijf tegen en dit leek me de meerprijs wel waard? Of is het heel onverstandig om die Exos te gebruiken voor mijn doeleinden? Al zal ik met 8TB ook echt heel lang vooruit kunnen, dus wellicht is dat overkill? Ik heb nu mijn media staan op een 2 TB schijf, maar die is volledig vol.
Met deze NAS zitten natuurlijk wel direct alle bays vol. Is het dan niet verstandiger om bijvoorbeeld de DS423+ te kiezen?

Ik zit er over te denken om de 2TB schijf uit mijn HTPC in een externe behuizing te stoppen en te gaan gebruiken als losse back up schijf. Of is dit niet verstandig gezien de leeftijd van het ding?

Nog andere tips of zaken die ik in mijn achterhoofd moet houden? Sla ik ergens de plank mis?

Beste antwoord (via pimmedoris op 29-12-2023 14:05)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
Als je nu aan 4TB voldoende hebt, sowieso minimaal 8TB nemen. Bij HDD’s kun je beter voor nog grotere capaciteit gaan. Bijvoorbeeld 2x uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB. Heb je 18TB ipv 8TB voor slechts 175 euro meer.

4 bay zou ik niet zo snel doen. Meer stroomgebruik en duurdere nas. De optie voor RAID5 is imo niet interessant met huidige HDD prijzen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
Als je nu aan 4TB voldoende hebt, sowieso minimaal 8TB nemen. Bij HDD’s kun je beter voor nog grotere capaciteit gaan. Bijvoorbeeld 2x uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB. Heb je 18TB ipv 8TB voor slechts 175 euro meer.

4 bay zou ik niet zo snel doen. Meer stroomgebruik en duurdere nas. De optie voor RAID5 is imo niet interessant met huidige HDD prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Bedankt voor de tip. Ik heb nu in principe voldoende aan 2 TB, dus daarom dacht ik eerst aan 4 TB. 8TB is dus al een verdubbeling. 18TB is idd per GB goedkoper, maar dan komt het wel erg veel boven mijn initiële budget...

Goede tip van het energieverbruik! Ik had wat filmpjes gekeken en daar werd heel makkelijk gezegd dat 4 bay beter is ivm de mogelijke uitbreiding. Ik zie mezelf daar idd nog niet veel noodzaak bij hebben op korte termijn. Ik heb nu de knoop doorgehakt en gekozen voor het bovenstaande systeem. Dan zien we vanzelf wel of ik er nog andere zaken mee ga doen dan vooraf bedacht 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMan61
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 13:36
Zou voor 1x 18TB gaan en de 2e bay lekker leeg later voor (veel) later. Die kost ook €270 i.p.v. €340. Dus heb je +2TB (18TB i.p.v. 16TB) voor €70 minder. Weet niet of je een keuze hebt gemaakt maar dit lijkt me het beste. Zit je op ongeveer €620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Ik heb inmiddels inderdaad al de keuze gemaakt voor mijn initiële idee.
1x18TB had gekund, maar dan heb ik geen Raid mogelijkheid...

Het is mijn eerste NAS, dus ik ben nu vooral hoe ik alles in moet stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

pimmedoris schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:52:
Ik heb inmiddels inderdaad al de keuze gemaakt voor mijn initiële idee.
1x18TB had gekund, maar dan heb ik geen Raid mogelijkheid...

Het is mijn eerste NAS, dus ik ben nu vooral hoe ik alles in moet stellen...
Instellen gaat vrij simpel met de wizard, zolang je begrijpend kunt lezen :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 21:47
Verstandige keuze, de DS224+. Een mooi model om mee te beginnen. Mocht het je bevallen dan kan je het in de toekomst altijd nog gekker maken met een 4bay (of meer) model. Mocht je vragen hebben over het instellen van de nas dan kan je me altijd benaderen, geen probleem. Hoor het graag van je.
Pagina: 1