Tussenmuren garage verwijderen - Extra maatregelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-05 16:04
Goedendag, Ik heb een aantal weken geleden mijn koopwoning mogen betreden en ik ben nu net begonnen om enkele zaken aan te passen zodat het beter bij onze wensen past. Een aspect hiervan is de Garage.

Deze bestaat uit
1: Origineel garagedeel met een scheidingswand
2: (Vergunningsvrije) Bijbouw

De Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGogtK-tQlxnoSCbxHW1Z1ZEeRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PznQo8VE7E2x5koeNWxzahYS.png?f=fotoalbum_large
De rode muren zijn degene die ik wil verwijderen.

Ik heb zelf maar beperkte kennis in de bouw, dus ik dacht ik vraag het nog even voordat ik de slijptol en de breekhamer er in zet. De vragen zijn als volgt.

De constructie van bijde delen zijn flinke houten balken in de breedte en die steunen of de buitenmuren.

1. Tussenmuur 1 (garage) raakt nog het platte plafond noch een van de dakdragende balken. Dus het lijkt mij dat die er wel uit kan.

2. Tussenmuur 2 (achtermuur garage) Ook bij deze is er een dakdragende balk via de 2 buitenmuren net voor de achter muur zelf.

Bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al07u3F-ukApN2ipubvA4YyzRYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkTgNC5hvaS2cFrh6Fiw9rmC.jpg?f=fotoalbum_large

Situatiefoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hjK_BjpCWv1CSLi0POi-N6qpac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zfBfu4uiMsMG1tng2QgJoK8b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSmAt-moK04HisRvnjDRJNn-HW4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nifT4aDkNyBoz7IqEP23yT9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPXhOSjPCFL0KZAU2_Acr8OJxp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2dz9hmh5mhwLqdxX6xc3bsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg0DZj_IGq7kyS54_J_eWK5_0OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS402LVmb8RBR4WGEcvDLi0I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben overigens niet te beroerd om een constructeur in te huren, alleen heb ik de komende twee weken vrij en vanwege vakanties e.d. kunnen zij niet zo snel schakelen.

De bedachte werkwijze is als volgt:
De laatste dakdrager van de garage en de 1e van de bijbouw met twee bouwstempels per dakdrager te onderstutten.Hoewel dit niet nodig is volgens mijn inschatting is het een better safe than sorry situatie. Met laser afstandsmeter de afstand tussen de vloer en de balk noteren. Dan de muur er uit slijpen/hakken. De spanning van de bouwstempels er af halen -> opnieuw hoogte van vloer tot balk meten -> dubbel checken of dit niet ineens 5-10mm extra is.

Gezien ik zelf nog maar beperkte ervaring heb met bestaande bouw, vraag ik aan diegene die hier meer ervaring mee hebben om hun feedback over de situatie/het plan en de bedachte werkwijze.

Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:22
De dak liggers liggen op de buitenmuren, en daardoor is de tussenmuur niet dragend, evenals de achtermuur.

Ze voorzien mogelijk wel in een windverband, dus om te zorgen dat het niet als een kaartenhuis in elkaar klapt.

De tussenmuur zou ik wel durven te verwijderen.
De achtermuur ook wel, maar ik zou toch wel even advies inwinnen bij een bouwkundige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:55
Spikeee schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:47:
De constructie van bijde delen zijn flinke houten balken in de breedte en die steunen of de buitenmuren.

1. Tussenmuur 1 (garage) raakt nog het platte plafond noch een van de dakdragende balken. Dus het lijkt mij dat die er wel uit kan.

2. Tussenmuur 2 (achtermuur garage) Ook bij deze is er een dakdragende balk via de 2 buitenmuren net voor de achter muur zelf.
De eerste tussenmuur lijkt mij geen probleem. Deze is lijkt mij niet echt voor de constructie meer een afscheiding tussen twee delen van de schuur.

De oude achtermuur lijkt mij wel nodig voor de stabiliteit van de oude schuur. Mogelijk ook voor het aangebouwde deel. Mogelijk niet als ondersteuning maar wel voor wat al aangegeven wordt: windverband. Dat zou ik door een constructeur laten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Bedankt voor de tips. Ik kan eventueel eens beginnen met een kleine deur van de garage naar de schuur. Dan is er nog een windverband, en kan ik in de tussentijd in ieder geval makkelijk(er) van de garage naar de schuur. Ik heb de constructeur nog eens een mailtje gestuurd. Eens kijken of dat eventueel sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoe is het dak opgebouwd? Zit er isolatie op of is het nog niet geïsoleerd? Wat wil je met de schuur? Ga je nog de muren isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
RonnieKo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:59:
Hoe is het dak opgebouwd? Zit er isolatie op of is het nog niet geïsoleerd? Wat wil je met de schuur? Ga je nog de muren isoleren?
Er zit geen isolatie in verwerkt. Ik ben van plan om bij de tussenmuur een muurtje (gasbeton) met spouw(5cm) te plaatsen. Dit naderhand inblazen met easyfil.

Bij de dakbalken wil ik folie plastsen en dan ook dit volblazen met easyfill.

De tussenmuur is er al grotendeels uit. Dat ging vrij makkelijk. Voor de achfermuur van de garage wacht ik nog even op de constructeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPUAx_nb16R7YXeiCzHV6WpHY4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HFI0RdMsVgrvMzYAy6j6jeO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben je die tussenmuur daar nu écht 'steentje voor steentje' aan het afbikken? Met een grote hamer ben je sneller klaar (en zijn de brokken puin ook groter en dus handiger op een aanhanger te gooien en af te voeren)...

:P

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 27-12-2023 21:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spikeee
Will_M schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:11:
Ben je die tussenmuur daar nu écht 'steentje voor steentje' aan het afbikken? Met een grote hamer ben je sneller klaar (en zijn de brokken puin ook groter en dus handiger op een aanhanger te gooien en af te voeren)...

:P
Na deze foto heb ik de sloop hamer gepakt en dat gaat inderdaad wel een stuk sneller :A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Spikeee schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:20:
[...]

Na deze foto heb ik de sloop hamer gepakt en dat gaat inderdaad wel een stuk sneller :A
Tip van Flip: Bewaar een (groot?) aantal uitgebikte én hele bakstenen als er nu nog ergens gaten (ten behoeve van ventilatie?) in je huis / schuur zitten welke je later misschien ooit nog eens dicht wilt kunnen gaan maken. Kleurverschil door nieuw aan te schaffen bakstenen is anders niet makkelijk te voorkomen en je blijft jezelf er achteraf 100% gegarandeerd aan ergeren 8)

Als je een kruipruimte hebt: DE ideale plek om dit soort bouwmaterialen als reserve in op te slaan (en anders achter een knieschot op zolder) (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 27-12-2023 22:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spikeee
De constructeur is langsgeweest. Moet een simpel portaaltje worden gezet voor het windverband.
Het komt ongeveer hier op uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbJiWTybSMMxOrgo_pSTvkAoZt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gOV9SkxYxRyNe3GzGiUzsZw.png?f=fotoalbum_large

Ik moet nog even op de uitwerking wachten. Maar vooralsnog een simpel klusje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Spikeee schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:13:
De constructeur is langsgeweest. Moet een simpel portaaltje worden gezet voor het windverband.
Het komt ongeveer hier op uit:

Ik moet nog even op de uitwerking wachten. Maar vooralsnog een simpel klusje :).
Mag ik vragen hoe je bij zo'n constructeur komt? Of bel je dan een random aannemer in de buurt?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Spikeee schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:13:
Voor het windverband was te verwachten dat er een portaaltje in moet. Mooi. :) Laatst ook al gehad bij een vriend. Die dacht ook even de achtermuur er uit te breken en gewoon aan te bouwen. Maar het advies gegeven om even contact op te nemen met een constructeur. De constructeur wilde daar ook een net portaaltje in hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
NeFoRcE schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Mag ik vragen hoe je bij zo'n constructeur komt? Of bel je dan een random aannemer in de buurt?
Even een snelle google actie, persoon in de buurt met goede reviews/website. Heb daar een offerte aangevraagd (ook voor meerdere werkzaamheden), dat zag er allemaal goed uit, heeft ook al het papierwerk hiervoor. Ik heb (deze keer) niet de moeite genomen om een offerte bij meerdere partijen aan te vragen.

Bezoek op locatie daar zaten meerkosten aan. ~95 euro/u . In een uur alle werkzaamheden, opties etc voor de meerdere projecten kunnen bespreken (ik heb maximaal gebruik gemaakt van het uur).

Er komen nog tekeningen e.d. t.b.h.v. deze aanpasssingen.
Pagina: 1