Goedendag, Ik heb een aantal weken geleden mijn koopwoning mogen betreden en ik ben nu net begonnen om enkele zaken aan te passen zodat het beter bij onze wensen past. Een aspect hiervan is de Garage.
Deze bestaat uit
1: Origineel garagedeel met een scheidingswand
2: (Vergunningsvrije) Bijbouw
De Situatie:
/f/image/PznQo8VE7E2x5koeNWxzahYS.png?f=fotoalbum_large)
De rode muren zijn degene die ik wil verwijderen.
Ik heb zelf maar beperkte kennis in de bouw, dus ik dacht ik vraag het nog even voordat ik de slijptol en de breekhamer er in zet. De vragen zijn als volgt.
De constructie van bijde delen zijn flinke houten balken in de breedte en die steunen of de buitenmuren.
1. Tussenmuur 1 (garage) raakt nog het platte plafond noch een van de dakdragende balken. Dus het lijkt mij dat die er wel uit kan.
2. Tussenmuur 2 (achtermuur garage) Ook bij deze is er een dakdragende balk via de 2 buitenmuren net voor de achter muur zelf.
Bouwtekening:
:strip_exif()/f/image/hkTgNC5hvaS2cFrh6Fiw9rmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatiefoto:
/f/image/zfBfu4uiMsMG1tng2QgJoK8b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1nifT4aDkNyBoz7IqEP23yT9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J2dz9hmh5mhwLqdxX6xc3bsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fS402LVmb8RBR4WGEcvDLi0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben overigens niet te beroerd om een constructeur in te huren, alleen heb ik de komende twee weken vrij en vanwege vakanties e.d. kunnen zij niet zo snel schakelen.
De bedachte werkwijze is als volgt:
De laatste dakdrager van de garage en de 1e van de bijbouw met twee bouwstempels per dakdrager te onderstutten.Hoewel dit niet nodig is volgens mijn inschatting is het een better safe than sorry situatie. Met laser afstandsmeter de afstand tussen de vloer en de balk noteren. Dan de muur er uit slijpen/hakken. De spanning van de bouwstempels er af halen -> opnieuw hoogte van vloer tot balk meten -> dubbel checken of dit niet ineens 5-10mm extra is.
Gezien ik zelf nog maar beperkte ervaring heb met bestaande bouw, vraag ik aan diegene die hier meer ervaring mee hebben om hun feedback over de situatie/het plan en de bedachte werkwijze.
Bij voorbaat dank
Deze bestaat uit
1: Origineel garagedeel met een scheidingswand
2: (Vergunningsvrije) Bijbouw
De Situatie:
/f/image/PznQo8VE7E2x5koeNWxzahYS.png?f=fotoalbum_large)
De rode muren zijn degene die ik wil verwijderen.
Ik heb zelf maar beperkte kennis in de bouw, dus ik dacht ik vraag het nog even voordat ik de slijptol en de breekhamer er in zet. De vragen zijn als volgt.
De constructie van bijde delen zijn flinke houten balken in de breedte en die steunen of de buitenmuren.
1. Tussenmuur 1 (garage) raakt nog het platte plafond noch een van de dakdragende balken. Dus het lijkt mij dat die er wel uit kan.
2. Tussenmuur 2 (achtermuur garage) Ook bij deze is er een dakdragende balk via de 2 buitenmuren net voor de achter muur zelf.
Bouwtekening:
:strip_exif()/f/image/hkTgNC5hvaS2cFrh6Fiw9rmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatiefoto:
/f/image/zfBfu4uiMsMG1tng2QgJoK8b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1nifT4aDkNyBoz7IqEP23yT9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J2dz9hmh5mhwLqdxX6xc3bsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fS402LVmb8RBR4WGEcvDLi0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben overigens niet te beroerd om een constructeur in te huren, alleen heb ik de komende twee weken vrij en vanwege vakanties e.d. kunnen zij niet zo snel schakelen.
De bedachte werkwijze is als volgt:
De laatste dakdrager van de garage en de 1e van de bijbouw met twee bouwstempels per dakdrager te onderstutten.Hoewel dit niet nodig is volgens mijn inschatting is het een better safe than sorry situatie. Met laser afstandsmeter de afstand tussen de vloer en de balk noteren. Dan de muur er uit slijpen/hakken. De spanning van de bouwstempels er af halen -> opnieuw hoogte van vloer tot balk meten -> dubbel checken of dit niet ineens 5-10mm extra is.
Gezien ik zelf nog maar beperkte ervaring heb met bestaande bouw, vraag ik aan diegene die hier meer ervaring mee hebben om hun feedback over de situatie/het plan en de bedachte werkwijze.
Bij voorbaat dank