Heeft extra RAM geheugen nut?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTiezor
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 17:51
Hallo,

Ik merk met het spelen van Call of Duty: Warzone dat ik niet de fps bereik die ik wil, het wisselt tussen de 90 en 120 fps op "lage tot zeer lage" instellingen en ik zou graag een hogere fps willen behalen.

Ik weet dat het een grafisch "zwaar" spel is maar vermoed toch dat ik een hogere fps moet kunnen behalen met in ieder geval de GPU en processor die ik heb.

Ik speel met de volgende specificaties:

MPG X570 Gaming Plus
AMD Radeon 6600XT
Kingston Fury DDR4-3200C16D4 16 GB
AMD Ryzen 7 3700x

Zou het RAM geheugen een rol kunnen spelen en heeft het nut om dit bijvoorbeeld te upgraden naar meer of snellere RAM? Zo ja, welke zouden jullie me kunnen adviseren?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie(s)!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

Snelle manier om te checken of dit gaat helpen is om pagesize tijdelijk uit te zetten en te monitoren hoe hoog je geheugenverbruik is ingame.

Maar heb je al gekeken of het misschien aan de CPU en/of GPU ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTiezor
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 17:51
Sorry, ik ben een redelijke leek op dit gebied.

Hoe kan ik merken/meten of het aan mijn cpu of gpu ligt?

En wat is pagesize en hoe zet ik het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 07:57
ctrl+alt+del -> taakbeheer -> tabblad prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-09 17:58
Deze game heeft geen nut om extra ram toe te voegen, de bottleneck zit in de processor.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 26-12-2023 19:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

GabberPiet schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:03:
ctrl+alt+del -> taakbeheer -> tabblad prestaties
ctrl+shift+escape om meteen taakbeheer te openen.
Maar het is wat lastiger in te zien zolang pagefile aan staat omdat Windows voor je gaat swappen bij te weinig geheugen. Of windows dan Warzone gaat swappen of andere zaken kan je vrij lastig in zien.
Er zijn wel wat andere maniere, zoals het monitoren van page faults / hardfaults, maar ook die vertellen niet het complete verhaal.

Als je zekerheid wilt ga je dus voor pagefile uit en check je of je ziet dat geheugenverbruik naar de 16GB gaat, als dit zo is (en windows klaagt/word traag) kan het mogelijk nuttig zijn om het geheugen uit te breiden.
MrTiezor schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:01:
Sorry, ik ben een redelijke leek op dit gebied.

Hoe kan ik merken/meten of het aan mijn cpu of gpu ligt?

En wat is pagesize en hoe zet ik het uit?
Dit doe je onder Performance Options -> Advanced -> Virtual Memory.
Let wel opdat dit je PC mogelijk onresponsive maakt en/of er lukraak programma's afgesloten worden.

Dat gezegd hebbende zou ik eerst beginnen met de CPU en de GPU omdat een geheugen bottleneck identificeren relatief gedoe is. Dit kan je al doen met iets als taakbeheer, maar als je wat meer controle erover wilt hebben kan je iets als afterburner gebruiken.
Let ook op dat je bij het meten van verbruik ook kijkt naar individuele CPU cores, een core die continue op 100% staat maar alle andere op 0% betekent bij jou 12.5% load maar de CPU is dan de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:43
Op welke resolutie speel je?
Pagina: 1