Systeem start niet op met 2 DIMMs, wel met 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb een computer met Intel i7-5775C processor en 2 slots voor DDR3 geheugen. Plotseling van de ene op de andere dag wilde het systeem niet meer opstarten: als je hem aanzet met de knop, dan draait de fan een paar seconden en daarna gaat hij uit, zonder piepjes. Ik heb hem zo een paar maanden laten liggen, maar wilde hem nu toch repareren.

Als eerste heb ik de BIOS batterij vervangen. De oude en de nieuwe batterij hadden exact dezelfde spanning: 2,6 Volt (gemeten met de batterijstand van de multimeter). Toch maakte dit verschil: de ventilator blijft nu draaien, maar het systeem start niet op. Ik kan het systeem niet uitzetten met de knop.

Al zoekende kwam ik bij het geheugen en wat blijkt nou: als ik 1 DIMM verwijder, dan start hij gewoon op en memtester vindt geen fouten. Maar het is niet zo dat de andere DIMM kapot is; het maakt namelijk helemaal niet uit welke van de 2 DIMMs ik plaats, want met 1 DIMM doet hij het, met 2 DIMMs niet.

Kan dit probleem te maken hebben met een BIOS instelling, of is moederbord of CPU kapot?
Wat komt vaker voor?

[ Voor 0% gewijzigd door aawe mwan op 27-12-2023 10:26 . Reden: SIMM -> DIMM ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien zijn er falende condensatoren. Dat kun je soms zien bij elektrolytische condensatoren met in een aluminium behuizing met kruis aan de bovenkant. Die kunnen opgezet zijn of opengebarsten.

Twee DIMM's hebben meer vermogen nodig en dat kan meer zijn dan het overgebleven vermogen van condensatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Doen de DIMMs het in elk van de 2 geheugensloten? Kan zijn dat 1 slot defect is.
Heb je een Z97 Mini-ITX bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:57:
Doen de DIMMs het in elk van de 2 geheugensloten? Kan zijn dat 1 slot defect is.
Heb je een Z97 Mini-ITX bord?
Het is een mini-ITX bord met H97 chipset. Met 1 DIMM werkt alleen het slot dat het dichtst bij de CPU staat, maar ik weet alleen niet of dat misschien altijd al zo geweest is.

[ Voor 0% gewijzigd door aawe mwan op 27-12-2023 10:26 . Reden: SIMM -> DIMM ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap wel waarom het niet werkt met een SIMM. Je probeert techniek van 30 jaar geleden te gebruiken ;). Ik heb je topictitel even aangepast naar DIMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:21

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Is de cpu ooit geupgrade, dat er mogelijk wta pinnen scheef staan in het socket, mss dat een reseat voldoende is!?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
In de meeste moederborden met de Core chipsets maakt het niet uit welke DIMM je het reepje insteekt, de video werkt meestal en geeft misschien een waarschuwing. De handleiding van het mobo zou de mogelijke combinaties kunnen uitleggen.

Als dus een van de reepjes werkt en het werkt totaal niet in de andere, zelfs al draai je ze om, dan is er een probleem met het moederbord of misschien de controller in de CPU. Als je de onderdelen ervoor hebt, kun je ze natuurlijk (moederbord en CPU) uitwisselen of testen in een ander moederbord maar het is al redelijk oud. Als het systeem goed werkt met 1 reepje, misschien is dat goed genoeg voor wat je ermee doet, eventueel kun je een reepje vinden met dubbele capaciteit.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als dit systeem langdurig (24x7, bv als server) aanstaat kun je het beste laten recyclen of als onderdelen verkopen. 5th gen Intel systemen zijn doorgaans lang niet zo zuinig als bijvoorbeeld 10th gen. De prijs daarvan verdien je terug.
Pagina: 1