Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:01

1: Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlGQUaEyVn5Kfq1h8-BigwLQ4wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sRFN1sbqCiIq7pbA0EZlHNh.png?f=fotoalbum_large

2: Beschikbare dakruimte

Er is plaats voor 12 430wp panelen in landscape opstelling

3: Schaduw

Momenteel staat er een boom voor het huis. Ik ben er mee bezig deze in te korten/ weg te halen. Dus voor het gemak ga ik er van uit dat er geen schaduw is.

4: Jaarverbruik

Momenteel is dit nog onduidelijk. Het is ons eerste huis en we wonen er nog niet. We zijn momenteel met 2 personen. Het betreft een hoekwoning van ca 130m2. We hebben geen elektrische auto, wellicht dat die er ooit komt maar momenteel niet op de planning. Ik denk dat er in de toekomst wel 1/2 airco('s) geplaatst wordt(en). We gaan elektrisch koken en in de keuken wordt een quooker geplaatst. We wilde verder nog op het kantoor/ in de slaapkamer een infraroodpaneel ophangen als bijverwarming. Wellicht met een paar jaar als we de badkamer gaan doen dat we daar een elektrische vloerverwarming in leggen. Verder wordt het huis op gas verwarmd.

5: Huidige energieaansluiting

1 fase. een variabel energiecontract bij nextenergy.

6: Budget en doel

Doel is zo veel mogelijk zelf op wekken en dat te gebruiken. budget is tot €9000. Liever rond de €6000.

7: Wie gaat het project uitvoeren?

Een zonnepanelen bedrijf.

8: Bijhouden van data

Ik zou graag opbrengsten via HomeAssistant bekijken.

9: Reeds verkregen offerte's

We hebben bij 1 bedrijf 3 offerte's gekregen voor verschillende samenstellingen. ik ben ook bezig met nog een paar bedrijven aanschrijven.
1: - 12 zonnepanelen Sunrise SR-54M430NHLPro(2022-11) 430Wp.
- Solaredge SE-5000 omvormer met optimizers S550B.
- €6000 per Wp: €1,16

2: -12 zonnepanelen Sunrise SR-54M430NHLPro(2022-11) 430Wp.
- SAJ omvormer SAJ R5 1 Fase 4.0-5.0K 2MPPT.
- €4900 per Wp: €0,95.

3: -12 zonnepanelen Sunrise SR-54M430NHLPro(2022-11) 430Wp.
- SAJ omvormer SAJ R5 1 Fase 4.0-5.0K 2MPPT.
- Accu van 5kw SAJ B2-5.1-HV1
- €6500 per Wp: €1,26* hier zit dus een accu bij de prijs.

In het geval van de SAJ omvormers worden deze met 2 strings aangesloten (2x6 panelen)

10: Regio

We wonen in de provincie Utrecht.

--

Doordat het laatste jaar de prijzen kelderen weet ik niet meer zo goed wat reële prijzen zijn. een thuisaccu klinkt natuurlijk verleidelijk en voor de meerprijs van €1600 is dit niet duur denk ik? Of zit ik er nu helemaal naast? Mijn vriendin werkt 2 dagen thuis per week maar verder zullen we veel in de namiddag/ avond/ nacht thuis zijn. dus overdag waar we het meeste opwekken zijn we er niet vaak.
Ik wil in de installatie geen micro omvormers. 12 panelen (5160Wp) lijkt me voor 2 personen wat veel ik vindt het ook lastig verbruik te schatten. in de toekomst willen we wel graag kinderen maar dit kan nog wel een paar jaar duren.

Ik hoor graag wat jullie denken waar ik goed aan doe. Alvast bedankt.

Alle reacties

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Geen schaduw? En de dakkapel van je buren dan?

Hoi!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij geen schaduw, growatt (kan je via modbus uitlezen in HA)
Bij iets schaduw zou ik zou een goodwe of een SMA nemen ( modbus tcp en via webconnect)

Langzamerhand beginnen ook in NL de hybride omvormers te komen.
Ben er al stiekem naar aan het kijken, maar nog wel duur.

Blijf je op 1-fase?
Met infraroodpanelen en elektrisch vloerverwarming (alles cop = 1 ?) en elektrisch koken, is het verstandig om alvast te kijken naar 3-fase. Zodat je dat kan verdelen.
Fototje van de meterkast?

Informeer ook eens bij Patrick van Zonnekompas Utrecht
Een beller is sneller

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2023 17:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• klokkert1
EWK schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:54:
Geen schaduw? En de dakkapel van je buren dan?
deze zit op +/- 2 meter vanaf waar onze panelen zouden beginnen. Ik heb er een bijlage bij gedaan. (dakdoorvoer in het midden wordt nog verwijderd.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX8_4N0lBTzKHW6JpZ1lJTRllBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nQmog8IVsojYzzg8m2GANpC.png?f=fotoalbum_large

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Daar heb je dan toch wel wat schaduw van einde van de dag (zomer) of s middags (in de winter). Zeker met een zuid-oost oriëntatie
Niets extreems, maar wellicht dat de sma daar prima mee om kan gaan mbv de shadefix.

Hoi!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
Staat die boom op eigen terrein? Anders kan het wel eens een lange weg worden om hem weg te krijgen.

1) Niet verkeerd voor SolarEdge. Zolang die boom er staat is dit de enige optie.
s550b optimizers bestaan niet. s500b of s650b?

2) Zeer nette prijs. Saj is een tijdje door zonneplan gebruikt... zal wel werken dus.
Maar waarom in 2 strings? Waarom?!?!

De nominale string spanning van de Saj is 360V en dat haal je precies met 12 panelen.
In 2 strings heeft elke string slechts schaduwbeheer zolang er maximaal 3 panelen in ze zon liggen per string.
In 1 string heb je schaduwbeheer zolang er ... 3 panelen in de zon liggen.

3x raden wat beter werkt. Korte strings zijn ***.

3) Accu voor 1600 is supergoedkoop, maar met salderen heb je er precies 0,0 aan.

5kW op 1 fase is 1:0 achter staan in netcongestieland.
Ik ben er dus geen fan van. Om dat deels te mitigeren gebruik je zeer zware kabel van meterkast naar omvormer. 6mm² is niet overdreven. En zo mogelijk: omvormer zeer dicht bij meterkast.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 26-12-2023 17:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• klokkert1
De boom staat bij ons in de voortuin en betreft een ruwe berk. ik voorzie hier geen problemen in dus.

Excuses dit is een tikfout. het betreft de Solaredge S500B

Dat 2 kortere strings minder werken dan 1 lange wist ik niet. ik neem aan dat dit ook anders kan. De installateur kwam er mee om het in 2 strings te doen.

In het geval dat ik mijn aansluiting laat vervangen naar 3 fasen mag de kabeldikte ook minder neem ik aan?
Omvormer komt op zolder te hangen.

Salderen gaan ze afbouwen vanaf 2025, dus vanaf dan wordt de accu wel rendabel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
klokkert1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:36:

Dat 2 kortere strings minder werken dan 1 lange wist ik niet. ik neem aan dat dit ook anders kan. De installateur kwam er mee om het in 2 strings te doen.

In het geval dat ik mijn aansluiting laat vervangen naar 3 fasen mag de kabeldikte ook minder neem ik aan?
Omvormer komt op zolder te hangen.

Salderen gaan ze afbouwen vanaf 2025, dus vanaf dan wordt de accu wel rendabel.
Strings knippen is sinds 1999 ouderwets. Sinds dien is er schaduw beheer met de introductie van SMA optitrac.

En na 24 jaar echt wel door iedereen gekopieerd.

3 fase mag de kabel gewoon 2,5mm2 zijn. Is factor 6 efficiënter (!!!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1