Advies aanschaf AP Tp Link EAP653 of Ubiquiti UniFi U6+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Op de eerste verdieping wil ik graag een Acces Point neerzetten die dekking heeft in mijn hele huis.
Huis is 110 m2 met betonnen vloer, en dekking zou dan wel voldoende moeten zijn.

Nu zit ik te twijfelen tussen een Tp Link EAP653 of een Ubiquiti UniFi U6+
Specs zijn zo goed als hetzelfde
Het is voornamelijk voor de slimme apparaten op 2,4 en smartphones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
Wil je maar 1 TP-Link aanschaffen?

Is het niet een idee om zowel boven als beneden een TP-Link neer te hangen eventueel in combinatie met een C-200 hardware controller.

Zodat je 1 groot wifi netwerk in je huis hebt zonder dan je van boven en beneden hoeft te switchen met je laptop / iPhone enzovoort.

Bijvoorbeeld als je van beneden naar boven loopt de verbinding niet wegvalt.

Wij hebben hier hetzelfde netwerk liggen van TP-Link in combinatie met een omada controller.

Ideaal netwerk, veel instel mogelijkheden.
Het is wel wat voor de gevorderde gebruiker.
Daarnaast eventueel makkelijk uitbreidbaar naar de tuin enzovoort.

[ Voor 6% gewijzigd door joke_name op 26-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
joke_name schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:30:
Zodat je 1 groot wifi netwerk in je huis hebt zonder dan je van boven en beneden hoeft te switchen met je laptop / iPhone enzovoort.
Beide AP's die TS overweegt kunnen worden geadopteerd door een controller; Ubiquity biedt een vergelijkbare oplossing aan. :)

Over Ubiquity lees ik hier op het forum kritische geluiden over de kwaliteit die in het verleden beter was dan nu, maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Ik heb in mijn huis een setje EAP245's in gebruik met een controller, die geven nooit problemen eigenlijk.

Als je het bij 1 AP laat weet ik niet of er eentje echt beter is. In mijn geval zou ik een Ubiquiti niet overwegen omdat de rest al TP-Link is. Ik zou een voorkeur hebben voor de EAP maar dat is subjectief. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Nu online
Bedankt voor jullie mening !
Ik ga dan eerst maar 1 EAP653 proberen, dan kan ik die later misschien uitbreiden met een extra EAP en een C200 controller als dat nodig is. Ik dacht dat dat tegenwoordig ook al met de software van Omada kon.
Op mijn werk heb ik 2 jaar geleden ook een EAP245 aangeschaft, en heb ik op de 4e verdieping nog goed bereik, dus erg tevreden mee.
Thuis heb ik ook een Tp Link t1500g-10ps, dus die werkt er dan ook wel goed mee.
Ik dacht dat Ubiquity wel een goed merk was, maar ik neig nu ook meer naar de EAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
martijneshuis schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:57:
Bedankt voor jullie mening !
Ik ga dan eerst maar 1 EAP653 proberen, dan kan ik die later misschien uitbreiden met een extra EAP en een C200 controller als dat nodig is. Ik dacht dat dat tegenwoordig ook al met de software van Omada kon.
Op mijn werk heb ik 2 jaar geleden ook een EAP245 aangeschaft, en heb ik op de 4e verdieping nog goed bereik, dus erg tevreden mee.
Thuis heb ik ook een Tp Link t1500g-10ps, dus die werkt er dan ook wel goed mee.
Ik dacht dat Ubiquity wel een goed merk was, maar ik neig nu ook meer naar de EAP
Kan ook met de software van omada.
Moet je wel altijd een PC aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
joke_name schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:10:
[...]

Kan ook met de software van omada.
Moet je wel altijd een PC aan hebben staan.
Of een Raspberry Pi die praktisch niks tot weinig verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Nu online
EverLast2002 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:19:
[...]

Of een Raspberry Pi die praktisch niks tot weinig verbruikt.
Raspberry Pi had ik ook al gedacht, mocht ik er toch nog een EAP653 bij gaan kopen.
Eerst maar even kijken of 1 voldoende is voor het bereik in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:38
Heb je voor de EAP653 geen controller nodig dan? Die kun je gewoon achter je router hangen, eenmalig instellen via de app en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Ubiquiti is niet echt minder geworden qua kwaliteit. De problemen zijn al 10 jaar hetzelfde
- falende voedingen
- slechte firmware updates
- teveel nieuwe producten lanceren, oude niet afmaken

Alleen 10 jaar geleden was de rest zoveel slechter/duurder dat het een no brainer was deze tekortkomingen te accepteren.
Als je op zoek bent naar features als vlans etc vind ik het nog steeds een logische optie om te kiezen en de nadelen voor lief te nemen. Als je slim omgaat met firmware updates en accepteert dat een vergoeding kapot kan gaan (maar vervangbaar is) is dat niet het einde van de wereld

Eap geen ervaring mee maar wel goede verhalen over gelexen. Ik zou wel het “single ap” gedachte loslaten, beter meerdere ophangen dat je overal goede 5ghz link hebt. Over het algemeen is het wifi van een eap/unifi net zo sterk als bv je wifi uit je ziggo modem. Zelf ben ik blij met de deco reeks. Zeeer mager qua functies maar wel rock solid goede wifi :)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 27-12-2023 09:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:57
Ik draai al jaren Ubiquiti thuis en nog nooit problemen gehad. Ook niet met voedingen en firmware. Daarvoor altijd tp link, linksys, netgear etc. De U6+ kun je in standalone mode draaien maar uiteraard ook via een controller. Of je dan genoeg hebt aan 1 kan ik niet zeggen. Ik heb 2 x U6 Pro draaien om alles te dekken.

Edit: Ik zie dat je voor de EAP653 bent gegaan. Zal daar ook vast mee lukken. Ben wel benieuwd of je aan 1 genoeg hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door qwasd op 27-12-2023 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Ik weet niet welke provider je gebruikt, maar tegenwoordig is meestal de goedkoopste en beste oplossing gewoon je netwerkwerk uitbreiden met een Access point van je provider.

Die hebben over het algemeen prima specs, zijn meestal goedkoper, werken naadloos samen met je provider router en worden ook nog onderhouden(firmware updates) door je provider.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 27-12-2023 10:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
The Fops schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:52:
Heb je voor de EAP653 geen controller nodig dan? Die kun je gewoon achter je router hangen, eenmalig instellen via de app en klaar?
Je kunt ze standalone gebruiken, ik ben ooit met eentje begonnen en op gegeven moment er twee bij gevonden waarna ik er een controller bij heb gezet en die de ap's heb laten adopteren. Ik weet niet meer zeker of ik m'n wifi-netwerk daarna opnieuw moest opzetten.

Een nadeel dat er gek genoeg bij kwam kijken is dat Omada-versies niet onderling uitwisselbaar zijn. Mijn controller kwam met versie 5 van Omada en mijn EAP's zijn ouder en kunnen alleen worden herkend door versie 3 van die firmware... die geen nieuwere versies kan adopteren (en ook niet de TP-Link switch). Oftewel: als ik een nieuwer AP wil ophangen moet ik ze alledrie vervangen en de controller opnieuw flashen met versie 5.

Saved by the buoyancy of citrus

• martijneshuis
  • Nu online
We gebruiken al jaren geen modem van de ISP, maar een TP Link media converter wat top werkt.
Nu een TP Link router TL-R605 v2 erbij, die ook nog een 4g dongel optie heeft. (helaas geen PoE)
Verder nog een TP Link t1500g-10ps switch erbij,
en als laatst de EAP 653 acces point.

AP hangt precies midden in het huis met beton vloer en 2 verdiepingen, abo 1gb.
Snelheid huiskamer mobiel 600 mb/s.
Snelheid zolder 400 mb/s
Overigens heb ik soms de upload veel sneller als de download, wel beetje vreemd.

Toch eigenlijk best wel tevreden.
Misschien ga ik nog een OC200 kopen voor de app, of cloud toegang, of uitbreiding AP.

Heb het idee dat Omada voor bedrijven is, vanwege uitgebreide software.
Voor ons niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GD-
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 09:53
Ik heb de laatste dagen al veel zitten lezen over de TP-Link Omada en de OC200 controller. Ik zit immers al een hele tijd met wifi problemen. De proximus modem is best goed, maar uitbreiden met een andere AP of wifi heeft dan weer als nadeel dat ze apart van elkaar werken en zou graag de fast roaming optimaal willen gebruiken..

De EAP650 kan je best zonder controller gebruiken, zeker als je maar eentje gebruikt of geen andere omada APs gebruikt. Maar ik las wel dat de fast roaming sneller zou werken wanneer de controller actief is. Dus daarom opteer ik toch een OC200

Ik ben aan het kijken voor 3 EAP650/653 aan te schaffen met de OC200. Op termijn mss nog eentje voor buiten.

Interessante artikels:

Basic introduction to AP Mesh and Fast Roaming | TP-Link
https://www.tp-link.com/us/support/faq/4076/

Getting To Know Fast Roaming (aka Seamless Roaming) of Omada EAP Products. - Business Community
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/544652
Pagina: 1