Willekeurige crashes en visuele glitches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 8uurg
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-03 20:59
Mijn vraag
Ik heb recent een nieuwe PC met onderstaande hardware in elkaar gezet. Het was vrij snel duidelijk dat er iets van geheugencorruptie optreedt, in bijzonder wegens crashes van Firefox & BSODs. Alhoewel Memtest86 zelf niets aangaf, gegeven de problemen heb ik de geheugenkit en de voeding (eerste was een RM1000e - maakte een naar geluid) al vervangen, en hierna Windows opgefrist (- i.e. installatie met behoud van bestanden en software).

Sindsdien zijn de symptomen iets anders: mijn oude GPU - hieronder - hield op na enekele weken op met beeld geven (volgens minidumps vaak gevolgd door een BSOD, 'VIDEO_TDR_ERROR' of vaker 'DPC_WATCHDOG_VIOLATION'. De frequentie van dit probleem heeft ertoe geleid dat mijn PC niet bruikbaar was in deze toestand - en heb hierop de GPU verwijderd en ben op de IGPU over gegaan. Over het algemeen lijkt de PC in deze toestand functioneel te zijn, maar tijdens het kijken van videos lijkt een deel van de inhoud op de verkeerde plaats neergezet (of een andere buffer te komen?). Zie afbeeldingen hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyCggcZjwYYGN4SP8-vlaDL3T5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znrUD9WtmLYTrNJ8zQC8yJMC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghjt7N-HtpwRD9qSlyCEqBleZGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rH6QvBs6PHB847aCq00PChwX.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben ondertussen een beetje ten einde raad - de computer boot & post namelijk netjes, maar ik ben dit soort problemen nog niet eerder tegen gekomen. Hebben jullie nog advies om dit soort problemen te verhelpen?

Edit: De visuele glitches lijken te komen door Ambient mode in YouTube, in Firefox, in combinatie met de IGPU. Ik ga er dus niet meer van uit dat deze glitches per-se veroorzaakt worden door geheugenproblemen hiierboven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
CPU: AMD Ryzen 7950X3D
Voeding: Corsair RM1000x
Geheugenkit: Kingston Fury Beast D5 32GB 6000 - 36. https://tweakers.net/pric...ast-kf560c36bbek2-32.html
GPU: Asus ROG Strix GTX 970 / CPU-IGPU.
Monitor: Samsung Oddyssey G85SB
Monitor: AOC I2475PXQU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Zoals hierboven vermeld zijn de geheugenbankjes & voeding al een keer vervangen.
- Temps zijn het niet: problemen komen voor ook als je PC net aan staat.

[ Voor 4% gewijzigd door 8uurg op 27-12-2023 15:35 . Reden: Voeg pricewatch link toe ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:12
Heb je de GeForce drivers verwijderd met DDU?

Speelt dit probleem ook als je Windows in veilige modus draait?

Welk RAM heb je exact? Post ff een link naar de PW.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Andere kabels naar de monitor geprobeerd?

• 8uurg
Heb je de GeForce drivers verwijderd met DDU?

Nee - zal ik nu doen. Gedaan. Probleem bliijft plaatsvinden.

Speelt dit probleem ook als je Windows in veilige modus draait?

Zal ik uittesten - is alleen iets lastiger omdat ik het niet buiten firefox kan reproduceren & internet niet werkt in safe mode (zelfs met networking). De eerdere blue-screen problemen deden zich 1-2x per week voor (op de GPU problemen na), dus dat is een stuk lastiger - gegeven dat ik in safe mode niets kan doen.

Welk RAM heb je exact? Post ff een link naar de PW.

Link toegevoegd aan starter.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Ja. Draai op dit moment ver. 1807.

Andere kabels naar de monitor geprobeerd?

Nee - heb geen vervangende kabel voor het brede scherm - gegeven de mini-aansluitingen. Kan eventueel testen met alleen HDMI naar mijn 2de scherm.

[ Voor 18% gewijzigd door 8uurg op 26-12-2023 17:00 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Is het probleem opgelost?

Zo niet, Ik verdenk de CPU. Foutieve memory controller chiplet op de IO komt helaas nog weleens voor. Vaker bij Ryzen dan bij Intel.

Het is zinvol om nog even verschillende geheugensloten te testen. Test 1x DIMM in ieder slot terwijl de rest leeg is.

Speel ook eens met de PBO en Core Precision Boost opties door die uit te vinken.

Een CPU koeler die te strak is gemonteerd kan ook zulke problemen veroorzaken. Misschien dat een reseat helpt.

[ Voor 17% gewijzigd door Djarune op 01-01-2024 09:50 ]

• 8uurg
Bedankt voor de reactie, De afgelopen week, na het verwijderen van de oude GPU, heb ik geen BSOD of random crashes van software meer gehad. Ik ga er dus op dit moment vanuit dat het zowel een probleem met de compatibiliteit van de vorige set RAM en mijn GPU die het begeven heeft, is geweest. De visuele glitches komen alleen voor op YouTube via Firefox als 'Ambient Mode' aan staat - ik neem aan dat dit een softwareprobleem is - gegeven dat de iGPU daadwerkelijk hardwaredecoderingheeft die de mijn oude GPU niet had.

We zullen zien of hij stabiel blijft draaien, ook als ik een nieuwe kaart installeer. Maar ik ga er voor nu vanuit dat het opgelost is. Antwoord is nee. Ik ga verder kijken met het gegeven advies.

[ Voor 4% gewijzigd door 8uurg op 02-01-2024 21:58 ]