Laptop heeft Micro-SD kaart ingeslikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik ben op dit moment op vakantie, en ik dacht even een backup te trekken van mijn microsd kaartje die vol met filmpjes staat.
Terwijl ik het kaartje in mijn nieuwe HP laptop schuif, voel ik hem geen weerstand meer geven.
Na wat schijnen met een lampje, kan ik niet anders concluderen dat hij in mijn laptop moet zitten.
Ook na wat schudden hoor ik iets bewegen.

Natuurlijk van de zotte dat dit kan gebeuren bij een paar maanden oude laptop.
Maar nu de vraag, hoe nu verder? Gezien ik op vakantie ben heb ik ook niet de beschikking over gereedschap.

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 15:13
Thuis openschroeven of een nieuw kaartje kopen of een schroevendraaier kopen. Of een combinatie van voornoemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12
Welke laptop is het precies? En was het wel een micro sd slot? Niet toevallig een ander slot?

Een foto toevoegen zegt ook een hoop.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
jvanderkroon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:04:
Welke laptop is het precies? En was het wel een micro sd slot? Niet toevallig een ander slot?

Een foto toevoegen zegt ook een hoop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNVjZhKymDA18kIBhBtnGzVuUfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEMxqYRw7gDj2LSPHxpgZjs8.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze! Jazeker, week ervoor nog alle foto's van het kaartje gehaald

Probook 455 g8

[ Voor 5% gewijzigd door C6DL op 26-12-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

C6DL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze! Jazeker, week ervoor nog alle foto's van het kaartje gehaald

Probook 455 g8
Da's een SD-slot. Daar moet je niet een microSD in proppen zonder adapter naar SD

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
FooLsKi schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:08:
[...]

Da's een SD-slot. Daar moet je niet een microSD in proppen zonder adapter naar SD
Dat is een micro sd slot..
Via YouTube deze foto gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-8A2RkW6zEdpl-YIRJWiw87chI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QccZsSss5IB65vcuz3eYrqDl.png?f=fotoalbum_large

Wat zou er nou voor kunnen zorgen dat het kaartje verdwenen is? Bracket kapot?

[ Voor 63% gewijzigd door C6DL op 26-12-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

C6DL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:08:
[...]

Dat snap ik. Die zit er ook in. Daar gaat juist heel dit topic over :+
Je geeft aan dat je er een microSD in hebt gedaan, niet dat je een microSD in een SD-adapter erin hebt geprikt. En gezien de eindeloze domheid van sommige mensen... (waarmee ik niet wil impliceren dat jij dom bent)
Goed, het blijkt dus een microSD-slot te zijn. Wellicht iets scheef erin geschoven? Sowieso ff laptop openmaken en het lijkt mij dat je je kaartje weer terug hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door FooLsKi op 26-12-2023 20:14 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
FooLsKi schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:11:
[...]

Je geeft aan dat je er een microSD in hebt gedaan, niet dat je een microSD in een SD-adapter erin hebt geprikt. En gezien de eindeloze domheid van sommige mensen... (waarmee ik niet wil impliceren dat jij dom bent)
Zie mijn edit, ik was iets te snel met mijn reply.
Micro SD dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:10

3DDude

I void warranty's

jouw Micro SD moet eerst in zo'n adapter daar zit zo 'n schuif je op voor lezen en schrijven (of lock) aan de linkerkant.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/327610/files/408492646/890x820x2/goodram-goodram-micro-sd-adapter-32gb-class10-uhs.jpg

Anders word het met iets van een pincet eruit proberen te pulken..

[ Voor 29% gewijzigd door 3DDude op 26-12-2023 20:15 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
https://nl.aliexpress.com/item/1005005664283843.html

Hier kun je alvast een beetje inspecteren hoe het eruit ziet van binnen.

Ik denk dat ie achter de behuizing gevangen zit.

Of het moederbord zit niet goed uitgelijnd achter het SD slot en je hebt hem nu gewoon naar binnen geschoven buiten het slot langs.

Ik maak vaker mee dat moederbord schroeven in laptops loslaten en dat dat de uitlijning weg is.

[ Voor 57% gewijzigd door pennywiser op 26-12-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
3DDude schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:13:
jouw Micro SD moet eerst in zo'n adapter daar zit zo 'n schuif je op voor lezen en schrijven (of lock) aan de linkerkant.

[Afbeelding]

Anders word het met iets van een pincet eruit proberen te pulken..
Het is een micro sd kaart slot waar een micro sd in hoort te zitten. De foto is met zoom gemaakt waardoor het lijkt alsof het een SD ingang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
pennywiser schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:14:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005664283843.html

Hier kun je alvast een beetje inspecteren hoe het eruit ziet van binnen.

Ik denk dat ie achter de behuizing gevangen zit.

Of het moederbord zit niet goed uitgelijnd achter het SD slot en je hebt hem nu gewoon naar binnen geschoven buiten het slot langs.

Ik maak vaker mee dat moederbord schroeven in laptops loslaten en dat dat de uitlijning weg is.
Dank ik! Ik ga morgen even proberen een schroevendraaier te kopen ergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
C6DL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:19:
[...]

Dank ik! Ik ga morgen even proberen een schroevendraaier te kopen ergens
YouTube: 🛠️ HP ProBook 455 G8 - disassembly and upgrade options

Hij zit waarschijnlijk gevangen onder het moederbord, gezien van de onderkant als je hem open hebt. Gezien daar het SD slot zit. Dus mogelijk moet die er helemaal uit..

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 26-12-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Met een (half) zaagje (fijne vertanding) van een figuurzaag wil het wel eens lukken om ergens iets uit te halen waar je met een pincet niet in komt. De fijne tandjes aan de achterkant van de MicroSD proberen te krijgen en dan voorzichtig er uit halen. Ik heb zo ook al afgebroken contactsleutels uit autosloten verwijderd en zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:38

Ankh

|true

Gewoon even googlen op de probook 455 g8 service manual en van de HP website downloaden. Super handige uitleg over alle componenten en hoe je hem uit elkaar moet halen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:44
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:33:
Met een (half) zaagje (fijne vertanding) van een figuurzaag wil het wel eens lukken om ergens iets uit te halen waar je met een pincet niet in komt. De fijne tandjes aan de achterkant van de MicroSD proberen te krijgen en dan voorzichtig er uit halen. Ik heb zo ook al afgebroken contactsleutels uit autosloten verwijderd en zo.
Wat je ook diet NIET MET METALEN VOORWERPEN in je laptop prutsen!!!

Voor je het weet veroorzaak je een kortsluiting en kan je je laptop weggooien.

Bij die nieuwe laptops kan je ook niet zo de accu eruit halen dus vooral niet met geleidende objecten door de roosters prutsen.

Als je niet voorzichtig bent kan je op die manier ook maar zo een SMD component van de print afbreken.

Het zal er wel op neerkomen dat je het ding moet open schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Hier heb je een video hoe het ding uit elkaar moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
RobbieT schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:45:
Bij die nieuwe laptops kan je ook niet zo de accu eruit halen dus vooral niet met geleidende objecten door de roosters prutsen.
Als je niet voorzichtig bent kan je op die manier ook maar zo een SMD component van de print afbreken.
Heb ik het ergens over 'in roosters prutsen' gehad?
Normaliter is een SD-slot afgesloten van de buitenwereld met alleen wat koperen stripjes die contact met de kaart maken. (Ook i.v.m. kleine kinderen die paperclips, muntjes en meccano er in proberen te stoppen)
Dat je zoiets voorzichtig moet proberen spreekt eigenlijk vanzelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:51:
[...]
Dat je zoiets voorzichtig moet proberen spreekt eigenlijk vanzelf.
Voor jou en mij is dat duidelijk, maar de waarschuwing leek me toch op z’n plaats.

Die kaart is er waarschijnlijk net een beetje schuin ingestoken en langs de cardreader heen geglipt de laptop in.

Dat is de pest met die kleine kaartjes en een moederboard dat nooit strak tegen de behuizing ligt.
Bij de Raspberry Pi zijn er ook zat behuizingen waar je dit zo overkomt als je even niet oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
pennywiser schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:28:
[...]

YouTube: 🛠️ HP ProBook 455 G8 - disassembly and upgrade options

Hij zit waarschijnlijk gevangen onder het moederbord, gezien van de onderkant als je hem open hebt. Gezien daar het SD slot zit. Dus mogelijk moet die er helemaal uit..
Onder het moederbord zelfs? Jeetje. Dat wordt een behoorlijk werkje op mijn vakantie bestemming waar het min 25 graden is momenteel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
RobbieT schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:56:
[...]

Voor jou en mij is dat duidelijk, maar de waarschuwing leek me toch op z’n plaats.

Die kaart is er waarschijnlijk net een beetje schuin ingestoken en langs de cardreader heen geglipt de laptop in.

Dat is de pest met die kleine kaartjes en een moederboard dat nooit strak tegen de behuizing ligt.
Bij de Raspberry Pi zijn er ook zat behuizingen waar je dit zo overkomt als je even niet oplet.
Zucht! Hopelijk valt het mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Vijf schroefjes en dan is de bodem los, dus dat valt mee. Even een plastic mes of gitaarpick om de bodem los te wrikken daarna. Zou zo gebeurd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik verwacht zelf dat er inderdaad iets ontbreekt dat die SD kaart had moeten geleiden in de laptop. Lijkt me bijna de enige optie te zijn waarmee zoiets kan gebeuren. En de aanbeveling in dat geval is toch echt om de schroevendraaier boven te halen, als je die niet hebt op vakantie, even een DHZ zaak opzoeken (of Amazon gebruiken) om een setje kleine schroevendraaiers te gaan halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik zou een nieuwe microsdkaart kopen en eenmaal thuis het probleem aan de verkoper voorleggen en hem ook de kosten van het microsdkaartje laten vergoeden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
C6DL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:30:
[...]

Onder het moederbord zelfs? Jeetje. Dat wordt een behoorlijk werkje op mijn vakantie bestemming waar het min 25 graden is momenteel :(
Kaartjes kosten bijna niets meer tegenwoordig, zou gewoon een nieuwe kopen en het slot even afplakken zodat deze er niet uitvalt en kwijtraakt. Dan op je gemak thuis na vakantie de boel open (laten) maken.
Pagina: 1