Nieuwbouwhuis: Ubiquiti U6 Setup + Camera's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saego
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-02-2024
He Tweakers,

Ik heb het geluk dat ik anno 2023 een nieuwbouwwoning (tussenwoning, 151 vierkante meter, 3 verdiepingen) heb kunnen kopen.

Mijn idee was om op elke verdieping een kabel te laten trekken naar een centrale plek (wel plafond) op die verdieping en daarop een access point aansluiten. Ik dacht zelf aan de Ubiquiti U6 Pro. De zolder laten we voor nu even wat het is, maar ik laat daar wel loze leidingen aanleggen zodat later ook een plafond AP kan worden aangelegd, of eventueel een in wall model.

De mesh systemen kon ik overslaan (of uitzetten) zover ik begreep, want de AP's worden bekabeld aangesloten.

Verder wil ik ook nog een camera (G5 Bullet of Pro) installeren die zicht heeft op de achtertuin, en een deurbel (G4) camera bij de voortuin. In de hal wil ik een loze leiding laten leggen voor de chime, of kan de deurbel verbonden worden met de bel die al geïnstalleerd is? Voor de achtertuin camera wil ik ook een loze leiding laten leggen naar de buitenkant van het huis.

De Switch wilde ik bij de meterkast (als daar genoeg ruimte is dan, maar daar ga ik wel vanuit.) installeren en vanuit daar de kabels aansluiten die verbonden zijn met de Access Points. Ik dacht aan Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE als Switch.

Is dit een goede setup? Zie ik iets over het hoofd? Hebben jullie tips of alternatieven? Ik ben er niet zo in thuis, dus ik hoor graag jullie ervaringen/tips. Alvast bedankt! :)

Ik kan eventueel nog wat plattegronden delen, maar die heb ik nu niet bij de hand.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:33
Belangrijkste is om op elke verdieping UTP te hebben zoals je van plan bent. Ik heb een mesh systeem van TP-link en ben daar erg blij mee. Voor 90% van de huishouders meer dan voldoende. Niet veel instelmogelijkheden wat ik voor nu juist een voordeel vind. Draait 1,5 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
De USW-Lite-16-Poe heeft maar een PoE budget van max 45W. De U6 Pro verbruikt volgens de specs 13W, dus met deze 3 toestellen is je PoE budget al bijna op. Camera zit op 4W en deurbel op 10W dus dat trek je niet. Wel kan je bvb 1 AP aansluiten via een PoE adapter in de meterkast. Dit is niet zo netjes maar het alternatief is een duurdere (grotere) switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
De chime zit in het stopcontact, en maakt verbinding met de WiFi. De deurbel heeft wel een voeding nodig, en die kan worden geplaatst in de meterkast groepenkast (is bijgeleverd)

Verder is mis je nog een apparaat om je controller op te draaien, en unifi protect voor de camera's. Hier heb je een aantal keuzes in. O.a. UDM of cloud key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Koekstra op 26-12-2023 14:17 . Reden: Gekke quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 20:20
Ik zou kijken naar de Unifi 6+, goedkoper en voor thuis gebruik prima. Ook gebruikt deze 9W in plaats van 13W.

Daarnaast heb je voor je camera's ook Unifi Protect nodig. Dat zit in bijvoorbeeld een Unifi Dreamrouter of de Dream Machine Pro/SE .

Voor een vergelijk hiervan zie: https://help.ui.com/hc/en...t-Supported-Camera-Limits.

Misschien is de DreamWall wat voor je? PoE Switch en router in 1, draait Unifi Network en Protect: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udw

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon Heavy op 26-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickburn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Bij de udm se zitten meteen 8 poe poorten. Ik weet niet wat je toekomstige doelen zijn maar evt. is dat voldoende voor je. zelf vond ik overal ook bedrade punten in huis een must. Ik heb uitiendelijk mijn u6 pro’s verkocht en u6 enterprise ap’s (3) opgehangen icm een enterprise 24 switch (verbonden met een dac op poort 11 van de udm-se) 2 g4 bullets, 1 g3 instant een viewport en een doorbell g4 pro die verbonden is aan een deurbeltrafo in de groepenkast (die geleverd wordt door UI. De gong heb ik bij elektramat gehaald ivm het voltage. Erg fijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:45
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan in mijn nieuwe woning (zelfde woonoppervlak).
Op elke verdieping (behalve zolder) een Unifi 6+ gehangen, in de achtertuin een G5 Bullet en voor een G4 Doorbell Pro (POE) + een hele hoop loze leidingen voorzien van UTP6 kabels.

In de meterkast een USW 24 PoE met een Cloud Key Gen2 eraan.
De stroomkabel van de deurbel eruit getrokken en er een UTP kabel voor in de plaats gemaakt. De chime boven de deur van de meterkast opgehangen.
Dit werkt voor mij prima.

Valkje in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:17
Zelf een vergelijkbare opstelling.

Zelf ook nog een AP op de achtergevel hangen voor wifi in de (achter)tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saego
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-02-2024
Dank voor alle nuttige informatie allemaal!

Voor nu heb ik het gemunt op de UDM SE (voor Unifi Protect en als controller). Weet alleen niet of dat voor het lange termijn voldoende is. Ik heb op dit moment 5 apparaten die verbonden zijn met PoE. Later zou ik misschien ook nog een AP in de tuin willen (ik laat een loze leiding trekken), dus dan worden het er al 6.
Sowieso moet ik bedraad 2 computers verbinden en dan zitten alle poorten al vol.

Als alternatief heb ik dan de Standard 24 PoE en een CloudKey+ in gedachte, maar mis ik dan niet opslag voor de videobeelden?

Ik zag dat je de G4 Doorbell Pro dus inderdaad kan aansluiten op je bestaande Gong, dus dat ga ik ook zeker doen.

EDIT: Zijn er mensen die hun U6 hebben hangen in de woonkamer (plafond) en daar foto's van hebben? Vriendin is vooral benieuwd of dit niet storend is. Mocht dit volgens haar wel zo zijn, dan is het alternatief een U6 In Wall naast de TV meubel, een U6 aan het plafond in de voorraadkast onder de trap of een U6 in de hal. Zie plattegrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aah8kfqarorLejkn8hv_XfNshCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6SgX3xqu2pIIgEFB4ru9z0vB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Saego op 27-12-2023 13:58 ]

Pagina: 1