Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Recent heb ik een uitvoering: Dell S3222DGM Zwart gekocht. Aanvankelijk gaf hij de kleuren heel mooi weer, maar nu geeft hij alles rood-achtig weer. Alles heeft zeg maar een rood/roze achtige waas. Blauwe icoontjes zoals Signal zijn meer paars-achtig, huidskleur heeft ook een roze tint, diep rood is meer roze, etc.

Nu heb ik de monitor al gereset, en wat meer lopen spelen met instellingen (preset views zoals FPS, warm, cool etc.) maar ik krijg het er niet uit. Ik heb de handleiding er bij gepakt, maar daar zie ik nergens een optie om de RGB waardes aan te passen bijvoorbeeld. Dit moet toch op de een of andere manier kunnen lijkt mij?

Het kan natuurlijk ook een defect zijn, maar voor ik die conclusie trek vroeg ik me af of ik iets over het hoofd zie, en ik nog iets anders kan proberen in te stellen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
In het menu van de monitor zal vast wel ergens een pagina zitten waarmee je R, G & B los van elkaar kan instellen.

Maar als je monitor het een tijdje goed heeft gedaan en opeens, zonder enige tussenkomst van jou op wat voor manier dan ook, een ander beeld is gaan tonen, dan is er meer aan de hand. Dat zou ik niet proberen op te lossen met workarounds, maar op zoek gaan naar de oorzaak (en eventueel ter reparatie aanbieden).

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

Check even je kabels. Soms wil een kabel wel eens wat scheef gaan zitten of niet goed contact maken wat dit soort gekke storingen kan geven.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The Executer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:05:
Check even je kabels. Soms wil een kabel wel eens wat scheef gaan zitten of niet goed contact maken wat dit soort gekke storingen kan geven.
Dit was hem! Blijkbaar is mijn DP kabel defect. Heb hem meermaals opnieuw aangesloten, bij zowel monitor als de PC, maar het kleurverschil blijft. Sluit ik een HDMI kabel aan, dan is er niets aan de hand.

Toch apart, die kabel deed het prima en "ineens" niet meer blijkbaar. Als je dan net van scherm gewisseld hebt ligt het (in ieder geval voor mij) voor de hand om daar het probleem te zoeken :)

Enfin, ik moet een nieuwe DP kabel bestellen dus.

-EDIT- Denk dat het deze word, ziet er goed stevig uit met zo'n dikke hoes: uitvoering: Delock Displayport Male naar Displayport Male Premium, 3m Grijs. Hoewel, ik heb een 165Hz scherm, dus dan lijkt me het logisch om een kabel te gebruiken die dat ook ondersteunt. Ik dacht dat dit bij DP standaard was, maar deze lijkt maar tot 60Hz te gaan? Iemand een tip qua stevige, vervangende kabel?

[ Voor 26% gewijzigd door LankHoar op 26-12-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oke dit is wel heel frapant. Ik gebruik nu sinds vanmiddag een ander (HDMI) kabel. En ik sluit net een game af, en plop ik zie het beeld weer roodachtig worden.

Kan een scherm een kabel kapot maken als er iets niet goed mee is? Vind dit wel heel vreemd namelijk :?

-EDIT- net even mijn PC opnieuw opgestart, en bij het boot menu (moederbord info + Bitlocker scherm) zijn de kleuren normaal. Zodra Windows start, zijn de kleuren anders. Dat is toch apart? :?

[ Voor 26% gewijzigd door LankHoar op 26-12-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

In theorie zou het natuurlijk mogelijk zijn door kortsluiting, maar lijkt mij wel heel stug. Dan zou je ook meer klachten verwachten. Klinkt dan toch als een defect scherm.... lijkt ergens in de aansturing naar het paneel oid niet goed te zijn. Doordat je een andere aansluiting hebt gepakt heb je misschien iets van een andere route gepakt die dit probleem eerst niet had (weet niet of het zo werkt hoor, maar 2 verschillende aansluitingen = 2 verschillende onderdelen die aangesproken worden??)

Heb je hem nieuw gekocht of tweedehands?

Edit: had je edit nog niet gezien. Misschien eens opstarten in veilige modus of een Linux OS?

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 26-12-2023 22:03 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The Executer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:02:
In theorie zou het natuurlijk mogelijk zijn door kortsluiting, maar lijkt mij wel heel stug. Dan zou je ook meer klachten verwachten. Klinkt dan toch als een defect scherm.... lijkt ergens in de aansturing naar het paneel oid niet goed te zijn. Doordat je een andere aansluiting hebt gepakt heb je misschien iets van een andere route gepakt die dit probleem eerst niet had (weet niet of het zo werkt hoor, maar 2 verschillende aansluitingen = 2 verschillende onderdelen die aangesproken worden??)

Heb je hem nieuw gekocht of tweedehands?

Edit: had je edit nog niet gezien. Misschien eens opstarten in veilige modus of een Linux OS?
Zojuist in safe mode opgestart, en dan ziet er alles weer normaal uit. In gewone modus is het probleem er weer. Nu de driver even opnieuw gedownload, en het is nu ineens een stuk beter. Maar helemaal weg is het nog niet. Wanneer ik een pixel test filmpje afspeel, dan lijken groen, rood, wit en zwart normaal, maar blauw is meer richting lila/paars..

Stapje in de goede richting dus, maar hoe nu verder? :)

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 27-12-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
Check je Windows kleurprofiel en en of je misschien iets als night light aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Polster schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:49:
Check je Windows kleurprofiel en en of je misschien iets als night light aan hebt staan.
Night light staat uit. Ik deelde net even mijn scherm via Discord, en maat van me ziet blauw gewoon als blauw. Maar ik zie dus een paarse tint. Lijkt me dan dat het echt in de aansturing van het scherm zelf ligt, niet Windows?

[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 27-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27
Het lijkt mij niet dat het in de aansturing van het scherm ligt, want je gaf aan dat je in veilige modus geen problemen ervaart, dus dan wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door de (oude) driver.

Open Kleurbeheer in Windows. Ga naar Start > type "Kleurbeheer" of "Color management" indien je Engels gebruikt gevolgd door een druk op de Enter-toets en verwijder daar het kleurprofiel. Herstart Windows voor de zekerheid.

Werkt dat niet: Heb je gecheckt of er nog drivers geinstalleerd staan van je vorige monitor? Zo ja, deinstalleer die dan en herinstalleer eventueel de drivers van je nieuwe monitor.

[ Voor 6% gewijzigd door Degrader op 27-12-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Degrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:35:
Het lijkt mij niet dat het in de aansturing van het scherm ligt, want je gaf aan dat je in veilige modus geen problemen ervaart, dus dan wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door de (oude) driver.

Open Kleurbeheer in Windows. Ga naar Start > type "Kleurbeheer" of "Color management" indien je Engels gebruikt gevolgd door een druk op de Enter-toets en verwijder daar het kleurprofiel. Herstart Windows voor de zekerheid.
Ik zie hier 1 profiel, maar kan die niet verwijderen.
Werkt dat niet: Heb je gecheckt of er nog drivers geinstalleerd staan van je vorige monitor? Zo ja, deinstalleer die dan en herinstalleer eventueel de drivers van je nieuwe monitor.
Bij device manager zie ik enkel de nieuwe monitor onder "Monitors", of moet ik nog ergens anders kijken?

Net een potje gegamed, toen zag het er weer prima uit :? Nogmaals opnieuw opgestart, maar het blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27
LankHoar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:50:
[...]

Ik zie hier 1 profiel, maar kan die niet verwijderen.

[...]

Bij device manager zie ik enkel de nieuwe monitor onder "Monitors", of moet ik nog ergens anders kijken?

Net een potje gegamed, toen zag het er weer prima uit :? Nogmaals opnieuw opgestart, maar het blijft hetzelfde.
Probeer eerst eens in Kleurbeheer het vinkje "Use my settings for this device" aan te zetten, kun je 'm nu wel verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Degrader schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:03:
[...]

Probeer eerst eens in Kleurbeheer het vinkje "Use my settings for this device" aan te zetten, kun je 'm nu wel verwijderen?
Ja dat lukte, nu heb ik dat profiel verwijderd. Daarna opnieuw opgestart maar helaas nog geen verschil :(

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:55
LankHoar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:20:
[...]

Ja dat lukte, nu heb ik dat profiel verwijderd. Daarna opnieuw opgestart maar helaas nog geen verschil :(
Misschien iets anders ... maar als je scherm het zonder driver (dus in veilige modus) wel deed en zodra je een driver installeert wordt een en ander rood, is je grafische kaart dan niet gewoon aan het hemelen?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
FrankoNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:03:
[...]

Misschien iets anders ... maar als je scherm het zonder driver (dus in veilige modus) wel deed en zodra je een driver installeert wordt een en ander rood, is je grafische kaart dan niet gewoon aan het hemelen?
Zit te denken hoe ik dit kan testen, heb geen andere GPU namelijk.

Denk dat ik Windows maar opnieuw installeer. Dat word hem dit jaar niet meer, maar wellicht 1 of 2 januari even de tijd voor nemen. Dan weet ik daarna in ieder geval wel zeker of het aan Windows lag of iets anders, lijkt me :)

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Probeer anders eens met je refresh rate te spelen vanuit de Dell Display manager, als je die hebt geinstalleerd. Mijn scherm (zelfde) gaf het beeld wat blauwig weer, hiermee na het veranderen van de refresh rate was het bij mij over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Slowmotion schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:28:
Probeer anders eens met je refresh rate te spelen vanuit de Dell Display manager, als je die hebt geinstalleerd. Mijn scherm (zelfde) gaf het beeld wat blauwig weer, hiermee na het veranderen van de refresh rate was het bij mij over.
Goede tip, zojuist geprobeerd maar helaas heeft dit niet geholpen. Wel handig tooltje om dingen in te stellen, dus die houd ik :)

Ik zal van de week Windows opnieuw installeren, en ik hoop dat dit het oplost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35

D4NG3R

kiwi

:)

LankHoar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:54:
Ik zal van de week Windows opnieuw installeren, en ik hoop dat dit het oplost..
Ga er eerst eens overheen met een rondje DDU in veilige modus en een herinstallatie van de grafische drivers. Scheelt wellicht een hoop tijd/moeite. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Ga er eerst eens overheen met een rondje DDU in veilige modus en een herinstallatie van de grafische drivers. Scheelt wellicht een hoop tijd/moeite. ;)
Oeh, dat was een goede! Het lijkt nu opgelost. Ik hoop alleen dat het ook zo blijft natuurlijk, dus ik ben optimistisch doch afwachtend :)

Pagina: 1