Granol muur glad maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judithfoto
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-11-2024
Hallo,

Binnenkort krijg ik een huis waar helaas van die lelijke granolmuren inzitten. Nu had ik het product "muurglad" gevonden, dat je er makkelijk op kunt aanbrengen en dan gladstrijken. Dat zou ik nog wel kunnen doen, maar ik ben niet handig genoeg om te stucken.

Maar nu hoor ik dat dat muurglad helemaal niet goed werkt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil echt een gladde muur. Of heeft iemand tips hou je zo'n muur glad kunt maken?

Het is granol zoals op de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWl0a8kjIo-10g5YZLlTa-Kh7nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kpyim99m4FpfzIRb0YH8ssz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Rmg

Muurglad werkt prima, meerdere muren hier mee gedaan.

Alleen het is niet makkelijk, vergt wat voorbereiding, handigheid en geduld. Het is vooral doorwerken en niet te grote vlakken willen doen.

Niet te lang doorklooien om kleine oneffenheden meteen goed te willen doen, gewoon als het droog is nog een keer vullen of schuren

Hornbach heeft ook een eigen merk muurglad, (modulan 451) is ook rolbaar en uit te vlakken met een gummi trekker

[ Voor 39% gewijzigd door Rmg op 26-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En anders is er nog Knauf Fill and Finish Light. Erg makkelijk te verwerken. (Met een spaan, Mrs Rukapul was niet zo tevreden met de roller en trekker van Alabastine Muurglad.)

De kunst is om het gewoon te doen. Wees niet bang als het net niet direct goed is maar laat het drogen. Haal er een wandschuurmachine bij om na te schuren met P240. Daarna eventueel bijsmeren en weer schuren.

Eigenlijk heb je alleen geduld nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 26-12-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk er aan dat op een gladde muur elk spotje, iedere oneffenheid, beschadiging, wat dan ook onmiddelijk in het oog springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:15
Rmg schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:01:
Muurglad werkt prima, meerdere muren hier mee gedaan.

Alleen het is niet makkelijk, vergt wat voorbereiding, handigheid en geduld. Het is vooral doorwerken en niet te grote vlakken willen doen.

Niet te lang doorklooien om kleine oneffenheden meteen goed te willen doen, gewoon als het droog is nog een keer vullen of schuren

Hornbach heeft ook een eigen merk muurglad, (modulan 451) is ook rolbaar en uit te vlakken met een gummi trekker
Ik zou 452 gebruiken, krimpt minder/niet tov 451. Verder volledig eens, gewoon proberen! Als het niet mooi is schuren. Ik zou een wandschuurmachine kopen want dat zorgt voor een hoop minder werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
Je kunt ook overwegen om projectwandbekleding (voorbeeld) direct op het granol aan te brengen.
Scheelt aardig wat uurtjes plamuren, schuren, afstoffen, stofzuigen en schoonmaken......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@Judithfoto
Je kan prima starten met een product als muurglad of iets dergelijks.
Mocht het helemaal niks worden heb je nog 2 opties, 1) heel veel schuren en het zo glad krijgen of 2) Renovlies eroverheen aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
chrisborst schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:51:
@Judithfoto
Je kan prima starten met een product als muurglad of iets dergelijks.
Mocht het helemaal niks worden heb je nog 2 opties, 1) heel veel schuren en het zo glad krijgen of 2) Renovlies eroverheen aanbrengen.
Renovlies met niet-gladde ondergrond word ook niets….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Stukadoor bellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja dit, en vooral: hoeveel vierkante meter praten we hier over?

Als je als amateur aan 60m2 gaat beginnen met je spackmes, heb je nog wat te doen zegmaar.

Hoe is je elektra? Moeten er nog 6 utp kabels door je woonkamer? Moeten er nog aardedraden naar je stopcontacten? Zitten je stopcontacten op de gewenste plek? Anders eerst eens met een sleuvenfrees aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judithfoto
Dank jullie allemaal voor de reacties!

Dus.....
Met veel geduld gewoon gaan doen met muurglad of Hornbach eigen merk en dan tussendoor schuren.
Of kijken naar projectwandbekleding.
Of stucadoor belen.

Ik ga eens even kijken wat voor mij de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou het zelf aandurven als de muren verder gewoon goed zijn. Laatst de stoute schoenen aangetrokken en met wat stucpasta het nieuwe plafond in de keuken gedaan. Rustig aan, niet te Pietje precies met je neus er bovenop. Maar een oneffen gemetselde muur... Nee, daar zou ik dan dus niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online

Zyk

We hebben het er hier allemaal vanaf gebikt. Bij ons was de primer onder de granol niet zo best en was alles geel van de nicotine-aanslag. Dit kostte ons alsnog een goede 3-4 weken, waarna we de muur glad moesten maken (kant en klaar gips voor gebruikt) en met glasvezelbehang afgewerkt hebben.

Achteraf had ik meteen de stucadoor gebeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Zyk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:07:

De volgende keer kan je dat beter vooraf doen.

:+ ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judithfoto
Zyk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:07:
We hebben het er hier allemaal vanaf gebikt. Bij ons was de primer onder de granol niet zo best en was alles geel van de nicotine-aanslag. Dit kostte ons alsnog een goede 3-4 weken, waarna we de muur glad moesten maken (kant en klaar gips voor gebruikt) en met glasvezelbehang afgewerkt hebben.

Wekenlang bikken, daar ga ik niet aan beginnen.

Mijn beste optie is denk ik echt een stucadoor, want ik ben ook niet zo handig. Of ik laat het zo en verf het, dat is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Judithfoto schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:15:
[...]

Wekenlang bikken, daar ga ik niet aan beginnen.

Mijn beste optie is denk ik echt een stucadoor, want ik ben ook niet zo handig. Of ik laat het zo en verf het, dat is ook een optie.
Hier hebben ze het hele huis in 2 dagen gedaan. Daarna zelf de hoekjes kitten, primer erop en sausen. Is alsnog wel een werkje.

Vooraf nog electra netjes gemaakt en wat extra leidingen aangelegd voor oa TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik heb zelf een paar kleine strookjes muur gedaan met knauf stucpasta.
Redelijk dik erop gesmeert, zo glad mogelijk en daarna gaan schuren om het strak te krijgen. Ik noem mijzelf dan ook een schuurmadoor. Het is goed te doen alleen geeft het een enorme stofbende.
Volgende keer als ik een grotere muur zou moeten doen bel ik een stucadoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:06
in mij vorige huis durfde ik het niet aan, en toen we het verkochten hebben de nieuwe bewoners alles door een stukadoor laten doen, die waren voor het hele huis 4 dagen bezig. die hebben er gewoon nieuwe stuc overheen gezet.
In mijn nieuwe huis heb ik diverse wanden en plafonds zelf gedaan met fix & finish (dunpleister). dat kun je zelf, is best leuk, het wordt net zo goed als dat je bereid bent er tijd in te steken door te schuren, en je moet niet iets anders tussendoor willen doen want het is een beetje tijds en vomgorde gevoelig.
Voorwaarde is dat de huidige granol goed vast zit. als die vast zit, dan wil dat spul met die roller wel. als
hij los zit,losse stukken eraf en dan meer klassiek stucen met een rei.
Muur eerst Schoonmaken (vet eraf) met ammonia, voorstrijk erop, dan fix & finish of iets waarvan ze roepen dat het er speciaal voor is of gewoon roodband. werkt allemaalnet wat anders van elkaar maar resultaat is gelijk. ik denk dat je ongeveer een muurtje van 4 meter lang per 5 uur doet.
wandschuurmanchine van parkside kopen bij de lidl voor 60-90 euro. daarmee de wand schuren totdat je het vlak genoeg vind of het zat bent. randjes kitten, schilderen, schiurmachine weer op marltplaats zetten voor 60-90 euro. kost je ook nog een uur of 5 per wandje van 4 meter.
zie verder filmpjes op de website van knauf geloof ik
Pagina: 1