Laptop valt na 2 min gelijk uit als batterij 50% of lager is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• protected22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:30
Mijn vraag

Mijn laptop valt na 2 minuten meteen uit zonder enige melding als ik hem opstart met 40-50% of lager aan accu-percentage. Na het opstarten (aan de oplader) hierna meld Windows10 dat de accu op 0% is. Het lijkt mij toch gek dat in 2 minuten opstarttijd de accu meteen al zijn lading kwijt is?
Dit gebeurd alleen bij startup als batterij rond 40-50% of lager is. Niet tussendoor bij gebruik, dan kan die makkelijk tot 6-10% voordat hij uitvalt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 Home Editon 22H2
OSbuild: 19045.3693
HP Zbook Studio G5 Mobile Workstation uit 2018.

Belangrijk om te weten, Ik heb windows op PowerPlan Balanced (reccomended) staan van Windows. Maar in de batterymeter op Better-Performance omdat ik anders veel vertraging heb in Windows. Om diezelfde reden doe ik al enkele maanden geen updates meer omdat ik merk dat mijn laptop significant slechter/trager werkt nadat Windows weer met hun troep-updates gekomen is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens HP moet hij gekalibreerd worden. Maar hun uitleg pagina is verwijderd. Dus geen idee hoe dat exact moet. Volgens HP-support Assistant programma is de accu zwak door de oplaadbeurten en leeftijd.

Tech info die ik gedraaid heb tijdens opladen:
Garantietype: 3
Aantal cycli: 1615 / 1000
Fabrikant: 333-1C-26-A
Serienummer: 01644 2018/05/30
Temperatuur: 35 °C
Stroom: 5028 mA
Fout-id: REOOW

Eindspanning: 13041 mV
Ontwerpspanning: 11550 mV
Netvoeding: Ja
CT-nummer: 6GWTB06WYAW1IZ
Ontwerpcapaciteit: 96 WHr
Maximale capaciteit: 48 WHr (49%)
Resterende capaciteit: 19 WHr
Tech info die ik gedraaid heb tijdens op battery werken:
Garantietype: 3
Aantal cycli: 1615 / 1000
Fabrikant: 333-1C-26-A
Serienummer: 01644 2018/05/30
Temperatuur: 34 °C
Stroom: -2893 mA
Fout-id: REOOW

Eindspanning: 10995 mV
Ontwerpspanning: 11550 mV
Netvoeding: Nee
CT-nummer: 6GWTB06WYAW1IZ
Ontwerpcapaciteit: 96 WHr
Maximale capaciteit: 48 WHr (49%)
Resterende capaciteit: 21 WHr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 00:41
Ik zou denken je accu is op, is tijd voor vervanging.
5 jaar oud is de accu wel aan vervanging toe.
Wat jij zegt kan zomaar kloppen.
accu die op zijn ,willen nog wel eens verkeerde info geven in de taakbalk.

https://www.google.com/se...kAYK&sclient=gws-wiz-serp

[ Voor 13% gewijzigd door binbero op 26-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 14:57
Denk dat de accu af is, je kunt vaak bij Dell/hp in de bios de "health" van de accu bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Nieuwe accu kopen en tijd voor een herinstallatie Windows 10 of 11

Mogelijk deze, zelf even typenummer accu vergelijken: https://www.123accu.nl/La...-G5-5CN10PA-p1146802.html

[ Voor 55% gewijzigd door pennywiser op 26-12-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met 5 Jaar voor een accu is wat je ervaart geen uitzondering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• protected22
Ik denk dat de accu inderdaad al aan de oude staat is en mogelijk vervangen moet worden. Verklaard ook waarom de health-checker Zwak zegt en hij nog maar 49% max capaciteit over heeft. Maar kan dat ook verklaren waarom die bij 40-50% na enkele minuten na opstarten al gelijk zonder melding opeens uitvalt? (Dan krijg ik eerst "locking...." van windows voordat die uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:28
Tijd voor een nieuwe laptop met een moderner OS. Elke cent aan deze laptop is een verspilde cent.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

protected22 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:18:
Maar kan dat ook verklaren waarom die bij 40-50% na enkele minuten na opstarten al gelijk zonder melding opeens uitvalt? (Dan krijg ik eerst "locking...." van windows voordat die uitvalt.
Ja, als het voltage zo instort door interne weerstand (omdat een of meerdere cellen niet meer werken) zal de laptop uitvallen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Ik denk dat de accu inderdaad al aan de oude staat is en mogelijk vervangen moet worden. Verklaard ook waarom de health-checker Zwak zegt en hij nog maar 49% max capaciteit over heeft. Maar kan dat ook verklaren waarom die bij 40-50% na enkele minuten na opstarten al gelijk zonder melding opeens uitvalt? (Dan krijg ik eerst "locking...." van windows voordat die uitvalt.
Dit is normaal gedrag met een versleten accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan eens deze tools proberen om te zien wat deze aangeven?
NirSoft: BatteryInfoView
NirSoft: BatteryHistoryView
De laptop valt dus niet echt uit maar gaat nog in standby/shutdown mode omdat de accu lading te laag is/of verkeerd wordt weergegeven?

Waarschijnlijk is jouw probleem wel anders naar ik iets gelijksoortig ook wel bij laptops als de accu (bijna) helemaal leeg was geraakt en het systeem zich daardoor als voorzorg heeft afgesloten.
Bij de volgende keer aanzetten (met weer opgeladen accu) vanuit hibernate/snel opstarten sluit het systeem zich dan meteen na inloggen weer af omdat de nieuwe accu informatie nog niet (snel) genoeg is geüpdate?.
Je moet dan de laptop dus nogmaals aanzetten.
Door de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten zou dat moeten voorkomen.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Als je de laptop in het Bios laat staan, blijft deze dan wel normaal langdurig functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• protected22
The_Doman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:31:
Je kan eens deze tools proberen om te zien wat deze aangeven?
NirSoft: BatteryInfoView
NirSoft: BatteryHistoryView

[...]

De laptop valt dus niet echt uit maar gaat nog in standby/shutdown mode omdat de accu lading te laag is/of verkeerd wordt weergegeven?

Waarschijnlijk is jouw probleem wel anders naar ik iets gelijksoortig ook wel bij laptops als de accu (bijna) helemaal leeg was geraakt en het systeem zich daardoor als voorzorg heeft afgesloten.
Bij de volgende keer aanzetten (met weer opgeladen accu) vanuit hibernate/snel opstarten sluit het systeem zich dan meteen na inloggen weer af omdat de nieuwe accu informatie nog niet (snel) genoeg is geüpdate?.
Je moet dan de laptop dus nogmaals aanzetten.
Door de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten zou dat moeten voorkomen.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Als je de laptop in het Bios laat staan, blijft deze dan wel normaal langdurig functioneren?
Ik had gisteren even getest. Hij valt alleen uit als chrome opgestart wordt als er nog veel tabs open waren vorige keer of enkele programma's tegelijkertijd. Dus ik gok als hij na het opstarten veel tegelijkertijd of iets zwaars moet doen. Bij het uitvallen gaat hij wel volledig uit, maar als ik hem daarna opstart aan de oplader, heeft hij alles nog wel open staan alsof hij alleen in slaapstand ging, maar de batterijindicator geeft dan wel 0% aan.

Als ik bijvoorbeeld niks open en hem na opstarten gewoon laat staan, dan valt hij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien eerst kalibreren voor je nieuwe accu koopt

@protected22 dit staat btw op HP forum
https://h30434.www3.hp.co...ure-id-REOOW/td-p/8579499

[ Voor 63% gewijzigd door Hackus op 29-12-2023 13:54 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De accu is gewoon op: 1615 cycli van de max 1000 die gehanteerd wordt en nog maar 49% health over. Nieuwe accu er in en gaan. De G5 is nog nieuw genoeg om Windows 11 ook te mogen draaien.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Drardollan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:22:
Tijd voor een nieuwe laptop met een moderner OS. Elke cent aan deze laptop is een verspilde cent.
Nieuwe accu en Windows 11 erop.
Zo oud is een Zbook G5 nu ook weer niet. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Pagina: 1