crypto in je belastingaangifte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04-2024
Hi,

Is een screenshot van je wallet op 1 januari met daarin de huidige assets en de marktwaarde ervan voldoende voor aangifte belasting ?

Wat gebruiken jullie om dit bij te houden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:05
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform. Bron: Belastingdienst
Is gewoon op te vragen hoor, ander bel je ze even: 0800 - 0543 (gratis).
Morgen, want vandaag zijn ze gesloten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:30
En anders is in het volgende topic vast wel iets te vinden: Crypto opgeven aan belasting [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
bij de aangifte over 2023 gaat het om de stand op 1 jan 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:20:
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform. Bron: Belastingdienst
Is gewoon op te vragen hoor, ander bel je ze even: 0800 - 0543 (gratis).
Morgen, want vandaag zijn ze gesloten.
Dat is geen antwoord op de vraag ;)

Idealiter heeft de wallet een functie om dat te exporteren. Anders inderdaad maar screenshots (als het alleen in een app kan of print-als-pdf (als het webbased op de PC kan).

En inderdaad: 1 januari 2023 maar het is verstandig om inderdaad alvast bewijzen voor aangifte 2024 te regelen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
F_J_K schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:51:
[...]Dat is geen antwoord op de vraag ;)
Idealiter heeft de wallet een functie om dat te exporteren. Anders inderdaad maar screenshots (als het alleen in een app kan of print-als-pdf (als het webbased op de PC kan).
En inderdaad: 1 januari 2023 maar het is verstandig om inderdaad alvast bewijzen voor aangifte 2024 te regelen.
Dat is toch ook wat de belastingdienst zegt?
Een beetje 'belegger' wil zoiets bijhouden, je moet het zelfs doen om aangifte te kunnen doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
Bedankt voor de reacties zover, heeft iemand ervaring met koinly (rapporten) vs belastingdienst ?

[ Voor 19% gewijzigd door homer.simpson op 26-12-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Zoiets?: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Wat wil je daarvan weten, je zoekt iets om aan de belastingdienst om je cryptowinsten te kunnen overleggen en Koinly kan dat voor je regelen.
Ongetwijfeld zullen daar op enig moment weer kosten aan verbonden zijn, misschien ook niet.
Maar misschien is het in jouw geval simpeler om morgen even de belastingdienst te bellen en vragen wat ze precies nodig hebben.
Makkelijker kan ik het niet maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik maak al 4 jaar op 1 januari een screenshot van de diverse wallets (alleen de waarde, niet de coins) en dat was altijd voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:01

Coldcat

HODL

Alpina schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:00:
Ik maak al 4 jaar op 1 januari een screenshot van de diverse wallets (alleen de waarde, niet de coins) en dat was altijd voldoende.
Ja ik ook. En dan de laagste dagkoers pakken voor de berekening.

Bij de belastingdienst mag je altijd in eigen voordeel rekenen!

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:39:
Wat wil je daarvan weten, je zoekt iets om aan de belastingdienst om je cryptowinsten te kunnen overleggen en Koinly kan dat voor je regelen.
Ongetwijfeld zullen daar op enig moment weer kosten aan verbonden zijn, misschien ook niet.
Maar misschien is het in jouw geval simpeler om morgen even de belastingdienst te bellen en vragen wat ze precies nodig hebben.
Makkelijker kan ik het niet maken....
Wat een gedoe, ze willen alleen weten of je boven de grens komt met je vermogen (inclusief crypto)

Daarbij lopen ze ook nog jaren achter maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

bonzz.netninja

Niente baffi

"U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform"

Dat verschilt soms best wel tussen platformen. Loont wellicht wel de moeite om even de goedkoopste te pakken :)

Maar is het niet raar dat het omwisselplatform wordt genomen ipv de daadwerkelijke koers?

[ Voor 19% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-12-2023 12:05 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Ik zorg altijd wel dat de datum (1januari) bij in het screenshot staat.

Maar kreeg vorig jaar via boekhoudkantoor ook te horen dat mocht het verschil tussen begin en einde jaar echt te groot worden kun je een tussentijdse screenshot maken mochten ze er ooit om vragen.

Heb dat dit jaar niet gedaan maar maak ik me verder niet druk om, de koersen zijn ook gestegen dus perfect verklaarbaar.

En nogmaals, verder niet te druk om maken en gewoon elk jaar netjes opgeven. Ze lopen jaren achter…

Uitleg aan de bank is een ander verhaal als dat een keer tegenzit.

[ Voor 6% gewijzigd door Alpina op 26-12-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:05:
"U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform"

Dat verschilt soms best wel tussen platformen. Loont wellicht wel de moeite om even de goedkoopste te pakken :)

Maar is het niet raar dat het omwisselplatform wordt genomen ipv de daadwerkelijke koers?
Precies doen wat ze zeggen. Als ze zelf niet met de koers komen dan de allerlaagste low pakken die er te vinden is.

Ouderswets systeem, FX koersen staan stil en is dus wat makkelijker omdat het op 1 januari stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Alpina schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:08:
Ik zorg altijd wel dat de datum (1januari) bij in het screenshot staat.

Maar kreeg vorig jaar via boekhoudkantoor ook te horen dat mocht het verschil tussen begin en einde jaar echt te groot worden kun je een tussentijdse screenshot maken mochten ze er ooit om vragen.

Heb dat dit jaar niet gedaan maar maak ik me verder niet druk om, de koersen zijn ook gestegen dus perfect verklaarbaar.

En nogmaals, verder niet te druk om maken en gewoon elk jaar netjes opgeven. Ze lopen jaren achter…

Uitleg aan de bank is een ander verhaal als dat een keer tegenzit.
Zelf heb ik alles in een excel staan. Als je kijkt wat erbij en afgaat is alles wel terug te vinden. In het meest ongunstige geval kan ik daar de back-ups van delen. Daarmee weet ik zeker dat er geen rare verassingen naar boven komen.

Tezamen met de ledger adressen weet de belastingdienst je echt wel te pakken als je de boel belazerd. Er schijnen daar mensen te zitten die echt wel weten hoe het werkt. Gaat het om grote bedragen dan ben je gewoon de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Coldcat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:12:
[...]

Zelf heb ik alles in een excel staan. Als je kijkt wat erbij en afgaat is alles wel terug te vinden. In het meest ongunstige geval kan ik daar de back-ups van delen. Daarmee weet ik zeker dat er geen rare verassingen naar boven komen.

Tezamen met de ledger adressen weet de belastingdienst je echt wel te pakken als je de boel belazerd. Er schijnen daar mensen te zitten die echt wel weten hoe het werkt. Gaat het om grote bedragen dan ben je gewoon de lul.
Als je als influencer met miljoenen loopt te schuiven om in Dubai goud aan te kopen misschien wel.

De gemiddelde Tweaker of Nederlander hoeft zich echt nergens zorgen om te maken. Ja, misschien een keer wat meer betalen maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:07

NeoflexNL

Forever young

Ik stuur altijd een screenshot van mijn Delta overzicht per 1 januari naar de boekhouder.

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Pagina: 1