Aantal vragen mbt utp trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 20:30
Goedendag,

Ik heb al diverse topics doorgelezen omtrent deze vraag, maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet gevonden.

Ik heb recent mijn huis laten verbouwen en hier diverse loze leidingen laten leggen.

Nu wil ik naar zolder zoveel mogelijk utp 6 kabels trekken door een 25 mm harde pvc buis. Er zitten drie bochten in (1 krappere 90 graden bocht en de overige 2 zijn ruimere bochten).

Nu heb ik hier een aantal vragen over:

1. Hoeveel cat 6 utp kabels passen er hier waarschijnlijk doorheen? Het betreft normale, niet afgeschermde kabels (ik denk van Belden)

2. Kan ik beter de dubbele UTP kabels gebruiken van Belden of gewoon enkele?

3. Hoe maak ik in vredesnaam 5 tot 10 van die kabels vast aan 1 trekveer?

De overige tips weer ik wel al: kabel glijmiddel, van boven naar beneden werken ivm zwaartekracht, kabels niet gekruist invoeren en voorzichtig trekken (de duwer doet het meeste werk)).

Gr Casper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:05
.

[ Voor 102% gewijzigd door Rukapul op 26-12-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met name die bochten gaat een drama worden. Ik durf je niet te zeggen hoeveel je erin krijgt, 10 lijkt me optimistisch. Kun je niet met vlans en twee switches werken of bijvoorbeeld wat glas als je zoveel verschillende verbindingen wil?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
5 tot 10 kabels door een 25mm buis lijkt mij een flinke uitdaging die ik niet aan zou gaan.
5 tot 10 kabels aan 1 trekveer zou ik met isolatie tape doen.
Beginnen met een paar kabels (aders door het oog van de veer) en de rest er tegenaan tapen.
Tape van het brede stuk naar de veer toe wikkelen zodat je de tape niet los wrijft tijdens het trekken.
Mogelijk kan je wat meer uitleg geven over wat je wil bereiken om gerichter advies te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door k-janssen op 26-12-2023 10:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Trek gewoon 1 of 2 kabels, en installeer op zolder een switch.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Microkid schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:57:
Trek gewoon 1 of 2 kabels, en installeer op zolder een switch.
Dat, en trek er een touwtje bij in, die ga je ooit nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Drie draden
Grotere buis
Fiber

Meer opties heb je niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Ik heb op dit moment 2 x 8 poets switch, maar wilde liever naar 1 switch als dit mogelijk was. Maar als ik het zo begrijp kan ik die wens gaan laten varen en het bij 2 switches houden.

Ik ga zeker voor 3 en misschien probeer ik nog 4, qua afstand stelt het niet veel voor (meter of 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zorg dat je goede kabels installeert, cu met stugge kern (en lage AWG). Als je het zo vertelt met ik kan heleboel kabels door 90° bocht krijgen lijkt het erop alsof je patch kabels gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Als het je om energie gebruik te doen is kan je altijd een domme switch plaatsen achter een uitschakelbare stekkerdoos waar ook je PC of wat dan ook op aangesloten is. De andere kabel(s) kan je gebruiken voor een continu gebruiker zoals een accesspoint ozid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Een Cat 6 kabel is zo'n 6,5 mm diameter dus in een 25mm buis moet je wel 6 kabels kunnen trekken als is dat wel het max denk ik.
De bochten worden lastig maar het moet kunnen.

Maar weet je wel zeker dat je 25mm buis hebt?
Standaard worden er 5/8 buis en soms 3/4 buis gelegd namelijk.
Dat is dus 1,6 en 1,9 cm doorsnede en geen 25 mm

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
caspertje19 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:14:
Nu wil ik naar zolder zoveel mogelijk utp 6 kabels trekken door een 25 mm harde pvc buis. Er zitten drie bochten in (1 krappere 90 graden bocht en de overige 2 zijn ruimere bochten).
Ik heb hier 3 CAT5e UTP door een diameter19mm buis gekregen. Dat waren rechte buizen. Dan gaat het redelijk. Meer dan 3 zou ik niet doen. Ondanks dat het ding 25mm doorsnede is. De bochten zijn funest om veel kabels goed door heen te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 26-12-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het hangt er nogal vanaf of je onderweg blokkades tegen komt waar de buis toch niet helemaal open is, wat voor kabel je gebruikt (stugge solide kern of twisted patchkabel) en ook de soort kabel en welke afscherming hierin zit. Niet elke kabel is even makkelijk door een buis te voeren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Ben(V) schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:45:
Een Cat 6 kabel is zo'n 6,5 mm diameter dus in een 25mm buis moet je wel 6 kabels kunnen trekken als is dat wel het max denk ik.
De bochten worden lastig maar het moet kunnen.

Maar weet je wel zeker dat je 25mm buis hebt?
Standaard worden er 5/8 buis en soms 3/4 buis gelegd namelijk.
Dat is dus 1,6 en 1,9 mm doorsnede en geen 25 mm
Ja het is zeker 25 mm specifiek om gevraagd, de overige leidingen zijn 19 mm (hiervan gaan er ook nog 2 naar zolder maar die wil ik behouden voor warmtepomp en zonnepanelen in de toekomst).

Ik ga gewoon kijken wat lukt en hoop op minimaal 4, het liefst 6.

Het gaat overigens een stugge cat 6 kabel zonder afscherming van Belden worden.

Is het dan handiger om dan dual LAN (zitten aan elkaar) te gebruiken van Belden of gewoon losse kabels ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Twin kabel is voornamelijk handiger als je maar 2 kabels door een buis trekt, dan hoef je niets aan elkaar te maken en dat is met aanvoeren ook veel handiger.
Bij meer dan twee maakt dat het bochtenwerk alleen maar lastiger.

Zorg ervoor dat als je meerdere kabels in een buis wilt trekken dat de aanvoerder ervoor zorgt dat de kabels niet gaan torderen met elkaar, als dat gebeurd weet je zeker dat je niet voorbij de eerste bocht komt.

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 26-12-2023 13:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

caspertje19 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:36:
Ik heb op dit moment 2 x 8 poets switch, maar wilde liever naar 1 switch als dit mogelijk was. Maar als ik het zo begrijp kan ik die wens gaan laten varen en het bij 2 switches houden.

Ik ga zeker voor 3 en misschien probeer ik nog 4, qua afstand stelt het niet veel voor (meter of 6).
Ik heb trouwens iets soortgelijks (10x s/ftp) liggen. Een bad-ass rode mantelbuis (ik meen 10cm) gebruikt, deze gaat van meterkast naar kruipruimte, door een koof naar zolder. Dat trekt prima met wat beleid, ook met wat 5x2.5mm2 kabel.

2x PoE switch is een slimme keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 26-12-2023 13:51 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Dan nog even een vraag mbt de Cat 6 kabels en elektra kabels. Ik lees hier op tweakers dat je eigenlijk geen afgeschermde kabels hoeft te gebruiken in een thuis situatie, maar geldt dat ook in dit geval? Ik heb dus 2 x 25 mm en 1 x 19 mm buis naar zolder lopen. Deze buizen zitten tegen elkaar aan door een oud smal rond lucht afvoerkanaal. Door 1 buis gaan dus de netwerkkabels (2 tot max 4) en door de andere 2 gaan stroomkabels lopen. Geeft dit problemen? Of raak ik toch aan afgeschermde kabels en zo ja, hoe goed afgeschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
caspertje19 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:36:
Dan nog even een vraag mbt de Cat 6 kabels en elektra kabels. Ik lees hier op tweakers dat je eigenlijk geen afgeschermde kabels hoeft te gebruiken in een thuis situatie, maar geldt dat ook in dit geval? Ik heb dus 2 x 25 mm en 1 x 19 mm buis naar zolder lopen. Deze buizen zitten tegen elkaar aan door een oud smal rond lucht afvoerkanaal. Door 1 buis gaan dus de netwerkkabels (2 tot max 4) en door de andere 2 gaan stroomkabels lopen. Geeft dit problemen? Of raak ik toch aan afgeschermde kabels en zo ja, hoe goed afgeschermd?
Ook hiervoor is afgeschermde kabel niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
moet prima lukken , als het overal stijve pijp is... maar eerst overvloedig 3M .. kabel van boven naar beneden erinduwen .. en alles netjes invoeren (dus geen kabels laten kruisen bij het invoeren oid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspertje19
Vandaag de kabels getrokken. Ik heb er, zonder glijmiddel 6 kabels CAT 6 doorheen gekregen (Belden 7965E Cat6 UTP). Er zat denk ik geen 90 graden bocht in en het betrof een meter of 9. Gebruik gemaakt van isolatie tape en van dik naar dun getaped.

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Pagina: 1