Ubuntu splash logo niet getoond bij ook maar 1 error regel ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 18:46
Mijn vraag

Hmm, ik heb grub erop nageslagen, en de Ubuntu documentatie ook, quiet splash zou genoeg moeten zijn om het Ubuntu logo tijdens het booten te zien. Ik zou geen error melding moeten zien/althans geen console meldingen begrijp ik?

Nou ik heb altijd wel 1 tot 4 regels met wat errors, die toch in beeld komen, en daardoor zie ik het logo gewoon niet, een heel enkele keer zie ik het logo een halve seconde. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik word gedwongen de (iha niet interessante) vaak niet te pinnen errors te lijf te gaan?

Voor shutdown hetzelfde......daar is soms het logo in vol ornaat mooi te zien, maar vaak ook daar 1 of 2 error-regels.

Draai Ubuntu 23.10
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:25
Daar valt vrees ik weinig aan te doen, tenzij je effectief die errors te lijf gaat.
Ik heb het in elk geval opgegeven, net zoals het gebruik van 'quiet splash'.

Geef mij maar gewoon de opstartmeldingen die over het scherm scrollen...
Die krijg je sowieso, dat splash screen krijg je meestal niet of maar half te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dank je. Neem aan, ook omdat ik het zelf zo ervaar, dat je gelijk hebt.

Paar dingen erover:
Het is een joekel van een schoonheidsfout...
Waarom vind ik er nagenoeg niks over op google.
Hebben andere distro's dit gezeur ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je systeem er lang over doet om op te starten is het begrijpelijk dat je liever naar iets 'moois' kijkt zoals Windows dan aparte opstart regels of mogelijke foutmelding die eigenlijk geen fout blijken te zijn.

Maar tegenwoordig met NVMe m.2 schijven is het systeem zo snel opgestart, dat je het splash screen vaak toch al niet ziet. Wanneer ik mijn pc opstart, doet m'n tv er vaak langer over om beeld te geven dan dat het systeem aan het opstarten is. Zodra er beeld is, zie ik al het inlogscherm. Een enkele keer zie ik een flits van Grub en dan bij het wijzigen van de resolutie tijdens opstarten is het login scherm er ook al.

De errors die je ziet zou je als het goed is ook in de journal moeten kunnen terugvinden.. Om niet alle oude zut te zien gebruik je 'journalctl --boot' voor de huidige boot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 09:37
Eventueel "loglevel=3" plaatsen in grub.cfg

"GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= quiet splash loglevel=3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dank bikkel....daarmee ben ik iets verder gekomen, maar niet veel.

Heb nu dit in GRUB cfg>>>> GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="fsck.mode=skip quiet splash" Ben nu zoveel verder dat de errors wegblijven, maar de splash tijd voor het logo is maar hooguit een halve seconde...(terwijl het zwarte scherm dat ik nu heb (waarin eerst de errors waren) wel 4 seconde duurt voordat hij heeel even logo toont, zonde dus, ik wil logo, dat maakt Ubuntu AF...).
https://askubuntu.com/que...nd-keep-the-splash-screen

[ Voor 33% gewijzigd door Sjah op 26-12-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 09:37
Hi, nog wat regels uit mijn grub.cfg
Dit is met Intel Graphics ( Xe )

GRUB_BACKGROUND=""
GRUB_GFXMODE=2560x1440 <-- check met "xrandr"
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=keep

• Sjah
@Hierboven: doet niks hier....maar jij hebt Intel, op een of andere manier lijkt het met Intel goed te gaan, met mijn AMD igpu is het helaas niet zo goed.
Pagina: 1