Geldige voertuigdocumenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastrider
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo,

Momenteel overweeg ik de aanschaf van een motorfiets van een particulier momenteel te koop staat in Duitsland. In het verleden heb ik al eens een motorfiets uit Duitsland geïmporteerd naar Nederland, waarbij ik in het bezit was van zowel Zulassungsbescheinigung Teil I als Teil II (Kentekenbewijs deel 1 en 2). Die motorfiets was in Duitsland geregistreerd op 15 juli 1994 en had destijds meerdere eigenaren gehad, waarvan de laatste eigenaar op 12 juni 2008 het voertuig verkocht aan mij.

Ik heb vernomen dat Duitsland sinds 2005 is overgestapt op een nieuwe methode om vervalsing te voorkomen en dergelijke. De motorfiets waar mijn oog nu op is gevallen, behoort nog steeds toe aan de eerste eigenaar en is geregistreerd op 18 april 2000. De eigenaar zegt niet in het bezit te zijn van een Fahrzeugbrief (Zulassungsbescheinigung Teil II, Kentekenbewijs deel 2). De eigenaar beschikt echter alleen over een Fahrzeugschein (de oudere variant) en een Gutachten van de TUV. Ik vraag me af of dit voldoende is of dat de RDW mogelijk de registratie van het voertuig zal weigeren bij invoer wegens het missende Fahrzeugbrief (Zulassungsbescheinigung Teil II, Kentekenbewijs deel 2). Hierover kan ik geen specifieke informatie vinden. Het voertuig is inmiddels al afgemeld Ik heb een voorbeeld van de documenten die de eigenaar op dit moment heeft bijgevoegd als afbeelding.

Indien er documenten ontbreken, ben ik benieuwd welke dat zijn. Een goede start is immers het halve werk! :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7ZcvvqN94X1xTDuJoQKLPNhh8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wH9RNGYUgraUeRRL1gFGNisI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKTSzciqphhddXZpfmfTF4sVcxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NwWHrWeVAsnEaJJ3wHkxwS9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fastrider op 26-12-2023 05:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je hebt de verkregen kentekenpapieren nodig (Zulassungsbescheinigung I & II), het koopcontract dat je samen met de verkoper hebt ingevuld en een ingevuld formulier voor de bpm-aangifte. bron:

De afbeeldingen: 1e is van een personenauto, een Peugeot. 2e is van een vliegmachine, een Xcitor paramotor. Geen van beide een motorfiets dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Yaksa op 26-12-2023 07:58 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:52:

De afbeeldingen: 1e is van een personenauto, een Peugeot. 2e is van een vliegmachine, een Xcitor paramotor. Geen van beide een motorfiets dus.
Ik denk dat dit de voorbeelden van TS zijn en hij niet de daadwerkelijk documenten gaat plaatsen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Skating_vince schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:51:
[...]Ik denk dat dit de voorbeelden van TS zijn en hij niet de daadwerkelijk documenten gaat plaatsen, haha.
Dan mist hij dus alsnog deel 1 en de ondertekende koopovereenkomst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24

4x2

lộn xộn quá

Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:52:
Je hebt de verkregen kentekenpapieren nodig (Zulassungsbescheinigung I & II), het koopcontract dat je samen met de verkoper hebt ingevuld en een ingevuld formulier voor de bpm-aangifte. bron:
Dat klopt dus sowieso al niet, voor de RDW heb je alleen het duitse kentekenbewijs nodig Bron
Die koopovereenkomst is alleen voor Duitsland zelf volgens mij, de RDW zal er niks mee doen (net als de CVO)

En voor zover ik kan zien bestaat dat altijd uit 2 delen.
Als hij er maar 1 heeft zou ik het hem lekker uit laten zoeken tot ie er wel 2 heeft, of gewoon verder kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door 4x2 op 26-12-2023 13:37 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
4x2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:36:
[...]Dat klopt dus sowieso al niet, voor de RDW heb je alleen het duitse kentekenbewijs nodig Bron
Die koopovereenkomst is alleen voor Duitsland zelf volgens mij, de RDW zal er niks mee doen (net als de CVO)
TS wil een motor importeren. Dat is net iets meer dan alleen een motor laten keuren bij de RDW. De info die ik gaf is juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastrider
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:42:
[...]

TS wil een motor importeren. Dat is net iets meer dan alleen een motor laten keuren bij de RDW. De info die ik gaf is juist.
De afbeeldingen dienen inderdaad als voorbeeld. Als ik de documenten van het voertuig zomaar op internet zou plaatsen, zou de eigenaar waarschijnlijk niet blij zijn.

Zoals eerder aangegeven, heb ik eerder een motor geïmporteerd zonder dat de RDW destijds een Certificaat van Overeenstemming (CVO) of koopovereenkomst vereiste. Bij de keuring wordt over het algemeen niet specifiek gelet op de technische staat, tenzij het voertuig schade heeft of er sprake is van gevaar voor de verkeersveiligheid of het milieu. In dergelijke gevallen wordt direct een WOK (Wachten op Keuren) toegekend, wat betekent dat een nieuwe keuring moet worden aangevraagd.

Nadat de keurmeester het voertuig in het systeem heeft geregistreerd, kun je online de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) indienen. Als er een bedrag verschuldigd is, wordt dit weergegeven. Als er geen betaling nodig is, geeft de belastingdienst dit door aan de RDW, waarna het kenteken wordt vrijgegeven.

Naar mijn kennis zijn doorgaans alleen Zulassungsbescheinigung Teil I en Teil II vereist. Echter, omdat het voertuig oorspronkelijk is aangeschaft en op naam is gezet door de eerste eigenaar in het jaar 2000, en deze persoon de documenten niet heeft vernieuwd na de invoering van de nieuwe regeling voor kentekenbewijzen, vraag ik me af of de Fahrzeugschein (Zulassungsbescheinigung Teil I) voldoende is voor de invoer van het voertuig. Op de Fahrzeugschein staan immers alle gegevens van het voertuig vermeld. De Fahrzeugbrief (Zulassungsbescheinigung Teil II) kan eerder worden beschouwd als een document voor de tenaamstelling, vergelijkbaar met hoe we in Nederland de tenaamstellingscode thuis bewaren.

Vanwege Tweede Kerstdag is het RDW gesloten. Ik overweeg om morgen contact met hen op te nemen voor meer duidelijkheid.

Dank jullie wel voor jullie reacties en fijne feestdagen! o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:42:
[...]
Nee, dat is het niet, dat kun je ook zien als je de RDW site even bekijkt....

Edit hieronder:
Nee, ik kijk liever op de site van het overheidsorgaan wat de importkeuring moet uitvoeren :+

[ Voor 15% gewijzigd door 4x2 op 26-12-2023 15:43 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
4x2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:11:
[...]Nee, dat is het niet, dat kun je ook zien als je de RDW site even bekijkt....
Heb je die site waarvan ik de link gaf ook bekeken?
Ik denk het niet, anders kom je niet met zo'n antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fastrider
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:20:
[...]

Heb je die site waarvan ik de link gaf ook bekeken?
Ik denk het niet, anders kom je niet met zo'n antwoord.
Ik wil graag een update delen over de benodigde documenten voor het voertuig.

Na meerdere pogingen via telefoon en e-mail zonder een duidelijk antwoord te krijgen, heb ik besloten om persoonlijk langs te gaan bij het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation. Ik nam alle benodigde documenten van het voertuig mee. Het leek me handiger en sneller om mijn vraag face-to-face te stellen, zodat de medewerker van het RDW mijn situatie beter kon begrijpen.

Bij het RDW hebben ze in een systeem gekeken en geconstateerd dat de Fahrzeugschein (Teil 1) het enige document is dat het voertuig heeft. Zoals de verkoper al aangaf, is de Fahrzeugbrief (Teil 2) ingenomen in Duitsland. Dit betekent concreet dat er geen andere documenten nodig zijn voor de invoer. De medewerker van het RDW bevestigde dat de Fahrzeugschein dus voldoende is voor de invoer. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite, maar ook geld, aangezien de verkoper geen Fahrzeugbrief hoeft aan te vragen.

Mijn vraag is hiermee beantwoord, en ik hoop dat deze informatie ook nuttig zal zijn voor toekomstige situaties.

Nog bedankt voor jullie reacties! Binnenkort haal ik het voertuig op en zal het worden ingevoerd. Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
Dank voor de informatie en veel plezier (en veilige kilometers) met de motor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Soms werkt dat toch opvallend goed, controleren bij de uitvoerende instantie :+

Veel plezier verder, vergeet je niet te melden in Hét grote motortopic - Deel 25 ;)

leeg

Pagina: 1