Probleempje met WIFI-kanalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:56
Hoi,

Na een tijdje mijn laptop gebruikt te hebben met mijn mobiel als WIFI-hotspot, wilde ik kijken of het ook mogelijk was om het WIFI-hotspot signaal door te routen naar mijn desktop die LAN Ethernet gebruikt.

Dat was dus mogelijk door bridge mode aan te zetten, te verbinden met mijn WIFI-hotspot en vervolgens via IPTV het signaal door te routen naar mijn LAN Ethernet aansluiting.

Ik wilde het eerst proberen via mijn 5Ghz, alleen verscheen mijn WIFI-hotspot niet in de lijst. Ik vond het vreemd. Toen heb ik het via de 2.4Ghz geprobeerd en dat werkte wel.

Toen was ik dus even op zoek gegaan waarom mijn 5Ghz WIFI-hotspot niet in de bridge mode router lijst verscheen. Wat blijk het nou te zijn, in Europa zijn bepaalde WIFI-kanalen niet toegankelijk en zelfs verboden. Ik heb een TP-Link Archer C7 router en de beschikbare WIFI-kanalen zijn 36 t/m 44.

Vervolgens keek ik dus naar mijn Samsung telefoon, die ik had verbonden met mijn laptop via 5Ghz, gebruikt dat ding gewoon WIFI-kanaal 149 (en ja, deze is niet instelbaar op mijn Samsung telefoon). Ik snap dus wel waarom mijn router de WIFI-hotspot niet kon vinden.

Maar zelfs wat anders, als WIFI-kanaal 149 verboden is, dan snap ik niet waarom mijn telefoon en laptop dat gewoon ondersteunen? :? Ik heb het nu maar op 2.4Ghz om de ondersteunde WIFI-kanalen te gebruiken.

Ik kan natuurlijk gewoon een US versie van de firmware flashen op mijn router, dan heb ik ook de hoge kanalen. Volgens mij kan het ook met OpenWrt, maar is dit eigenlijk wel toegestaan en waarom ondersteunen mijn Samsung telefoon en laptop deze verboden WIFI-kanalen wel (beide gewoon gekocht in Nederland)?

Edit: Eigenlijk heb ik mijn eigen vraag al soort van beantwoord, maar de mogelijkheid voor hoge WIFI-kanalen die door mijn Samsung telefoon en laptop worden ondersteund, doen me twijfelen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFrames op 26-12-2023 02:12 ]

Beste antwoord (via TheFrames op 26-12-2023 14:52)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kanaal 149 is in de Europese ETSI toegelaten voor de Short Range Devices (SRD).

Afbeeldingslocatie: https://wifibond.files.wordpress.com/2016/10/screen-shot-2016-10-26-at-3-24-24-pm.png?w=748

Verder in detail:
band j 5725MHz - 5875MHz
25 mW e.i.r.p. No requirement Not specified
https://efis.cept.org/adhoc_grabber.jsp?annex=4
25 mW limiet is de enigste voorwaarde.

En in de tabel zie ik geen bijkomende nationale restricties:
https://efis.cept.org/matrixviewer.jsp?annex=4

Dit is een verschil tussen TP-link (alle WiFi bij mij thuis zijn van dit merk, ze schrijven de software volgens de regels van lang geleden en passen het niet meer aan) en bv Ubiquiti (wordt continue bijgewerkt volgens de laatste veranderingen in de wetgeving en de software support gaat langer mee dan dat de hardware) dat ik op het werk gebruik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:25
Ik heb het verhaal 3x proberen te lezen maar ik kan het echt niet volgen..

Misschien kan je eens alles weg halen uit je verhaal van wat je eerst deed en alleen beschrijven wat je precies wilt bereiken.

Midden in het verhaal heb je het plotseling over IPTV.. wat dat er mee te maken heeft weet ik ook niet..

Eerst gebruik je je laptop op een wifi hotspot van je telefoon dus mobiele data begrijp ik.
Dan wil je je desktop pc die al bekabeld internet heeft plotseling aansluiten op je telefoon? maar hoe dan? die heeft ook een wifi adapter? en waarom?

Dan heb je het het over een wifi hotspot wat niet werkt.

Maar is dit hotspot nu gemaakt met je laptop of desktop of met je telefoon?

Je moet weten dat wifi adapters zoals in je laptop of desktop weliswaar een hotspot kunnen creeren in veel gevallen maar de firmware is hier niet altijd heel erg geschikt voor dus dat kan wel eens buggy zijn omdat dit geen standaard modus is waar die adapter voor is gecreerd.

Dit heeft niets met wifi kanalen te maken of de frequentie, dan ga je veel te diep in de materie en heb je al de verkeerde afslag genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Dat kanaal mag gewoon in nl, het is aleen een dfs kanaal wat niet iedere (vooral wifi accesspoint) client kan

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 26-12-2023 09:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
boyette schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 03:52:
Ik heb het verhaal 3x proberen te lezen maar ik kan het echt niet volgen..

Misschien kan je eens alles weg halen uit je verhaal van wat je eerst deed en alleen beschrijven wat je precies wilt bereiken.

Midden in het verhaal heb je het plotseling over IPTV.. wat dat er mee te maken heeft weet ik ook niet..

Eerst gebruik je je laptop op een wifi hotspot van je telefoon dus mobiele data begrijp ik.
Dan wil je je desktop pc die al bekabeld internet heeft plotseling aansluiten op je telefoon? maar hoe dan? die heeft ook een wifi adapter? en waarom?

Dan heb je het het over een wifi hotspot wat niet werkt.

Maar is dit hotspot nu gemaakt met je laptop of desktop of met je telefoon?

Je moet weten dat wifi adapters zoals in je laptop of desktop weliswaar een hotspot kunnen creeren in veel gevallen maar de firmware is hier niet altijd heel erg geschikt voor dus dat kan wel eens buggy zijn omdat dit geen standaard modus is waar die adapter voor is gecreerd.

Dit heeft niets met wifi kanalen te maken of de frequentie, dan ga je veel te diep in de materie en heb je al de verkeerde afslag genomen.
Wat wil ik bereiken?

Mijn WIFI-hotspot signaal (dus het internet van mijn mobiele telefoon), doorvoeren naar mijn desktop PC met bekabeling (want desktop heeft geen draadloze adapter).

Wat is gelukt?

Via mijn WIFI-hotspot met 2.4Ghz band het signaal via mijn router doorvoeren naar mijn desktop met bekabeling, zodat ik kan internetten op mijn desktop.

Wat is niet gelukt?

Hetzelfde bereiken via mijn WIFI-hotspot met een 5Ghz band.

Uitleg:

Op mijn router kan ik naar mijn WIFI instellingen gaan voor beide het 2.4Ghz en 5Ghz signaal.

Daar kan ik bridge mode aanzetten en de router verbinden op de WIFI-hotspot van mijn mobiele telefoon. Als dat lukt, dan gebruikt mijn router mijn mobiele telefoon als internetbron.

Normaliter wil je gewoon een draadloos apparaat met de router verbinden om internet te ontvangen, maar mijn desktop heeft geen draadloze adapter en alleen een Ethernet kabel.

Wat dus mogelijk is, is het internetsignaal (dat je natuurlijk hebt gecreëerd door je router
met de WIFI-hotspot te verbinden) doorvoeren naar de Ethernet poorten op de router. Dit kan je doen door via IPTV de bridge mode aan te zetten en de DHCP-server op de router uit te zetten.

Nu kan ik dus internetten vanaf mijn desktop (want er gaat een Ethernet kabel vanaf mijn PC naar deze router) en mijn router is nu letterlijk een internet uitbreider.

Wat is het probleem nu?

Mijn router voldoet aan de firmware volgens de Europese normen. In de EU is er bepaald dat men bepaalde WIFI-kanalen wel en niet mag gebruiken.

Om twee draadloze apparaten met elkaar te kunnen verbinden, moeten ze op hetzelfde WIFI-kanaal zitten.

Mijn router ondersteund WIFI-kanalen 36 t/m 44 voor de 5Ghz band. Deze WIFI-kanalen zijn toegestaan volgens de Europese wet en worden veel gebruikt.

Mijn WIFI-hotspot met 5Ghz band vanaf mijn mobiel gebruikt daarentegen WIFI-kanaal 149. Dit WIFI- kanaal is niet ondersteund door mijn router, waardoor mijn router niet mijn WIFI-hotspot kan vinden.

Hoe weet ik dat mijn WIFI-hotspot met 5Ghz band WIFI-kanaal 149 gebruikt? Door mijn laptop met 5Ghz band ondersteuning te verbinden mijn 5Ghz band WIFI-hotspot.

En op internet had ik dus gelezen dat WIFI-kanaal 149 (dat geeft een bepaalde frequentie in Mhz bereik aan) niet toegestaan is in Europa.

Ik kan dus een firmware versie van de US regio op mijn router flashen die wel ondersteuning hebben van hoge WIFI-kanalen (waaronder WIFI-kanaal 149) of OpenWrt (dat is een custom firmware voor routers) met mogelijkheden om de hogere WIFI-kanalen te gebruiken.

Maar ik weet dus niet of dat 1. is toegestaan en 2. waarom mijn laptop en telefoon, verkregen in Nederland, communiceren op WIFI-kanaal 149 (dus iets dat verboden of totaal niet ondersteund is door de meeste routers).

Edit: Blijkbaar wel, maar tot 25Mw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54

NSG

Je weet niks!

Nooit kloten door een ander land in te stellen op je Router, de VS heeft andere regelgeving dat Europa. 149 is in Europa een SRD kanaal waarop je max 25 mW mag uitzenden, in de VS geldt deze limiet niet.

Kijk eerst of je router van 10(?) jaar oud een firmware update heeft, zo niet dan is het tijd voor een nieuwe of je moet uitzoeken of je de hotspot van je toestel op een andere kanaal kan laten uitzenden.

Wikipedia: List of WLAN channels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
NSG schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:34:
Nooit kloten door een ander land in te stellen op je Router, de VS heeft andere regelgeving dat Europa. 149 is in Europa een SRD kanaal waarop je max 25 mW mag uitzenden, in de VS geldt deze limiet niet.

Kijk eerst of je router van 10(?) jaar oud een firmware update heeft, zo niet dan is het tijd voor een nieuwe of je moet uitzoeken of je de hotspot van je toestel op een andere kanaal kan laten uitzenden.

Wikipedia: List of WLAN channels
Al geüpdate naar de laatste firmware EU versie. Het had makkelijker geweest als ik ook lagere WIFI-kanalen op mijn telefoon kon selecteren. Helaas kan dit alleen bij 2.4Ghz en niet met 5Ghz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:02
Met OpenWRT kun je usb-tethering gebruiken op je Archer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:11
Check ook even welke bandbreedtes je gebruikt (40/80/160) en of je apparaten daadwerkelijk wifi ax aankunnen. Desnoods zet je ax uit en probeer het met wifi ac.
Mijn laptop vond met ax geen 5 GHz kanaal, met ac dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
EverLast2002 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:19:
Check ook even welke bandbreedtes je gebruikt (40/80/160) en of je apparaten daadwerkelijk wifi ax aankunnen. Desnoods zet je ax uit en probeer het met wifi ac.
Mijn laptop vond met ax geen 5 GHz kanaal, met ac dus wel.
Het heeft niets met mijn laptop te maken. Vanuit de admin panel op mijn router kan ik via bridge mode mijn router verbinden met de WIFI-hotspot, dus i.p.v. dat ik vanuit Windows zoek naar een draadloos netwerk om mee te verbinden, kan ik dat ook doen vanuit mijn router admin panel. Daar kan ik op draadloze apparaten zoeken, daar krijg ik een lijst van en daar selecteer ik een netwerk waarmee ik wil verbinden. Mijn router is dus nu een extra access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
hcQd schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:51:
Met OpenWRT kun je usb-tethering gebruiken op je Archer.
Interessant, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Heel veel routers kunnen geen dfs. Als je snel googled heeft de TP-Link Archer C7 geen dfs support (misschien wel op hw v2 wat in zo lees).

welke hw versie heb je? Beste kans is openwrt of je tel zover krijgen dat die niet op dfs kanaal gaat zitten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
laurens0619 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:43:
Heel veel routers kunnen geen dfs. Als je snel googled heeft de TP-Link Archer C7 geen dfs support (misschien wel op hw v2 wat in zo lees).

welke hw versie heb je? Beste kans is openwrt of je tel zover krijgen dat die niet op dfs kanaal gaat zitten
V2 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:02
Kan je dit niet simpeler oplossen door op je laptop een bridge intestellen tussen wifi en de netwerkpoort?

configuratiescherm - netwerkcentrum - adapterinstellingen wijzigen - verbindingsbrug maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:25
TheFrames schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:34:
[...]

Wat wil ik bereiken?

Mijn WIFI-hotspot signaal (dus het internet van mijn mobiele telefoon), doorvoeren naar mijn desktop PC met bekabeling (want desktop heeft geen draadloze adapter).

Wat is gelukt?

Via mijn WIFI-hotspot met 2.4Ghz band het signaal via mijn router doorvoeren naar mijn desktop met bekabeling, zodat ik kan internetten op mijn desktop.

Wat is niet gelukt?

Hetzelfde bereiken via mijn WIFI-hotspot met een 5Ghz band.

Uitleg:

Op mijn router kan ik naar mijn WIFI instellingen gaan voor beide het 2.4Ghz en 5Ghz signaal.

Daar kan ik bridge mode aanzetten en de router verbinden op de WIFI-hotspot van mijn mobiele telefoon. Als dat lukt, dan gebruikt mijn router mijn mobiele telefoon als internetbron.

Normaliter wil je gewoon een draadloos apparaat met de router verbinden om internet te ontvangen, maar mijn desktop heeft geen draadloze adapter en alleen een Ethernet kabel.

Wat dus mogelijk is, is het internetsignaal (dat je natuurlijk hebt gecreëerd door je router
met de WIFI-hotspot te verbinden) doorvoeren naar de Ethernet poorten op de router. Dit kan je doen door via IPTV de bridge mode aan te zetten en de DHCP-server op de router uit te zetten.

Nu kan ik dus internetten vanaf mijn desktop (want er gaat een Ethernet kabel vanaf mijn PC naar deze router) en mijn router is nu letterlijk een internet uitbreider.

Wat is het probleem nu?

Mijn router voldoet aan de firmware volgens de Europese normen. In de EU is er bepaald dat men bepaalde WIFI-kanalen wel en niet mag gebruiken.

Om twee draadloze apparaten met elkaar te kunnen verbinden, moeten ze op hetzelfde WIFI-kanaal zitten.

Mijn router ondersteund WIFI-kanalen 36 t/m 44 voor de 5Ghz band. Deze WIFI-kanalen zijn toegestaan volgens de Europese wet en worden veel gebruikt.

Mijn WIFI-hotspot met 5Ghz band vanaf mijn mobiel gebruikt daarentegen WIFI-kanaal 149. Dit WIFI- kanaal is niet ondersteund door mijn router, waardoor mijn router niet mijn WIFI-hotspot kan vinden.

Hoe weet ik dat mijn WIFI-hotspot met 5Ghz band WIFI-kanaal 149 gebruikt? Door mijn laptop met 5Ghz band ondersteuning te verbinden mijn 5Ghz band WIFI-hotspot.

En op internet had ik dus gelezen dat WIFI-kanaal 149 (dat geeft een bepaalde frequentie in Mhz bereik aan) niet toegestaan is in Europa.

Ik kan dus een firmware versie van de US regio op mijn router flashen die wel ondersteuning hebben van hoge WIFI-kanalen (waaronder WIFI-kanaal 149) of OpenWrt (dat is een custom firmware voor routers) met mogelijkheden om de hogere WIFI-kanalen te gebruiken.

Maar ik weet dus niet of dat 1. is toegestaan en 2. waarom mijn laptop en telefoon, verkregen in Nederland, communiceren op WIFI-kanaal 149 (dus iets dat verboden of totaal niet ondersteund is door de meeste routers).

Edit: Blijkbaar wel, maar tot 25Mw
aha nu heb ik het maar half gelezen want volgens mij kan je dan gewoon een usb wifi dongle in je desktop doen van 5 euro en is het ook opgelost

is al goedkoper dan de tijd die je hier in hebt gestoken

of mis ik wat ..

of wat ddark zegt idd maar ik vraag me af of dat kan omdat de laptop waarschijnlijk ook via de wifi verbonden is met of het hotspot of de normale wifi die zou dan ook bekabeld moeten zijn om die brug te maken dus de vraag is of dat mogelijk is

als die een double wifi bridge moet maken en en dan zelf ook nog een ip moet hebben .. vraag me af of dat überhaupt kan

dat is wat anders dan een bridge tussen 2 verschillende adapters

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 26-12-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
D-dark schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:15:
Kan je dit niet simpeler oplossen door op je laptop een bridge intestellen tussen wifi en de netwerkpoort?

configuratiescherm - netwerkcentrum - adapterinstellingen wijzigen - verbindingsbrug maken
Inderdaad, had ook nog achteraf gekund. Alleen, blijkbaar is USB-tethering nog makkelijker. Nog nooit eerder van gehoord. Telefoon op mijn PC met USB en internet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kanaal 149 is in de Europese ETSI toegelaten voor de Short Range Devices (SRD).

Afbeeldingslocatie: https://wifibond.files.wordpress.com/2016/10/screen-shot-2016-10-26-at-3-24-24-pm.png?w=748

Verder in detail:
band j 5725MHz - 5875MHz
25 mW e.i.r.p. No requirement Not specified
https://efis.cept.org/adhoc_grabber.jsp?annex=4

Dit is een verschil tussen TP-link (alle WiFi bij mij thuis zijn van dit merk, ze schrijven de software volgens de regels van lang geleden en passen het niet meer aan) en bv Ubiquiti (wordt continue bijgewerkt volgens de laatste veranderingen in de wetgeving en de software support gaat langer mee dan dat de hardware) dat ik op het werk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
rapture schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:51:
Kanaal 149 is in de Europese ETSI toegelaten volgens voor de Short Range Devices (SRD).

[Afbeelding]

Verder in detail:

[...]

Interessant, ik moet ook wel zeggen dat ik deze router vanaf 2016 al heb.
Pagina: 1