Last van drassige tuin

Pagina: 1
Acties:
  • 4.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:49
Tussen mij en mijn buren heeft vroeger een sloot gelopen, die ooit gedempt is. Nu met dit weer is het daar echt enorm drassig, en blijven plassen staan. Het land er omheen loopt ook in een kleine helling die kant op. Zou het ( deels) terug brengen van die sloot de kans op wateroverlast verminderen en het omliggende land droger houden?

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:38
KoenVW76 schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:04:
Maargoed ik heb nog wel een vraag die wel binnen dit topic past, tussen mij en mijn buren heeft vroeger een sloot gelopen, die ooit gedempt is. Nu met dit weer is het daar echt enorm drassig, en blijven plassen staan. Het land er omheen loopt ook in een kleine helling die kant op. Zou het ( deels) terug brengen van die sloot de kans op wateroverlast verminderen en het omliggende land droger houden?
Wanneer je het overtollige water af kunt voeren, als het ware de oorspronkelijke functie van de sloot herstellen, dan zal dat helpen. Alleen een kuil graven op een deel van de oorspronkelijke sloot helpt niet, alhoewel je op die plek waarschijnlijk wel een mooie natuurlijke vijver aan zou kunnen leggen.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het water zal ergens heen moeten, kan het niet door naar een volgend gebied blijft het hangen en krijg je plassen. Het loopt uiteraard van hoog naar laag. Als je wilt dat het gbeied niet drassig meer wordt zal je het water een plek moeten bieden waar het dan wel heen kan. Wat is er op de plek van de sloot verderop waterafwaarts gekomen? Kan het water daar nog naartoe? Als de afwatering goed geregeld is zou het stuk niet meer zo drassig moeten worden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 15:51

SomerenV

It's something!

Tussen mij en mijn buren heeft vroeger een sloot gelopen, die ooit gedempt is. Nu met dit weer is het daar echt enorm drassig, en blijven plassen staan. Het land er omheen loopt ook in een kleine helling die kant op. Zou het ( deels) terug brengen van die sloot de kans op wateroverlast verminderen en het omliggende land droger houden?
'Nu met dit weer' is het overal drassig, ongeacht of er ooit een sloot heeft gelopen of niet. De grond is praktisch overal compleet verzadigd dus water kan echt nergens naar toe. De Dommel hier in 't dorp is nu twee maal zo breed als normaal. In sommige delen is het één geworden met de weilanden die er aan grenzen. Grasvelden staat op veel plekken ook half onder water omdat de grond simpelweg vol zit. Sloten lopen inmiddels ook over op veel plekken.

Nu naar zo'n probleem kijken is niet heel praktisch.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyKgon0EXmvd3WkNcEIPb2N_8CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIs0HHCOT34ko6QqPhS9JYqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal is die situatie als volgt van rechts naar links: fietspad > berm > sloot (best diep) > gras/voetpad > weiland. Je ziet wat de situatie nu is. Als je het gedempte stuk bij jou weer uitgraaft dan het het probleem met de drassige ondergrond vast verbeteren, al krijg je er water voor terug dus praktisch verandert er niet veel :+ Of de grond eromheen droger blijft? Ik gok van niet, maar dat durf ik verder niet te zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door SomerenV op 26-12-2023 00:08 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:39
Met het weer de laatste tijd is het overal drassig....

Wat je zou kunnen overwegen is drainage buizen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 08:45
Foto van boven?
Stel je maakt weer een sloot, waar kan de sloot het water kwijt? En hoe hoog staat dat afwatering nu? Worst case loopt het water naar je tuin toe, dus even checken...

Met een grondboor 3 gaten maken (metertje diep) en die vullen met grind helpt altijd wat, alleen dat kun je nu niet maken.

Drainage naar het riool kan, totdat dat overloopt. Milieu technisch iets minder handig, water de bodem in is met de hete zomers wel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:04
Taghorn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:23:
Drainage naar het riool kan, totdat dat overloopt. Milieu technisch iets minder handig, water de bodem in is met de hete zomers wel handig
Drainage naar het riool mag op veel plaatsen niet (meer). Reden: capaciteit. Wij mogen iig geen hemelwaterafvoer (en drainage lijkt me t zelfde) op t riool aansluiten. Navragen bij je gemeente/waterschap welke regels voor jou gelden.

Wat je tegenwoordig wel ziet zijn grindstroken of grindkoffers maar als het zoals nu excessief regent en het water niet meer weg kan, tja.... Hier staan de weilanden ook onder, staat de sloot - ondanks fors wegpompen door het waterschap - zo'n 50cm hoger dan normaal. Het beste is om nu niet in je tuin te komen en zoveel mogelijk te voorkomen dat de ondergrond dichtslaat.

De sloot die er ooit gelopen heeft zou TS weer kunnen openmaken maar ook dan zal het water ergens heen moeten. Aansluiten op het riool: navragen bij gemeente/waterschap, anders mogelijk aansluiten op een andere sloot maar als het water zo hoog is als nu zal dat de drassigheid niet weghalen, Zelfs draineren naar een onderliggende zandlaag zal niet helpen. De echte oplossing lijkt me om geduld te hebben, door de jaren heen je grond te verbeteren (doorlatendheid) en de natuur haar werk laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ik weet niet waar je huis woont, maar in Nederland geldt op dit moment dat de waterschappen in verhoogde staat van paraatheid zijn omdat er gigantische hoeveelheden water te verwerken zijn.
Wellicht is een drassige plek in je achtertuin momenteel maar een heel klein detail in het grote plaatje van een welhaast verzuipend land?

Maar goed, een sloot kan water afvoeren, maar dan moet het wel ergens heen kunnen. Anders heet het een vijver, en geen sloot. En als je van je drassige grond een vijver maakt blijft er water in staan, dat lijkt m enog minder wenselijk dan "drassig".

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:54
Het was de natste decembermaand ooit gemeten geloof ik. Dus ik zou niet te veel schrikken van wat drassige grond nu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Zet vanavond anders ff het journaal op kerel o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
Op dit moment kan je niets doen, er is gewoon heel veel water gevallen wat niet snel opgenomen wordt door de bodem en niet snel genoeg afgevoerd kan worden door de desbetreffende kanalen.

Hier een fietsbrug over de Dommel alhier een paar maanden terug en nu.
En dan nog niet gesproken over de omliggende sloten waar het water flink in gestegen is en weilanden ook heel drassig tot ondergelopen zijn.

Nogmaals op dit moment is er niets wat je kan doen en de natuur het werk laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOfiNoaprI_nNYgu8ZGFab3Q72Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxWpr1pWsCUeem8PEOTO7dE6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4PHqILJn6H4fyW5c6NtvBOjsBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0mAQSK3jCIfKF441WGZAFSY.jpg?f=fotoalbum_large

Edit
Dit is hetzelfde stukje alleen vanaf een ander standpunt genomen een paar maanden terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKW9nYHoN0x05H7Q6AQ5tf4x53A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFZiMfMSHU1bz0HCRxHTw2Qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4T_i_NCJ1R0Wga0quNtVjCQ2Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SM1owzKd7avuXJP5gVdqjTKe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Ad de Jong op 26-12-2023 18:08 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:49
Ha ja bedankt voor de reacties, ik snap dat het nogal obvious is met dit weer :P Ik had hier ook niet zelf een topic over aangemaakt, maar een vraag gesteld binnen een ander topic. Het gaat mij dan vooral of of het feit dat daar vroeger een sloot heeft gelopen ( die heeft ook een functie gehad lijkt mij ) en die nu gedempt is de situatie verergert. Het idee om op die plek een vijver aan te leggen spreekt mij wel aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is normaal dat het vochtig blijft op de plek waar een sloot heeft gelopen. Dat is zelfs na duizend jaar nog zo. Dat komt doordat de vulling van de voormalige sloot losser en anders van samenstelling is dan de omringende originele zand (of klei of veen).

Het hangt van de bodemsamenstelling af wat je het beste kunt doen. Afwateren (drainage) is de oude manier. Modern is het water in de bodem te laten zakken met infiltratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met een vijver los je natuurlijk weinig op. Je creëert een hele kleine opvangbak maar water kan nergens naartoe. Een afvoer heb je nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KoenVW76 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:09:
Ha ja bedankt voor de reacties, ik snap dat het nogal obvious is met dit weer :P Ik had hier ook niet zelf een topic over aangemaakt, maar een vraag gesteld binnen een ander topic. Het gaat mij dan vooral of of het feit dat daar vroeger een sloot heeft gelopen ( die heeft ook een functie gehad lijkt mij ) en die nu gedempt is de situatie verergert. Het idee om op die plek een vijver aan te leggen spreekt mij wel aan!
eigen schuld, moet je maar niet offtopic reageren :P

Maar eigenlijk heb je nu een soort wadi, wat prima goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:04
Ik heb wel wat drone-beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wij zitten hier vrij snel op klei waardoor het water slecht weg loopt dus heb ik enkele jaren geleden gedaan wat @Taghorn schrijft. Met een grondboor zover mogelijk door de klei heen geboord en toen volgestort met grint.

Werk over het algemeen goed alleen nu even niet.
Dus als het enkel nu is zou ik er niet zo zwaar aan tillen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:38
m-vw schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:37:
Met een grondboor zover mogelijk door de klei heen geboord en toen volgestort met grint.
Moet je alleen niet wonen waar ik woon, 2 meter roofgrond en daaronder 6 meter komklei.
Daar kom je niet zomaar doorheen met een paar verlengstukjes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:45
Sethro schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:17:
Met een vijver los je natuurlijk weinig op. Je creëert een hele kleine opvangbak maar water kan nergens naartoe. Een afvoer heb je nodig.
Plus, als je die plek gaat voorzien van vijverfolie en de bodem zo verzadigd raakt als nu, de kans groot is dat die folie omhoog/weg gedrukt wordt en @KoenVW76 de vissen van z'n grasveld kan plukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:04
KoenVW76 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:09:
Het gaat mij dan vooral of of het feit dat daar vroeger een sloot heeft gelopen ( die heeft ook een functie gehad lijkt mij ) en die nu gedempt is de situatie verergert. Het idee om op die plek een vijver aan te leggen spreekt mij wel aan!
Vaak hebben ze wel een functie gehad. Je kan eens kijken naar of de sloot nog op een andere watergang uitkomt. Als deze niet verder ergens op uitkomt kan je een vijver aanleggen. Zelf zou ik de sloot / greppel op een andere watergang aansluiten om een goede afvoer te hebben. Je kan eventueel dat doen met een dammetje en/of stuw doen om er water in te houden en vertraagd af te voeren. Dat is even een afweging. Je kan natuurlijk ook de vijver iets verder weg van de sloot aanleggen. Eventueel met een overstort naar de greppel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07 23:33
Het ligt ook aan met wat voor materiaal je (voormalige) sloot gevuld is, en wat de rest van je tuin aan grond heeft. Wij beheren een natuurterrein, en daar is ooit een sloot gevuld met kleigrond. Dat zou nog wel inklinken. Nou, niet dus, dus we zitten hier nu met een hobbel in het terrein. Maar we storen er ons niet aan.
Ad de Jong schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:03:

Hier een fietsbrug over de Dommel alhier een paar maanden terug en nu.
Ah, de Piet van der Lee-brug ? :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
U mag nooit meer raden 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tqal0le5lI5XMqqv3d38Bke7Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi8R2kD6GlVY1i2UPYLJ1MRK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6dUmMTr1RNlAxgmiOjDm1tortQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VreiaRoc8UHzQaQiOQknJ1nF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.