KoenVW76 schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:04:
Tussen mij en mijn buren heeft vroeger een sloot gelopen, die ooit gedempt is. Nu met dit weer is het daar echt enorm drassig, en blijven plassen staan. Het land er omheen loopt ook in een kleine helling die kant op. Zou het ( deels) terug brengen van die sloot de kans op wateroverlast verminderen en het omliggende land droger houden?
'Nu met dit weer' is het overal drassig, ongeacht of er ooit een sloot heeft gelopen of niet. De grond is praktisch overal compleet verzadigd dus water kan echt nergens naar toe. De Dommel hier in 't dorp is nu twee maal zo breed als normaal. In sommige delen is het één geworden met de weilanden die er aan grenzen. Grasvelden staat op veel plekken ook half onder water omdat de grond simpelweg vol zit. Sloten lopen inmiddels ook over op veel plekken.
Nu naar zo'n probleem kijken is niet heel praktisch.
Edit:
Normaal is die situatie als volgt van rechts naar links: fietspad > berm > sloot (best diep) > gras/voetpad > weiland. Je ziet wat de situatie nu is. Als je het gedempte stuk bij jou weer uitgraaft dan het het probleem met de drassige ondergrond vast verbeteren, al krijg je er water voor terug dus praktisch verandert er niet veel

Of de grond eromheen droger blijft? Ik gok van niet, maar dat durf ik verder niet te zeggen.
[
Voor 30% gewijzigd door
SomerenV op 26-12-2023 00:08
]