Windows 10 PC boot niet meer - Autorepair kan het niet oplos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben bezig een pc van mij broer die niet meer opstart te repareren.
Fysiek werkt de pc prima, er is alleen iets mis met de SSD schijf waardoor hij niet meer in windows komt

Helaas ben ik niet de eerste die er naar kijkt.
Een vriend van mijn broer heeft geprobeerd het issue te repareren met Windows autorepair en dat werkt dus niet.

Ik zoek hulp om dit probleem te verhelpen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
custom PC build (als meer details nodig zijn, laat het weten, maar de PC werkt an sich)
Samsung SSD 256GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb het volgende gedaan
0. De pc komt niet meer in de windows repair en geeft deze foutmelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kncQAYLrsZpsdvxoGmc440ad0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8VYYoXGWQ5FViLuHnx5fE02V.jpg?f=user_large

1. Geboot met een USB Windows 10 installatie disk en de optie repair, dat geeft een foutmelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbSgLlHnIA65AKAxhEMVcx1VW2I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k4zqcSYmihAEumx0oeA74wrG.jpg?f=user_large

In het daar genoemde log file staat als laatste oorzaak

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
---------------------------
Details van sessie
Systeemschijf = \Device\Harddisk0
Windows-map = G:\WINDOWS
AutoChk uitvoeren = 0
Aantal hoofdoorzaken = 1

Uitgevoerde test: 
Naam: Naar updates zoeken
Resultaat: Voltooid. Foutcode =  0x0
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Test van systeemschijf
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Diagnose van schijffout
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Metagegevens van schijf testen
Tijdsduur = 172 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Metagegevens van schijf testen
Tijdsduur = 47 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Doelbesturingssysteem testen
Tijdsduur = 16 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Volume-inhoud controleren
Tijdsduur = 921 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Diagnose van Opstartbeheer
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Diagnose van opstartlogboek van systeem
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Diagnose van gebeurtenislogboek
Tijdsduur = 204 ms

Uitgevoerde test: 
Naam: Interne status controleren
Tijdsduur = 0 ms

Gevonden hoofdoorzaak: 
Er is verscheidene keren zonder succes geprobeerd om de oorzaak van het probleem te bepalen.

Overigens stond in he tlog file 2 tests eerder dit als oorzaak
code:
1
2
3
4
5
Uitgevoerde test: 
Naam: Controleren op geïnstalleerde LCU
Resultaat: Voltooid. Foutcode =  0x3f1
Tijdsduur = 2500 ms

2. Via de commandline van windows repair, onderstaande commando's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqFt6LRuPz-pvWWi7Ma6jHNClnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KSDpMfhqHWjy8IOyVxA5zu2f.jpg?f=user_large
Ik neem aan dat het geen GPT systeem is, ahv bovenstaand screenshot
Disk 0 is de SSD, DISk1 is mijn USB drive

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELI9IRiBBt3Dvp2jmczJ63TSmF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZswfEUVkGW3ln553W7r3ViB.jpg?f=user_large

3. Via Macrium Reflect 8 Free windows pe omgeving, de optie opstart problemen herstellen, hij schrijft dan de MBR opnieuw . Echter dat help niet

4. Ik heb de schijf ontkoppeld en een nieuwe samsung 1TB SSD van mij zelf er in gezet, windows geïnstalleerd, dat werkt prima (via uefiboot).
Daarmij sluit ik uit dat het de PC is. Daarna een backup gemaakt van de probleem schijf, just in case

Ik zou graag de oude windows installatie terug krijgen zodat ik mijn eigen SSD weer mee kan nemen (ik was van plan deze voor mijn eigen PC te gebruiken...).

Heeft iemand tips wat ik verder nog kan doen

Everything is better with Bluetooth

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Bootrec vindt geen Windows meer, MBR is dus kapot/corrupt. Eigenlijk is dat altijd opnieuw installeren, dat zou ik dan ook direct in UEFI modus doen. Als je al een kopie van de data hebt in diskpart de juiste schijf selecteren, cleanen en dan converteren naar GPT, dan een schone Windows erop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Als de hele MBR/UEFI opstart configuratie beschadigd is wordt het lastig ja.
Zelf vaak deze situaties ook gehad.

Ik weet niet of het systeem onder UEFI of MBR indeling was geinstalleerd?

Je kan proberen de hele BCD te herstellen?
TheWindowsClub: How to rebuild BCD or Boot Configuration Data file in Windows 11/10

Als ik zo'n situatie heb probeer ik altijd eerst om Windows te laten starten met behulp van tools zoals Sergei Strelec WinPE of Ventoy USB tool.
Let dan op of je opstart in MBR/Legacy mode of UEFI.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFpqYe6ktEamBiRHxeXBSHaS-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM0wnxOjTWeX30VrWIupgqaW.png?f=fotoalbum_large

Als dat werkt kan je proberen een kopie van de Windows systeem partitie terug te zetten over een schoon geïnstalleerde Windows?
Of andersom de boot/partitie structuur van een werkend Windows systeem over de beschadigde heen te kopiëren.
Ook hier moet je dan opletten of je in MBR/Legacy of UEFI mode zit.
Meestal kan Windows de zaak dan wel weer vinden/herstellen eventueel via opstartherstel van de Windows installatie USB.
Zo niet dan kan je nog aan de gang met een tool zoals BootICE vanuit een WinPe omgeving.
Dit is dan de BCD configuratie van een Windows 11 UEFI/GPT installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIl67HWUvjLK-arwyp6Aqm7Qtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVoaCRRQIHf4pUxI9wbP49HF.png?f=fotoalbum_large.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 27-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
De eerste screenshot geeft dat melding dat de System hive van het register beschadigd of niet meer aanwezig is. Kijk eens of je systeemherstel vanuit het herstelconsole kunt opstarten. Daarmee zou je het misschien kunnen oplossen.

Als allerlei oplossingen niet helpen en een herinstallatie de enige optie is. Kopieer dan in ieder geval alle documenten van die SSD naar een extern medium. Doe hetzelfde voor de mappen van geinstalleerde programma's in c:\Users\%username%AppData\Local en c:\Users\%username%AppData\Roaming om instellingen van programma's die daar staan opgeslagen te behouden.

Na installatie zet je als eerste de AppData mappen terug voordat je je programma's opnieuw installeert. Programma instellingen van programma's die in het register staan ben je kwijt bij een schone Windows installatie maar ik denk dat de bulk van programma's instellingen in AppData zet.