Mijn vraag
Ik ben bezig een pc van mij broer die niet meer opstart te repareren.
Fysiek werkt de pc prima, er is alleen iets mis met de SSD schijf waardoor hij niet meer in windows komt
Helaas ben ik niet de eerste die er naar kijkt.
Een vriend van mijn broer heeft geprobeerd het issue te repareren met Windows autorepair en dat werkt dus niet.
Ik zoek hulp om dit probleem te verhelpen
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
custom PC build (als meer details nodig zijn, laat het weten, maar de PC werkt an sich)
Samsung SSD 256GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het volgende gedaan
0. De pc komt niet meer in de windows repair en geeft deze foutmelding
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8VYYoXGWQ5FViLuHnx5fE02V.jpg?f=user_large)
1. Geboot met een USB Windows 10 installatie disk en de optie repair, dat geeft een foutmelding
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k4zqcSYmihAEumx0oeA74wrG.jpg?f=user_large)
In het daar genoemde log file staat als laatste oorzaak
Overigens stond in he tlog file 2 tests eerder dit als oorzaak
2. Via de commandline van windows repair, onderstaande commando's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KSDpMfhqHWjy8IOyVxA5zu2f.jpg?f=user_large)
Ik neem aan dat het geen GPT systeem is, ahv bovenstaand screenshot
Disk 0 is de SSD, DISk1 is mijn USB drive
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZswfEUVkGW3ln553W7r3ViB.jpg?f=user_large)
3. Via Macrium Reflect 8 Free windows pe omgeving, de optie opstart problemen herstellen, hij schrijft dan de MBR opnieuw . Echter dat help niet
4. Ik heb de schijf ontkoppeld en een nieuwe samsung 1TB SSD van mij zelf er in gezet, windows geïnstalleerd, dat werkt prima (via uefiboot).
Daarmij sluit ik uit dat het de PC is. Daarna een backup gemaakt van de probleem schijf, just in case
Ik zou graag de oude windows installatie terug krijgen zodat ik mijn eigen SSD weer mee kan nemen (ik was van plan deze voor mijn eigen PC te gebruiken...).
Heeft iemand tips wat ik verder nog kan doen
Ik ben bezig een pc van mij broer die niet meer opstart te repareren.
Fysiek werkt de pc prima, er is alleen iets mis met de SSD schijf waardoor hij niet meer in windows komt
Helaas ben ik niet de eerste die er naar kijkt.
Een vriend van mijn broer heeft geprobeerd het issue te repareren met Windows autorepair en dat werkt dus niet.
Ik zoek hulp om dit probleem te verhelpen
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
custom PC build (als meer details nodig zijn, laat het weten, maar de PC werkt an sich)
Samsung SSD 256GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het volgende gedaan
0. De pc komt niet meer in de windows repair en geeft deze foutmelding
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8VYYoXGWQ5FViLuHnx5fE02V.jpg?f=user_large)
1. Geboot met een USB Windows 10 installatie disk en de optie repair, dat geeft een foutmelding
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k4zqcSYmihAEumx0oeA74wrG.jpg?f=user_large)
In het daar genoemde log file staat als laatste oorzaak
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
| --------------------------- --------------------------- Details van sessie --------------------------- Systeemschijf = \Device\Harddisk0 Windows-map = G:\WINDOWS AutoChk uitvoeren = 0 Aantal hoofdoorzaken = 1 Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Naar updates zoeken Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 0 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Test van systeemschijf Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 0 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Diagnose van schijffout Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 0 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Metagegevens van schijf testen Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 172 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Metagegevens van schijf testen Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 47 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Doelbesturingssysteem testen Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 16 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Volume-inhoud controleren Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 921 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Diagnose van Opstartbeheer Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 0 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Diagnose van opstartlogboek van systeem Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 0 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Diagnose van gebeurtenislogboek Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 204 ms Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Interne status controleren Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0 Tijdsduur = 0 ms Gevonden hoofdoorzaak: --------------------------- Er is verscheidene keren zonder succes geprobeerd om de oorzaak van het probleem te bepalen. --------------------------- --------------------------- |
Overigens stond in he tlog file 2 tests eerder dit als oorzaak
code:
1
2
3
4
5
| Uitgevoerde test: --------------------------- Naam: Controleren op geïnstalleerde LCU Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x3f1 Tijdsduur = 2500 ms |
2. Via de commandline van windows repair, onderstaande commando's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KSDpMfhqHWjy8IOyVxA5zu2f.jpg?f=user_large)
Ik neem aan dat het geen GPT systeem is, ahv bovenstaand screenshot
Disk 0 is de SSD, DISk1 is mijn USB drive
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZswfEUVkGW3ln553W7r3ViB.jpg?f=user_large)
3. Via Macrium Reflect 8 Free windows pe omgeving, de optie opstart problemen herstellen, hij schrijft dan de MBR opnieuw . Echter dat help niet
4. Ik heb de schijf ontkoppeld en een nieuwe samsung 1TB SSD van mij zelf er in gezet, windows geïnstalleerd, dat werkt prima (via uefiboot).
Daarmij sluit ik uit dat het de PC is. Daarna een backup gemaakt van de probleem schijf, just in case
Ik zou graag de oude windows installatie terug krijgen zodat ik mijn eigen SSD weer mee kan nemen (ik was van plan deze voor mijn eigen PC te gebruiken...).
Heeft iemand tips wat ik verder nog kan doen
Everything is better with Bluetooth