Nieuwe videokaart met i5 8400

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Ik wil een nieuwe videokaart aanschaffen voor mijn computer, omdat ik verwacht dat deze de bottleneck is en omdat ik die relatief eenvoudig kan vervangen.

Wat is je budget?
Ik zit niet vast aan een bepaalde prijs, maar waar ik zelf aan zat te denken is rond de 400-600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Of het Nvidia of AMD wordt maakt mij niet uit, maar als model vind ik ASUS wel geschikt want daarmee kan ik ook mijn verlichting van m'n ASUS-moederbord en Corsair Vengeance geheugen synchroniseren. Is niet een heel belangrijke wens, zoals hieronder blijkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem waarom het gaat staat in mijn inventaris, zie hier. Ik zal hieronder de inhoud samenvatten:
  • Intel Core i5-8400 Boxed
  • Asus Strix H370-I
  • Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
  • NZXT H200 Zwart
  • Cooler Master Hyper 212 Black Edition
  • Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2A2666C16
  • Corsair SF450
  • Samsung 860 EVO 500GB
  • Samsung 870 Evo 500GB
Wat wil ik ermee doen?
In eerste instantie Cities: Skylines 2 op 1440p en met wat meer fps dan nu spelen. Heel veel andere spellen speel ik niet. Als ik nog een ander wat zwaardere (?) game die ik weleens speel zou moeten noemen, is dat GTA V.

Overige wensen
Het zou fijn zijn als 1) ik deze gewoon in mijn pc kan plaatsen zonder bekabeling aan te passen e.d. (er loopt nu een 8-pins kabel naar m'n GTX 1060). 2) Ook heb ik een vrij krappe behuizing waar de videokaart wel geschikt voor moet zijn. M'n huidige videokaart is 40 mm hoog volgens de Pricewatch en heeft ongeveer 1 cm ademruimte aan de onderkant. 3) Het liefst met twee DisplayPort-aansluitingen, dan hoef ik m'n kabelmanagement niet open te breken. :) 4) RGB zelf is geen must-have, maar als de videokaart RGB heeft vind ik het handig dat die van ASUS is omdat ik die software al heb. Dat is niet erg belangrijk, de verlichting is toch altijd statisch groen.

Wat ik zelf al help gevonden
Iets als deze lijkt de enige die aan al mijn wensen voldoet.
Als ik de wens i.v.m. de RGB-software laat vallen, is er wat meer keuze: deze is niet te hoog en ook ongeveer even lang als m'n huidige GPU. Zoiets is qua afmetingen en DP-aansluitingen in ieder geval geschikt.

Graag hoor ik van jullie wat goede keuzes zijn.

Met vriendelijke groet en fijne feestdagen,

Menno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:31
Is allemaal veel te snel voor een i5-8400. Zou met zo'n cpu niet verder kijken dan een gebruikte RTX 2060/2070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Skylines is ook erg afhankelijk van de cpu. Als je echt winst wil behalen. En CS 2 moet ook erg slecht geoptimaliseerd zijn. Dus hoe goed de hardware ook is, je zal op dit moment problemen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
De 8400 was zon beetje vergelijkbaar in reviews met de Ryzen 3600. Dus op zich nog niet een rare cpu.

Beide 6 cores maar de Ryzen heeft hyperthreading, iets wat in nieuwere games ook steeds meer nodig is.

Ik zou kijken naar een gebruikte gtx1080 of een rx6600 kopen. Dat is echt wel wat sterker nog dan je huidige gpu. Meer zou ik er niet aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
geen rare cpu maar die game ide leunt daar echt enorm op

YouTube: Terrible Optimization: Cities Skylines 2 GPU Benchmarks & Graphics O...

en dramatische optimalisatie,of het gebrek er aan

13 fps met een GTX 1060 op 1080p ..

[ Voor 74% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan dus beter in een lager segment kijken. @meljor vanwaar de RX6600 en niet zijn opvolger, de RX7600? Of maakt het niet zo veel uit dat je een oudere videokaart hebt? Die 7600 is vast ook iets sneller, waardoor ik er ook weer wat verder mee vooruit kan.

@freaky35 je hebt het over slechte optimalisatie en linkt daarbij een video van direct na de release. Inmiddels zijn er al vele verbeteringen geweest. Ik heb nooit "problemen" gehad, ik wil alleen wat meer FPS halen en het liefst naar 1440p en het is vanzelfsprekend dat het voor mij beter wordt als ik m'n videokaart upgrade. De vraag is alleen: welke videokaart blijft bij te benen door de rest van mijn systeem?

Het klopt toch dat van 1080p naar 1440p niet zozeer een betere CPU vereist, maar vooral een upgrade van je GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
je cpu kan een snellere gpu niet bij benen, vandaar dat het weinig zin heeft om hoger te gaan als een 6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
freaky35 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:17:
je cpu kan een snellere gpu niet bij benen, vandaar dat het weinig zin heeft om hoger te gaan als een 6600.
Dit, en dan zou ik het bij 200 euro laten en kom je bij de rx6600 uit. Prima kaart hoor en kan iets oudere games die bij jouw cpu passen ook prima op 1440p high aan.

Wil je meer dan zou ik 250 uitgeven aan een Rx 6700xt gebruikt via marktplaats of hier op v&a.
Prima 1440p kaart maar wat overkill voor je cpu. Deze kan je dan later nog meenemen naar een nieuwe pc als je wilt. Check wel of je voeding voldoende is.

[ Voor 24% gewijzigd door meljor op 26-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 19:59
Ik draai een 8400 met een 1080ti. Dat is een fijne gebalanceerde combinatie, maar verwacht geen wonderen met skylines 2. Skylines 2 heb ik niet, maar een stad in skylines 1 begint na verloop van tijd wat spannend te worden. Dus een 1080ti, 2070 of 3060 lijkt me een goede match met de 8400. Maar, als je de cpu/moederbord/etc in de toekomst gaat upgraden, dan kun je natuurlijk ook iets meer investeren. Lijkt me wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door ZatarraNL op 26-12-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ik zie het niet gebeuren dat ik in de nabije toekomst de rest van mijn pc ook ga upgraden. Ik heb relevante filters toegepast en kom dan op een lijstje van elf videokaarten.

Daarvan trekt deze mij het meest aan. Ik begrijp uit jullie reacties dat die iets too much is, maar op het eerste gezicht lijkt deze goed te scoren qua cooling en ik vind de prijsverschillen aardig meevallen. Aangezien mijn GPU niet heel veel ademruimte heeft, lijkt een overkill GPU me geen kwaad te kunnen: die wordt minder "gebruikt" en dus ook minder warm, lijkt me? Graag hoor ik of dat logisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:31
Je hebt blijkbaar nog nooit een cpu bottleneck meegemaakt. Dat is heel veel vervelender dan een GPU bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Uszka schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:16:
Je hebt blijkbaar nog nooit een cpu bottleneck meegemaakt. Dat is heel veel vervelender dan een GPU bottleneck.
Absoluut mee eeens, framedrops, stutter , laag gpu gebruik.

Knap vervelend kan dat zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Dan nog liever een gebruikte 8700 i7 scoren en een 3060 Kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ik heb begin van de avond nog even tussendoor een kwartiertje Cities: Skylines 2 gespeeld, het valt me op dat met de huidige staat van de game ik zo'n 90-100% GPU-gebruik haal en mijn processor daar niet ver onder zit, zo'n 70%. Met 1440p is dat 50-60%. Er valt dus nog wel wat te behalen maar niet heel veel meer, inderdaad. Dan lijkt een RX6600 inderdaad prima. Ik zal daarnaar gaan kijken.

Denken jullie nog van een van deze twee dat er eentje beter is? De reviews hier op Tweakers lijken voor beide wel in orde.

[ Voor 24% gewijzigd door Menno02 op 27-12-2023 00:07 ]

• meljor
Menno02 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:54:
Ik heb begin van de avond nog even tussendoor een kwartiertje Cities: Skylines 2 gespeeld, het valt me op dat met de huidige staat van de game ik zo'n 90-100% GPU-gebruik haal en mijn processor daar niet ver onder zit, zo'n 70%. Met 1440p is dat 50-60%. Er valt dus nog wel wat te behalen maar niet heel veel meer, inderdaad. Dan lijkt een RX6600 inderdaad prima. Ik zal daarnaar gaan kijken.

Denken jullie nog van een van deze twee dat er eentje beter is? De reviews hier op Tweakers lijken voor beide wel in orde.
Ik weet niet hoeveel cores die game kan gebruiken? Jij hebt er 6 maar als 4 bijvoorbeeld de max is wat de game ondersteund is bij 66.6% je cpu al maximaal belast in die game.

• freaky35
  • Nu online
Menno02 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:54:

Als die nu al zo op de tenen loopt ,met deze gpu dan word het bijna zeker alleen maar meer met een nieuwe gpu.

Cpu bottleneck is echt veel vervelender als een gpu bottleneck
Als de cpu nu al op 70% zit,dikke kans dat 1 of meerdere cores al op 100% load zitten
Dus dan heb je al een cpu bottleneck

Je moet het zelf weten natuurlijk,je gaat het vanzelf wel merken 8)

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 28-12-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor je budget zou ik dit kopen, en 2e deel een GPU
(6650XT met je huidige voeding)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 133,20€ 133,20
1MoederbordenGigabyte A520I AC€ 113,69€ 113,69
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/32€ 65,90€ 65,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 106,95€ 106,95
Totaal€ 451,64

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eigenlijk was een GTX 1070 een leuke gpu toen de tijd voor i5-8400, maar op 1440p kom je dan echt te kort.
Met een RX5700 werd het al vaker een probleem, laat staan beter dan dat.

Je praat dan in huidige GPU over een RTX3050, als ~gelijkwaardige

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Menno02
Bedankt allemaal voor de reacties. Zo te horen is het dus niet verstandig om met een simpele aanpassing (alleen een nieuwe GPU) mijn systeem te upgraden. Althans, niet voor Cities: Skylines 2. Een bijna helemaal nieuwe computer hoef ik nu niet, als ik dat wel zou willen heb ik daar ook wel meer geld voor over. Voor nu zal ik het uitstellen.

Ik heb nog even gekeken, het CPU-gebruik komt wel ruim boven de 66,7%, dus de game zal alle cores wel gebruiken. Ik denk overigens dat de framedrops die jullie voorspellen niet heel storend zullen zijn in C:S 2, maar fijn natuurlijk zeker niet en in andere games ook niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draait je ram al op 2666MT/s ?

• freaky35
  • Nu online
Menno02 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:27:
Bedankt allemaal voor de reacties. Zo te horen is het dus niet verstandig om met een simpele aanpassing (alleen een nieuwe GPU) mijn systeem te upgraden. Althans, niet voor Cities: Skylines 2. Een bijna helemaal nieuwe computer hoef ik nu niet, als ik dat wel zou willen heb ik daar ook wel meer geld voor over. Voor nu zal ik het uitstellen.

Ik heb nog even gekeken, het CPU-gebruik komt wel ruim boven de 66,7%, dus de game zal alle cores wel gebruiken. Ik denk overigens dat de framedrops die jullie voorspellen niet heel storend zullen zijn in C:S 2, maar fijn natuurlijk zeker niet en in andere games ook niet.
frame drops,lage fps,je kan van alles verwachten met een cpu bottleneck.
Maar alleen een gpu upgrade zal je niet veel brengen,bv goedkoop een 8700(k) met een andere gpu zal wel gaan. Die gaat nog prima zelfs met een 3080ti(zelf gehad)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koop gewoon uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
En kijk het aan. je kunt het binnen 14 dagen retour doen mocht je problemen ervaren. is in elk geval 40% beter dan je GTX1060

• Menno02
Ik zal er nog over nadenken dan. Volgens taakbeheer draait mijn RAM op 2666 MHz, wie dat gedaan heeft weet ik niet maar ik kan het me niet herinneren. Misschien standaard al, of de vorige eigenaar (RAM was tweedehands).
Pagina: 1