Lekkage kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CollectionMan
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-10-2025
Beste Klussers,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een eerste huis. Helaas hebben wij gisteren met harde wind en regen een lekkage vastgesteld aan het kozijn van een klapraam boven de voordeur. Het water lijkt hier tussen de aanhechting van de verticale en horizontale balk te sijpelen. Op de grond vormt dit zich een plasje water. Daarnaast is er ook (miniem) water te bespeuren in de hoek van het plafond erboven.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Het schilderwerk en de kit van het klapraam is slecht, maar dit lijkt van iets erboven te komen. Zou het in de verticale lat van de gevelbekleding zitten? Of in de aansluiting van gevelbekleding op kozijn?

Graag jullie inzichten en alvast een fijne kerst,

Een wanhopige eerste huizenbezitter

[ Voor 56% gewijzigd door CollectionMan op 30-12-2023 12:14 ]

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
@CollectionMan
Ik zou starten met het verwijderen van je zonnescherm. Waarschijnlijk zit daar de oorzaak. Slecht bereikbaar met het schilderen, dus een mooie plek om houtrot te ontwikkelen.
Sowieso wil je dat scherm eraf hebben als je gaat schilderen.

ps; ik weet niet wat je plannen zijn, maar ik zou overwegen om die schrootjes helemaal te verwijderen. Erachter nieuwe isolatie aanbrengen en dan composiet terug. Hoef je nooit meer te schilderen.
Mocht je budget hebben, zou ik alles vervangen voor kunststof. Bij dit soort woningen zal dat echt enorm veel winst opleveren.
Zoiets:
https://www.klussenierthe...alit-aanbrengen-borne.htm

https://etdkozijn.nl/kunststof-gevelbekleding/

https://ambiantkozijn.nl/kunststof-kozijnen-19/

[ Voor 18% gewijzigd door chrisborst op 25-12-2023 11:36 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Ik zou bovenaan beginnen ivm zwaartekracht.

Hoe is het opgebouwd bij de gevelbekleding want mijn eerste gok zou zijn dat er water van boven op het kozijn komt. Op de eerste verdieping de vochtigheid van de buitenmuur in die hoek meten met een vochtmeter?

Het ziet er uit alsof die (afwerk)lat rechts evt eenvoudig verwijderd kan worden om mogelijk de ruimte naast het kozijn te inspecteren.

Wanhoop is niet direct nodig. Het weer is de afgelopen dagen vrij absurd.

Ik sluit me bij bovenstaande reactie aan. Overweeg in plaats van onderhoud algehele vervanging. Klapramen, houten gevelbekleding (met dito isolatie), ventilatieroosters uit een vroeger tijdperk, lekkage, zijn typisch wel indicatoren dat mogelijk de tijd voor upgrade naar moderne tijden is gekomen. (Persoonlijk zou ik dan kijken of die gevelbekleding vervangen kan worden door net metselwerk.)

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 25-12-2023 11:42 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02
Je weet nu waar je bij het onderhoud in het voorjaar op moet letten, ik zou niet meteen rigoreus gaan slopen.
Want: December '23 is de natste maand ooit gemeten, niet vreemd dat huizen (i.c.m. met de harde wind) op 'vreemde' plekken beginnen te lekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former