OM eist vier jaar cel voor Genesis Market-gebruiker die ton

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:01
nieuws: OM eist vier jaar cel voor Genesis Market-gebruiker die ton zou hebbe... @Kevinkrikhaar

Ik moest zelf even nazien wat een "Ton" betekende in deze context als vlaming. Dit blijkt Nederlandse spreektaal te zijn (Wikipedia: Ton (geld)) die ik zelf niet goed ken. Dacht eerlijk gezegd dat dit pure "straattaal" was aangezien ik dat enkel ken van series zoals Undercover en in andere context bijna nooit tegenkom.

Voor mij had daar perfect €100K mogen staan of zoiets in die aard. Ik zie dit dan ook zelden in geschreven artikelen, bijna altijd wordt of het bedrag uitgeschreven (100.000€) of afgekort naar 100K. Waar het Euro teken komt in deze, laat ik aan jullie over :)

[ Voor 15% gewijzigd door tc982 op 25-12-2023 11:17 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Goed punt dat het voor onze Belgische vrienden onduidelijk is. En het zal niet gebruikt worden hier in bijvoorbeeld officiele documenten. Maar het is zeker niet enkel spreektaal, ook in bijvoorbeeld krantenartikelen wordt het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
tc982 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:17:
nieuws: OM eist vier jaar cel voor Genesis Market-gebruiker die ton zou hebbe... @Kevinkrikhaar

Ik moest zelf even nazien wat een "Ton" betekende in deze context als vlaming. Dit blijkt Nederlandse spreektaal te zijn (Wikipedia: Ton (geld)) die ik zelf niet goed ken. Dacht eerlijk gezegd dat dit pure "straattaal" was aangezien ik dat enkel ken van series zoals Undercover en in andere context bijna nooit tegenkom.

Voor mij had daar perfect €100K mogen staan of zoiets in die aard. Ik zie dit dan ook zelden in geschreven artikelen, bijna altijd wordt of het bedrag uitgeschreven (100.000€) of afgekort naar 100K. Waar het Euro teken komt in deze, laat ik aan jullie over :)
Ik weet niet of het al aangepast is maar in de eerste alinea staat toch duidelijk dat het om honderdduizend euro gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je het hebt straattaal…

Als er iets staat als “een ton verdiend” of “Een huis van 4 ton” dan weet iedereen dat het over geld gaat. De meeste mensen kennen het metriek stelsel aardig, waarbij ze ook andere eenheden geleerd hebben die we in Nederland gebruiken. (Ton, ons, dozijn, pond etc.)

Helaas werkt dat bij onze zuiderburen niet altijd zo.

Volgens mij is deze discussie al eens eerder voorbij gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 26-12-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Klopt, laat het duidelijk zijn dat dit verre van een halszaak voor mij is. Ik ben geen taalpurist, daarvoor schrijf ik zelf teveel fouten. Als vlaming moest ik even dubbelchecken wat dit betekende. Blijkbaar ook in de comments is daar iets over gezegd. Weet gewoon dat deze term niet gebruikelijk is in België en we vaak de context daar niet van kennen (we lezen noch de nederlandse kranten, noch kijken we naar jullie televisie).

Gebeurd gewoon zelden dat ik op een artikel hier even moest nadenken wat er in de titel gezegd werd. Meer niet.

Het is feedback hé, geen commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
sypie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:30:
[...]

Als je het hebt straattaal…
Ik kom dat gewoon enorm vaak tegen in business context en wordt hier ook vaak gebruikt in conversaties.

We kunnen de discussie ook stoppen, aangezien wij vlamingen jaar op jaar bewezen dat we beter in taal zijn, dit volgens het programma "Groot Dictee der Nederlandse Taal" en dus zal ik als vlaming wel gelijk hebben. /s :)

PS: ik ben slecht in schrijven, dus ik schrijf me bij deze ook uit het "Groot Dictee der Nederlandse Taal" om onze kansen te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 22:48

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik heb het artikel ont-tond :)
Pagina: 1