Is een oven/kookplaat op een koelkast veilig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 23:04
Hoi,

Koelkasten hebben een vloeistof dat brandbaar is, dus logischer wijze zou je dan denken om apparaten die hitte genereren daarvan uit de buurt te houden.

Maar op internet las ik wel eens dat mensen jaren lang gewoon een oven/magnetron/combimagnetron/kookplaat op hun koelkast hebben gebruikt zonder problemen.

Nu bij een een magnetron zie ik het niet zo als een probleem, want door radiatie vibreren de water moleculen, waardoor alleen het eten warm wordt en niet de magnetron.

Bij een oven en kookplaat wordt de behuizing wel heet (behalve bij inductie). Dan lijkt me dat dan toch niet veilig of wel?

Beste antwoord (via Septillion op 05-01-2024 14:27)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Het koudemiddel in een koelkast, zoals bijvoorbeeld R600a, zit in een gesloten systeem. Als het gas weglekt, dan werkt de koelkast niet meer goed. Het kan zeker wel gaan lekken, dat heb ik al twee keer meegemaakt. Maar er zit niet heel veel R600a in een koelkast, ongeveer 20-40 gram. Dus ik zou geen open vuur op je koelkast gaan maken, maar voor de rest valt het mee :).

My favorite programming language is solder.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Het koudemiddel in een koelkast, zoals bijvoorbeeld R600a, zit in een gesloten systeem. Als het gas weglekt, dan werkt de koelkast niet meer goed. Het kan zeker wel gaan lekken, dat heb ik al twee keer meegemaakt. Maar er zit niet heel veel R600a in een koelkast, ongeveer 20-40 gram. Dus ik zou geen open vuur op je koelkast gaan maken, maar voor de rest valt het mee :).

My favorite programming language is solder.

• TheFrames
Puch-Maxi schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:15:
Dus een inductiekookpitje zou op een koelkast geen brandgevaar kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59

Jrz

––––––––––––

TheFrames schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:34:
[...]

Dus een inductiekookpitje zou op een koelkast geen brandgevaar kunnen veroorzaken?
Kookplaten mogen vaak niet boven een vaatwasser etc vanwege de warmte.
Boven een oven moet er voldoende ruimte zijn voor de afvoer van warmte, en daarnaast blaast de oven naar voren zn warmte weg.

Het staat als het goed is in de handleiding.

(inbouw)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jrz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Kookplaten mogen vaak niet boven een vaatwasser etc vanwege de warmte.
Boven een oven moet er voldoende ruimte zijn voor de afvoer van warmte, en daarnaast blaast de oven naar voren zn warmte weg.

Het staat als het goed is in de handleiding.

(inbouw)
Ik vermoed dat het hier gaat om een tafelmodel koelkast met daarop een standalone inductiekookplaat, @TheFrames?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59

Jrz

––––––––––––

Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Ik vermoed dat het hier gaat om een tafelmodel koelkast met daarop een standalone inductiekookplaat, @TheFrames?
In dat geval is er niets aan de hand.. Alleen zorgen dat hij er niet af lazert / blijf haken aan het verlengsnoer uit zijn andere topic.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Inderdaad een tafelmodel koelkast met een vrijstaand 1-pits inductiekookplaatje.
Dit is het specifieke model: https://www.coolblue.nl/product/768542/inventum-ki120t.html
Jrz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:51:
[...]

In dat geval is er niets aan de hand.. Alleen zorgen dat hij er niet af lazert / blijf haken aan het verlengsnoer uit zijn andere topic.
Dat is mooi om te horen.

[ Voor 84% gewijzigd door TheFrames op 05-01-2024 15:01 . Reden: Verkeerde quote bij verkeerde reply ]

Pagina: 1