[Advies Switch] SRW2008 heeft niet meer genoeg poorten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Ik heb keurig netwerk kabels in huis gemonteerd, vaste kern in de muur, patchpaneel in de meterkast, 2 LAN kabels per contactdoos per kamer.

KPN modem/router in de meterkast zit vol (8 ports).
Om alle kabels aan te sluiten heb ik dus een SRW2008 geïnstalleerd, niet omdat ik perse een managed switch wil hebben, maar omdat dit ding zijn werk gewoon super doet, al jaren probleemloos.

Maar het netwerk wordt nu te groot, inmiddels hangt er een 2e 8 lijns patch panel in de meterkast.
En een oude Linksys router raait als switch mee.
Ik ben overgestapt op digitale TV en de kids beginnen te gamen. :) + een thuis werk kantoor.
De hoeveelheid kabels en apparaten in de meterkast wordt me te groot, dat kan netter.
Ik zou dus de oude router en de SRW2008 willen vervangen door 1 switch.

Wat is een goede switch om de SRW2008 te vervangen?
Ik lees goede reacties op de Linksys LGS116P? (LGS124 lijkt weer zon veel te groot apparaat)

Wat mij betreft koop ik gewoon een grotere SRW2008, maar die zijn niet meer leverbaar.
Ik zou dus graag wat advies willen voor een 16 of 24 kanaals switch en het liefst iets onder de 200 euro.

Of kan ik het beter nog anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:32
Beiden zijn prima switches. De 124P heeft wel een iets hogere switching capaciteit.48 vs 32Gbps, en de PoE is bij de 124P uiteraard net even sterker, en ook meer poorten met PoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 11:02
reinier68 schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:00:
Beiden zijn prima switches. De 124P heeft wel een iets hogere switching capaciteit.48 vs 32Gbps, en de PoE is bij de 124P uiteraard net even sterker, en ook meer poorten met PoE.
Het verschil in switch capaciteit is logisch, gezien het verschil in poorten. Het komt er voor elk op neer dat elke poort simultaan 1Gbps up en down aan kan.
En voor thuis gebruik is de PoE capaciteit meestal geen groot probleem, tenzij je een heel niche use-case hebt. Vermits er niet gesproken wordt over de LGS124P, weet ik niet of PoE zelfs een vereiste is.

de LGS116P is wel al bijna een 10 jaar oud model, geen idee wat de stroom efficiëntie hiervan is.
De LGS124 heeft wel een interne voeding wat soms handiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Maak je gebruik van IP-tv ? Mogelijk is het dan goed om ook wat aandacht voor igmp snooping te hebben. Zou jammer zijn als blijkt dat je nieuwe switch voor hapering op je tv signaal zorgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Ik had onlangs 2 linksys switches model srw2024 gekocht om eea uit te breiden in mijn thuisnetwerk.
Deze switches hebben 1 groot nadeel (en 1 kleiner): vlan1 kun je niet tagged instellen. Dat mag niet van linksys (Cisco). En om de switch te beheren kon alleen via een oudere versie van Internet Explorer….
Ik heb ze maar weer doorverkocht.

TP-Link heeft ook leuke switches.
En als je het aandurft, kijk eens naar switches van MikroTik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Ik heb inderdaad IP tv en ik lees nu dat mijn oude router die ik als switch gebruik wel eens de reden kan zijn dat ik af en toe problemen heb met mijn WiFi ivm dat igmp.

Ik wil graag een grote switch in de meterkast, 16/24 poorten en mijn SRW2008 op zolder gebruiken. Heeft iemand ervaring of tips welke switch ik het beste kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:32
Zelf heb ik mijn Cisco Sg300 vervangen door een Linksys LGS328C (geen PoE). LINK
De LGS328MPC heeft wel PoE als je dat nodig hebt. LINK

Managed switch, interface is wat anders dan Cisco, maar het went snel.
Mij bevalt hij in elk geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
reinier68 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:03:
Zelf heb ik mijn Cisco Sg300 vervangen door een Linksys LGS328C (geen PoE). LINK
De LGS328MPC heeft wel PoE als je dat nodig hebt. LINK

Managed switch, interface is wat anders dan Cisco, maar het went snel.
Mij bevalt hij in elk geval prima.
24 Watt is niet de zuunigste in zijn soort, zelfs zonder PoE 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Inmiddels heb ik uitgevonden dat mijn Linksys SRW2008 ook IGMP snooping heeft.
Maar ik heb geen idee of het aan staat, dus ik moet zien dat ik er op een of andere manier in kan loggen.

Voor de geïnteresseerden hier een link waarin staat hoe je het aan kunt zetten:
https://www.linksys.com/n...rticle/?articleNum=317678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Heb je mijn eerdere reactie gelezen?
Je hebt een oudere versie van Internet Explorer nodig om in het webmenu te komen.
Althans dat was zo met mijn srw2024 model, geen andere browser deed het of werkte correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik had speciaal een Windows XP vm gemaakt alleen om die switches te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
ga ik deze ertussen gooien TP-Link Omada TL-SG2016P
managed, fanless , relatief klein ...(ik neem aan dat je geen fans wil in je meterkast)

een Linksys LGS116P is unmanaged
een Linksys LGS328MPC heeft 2 fans (en lijken niet temperatuur gestuurd)

als je dan toch naar 100+€ kijkt, vind ik wel dat ie managed mag zijn.. dingen zoals IGMP snooping, vlan support enzo mogen dan niet ontbreken

[ Voor 98% gewijzigd door ijske op 30-12-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik heb zelf een aantal tplink switches , 'manageble' dan heb je nog wat inzicht en testmogelijkheden. Ik zou gaan voor een grote switch liever dan meerdere kleintjes.

Igmp snooping' is een goeie, wellicht dat je op termijn vlans en QoS wenst (gamende kids versus jouw thuiswerk teams gesprekken).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
EverLast2002 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:24:
Heb je mijn eerdere reactie gelezen?
Je hebt een oudere versie van Internet Explorer nodig om in het webmenu te komen.
Althans dat was zo met mijn srw2024 model, geen andere browser deed het of werkte correct.
Jazeker heb ik die gelezen.
Een oudere versie van Internet explorer is niet mijn probleem nu, dat kan ik wel regelen.
De switch krijgt geen IP adres in het netwerk dus ik kan hem sowieso niet benaderen.
Geen idee waarom dat is, want hij zou gewoon een IP moeten krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
Hang hem aan je pc en start Wireshark om te kijken of hij zelf al met een IP babbelt mogelijk staat er een fixed Ip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Goeie tip. Ga ik proberen.

KPN gebruikt subnet 192.168.2.x en Linksys zit volgens mij vast op 192.168.1.254
Dat zou de reden kunnen zijn dat KPN hem niet kan zien denk ik.

Als de switch goed ingesteld is zou dat verder geen probleem hoeven zijn. Toch?

[ Voor 19% gewijzigd door IJzerboot op 31-12-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Als dhcp op de switch werkt dan zou het goed moeten gaan. Ook zou je een dhcp request moeten zien in wireshark bij het aanzetten van de switch als dhcp ook werkelijk aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Kun je dat even toelichten?
De KPN router heeft dhcp aan en verdeeld de IP adressen.
De switch heeft dan toch geen dhcp?

Ik lees in een ander topic dat een switch in principe geen ip heeft.
De ip van de switch is alleen als je de switch wilt managen.

[ Voor 35% gewijzigd door IJzerboot op 31-12-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
IJzerboot schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:42:
Zolang de Linksys een vast (fixed) ip adres heeft, krijgt ie nooit een "nieuw" ip adres van je DHCP KPN router toegekend.
Je kan je pc/laptop even een ip adres geven zoals 192.168.1.50 en dan kijken of je de Linksys kunt zien met een netwerkscan tooltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
IJzerboot schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:42:

Ik lees in een ander topic dat een switch in principe geen ip heeft.
De ip van de switch is alleen als je de switch wilt managen.
Een switch heeft geen dhcp server. In ieder geval niet de normale modellen die voor consumenten bedoelt zijn. Dure zakelijke switchen hebben misschien wel een dhcp server.

Een switch waarop je kan inloggen heeft meestal wel een dhcp client. Net zoals elk ander apparaat, je mobiel, pc of laptop. Die dhcp client op die switch vraagt aan de dhcp server (KPN Box) om een ip adres. Als die dhcp client geen antwoord krijgt geeft die zichzelf een ip adres.

Switchen waarop je niet kunt inloggen, die niet managed zijn dus, die hebben inderdaad geen dhcp client en geen ip adres.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Update:

Ik was er heilig van overtuigd dat ik jaren terug eens een nieuwe 2e SRW2008 had gekocht (..)
Uitgepakt blijk ik een Cisco SG300-10 gekocht te hebben wat wel de opvolger was van de SRW2008.

Kwam er ook achter dat ie toch niet helemaal nieuws was want het standaard paswoord werkte niet.
Bij Marktplaats dus altijd goed opletten en meteen testen..

Heb met die Cisco zitten experimenteren met Wireshark op een W11 laptop maar kwam daar niet veel verder mee.
Wel heel interessant programma dat Wireshark..

Heb daarna een oud Linksys wifi ADSL/router/wifi WAG200G (2007) gepakt met daarop DHCP router.
Daar Cisco op aangesloten en via Ipad / wifi kon ik inloggen op de Switch configuratiepagina.

Switch staat standaard op DHCP adres accepteren van de router, IGMP Snooping zelf aangezet.

Zit nu in mijn reguliere netwerk, krijgt daar een standaard IP adres x.x.2.x van de KPN en is gewoon te benaderen via mijn W11 laptop met Edge!

Nu de SRW2008 zelfde proces zien aan te passen, maar ik ben nu al heel erbij blij met alle tips!
Thanks en fijn 2024!

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerboot op 31-12-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Laatste update:
De SRW2008 was iets lastiger, dit apparaat is ook niet met een knopje te resetten.

Via WAG200G weer een netwerkje aangemaakt waarbij de SRW2008 via zijn standaard IP van 192.168.1.254 is te bereiken.
Dit lukte niet met een Ipad, wel met een Windows 7 laptop met IE11 en compatibileitsmodus ingeschakeld!
IP op DHCP gezet, IGMP aan (staat standaard uit).

Weer in het netwerk gezet en Switch krijgt nu keurig een x.x.2.x IP en is nu via een gewone pc te bereiken met IE11 met compatibiliteitsmodus!

Dank voor alle tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
IJzerboot schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:22:
Laatste update:
De SRW2008 was iets lastiger, dit apparaat is ook niet met een knopje te resetten.

Via WAG200G weer een netwerkje aangemaakt waarbij de SRW2008 via zijn standaard IP van 192.168.1.254 is te bereiken.
Dit lukte niet met een Ipad, wel met een Windows 7 laptop met IE11 en compatibileitsmodus ingeschakeld!
IP op DHCP gezet, IGMP aan (staat standaard uit).

Weer in het netwerk gezet en Switch krijgt nu keurig een x.x.2.x IP en is nu via een gewone pc te bereiken met IE11 met compatibiliteitsmodus!

Dank voor alle tips!
tip:
probeer ip adressen zoals 192.168.1.1, 192.168.1.254 /// 192.168.2.254 te vermijden voor apparatuur (maar dat heb je goed gedaan).
Vaak zijn dit ip adressen van routers...
Pagina: 1