Efficiëntie vloerverwarming: frezen of nieuwe dekvloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:13
Korte samenvatting: wat is efficiënter qua warmteoverdracht: vloerverwarming infrezen in de dekvloer of de slangen op het beton leggen en een nieuwe dekvloer storten?

Achtergrond: afgelopen woensdag met een installateur in ons huis rondgelopen. We gaan een grote verbouwing doen en willen van de gelegenheid gebruik maken om op een warmtepomp over te stappen en vloerverwarming aan te leggen. Er zit in een deel van de woning oude vloerverwarming die op hoge temperaturen werkt met de huidige cv.

De installateur geeft aan dat infrezen ongeveer net zo duur is als de huidige cement dekvloer eruit halen, nieuwe vloerverwarming op het beton leggen en een nieuwe cementdekvloer aanbrengen. Volgens hem is de bijvangst dat de efficiëntie van de vloerverwarming in dat geval ook wat beter is dan bij infrezen, dat zou een mindere warmteoverdracht hebben.

Bij mijn schoonzusje speelt iets soortgelijks maar daar zegt de installateur juist dat infrezen efficiënter is voor de vvw.

Ik snap eerlijk gezegd niet echt waar dat efficiëntie verschil dan vandaan zou moeten komen...

Wie het weet, mag het zeggen...Iemand die hier inzicht in heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probleem bij infrezen is dat contact met de slang en het cement gewoon ruk is en alleen de tegellijm waarmee ze de sleuf dichtsmeren contact maakt met de slang. met instorten heb je daar geen last van en vooral bij andrahiet is het contact het beste.

als kosten vrijwel gelijk zijn zou ik altijd gaan voor een nieuwe vloer erin gooien, dat levert mooste resultaat op en de leidingen liggen een stuk dieper waardoor de vloer rustiger loopt qua opwarmen en je de leiidngen een stuk minder kan "voelen" omdat de temperatuur van de oppervlakte wat gelijker is. vooral met pvc en smeervloeren kan dat een factor zijn
nadeel is dat het langer duurt voor je weer wat met de vloer kan doen, enkele weken ten opzichte van 1 a 2 dagen. voordeel is wel dat je bij een nieuwe vloer (vooral bij andrahiet) een mega strakke vloer kan krijgen.
bijkomende optie is dat je eventueel ook nog vloerisolatie aan kan brengen...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-12-2023 20:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 18:23
flippy schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:54:
probleem bij infrezen is dat contact met de slang en het cement gewoon ruk is en alleen de tegellijm waarmee ze de sleuf dichtsmeren contact maakt met de slang. met instorten heb je daar geen last van en vooral bij andrahiet is het contact het beste.

als kosten vrijwel gelijk zijn zou ik altijd gaan voor een nieuwe vloer erin gooien, dat levert mooste resultaat op en de leidingen liggen een stuk dieper waardoor de vloer rustiger loopt qua opwarmen en je de leiidngen een stuk minder kan "voelen" omdat de temperatuur van de oppervlakte wat gelijker is. vooral met pvc en zo kan dat een factor zijn
nadeel is dat het langer duurt voor je weer wat met de vloer kan doen, enkele weken ten opzichte van 1 a 2 dagen. voordeel is wel dat je bij een nieuwe vloer (vooral bij andrahiet) een mega strakke vloer kan krijgen.
bijkomende optie is dat je eventueel ook nog vloerisolatie aan kan brengen...
niet geheel waar, als men eerst egaliseert met een vrij vloeibare egaline, dan vloeit dat mooi om de slangen heen en heb je als voordeel dat de slang mooi hoog ligt, en je dus een beter reagerend afgiftesysteem hebt.

edit: als men niet egaliseerd geldt wat flippy zegt natuurljik wel.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pc_freak1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:56:
[...]

niet geheel waar, als men eerst egaliseert met een vrij vloeibare egaline, dan vloeit dat mooi om de slangen heen en heb je als voordeel dat de slang mooi hoog ligt, en je dus een beter reagerend afgiftesysteem hebt.
snel reageren en vloerverwarming is vrij tegenstrijdig. de truc van vloerverwarming is juist zo rustig mogelijk lopen. vooral als men naar een warmtepomp stapt is diepe slangen erg handig omdat het beter inspeelt op het efficientiere 24/7 stoken wat men dan doet.

en dan nog, als je met egaline over de vloer moet (die geheid weer loslaat) kan je voor een beter resultaat alles eruit trekken en de boel volgieten met andrahiet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

flippy schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:59:
[...]

snel reageren en vloerverwarming is vrij tegenstrijdig. de truc van vloerverwarming is juist zo rustig mogelijk lopen. vooral als men naar een warmtepomp stapt is diepe slangen erg handig omdat het beter inspeelt op het efficientiere 24/7 stoken wat men dan doet.

en dan nog, als je met egaline over de vloer moet (die geheid weer loslaat) kan je voor een beter resultaat alles eruit trekken en de boel volgieten met andrahiet.
Wat hij bedoelt is dat tegellijm gewoon niet het juiste middel is voor het opvullen van de sleuven. Veel meer lucht rond de slangen. Egaline vult alles goed op waardoor de vloer dus sneller opwarmt.

Verder is er niet echt een verkeerde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_ferry_ schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:05:
[...]

Wat hij bedoelt is dat tegellijm gewoon niet het juiste middel is voor het opvullen van de sleuven. Veel meer lucht rond de slangen. Egaline vult alles goed op waardoor de vloer dus sneller opwarmt.

Verder is er niet echt een verkeerde keuze.
helaas is (waterige) tegellijm nog bij de meeste vloerboeren standaard. :'(

maar beide middelen doen niks voor de onderzijde van de slang dus zelfs een "goed" ingefreesde slang heeft maar 30 tot 50% contact met het omliggende cement

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 24-12-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@flippy Na het frezen en slangen (laten) leggen heb ik het dichtgesmeerd met https://www.hornbach.nl/p...rtel-snel-25-kg/10373522/, werkt prima om het ook echt rondom te vullen.
Vloeit zeer goed om verwarmingsbuizen en – slangen heen t.b.v. een optimale warmteoverdracht.
En ik was volgens mij minder dan 1600 euro kwijt voor 80m2, verdeeld over 3 verdiepingen. Ik zou verbaasd zijn als je voor zo'n prijs de vloer opnieuw kunt storten...

[ Voor 14% gewijzigd door Rimco op 24-12-2023 22:13 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rimco schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:12:
@flippy Na het frezen en slangen (laten) leggen heb ik het dichtgesmeerd met https://www.hornbach.nl/p...rtel-snel-25-kg/10373522/, werkt prima om het ook echt rondom te vullen.

[...]

En ik was volgens mij minder dan 1600 euro kwijt voor 80m2, verdeeld over 3 verdiepingen. Ik zou verbaasd zijn als je voor zo'n prijs de vloer opnieuw kunt storten...
dat spul komt niet onder de slang en daar is nog steeds ruimte of in elk ggeval geen goede binding met het bestaande cement. dat verlaagt het vermogen wat je kan verplaatsen tussen de slang en de vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 24-12-2023 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11
Wellicht dat het een beetje een buffer vs snelheid verhaal is? Nieuwe dekvloer met dieperliggende slangen: betere buffer; stabielere temperatuur
Slangen bovenin: betere reactietijd, meer temperatuurschommelingen.

Bij een goedgeïsoleerde vloer zou ik dan zeggen dat het trage systeem het beste is.
Bij een slechte of geen vloerisolatie is wellicht de slangen bovenin beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Pejdref schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:14:
Wellicht dat het een beetje een buffer vs snelheid verhaal is? Nieuwe dekvloer met dieperliggende slangen: betere buffer; stabielere temperatuur
Slangen bovenin: betere reactietijd, meer temperatuurschommelingen.

Bij een goedgeïsoleerde vloer zou ik dan zeggen dat het trage systeem het beste is.
Bij een slechte of geen vloerisolatie is wellicht de slangen bovenin beter.
Dat sowieso. Ik zou vooral richting @koksie willen vragen of het infrezen niet te duur wordt aangerekend, want als ze "voor dezelfde prijs" de vloer opnieuw kunnen storten klinkt dat voor mij vooral alsof het frezen te duur is. Het was nog geen dag werk voor 1 persoon en de juiste machine(s), ik heb daarbij enkel geholpen om de machine de verdiepingen op te tillen.

En al zou de hechting niet optimaal zijn naar onderen toe (@flippy, er liep genoeg onder, dus zal niet zo slecht zijn), ik kan met een Ta van 22-25C de ruimtes op 20C houden. Ik denk niet dat mensen daar snel over gaan vallen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:54:
Bij ons is de vloerverwarming gefreesd. Eerst is de vloer geëgaliseerd (paar mm), vervolgens gefreesd en daar de slangen in gedaan, daarna is het dichtgesmeerd. Daar bovenop de tegellijm en tegels.

Ik kan me niet voorstellen dat er lui zijn die dicht smeren met tegellijm, dat klinkt niet logisch.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:46:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat er lui zijn die dicht smeren met tegellijm, dat klinkt niet logisch.
tegellijm is goedkoper denk ik. heb het vaak zat gezien, vooral bij de jongens uit oost europa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Voor efficiëntie telt enkel het warmteverlies (de retourtemperatuur zal nauwelijks verschillen dus efficiëntie warmteopwek is te verwaarlozen).
De constructievloer is verbonden met de muren en fundering, en infrezen heeft daar dus extra warmteverlies die je bij een ´zwevende´ nieuwe vloer met isolatie niet hebt.

De efficiënter oplossing is dus isolatie leggen, en nieuwe dekvloer storten. Dat isoleren is moeilijker en onvollediger met infrezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:13
Nog wat nadere informatie, de vvw komt op de vloer van de begane grond en de eerste verdieping. Het is een dijkwoning, onder de begane grond is er dan ook een grote kelder met oa een speelkamer, bergruimte, voorraad ruimte, washok, klusruimte, etc. Deze kelder komt uit in de tuin, met ramen, deuren etc. De andere kant van de kelder is in de dijk gebouwd.

De kelder is nu verwarmd met radiatoren, net als de andere verdiepingen. Onder de kelder is geen kruipruimte. Omdat in de kelder alleen zo nu en dan iemand aanwezig is, komt daar geen vvw. De vloer van de begane grond is dus het plafond van de kelder. Als de kelder een beetje wordt mee verwarmd met de vvw van de begane grond, is dat geen probleem. De warmte van de begane grond gaat dus niet verloren in een kruipruimte oid dus vloerisolatie op de begane grond is niet nodig. Idem voor de vvw van de eerste verdieping, eventuele warmte die daar door de vloer weglekt komt in de woonkamer en keuken terecht, prima dus.

De begane grond en eerste verdieping hebben half vvw (keuken, gangen, badkamer) die op de cv draait. Of die met een warmtepomp ook lekker mee gaat doen is zeer de vraag, het is 18mm met HoH 20 cm oid. Alle kamers (woonkamer, kantoor, slaapkamers) liggen aan weerszijden van de gang en om die te bereiken zal de gang overgestoken moeten worden, door de oude vvw heen. Daar zal dan doorheen gefreesd moeten worden, waarbij in de gangen nieuwe sleuven zullen moeten komen voor de nieuwe vvw. Bovendien is de helft van de ruimte betegeld, de ander helft met vloerbedekking. Hoe mooi dat eruit komt, is natuurlijk maar de vraag. Dus egaliseren en repareren van de dekvloer is zeer aannemelijk. Vandaar de stelling van de installateur dat alles eruit halen en opnieuw doen waarsch ongeveer net zo duur zou zijn. Of eigenlijk iets nauwkeuriger: het eruit slopen kost wat meer, nieuw leggen en nieuwe vloer storten is net zo duur als infrezen, maar dus een stuk efficiënter. Aldus de installateur.

Als ik het goed begrijp is het efficientie-verlies bij infrezen vooral een gevolg van het niet goed aansluiten van de slangen in de dekvloer door verkeerd vulmiddel. Als daar goed spul voor gebruikt wordt dat echt rondom de slangen vloeit, dus ook eronder (!) dan maakt het weinig uit. Correct?
Pagina: 1