Philips Hue wall switch module VS Shelly

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-08 10:07
Beste Tweakers,

Ik heb de nu situatie dat ik mijn Hue plafondlampen offline gaan als ik de "ouderwetse" Jung AS500 wandschakelaars uitzet.

Ik heb begrepen dat dat probleem kan worden afgevangen met een Hue wall switch module, of een Shelly achter de schakelaars te zetten. Ik wil niet de bestaande schakelaars vervangen omdat ik de Jung schakelaars gewoon een mooiere uitstraling vind hebben dan alle moderne smart switches.

Wat ik nergens kan vinden is een duidelijk overzicht met de verschillen tussen die 2 behalve dat de Philips een batterij heeft. Ook begreep ik dat Shelly niet kan als je geen nuldraad hebt? Dat heb ik bij een paar gevallen. Betekend dat ik dan al automatisch voor de Philips zou moeten gaan?

Ik heb niet zo veel verstand van alle smart home systemen, heb nu simpel een hue bridge + lampen om het simpel te houden. Ik ben erg benieuwd wat jullie mij aanraden (en waarom).

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Robonus op 24-12-2023 19:09)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De Hue wandschakelaar module die je achter een schakelaar plaatst is feitelijk een afstandsbediening die in een wandcontactdoos past. Die schakelt dus helemaal niks, stuurt alleen een signaal naar je bridge/lamp. In het doosje zit een lasklem om de bestaande bedrading achter de lichtknop door te verbinden, zodat je permanent stroom op het lichtpunt hebt en je lamp 'online' blijft.

De Shelly is voor zover ik weet een schakelaar (relais) die via wifi bediend kan worden. Of via een directe invoer vanaf de bestaande schakelaar. Daarmee haalt die de stroom van het lichtpunt af (of zet het er juist op). Effectief doet die hetzelfde als je huidige schakelaar, maar voegt wifi-functionaliteit toe.

Als je een Hue lamp en een bridge hebt, is m.i. de Hue wandschakelaar de meest logische keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 24-12-2023 18:25 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:54
Hue werkt met Zigbee, Shelly met Wifi. Ze kunnen dus onmogelijk direct met elkaar communiceren, daar moet nog iets tussen zoals bijv. Home Assistant.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De Hue wandschakelaar module die je achter een schakelaar plaatst is feitelijk een afstandsbediening die in een wandcontactdoos past. Die schakelt dus helemaal niks, stuurt alleen een signaal naar je bridge/lamp. In het doosje zit een lasklem om de bestaande bedrading achter de lichtknop door te verbinden, zodat je permanent stroom op het lichtpunt hebt en je lamp 'online' blijft.

De Shelly is voor zover ik weet een schakelaar (relais) die via wifi bediend kan worden. Of via een directe invoer vanaf de bestaande schakelaar. Daarmee haalt die de stroom van het lichtpunt af (of zet het er juist op). Effectief doet die hetzelfde als je huidige schakelaar, maar voegt wifi-functionaliteit toe.

Als je een Hue lamp en een bridge hebt, is m.i. de Hue wandschakelaar de meest logische keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 24-12-2023 18:25 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-08 19:57
Robonus schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:44:
Beste Tweakers,

Ik heb de nu situatie dat ik mijn Hue plafondlampen offline gaan als ik de "ouderwetse" Jung AS500 wandschakelaars uitzet.

Ik heb begrepen dat dat probleem kan worden afgevangen met een Hue wall switch module,

Wat ik nergens kan vinden is een duidelijk overzicht met de verschillen tussen die 2 behalve dat de Philips een batterij heeft. Ook begreep ik dat Shelly niet kan als je geen nuldraad hebt? Dat heb ik bij een paar gevallen. Betekend dat ik dan al automatisch voor de Philips zou moeten gaan?

Ik heb niet zo veel verstand van alle smart home systemen, heb nu simpel een hue bridge + lampen om het simpel te houden. Ik ben erg benieuwd wat jullie mij aanraden (en waarom).

Alvast bedankt!
Niet vreemd dat de lamp niet meer werkt als je de stroom ernaar toe door de "oude" wandschakelaar onderbreekt.

Vergeet shelly even als starter met slimme verlichting. Ga ondanks de hoge prijs in het begin voor de HUe apparaten. Geen gezeur om te koppelen of lastige niet altijd te doorgronden handelingen die je moet uitvoeren om het aan het werk te krijgen.

Oplossing 1
Hue wall switch. Deze monteer je achter de bestaande schakelaar, neem de bruine en zwarte draad los uit de schakelaar en verbind deze door in een lasklem (wago) De lamp kan nu niet meer uitgeschakeld worden door de schakelaar.
Monteer de draadjes van de Hue wallswitch in de schakelaar, De bestaande schakelaar kan nu bedient worden om de lamp(en/scene) te schakelen.

Oplossing 2
Verbind net als boven de schakelaar draden door om uitschakelen onmogelijk te maken.
Koop een Hue Smart Button of een Hue Dimmer Switch Beide voorstellen zijn gunstiger geprijst maar passen NIET achter de lichtschakelaar.

Oplossing 3
Koop 1 van in oplossing 2 voorgestelde schakelaars en plak met opvallende plakband een kruis over de wandschakelaars zodat deze niet meer uitgezet worden.
(slecht voorstel, zal niet altijd geaccepteerd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-08 10:07
Allen, dank voor de uitleg. Eigenlijk frustrerend hoe duidelijk jullie het uitleggen tegenover uren online zoeken.
Dan ga ik zeker voor de hue wall switch module.

Bedankt en fijne feestdagen!