Oude IKEA trafo stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 09:58
Goedenavond,

De trafo van een oude IKEA lamp is stuk. het is zo'n lamp waarbij de lampjes 'inprikken' in de stroomhoudende kabel. kleine halogeen lampjes zijn het nog. De lampjes branden nog wel, maar flikkeren en de trafo maakt een tikkend geluid.

welke vervangende trafo heb ik hier voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CJA1uOZoHCv6zwAFXcaZ6AHdmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8WMcassCQ0rFx9DTbUuvbGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 09:46
Een trafo met dezelfde waardes die daar op het plaatje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
https://www.conrad.nl/nl/...jdingsdimmer-2734753.html

ik heb er geen verstand van helaas.
zou bovenstaande een veilige vervanging zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Dit is een zware ringkern trafo. En je hebt 12V halogeen dat geeft heel mooi licht. Ik zou de trafo idd vervangen. Kost wel wat stroom maar ja het is ook gewoon mooi.
De moderne vervangingstrafos van bv. Osram geven niet voldoende power, en dan is je licht te zwak. Probeer dus weer een ringkern te pakken te krijgen van Marktplaats of kringloop oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DvanK schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:40:
https://www.conrad.nl/nl/...jdingsdimmer-2734753.html

ik heb er geen verstand van helaas.
zou bovenstaande een veilige vervanging zijn?
Ik zeg dus nee. Gegarandeerd te zwak licht. Ondanks de getallen die erop staan. Been there.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 24-12-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
Ja, dat gaat werken. Maar is niet echt toekomstbestendig als je dadelijk geen halogeenlampjes meer kunt krijgen. Is de lamp niet om te bouwen naar led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
luukske schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:49:
Ja, dat gaat werken. Maar is niet echt toekomstbestendig als je dadelijk geen halogeenlampjes meer kunt krijgen. Is de lamp niet om te bouwen naar led?
Je hoeft dan helemaal niets om te bouwen, er zijn gewoon 12V GU leds. Maar dat licht is wel een stuk minder mooi tov echte 12V halogeen lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
pennywiser schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:46:
Dit is een zware ringkern trafo. En je hebt 12V halogeen dat geeft heel mooi licht. Ik zou de trafo idd vervangen. Kost wel wat stroom maar ja het is ook gewoon mooi.
De moderne vervangingstrafos van bv. Osram geven niet voldoende power, en dan is je licht te zwak. Probeer dus weer een ringkern te pakken te krijgen van Marktplaats of kringloop oid.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Heb je eventueel een suggestie welke ik dan nodig zou hebben? Mijn beperkte kennis zorgt er voor dat ik op google niet echt iets gevonden krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DvanK schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:54:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Heb je eventueel een suggestie welke ik dan nodig zou hebben? Mijn beperkte kennis zorgt er voor dat ik op google niet echt iets gevonden krijg.
Ja, dat is dus lastig, want dit is geen gangbare trafo techniek meer. Vroeger tot 15 jaar terug kreeg je ze overal bij. Zoek op Marktplaats of Google naar een (oude) ringkern van dezelfde specs. Eventueel zonder behuizing.
Ik heb er zelf 1 van 25 jaar oud, die ik nog gebruik, ook als vervanging voor een Ikea set, nadat ik een Osram had gekocht welke niet sterk genoeg is. Ook nog ander merk geprobeerd, zelfde verhaal. Die Osrams kosten ook 40 euro, maar het licht is echt een stuk zwakker. Ondanks dezelfde specs. Ik help straks even mee zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Ik snap even niet waarom een ringkerntrafo van hetzelfde voltage en maximum vermogen beter zou zijn dan die hierboven gelinkt is. Als de trafo levert met wat op het label staat dan maakt dat niet uit. En anders is ie kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Even gezocht op SET150SR en toen zag ik hier een open gemaakte:

http://sooda.dy.fi/2017/1...pusta-on-sahko-katkennut/

Het betreft dus niet zo'n zware ringkern zoals je in de jaren 90 had. De vorm van de behuizing deed mij dat vermoeden. In zou de gelinkte gewoon eens testen, mogelijk werkt die goed. Ze staan ook wel gebruikt op Marktplaats. Osram bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
luukske schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:12:
Ik snap even niet waarom een ringkerntrafo van hetzelfde voltage en maximum vermogen beter zou zijn dan die hierboven gelinkt is. Als de trafo levert met wat op het label staat dan maakt dat niet uit. En anders is ie kapot.
Ik weet het niet, ik heb voor 1 enkele 35W halogeen 12V lamp twee Osram 70W trafos gekocht (waren alleen per 2 leverbaar). Deze gaven beide minder licht, dan de oude 12V ringkern die ik nog had liggen en Ikea trafo die erop zat. Dat was ook een zwaar gewikkeld type. Ander merk modern type geprobeerd zelfde verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 24-12-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Staat ook op de foto heel groot "electronic transformer"

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Ja, maar dat heeft vooral een impact op de efficientie. De nieuwere zijn veel efficienter, maar zouden functioneel hetzelfde moeten doen. Anders is er waarschijnlijk een defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Mogelijk geven die oude trafo’s meer licht omdat die gebouwd zijn op 220 volt ingangsspanning en geen elektronica hebben om de uitgangsspanning te reguleren. Aangezien de lichtnet spanning meestal ergens rond de 230-240 volt ligt is de uitgangsspanning van de trafo dus ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vergeet ook niet dat een 12v wisselspanning eigenlijk 17v top is. Hoewel het gemiddelde van die 17v sinus effectief als een 12 gelijkspanning moet overkomen kan het tussen de sinustoppen nagloeien van een lamp dat een sterkere verlichting geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1