Kan onze gevelbekleding nog behandeld worden ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mijn vraag
Wij hebben een gevelbekleding van thermisch gemodificeerd radiata pine hout.
Dit is bijna 3 jaar geleden aangebracht en wij hebben er toen voor gekozen het hout onbehandeld te laten. Echter vinden wij de vergrijzing van het hout toch minder mooi en vragen ons af wat de beste behandelmethode nu is om het hout nu weer mooi roodbruin te krijgen en te houden.

Google geeft aan dat het wel kan, maar echt duidelijke instructies en succesvolle methoden zijn lastig te vinden.

Ik hoop dat iemand hier advies of ervaring heeft.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@jolandacb
Los van hoe je het van grijs naar roodbruin kan krijgen, praktisch moet je iets van 2x per jaar al het goed in de olie zetten wil je perse de originele kleur behouden.
Kortom, weet je zeker dat je de vergrijzing niet wil wetende dat je vaak het hout moet behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
3 jaar is heel kort voor vegrijzen, hout in het algemeen en zeker thermo radiata vergrijst niet netjes egaal. de "zilveren" gloed die de meeste mensen mooi vinden kost tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Doe 'ns een paar foto's, een van dichtbij en een van veraf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:47:
Ik zal morgen of overmorgen een paar foto's maken en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:16:
@jolandacb
Los van hoe je het van grijs naar roodbruin kan krijgen, praktisch moet je iets van 2x per jaar al het goed in de olie zetten wil je perse de originele kleur behouden.
Kortom, weet je zeker dat je de vergrijzing niet wil wetende dat je vaak het hout moet behandelen?
Bedankt voor je reactie.
Dit zou in principe haalbaar moeten zijn.
Dus de vraag hoe van grijs naar originele kleur blijft dan van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:46:
3 jaar is heel kort voor vegrijzen, hout in het algemeen en zeker thermo radiata vergrijst niet netjes egaal. de "zilveren" gloed die de meeste mensen mooi vinden kost tijd.
Ik zal morgen wat foto's hier plaatsen zodat jullie kunnen beoordelen hoe de verkleuring nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
jolandacb schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:10:

Google geeft aan dat het wel kan, maar echt duidelijke instructies en succesvolle methoden zijn lastig te vinden.
Waar heb je op gezocht dan?

Want met zoeken bij google naar 'vergrijzing hout verwijderen' kom ik bijvoorbeeld Hoe ontgrijs ik mijn buitenhout? tegen, wat ik aardig duidelijk vind.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:26:
[...]

Waar heb je op gezocht dan?

Want met zoeken bij google naar 'vergrijzing hout verwijderen' kom ik bijvoorbeeld Hoe ontgrijs ik mijn buitenhout? tegen, wat ik aardig duidelijk vind.
Dank voor deze link.
Ik had wel specifiek gezocht op thermisch gemodificeerd hout. Ik weet namelijk niet of dat nog een speciale behandeling nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:47:
Hierbij de beloofde foto's.
Daarbij opmerkend dat het hout nu nog wel nat is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSq5XvPfCB-_yKka2mwbfF7fXYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8KmZiqlhOnQYx019ajMDbQF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hoehea8510zlucn2vJ3ZJiUs7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/halDpOjbzcBh7fk8wyqkStmf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SwhF-x3hCApnoogPGUBIUaKMA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBIo0GPKo5MIzqXLgYLkOfWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZEmtALz6opHan6-jzVGAtyZBbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlIrk64B6dy9pWXANdgLzgEr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Je zou die ontgrijzingsgel van Osmo kunnen proberen.
Maar daarna wel een keer goed behandelen met een olie die echt in het hout trekt.
Jouw gekozen houtsoort zal zonder behandeling gaan schimmelen op plekken die lang vochtig blijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die is nog verre van klaar met grijs worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:02:
Die is nog verre van klaar met grijs worden.
Betekent dit dat je nu niet kan ontgrijzen dan?
Wanneer ik dat artikel lees, zou dat niet uit hoeven te maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:53:
Je zou die ontgrijzingsgel van Osmo kunnen proberen.
Maar daarna wel een keer goed behandelen met een olie die echt in het hout trekt.
Jouw gekozen houtsoort zal zonder behandeling gaan schimmelen op plekken die lang vochtig blijven.
Waar baseer je dat op, als ik vragen mag?
Het is los van de muur bevestigd, er zitten spleten tussen, dus overal kan er de wind en lucht doorheen.

Wat je nu ziet is nog van de regen die tot een paar uur daarvoor er tegenaan sloeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
jolandacb schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:20:
[...]Waar baseer je dat op, als ik vragen mag?
Het is los van de muur bevestigd, er zitten spleten tussen, dus overal kan er de wind en lucht doorheen.
Wat je nu ziet is nog van de regen die tot een paar uur daarvoor er tegenaan sloeg.
Gelezen op een site die hout als gevelbekleding toepast.
Jouw houtsoort is pine, da's een soort dennenhout, na thermische verduurzaming vergrijst het heel snel, maar de kwaliteit van dat relatief zachte hout is minder dan bijvoorbeeld (tropisch) hardhout of (inlands) eiken.
Zowel die firma als de verkoper van de ontgrijzer adviseren om het door jou gebruikte hout regelmatig (om de 2 jaar) te oliën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:32:
[...]

Jouw houtsoort is pine, da's een soort dennenhout.
Pine is letterlijk dennenhout. Den (Pinus) is een geslacht van naaldbomen uit de dennenfamilie (Pinaceae).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Bor schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:45:
[...]Pine is letterlijk dennenhout. Den (Pinus) is een geslacht van naaldbomen uit de dennenfamilie (Pinaceae).
Dat zeg ik, ik wilde expres niet met latijnse namen en soortnamen gaan gooien. TS heeft het al lastig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Misschien een rare vraag maar heb je al eens navraag gedaan bij de partij die het heeft aangebracht? Hout vraagt altijd onderhoud en als je kleur wilt behouden zelf vrij veel onderhoud. Nu het hout nat is zijn de foto's lastig te behoordelen.

Gaat het trouwens om een vrijstaand pand of zijn er bv buren waar je aan vast zitten die bv een andere keuze hebben gemaakt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Bor schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:04:
Misschien een rare vraag maar heb je al eens navraag gedaan bij de partij die het heeft aangebracht? Hout vraagt altijd onderhoud en als je kleur wilt behouden zelf vrij veel onderhoud. Nu het hout nat is zijn de foto's lastig te behoordelen.
Goed idee.
Ik ga het daar ook navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:15
Volgens mij heb jij specifiek Accoya als ik dat goed zie (in ieder geval op foto 2)
Je kunt in deze pdf kijken naar voorbeelden hoe het verweert over tijd. De overstek van je dakgoot helpt niet bij het egaal laten vergrijzen. https://www.accoya.com/ap...ccoya_WoodInfoGuide-1.pdf (Pagina 34 en 40 dacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:30
Je zou een olie met een pigment kunnen proberen. Osmo werd al genoemd, ik heb zelf Woca gebruikt: https://www.woca.nl/product/exterior-oil/
Er wordt aangeraden eerst een soort cleaner te gebruiken, die ze uiteraard ook verkopen. Ik denk zelf dat zolang de gevel niet besmeurd is met alg of vogelpoep het wel meevalt en je die olie er zo op kunt smeren.

Ik heb zelf gevelbekleding van Ayoushout en dat was na een half jaar ook al redelijk bleekjes geworden. Met die olie kwam de kleur gelijk weer terug. Heb het daarna op vlonderplanken gesmeerd die er al een paar jaar lagen en ik alleen met lijnzaadolie jaarlijks behandelde. Kleur kwam daarin minder goed terug, maar dat had er ook mee te maken dat het hout van nature vrij donker was.

Ik zou zoiets in een proefverpakking halen en op een plek proberen die niet gelijk in het zicht is. En voor de zekerheid nog even degene vragen die het heeft aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Yaksa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:51:
[...]

Dat zeg ik, ik wilde expres niet met latijnse namen en soortnamen gaan gooien. TS heeft het al lastig genoeg.
Latijnse namen? 'Pine' is Engels voor 'Den'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Hahn schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:28:
[...]

Latijnse namen? 'Pine' is Engels voor 'Den'.
Ja en anders was het Pinaceae geworden zoals @Bor al zei en dat wilde @Yaksa dus niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
No Hands schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:30:
[...]

Ja en anders was het Pinaceae geworden zoals @Bor al zei en dat wilde @Yaksa dus niet.
Niet mijn punt.

Yaksa zei dat het 'een soort dennenhout' was, en dat had 'ie kunnen uitleggen door simpelweg te zeggen dat 'Pine' Engels voor 'Den' is. Hoeft geen woord Latijn voor aan te pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
walletje-w schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:26:
Volgens mij heb jij specifiek Accoya als ik dat goed zie (in ieder geval op foto 2)
Je kunt in deze pdf kijken naar voorbeelden hoe het verweert over tijd. De overstek van je dakgoot helpt niet bij het egaal laten vergrijzen. https://www.accoya.com/ap...ccoya_WoodInfoGuide-1.pdf (Pagina 34 en 40 dacht ik)
Bedankt voor je reactie.
Dat 'accoya' zegt mij niets en ik weet dus niet of ik dat heb.
Is dat dan een specifiek soort radiata pine?
Ons hout was wel echt roodbruin toen het aangebracht was. Dit hout lijkt lichter van kleur.

[ Voor 7% gewijzigd door jolandacb op 30-12-2023 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ray_ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:49:
Je zou een olie met een pigment kunnen proberen. Osmo werd al genoemd, ik heb zelf Woca gebruikt: https://www.woca.nl/product/exterior-oil/
Er wordt aangeraden eerst een soort cleaner te gebruiken, die ze uiteraard ook verkopen. Ik denk zelf dat zolang de gevel niet besmeurd is met alg of vogelpoep het wel meevalt en je die olie er zo op kunt smeren.

Ik heb zelf gevelbekleding van Ayoushout en dat was na een half jaar ook al redelijk bleekjes geworden. Met die olie kwam de kleur gelijk weer terug. Heb het daarna op vlonderplanken gesmeerd die er al een paar jaar lagen en ik alleen met lijnzaadolie jaarlijks behandelde. Kleur kwam daarin minder goed terug, maar dat had er ook mee te maken dat het hout van nature vrij donker was.

Ik zou zoiets in een proefverpakking halen en op een plek proberen die niet gelijk in het zicht is. En voor de zekerheid nog even degene vragen die het heeft aangebracht.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb degene die het geleverd en aangebracht heeft gemaild, maar nog geen reactie gehad. Kan door de feestdagen zijn natuurlijk.
Ik ga navragen of er proefverpakkingen zijn.
Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:15
jolandacb schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 06:43:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Dat 'accoya' zegt mij niets en ik weet dus niet of ik dat heb.
Is dat dan een specifiek soort radiata pine?
Ons hout was wel echt roodbruin toen het aangebracht was. Dit hout lijkt lichter van kleur.
Als het echt roodbruin was dan is die kans kleiner inderdaad. Het kan wel behandeld zijn maar dat is juist wat jullie niet hadden. Toch even voor de zekerheid want Accoya is met azijnzuur behandeld in plaats van thermisch en dat heeft wel invloed op de producten die je gebruikt om het weer te verkleuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:33:
[...]

Als het echt roodbruin was dan is die kans kleiner inderdaad. Het kan wel behandeld zijn maar dat is juist wat jullie niet hadden. Toch even voor de zekerheid want Accoya is met azijnzuur behandeld in plaats van thermisch en dat heeft wel invloed op de producten die je gebruikt om het weer te verkleuren etc.
Ahh oké, nee, dat van ons was echt thermisch gemodificeerd hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
je zou denken aan owatrol , eerst een ontweringswater oid en dan owatrol erover .

https://www.owatrol.nl/pr...ry/producten/hout-buiten/

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou je nogmaals op het hart drukken om hier niet aan te beginnen. Als je dit op kleur wil houden moet er iets UV blokkerends op. Het is heel veel werk, en je _blijft_ er mee aan de gang. Vooral met iets wat zo veel werkt op weersinvloeden. Het wordt een eeuwig gevecht tegen de zon.

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 30-12-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ik kwam nog een foto tegen van toen het hout net geplaatst was. Dit was de oorspronkelijke kleur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4d4W5TBb8wXqIsEZJ6XRhNJpjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HK7yDhMfBIUFFfjATfKvPgrg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1