Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterplannerXL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-07 02:42
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk mijn mooie 4 jaar oude Xiaomi Laptop gepensioneerd als dedicated Spotify laptop. hiertoe heb ik het ding laten reviseren en opnieuw geinstalleerd met win 11. de enige software die erop draait is Spotify (!)

Het enige dat het ding hoeft te doen is spotify draaien en de audient ID4 MK2 24 bits audio interface aan te sturen.

tot mijn grote verbazing wordt het ding bij CPU belasting van 2% kokend heet en draaien de ventilatoren op max max capaciteit!!

wat doe ik nou verkeerd? hebben jullie een gouden tip ?

groeten,

Joost

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Wat heb je precies laten doen qua "reviseren"? Klinkt als een koeler die niet goed zit oid.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterplannerXL
de usb C poort was stuk, en de laptop kon niet meer opladen. tijdens de revisie is de usbpoort met laadcontroller gerepareerd. Dat is op zich goed gelukt/netjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterplannerXL
volegens mij zijn ook alle drivers die nodig zijn om het ding goed te laten draaien 100% up to date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Zonder Spotify wordt hij ook warm?
Er is verder niets gedaan met de CPU qua cooler of koelpasta?
Laptop uitlaten worden niet geblokkeerd? er is genoeg ruimte voor ventilatie?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:14

Blokker_1999

Full steam ahead

Als hij zo warm wordt bij in essentie niets doen dan denk ik dat ze bij de herstelling een fout hebben gemaakt, Als men het systeembord eruit heeft moeten halen en de koeling gedemonteerd heeft kan men bijvoorbeeld vergeten zijn om koelpasta aan te brengen of is mogelijks de koeling gewoon slecht terug geplaatst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterplannerXL
DarkSide schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:09:
Zonder Spotify wordt hij ook warm?
Er is verder niets gedaan met de CPU qua cooler of koelpasta?
Laptop uitlaten worden niet geblokkeerd? er is genoeg ruimte voor ventilatie?
maakt niet uit wat voor software ik draai, in rust gaat de ventilator al keihard blazen en wordt het ding gloeiend heet. ruimte voor ventialtie is 100% top. ik herken het apparaat eigenlijk niet meer terug. Voorheen ws het ding musisstil en normale temperatuur, ventilator nooit gehoord.

Helaas weet ik niet wat er bij de revisie gebeurd is het koste wel veel geld :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
Over wat voor temperaturen gaat het eigenlijk? Dat je fans hard draaien zegt weinig.

[ Voor 32% gewijzigd door eric.1 op 24-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Dus je hebt de revisie laten uitvoeren?
Dan teruggaan dat ze het niet goed gedaan hebben.

Ik verwacht dus dat er geen goede CPU cooling meer is.

Hoe lang is het geleden? En heb je dit meteen gemeld?

en idd kun je ook de temp ergens uitlezen?

[ Voor 10% gewijzigd door DarkSide op 24-12-2023 17:19 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
Komt er ook warme lucht uit de laptop? Mogelijk maakt het koelblok geen goed contact, dan wordt de cpu loeiheet en gaat de fan vol gas maar komt er koude lucht uit de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Welke processor snelheid geeft taakbeheer aan?
Normaal moet deze fluctueren en laag blijven bij geen/minimale belasting.

Er kan misschien een energieprofiel/bios setting geactiveerd zijn waardoor de CPU steeds op maximale (turboboost) snelheid blijft werken?

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 24-12-2023 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 17:55
Treedt het probleem ook op als je de laptop op accu gebruikt? Kan je voelen waar hij precies warm wordt?

Het lijkt me óf een probleem met onjuist gemonteerde cpu-koeling, óf er gaat iets mis bij het opladen, waardoor de accu erg warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Vooral die warme lucht is een goed begin denk ik. Als de uit geblazen lucht warm is dan weet je ook dat de cpu werkelijk wat doet en de warmte via de heatsink weer naar buiten gaat. Staat je laptop als een malle koude lucht de blazen terwijl de cpu staat te koken dan zou ik een beperkte warmte overdracht naar de heatsink vermoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Terug ermee, naar wie de revisie heeft uitgevoerd of met wie je de overeenkomst hebt gesloten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterplannerXL
thomas_n schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:54:
Treedt het probleem ook op als je de laptop op accu gebruikt? Kan je voelen waar hij precies warm wordt?

Het lijkt me óf een probleem met onjuist gemonteerde cpu-koeling, óf er gaat iets mis bij het opladen, waardoor de accu erg warm wordt.
Dit is een goede opmerking.

Als de laptop niet is aangesloten op de oplader blijft de processor temperatuur laag (40C) en gaat de fan ook gewoon uit bij cpu load op 2% tijdens het afspelen vis spotify. dat is precies wat ik verwacht.

probleem is dat de laptop wel moet worden opgeladen.

wat zal ik nu eens proberen?

groeten

JOost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

@masterplannerXL kijk eens bij je energiebeheer/geavanceerd. Zet daar de instellingen bij 'netstroom' zoals bij 'accu'.
edit: dus als er max performance staat, veranderen naar optimale iets
Kijk dan eens wat er gebeurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixm1z2ILWa-ivkjCgr3LVYjnTrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tUhXpQOaIDYzp7lXCrjU6UvP.png?f=fotoalbum_large

edit: omdat als je je minimale processor bij 'aangesloten' erg hoog hebt, dit wellicht gekke dingen kan doen.
Haalt die aanpassing (zet min maar op 5% oid) niets uit na een reboot etc, dan is de accu ook een verdachte zoals @thomas_n opmerkte.

[ Voor 83% gewijzigd door franssie op 26-12-2023 16:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Hier nu al eens naar gekeken?
The_Doman schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:50:
Welke processor snelheid geeft taakbeheer aan?
Normaal moet deze fluctueren en laag blijven bij geen/minimale belasting.

Er kan misschien een energieprofiel/bios setting geactiveerd zijn waardoor de CPU steeds op maximale (turboboost) snelheid blijft werken?
Misschien raadzaam om het default energieprofiel te kiezen/activeren of dit te resetten.
masterplannerXL schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:59:
de usb C poort was stuk, en de laptop kon niet meer opladen. tijdens de revisie is de usbpoort met laadcontroller gerepareerd. Dat is op zich goed gelukt/netjes gedaan.

Helaas weet ik niet wat er bij de revisie gebeurd is het koste wel veel geld :(
Dit gaat natuurlijk een steeds groter probleem worden nu steeds meer nieuwe laptops overgaan op alleen met USB-C geladen te kunnen worden.
USB-C: trouble in paradise?
FrameWork Community: USB-C longevity is becoming a big problem!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterplannerXL
Bedankt Allemaal voor jullie goede reacties!

Zelf nu na enig denkwerk de conclusie getrokken dat het opladen van de accu leidt tot ongecontroleerde oververhitting van moederboard en processor. (begrijp ik geen reet van)

Als de accu op 100% zit dan wordt de computer zo heet dat deze zichzelf uitschakeld.

Heeft met CPU belasting sec of hittepasta denk ik niets van doen.

ik heb de accu uit het apparaat gehaald en de oplader aangesloten. Nu blijft de processor temperatuur onder de 40 C en gaat de ventilar nooit aan. dat is precies wat ik wil.

Ik heb de laptop gepensioneerd als spotify streamer in een 24 bits Audio setup. Dat werkt zo prima zoal de oplader erin zit.

grt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je kan dan alsnog op 123acxu oid en nieuwe accu kopen, al vraag ik mij nu dan serieus af waar die revisie inhield.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterplannerXL
franssie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:22:
Je kan dan alsnog op 123acxu oid en nieuwe accu kopen, al vraag ik mij nu dan serieus af waar die revisie inhield.
revisie was voor reparatie usb C poort. oplader kon niet meer worden aangesloten. Computer kan niet meer aan.

blijkbaar is zon ding na 4 jaar gewoon op.

Van reparatie (180 piek) plus alle moeite die ik heb moeten doen heb ik er nu wel spijt van.

volgende keer koop ik bij de eerste problemen meteen een nieuwe... grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:22:
@masterplannerXL gaf al eerder aan:
tijdens de revisie is de usbpoort met laadcontroller gerepareerd.
Nou kan dat 2 kanten op gaan:
  1. De usbpoort met laadcontroller én de accu waren niet goed, maar enkel de eerste is gerepareert. Afhankelijk van de afspraken tussen masterplannerXL en wie de revisie ook maar heeft uitgevoerd kan dat logisch zijn of een tekortkoming.
  2. De reviserende partij heeft de accu gesloopt.
Gezien masterplannerXL aan heeft aangegeven het zo prima te vinden, verwacht ik dat het nu ook afgerond is.

Maar mocht hij het er niet mee eens zijn is het wel zaak om ff te kijken waarom de accu kapot is. Of vooral, was dit al voor de revisie zo maar was dat niet bekend omdat de machine niet kon laden. Hoewel ik ook vrees dat dit wellicht erg lastig zal zijn om te achterhalen.

Echter, als de laptop domweg "gefixt" zou worden vind ik dat de reviserende partij dit op z'n minst had moeten controleren, voorleggen en voorleggen aan masterplannerXL of hij dit ook wou fixen en dus in zekere mate gebreke is. Dan is wel de vraag hoeveel de schade door dat gebrek is, gezien het factuur waarschijnlijk enkel kosten voor de poort in rekening brengt en hoger zou uitvallen met accu. Mogelijk win je er minimaal op tenzij het om een "fixed rate" ging of je het gooit op "als dit gecommuniceerd was had ik het nooit gedaan waardoor er kosten zijn ontstaan die ik anders niet had gemaakt".

Als echter enkel expliciet afgesproken was de laadpoort te fixen heeft de reviserende partij echter zijn dienst (klaarblijkelijk goed) uitgevoerd. Dan was een opmerking over de accu netjes geweest maar is dit in mijn ogen geen gebrek.

Overigens vind ik 4 jaar voor een USB-C poort erg kort. Ik zie de gelinkte artiekelen, maar bij mij doen alle USB-C poorten het nog perfecto, en sommige zijn dubbel zo oud. Dat is N=1 natuurlijk, maar dan nog. Ik ben best lomp van nature en het lijkt me sterk dat toevallig al mijn USB-C poorten boven-normaal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 26-12-2023 22:51 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36
masterplannerXL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:36:
[...]
revisie was voor reparatie usb C poort. oplader kon niet meer worden aangesloten. Computer kan niet meer aan.
Zat er niet gewoon wat stof in je USB C poort, beetje perslucht in spuiten doet soms wonderen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

?
Lange verhaal, maar \
laptop werkt weer via USB-C maar accu status is onbekend.

Vervangende accu zou een optie kunnen zijn als we het typ laptop weten.

edit:/ wat ik me nu net bedenk, wel opmerkelijk dat een 4 jaar oude laptop alleen via USBC opgeladen kan worden.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 26-12-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:02:
edit:/ wat ik me nu net bedenk, wel opmerkelijk dat een 4 jaar oude laptop alleen via USBC opgeladen kan worden.
Tja is dat echt zo vreemd? Zal 1 van de eerste met opladen zijn geweest wellicht (ook dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Toen ik bij de MM werkte naast m'n studie waren ze er al, hoewel niet de meerderheid wel meerdere. Net ff gechecked en daar begon ik in 2019 dus 4 jaar terug). Mijn 6 jaar oude laptop heeft ook al USB-C. Het voelt misschien heel nieuw maar opzich valt dat eigenlijk wel mee.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cambionn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:12:
[...]

Tja is dat echt zo vreemd? Zal 1 van de eerste met opladen zijn geweest wellicht (ook dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Toen ik bij de MM werkte naast m'n studie waren ze er al, hoewel niet de meerderheid wel meerdere. Net ff gechecked en daar begon ik in 2019 dus 4 jaar terug). Mijn 6 jaar oude laptop heeft ook al USB-C. Het voelt misschien heel nieuw maar opzich valt dat eigenlijk wel mee.
Ik bedoelde echt dat je alleen via USB-C kan opladen, op een chromebook of twee heb ik dat nog niet gezien uit die tijd. De recente laptops (HP spul hier ondersteunen het prima naast de blauwe tip laders.
Mijn meer recente Asus en Dell Workstations vragen dermate veel stroom dat dat niet via USB-C gaat (al vind ik het wel stom dat ik ze niet kan bijladen als ze niet in gebruik zijn, voor wat dat waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 12:26
Kijk eens of er een BIOS update voor die machine is.
Kan me een Lenovo laptop serie herinneren die hier ook last van had (hoge temps aan de lader, alleen op accu niet).

[ Voor 3% gewijzigd door sarcast op 26-12-2023 23:29 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:25:
Ik bedoelde echt dat je alleen via USB-C kan opladen, op een chromebook of twee heb ik dat nog niet gezien uit die tijd.
Ja dat bedoel ik ook ;) . Zoals ik zeg was het sterk de minderheid, maar zeker onder de low-end laptops (vaak met die dichte Windows, ben de naam ff kwijt) en idd chromebooks zag je het met regelmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

masterplannerXL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:36:
[...]

blijkbaar is zon ding na 4 jaar gewoon op.

Van reparatie (180 piek) plus alle moeite die ik heb moeten doen heb ik er nu wel spijt van.

volgende keer koop ik bij de eerste problemen meteen een nieuwe... grt
Ik zie een revisie anders dan jij. Je praat over een revisie, maar het is eigenlijk reparatie van de laadpoort.
De fout lijkt nu te zitten in het blijven laden ipv stoppen met laden op volle 100%. terwijl er netstroom is aangesloten

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 27-12-2023 12:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Maar nog onduidlijk is WAT er nu precies zo warm wordt?
De accu zelf of toch de prcocessor die oververhit raakt (Turbo?) door nog onduidelijke redenen.
Je zou dat eens moeten nagaan met een HW info tool.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 04:11
Weet niet wat voor CPU je hebt i5-8250, undervolten (startpunt -80mv op CPU en -50 op Cache) met Throttlestop en de power limits onder TPL aanpassen helpt een hele hoop: PL1: 15, PL2: 21, Turbo time limit 28 seconden, bovenste Clamp aanzetten en MMIO lock aanvinken. Dit kan alleen als je nog de originele bios van voor augustus 2019 hebt, bij latere bios updates vonden ze het nodig om undervolten op slot te zetten voor een veiligheids risico waar niemand last van heeft. Wat je meestal dan nog kan doen is de speedshift instelling onder TPL aanpassen bijv min 8 max 30 en PL1 en 2 powerlimits lager zetten. Onder Windows 11 moet je kernisolatie in defender onder apparaatbeveiliging uitzetten want die zet het ook op slot.
-Koelpasta in dit soort laptops vervang ik met PTM7950, sommige reparatieshops knallen de koeler met de oude pasta weer terug...
https://www.techpowerup.c...techpowerup-throttlestop/

[ Voor 44% gewijzigd door Phenos2 op 28-12-2023 08:03 ]

• masterplannerXL
Hackus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:31:
[...]

Ik zie een revisie anders dan jij. Je praat over een revisie, maar het is eigenlijk reparatie van de laadpoort.
De fout lijkt nu te zitten in het blijven laden ipv stoppen met laden op volle 100%. terwijl er netstroom is aangesloten
je hebt gelijk/ het was een reparatie.
Pagina: 1