Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-11 01:04
Hi All,

In het verleden heb ik een hotelschskeling aangelegd, dus ik begrijp hoe het werkt. Nu heb ik een nieuwe woning waar ik tegen een situatie aanloop die ik niet snap.

Situatie:

Begane grond:
- fase draad (bruin)
- 2x schakeldraad (zwart)
- ik heb nog geen schakelaar aangesloten..

Eerste verdieping
- Schakelaar met 3 schakeldraden (zwart)
- lamp (niet aangesloten) toegang tot schakeldraad, fase- en nuldraad
- schakelaar omzetten = licht aan/uit 3e verdieping.

Tweede verdieping
- schakelaar met 3 zwarte schakeldraden
- lamp aangesloten op fase en nuldraad. Vind ik gek want er is geen schakeldraad.
- schakelaar omzetten = licht aan/uit 3e verdieping.

Ik had een tekening willen maken, maar nu even geen toegang tot paint.

Ik heb geen idee wacht de gedachte achter deze situatie is. Het huis is opgeleverd zonder schakelmateriaal.

Thnx voor meedenken. :9

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schopje naar DEI

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ik vermoed dat het twee keer een hotelschakeling is.
1e hotelschakeling met schakelaar op begane grond en 1e.
2e hotelschakeling met schakelaars op 1e en 2e.

Zelf zou ik voor het lichtpunt op de 1e vanaf alle 3 niveaus willen kunnen schakelen, maar dan zou je meer 4 zwarte draden moeten hebben bij het schakelpunt op de 1e.

zit er een typo in je post? bij schakelaar omzetten 1e verdieping, gaat het licht aan op de 3e? Maar verder beschrijf je geen 3e verdieping :?

Van klussen krijg je grijze haren

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

Als alle drie de schakelaars dezelfde lamp moeten schakelen zal dat een kruisschakeling zijn denk ik.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Regenbui
Hieronder een aantal afbeeldingen. Het meest gekke is hoe de lamp op de 2e verdieping is aangesloten. Deze zit op een fase bruin, ik zou zwart verwachten. Ik kan deze oplossing niet plaatsen.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EnzZcuVFsBQXylzZ0kta7teTcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bGokgOozchI1MwhXJD0oPBg.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb0aIElBgd72oAOl2sA5n21y50Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv7Zq8X6yiXhgZGSBztQzmkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC3pNxsijdEKWK34BNPOmI3UOsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAojKmtBDxluZnWBwWz3OJuA.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Dx1GN8Uz9avl6eiB-psOOUBOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnnkVLKYzBnwHCvFPEYztG9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s57b9xooDsq3MT7iyzcS4deDbHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5EjlaQNEprj6EPBtS4BplOS.jpg?f=fotoalbum_large

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 15:44

Onbekend

...

Ik ga er vanuit dat de juiste draadkleuren zijn gebruikt, en er geen draadkleuren een andere functie hebben gekregen.
Naar een lamp hoort een blauwe en een zwarte draad heen te gaan.
Op de foto is een bruine en blauwe draad te zien. Heeft deze lamp een eigen schakelaar aan de behuizing waardoor er altijd spanning op de lamp staat?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

Een fitting aan de fase en de nul , dan zou deze kontinu moeten branden ,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Google maar eens op kruisschakeling, dan heb je een duidelijk overzicht van hoe het moet zitten.

En ik denk dat de bruine naar de lamp een zwarte had moeten zijn. Ik vermoed wel dat deze gewoon naar de schakelaar gaat en ze een bruine voor zwart hebben gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXd3KvFkVB3gkwYbwCDBC-8XqtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dDPRtL8yfEed2TQNTIQkhXm7.webp?f=user_large

[ Voor 72% gewijzigd door Ernemmer op 24-12-2023 17:51 ]

• Regenbui
Onbekend schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:28:
Ik ga er vanuit dat de juiste draadkleuren zijn gebruikt, en er geen draadkleuren een andere functie hebben gekregen.
Naar een lamp hoort een blauwe en een zwarte draad heen te gaan.
Op de foto is een bruine en blauwe draad te zien. Heeft deze lamp een eigen schakelaar aan de behuizing waardoor er altijd spanning op de lamp staat?
Deze lamp wordt gaat aan door de schakelaar op de 2e en 3e verdieping.

• Regenbui
Ernemmer schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:48:
Google maar eens op kruisschakeling, dan heb je een duidelijk overzicht van hoe het moet zitten.

En ik denk dat de bruine naar de lamp een zwarte had moeten zijn. Ik vermoed wel dat deze gewoon naar de schakelaar gaat en ze een bruine voor zwart hebben gebruikt.

[Afbeelding]
De schakelaar op de 3e heeft 3 zwarte draden. De schakelaar op de 2e heeft wel een bruine fase draad.

• Regenbui
De 2e verdieping heeft ook nog een mogelijkheid tot een lamp. Op het centraalpunt komt een schakeldraad uit.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mis je niet nog ergens een schakelaar? (weggestucte inbouwdoos.?)

404 Signature not found

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-11 14:24
Laatst bij vrienden met een nieuwbouwhuis klopte er gewoon geen bal van hoe het opgeleverd was qua afmontering, wel de juiste draden in de muur, maar aangesloten door iemand die dronken was of nog geen koffie gehad had...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 15:44

Onbekend

...

Regenbui schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:06:
[...]

Deze lamp wordt gaat aan door de schakelaar op de 2e en 3e verdieping.
Dan moet je eerst uitzoeken welke schakelaar die bruine draad naar de lamp schakelt.
Of zit er in een centraaldoos vlak bij die lamp een lasklem die een zwarte met bruine draad verbindt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Regenbui
Nou het wegstucen van een inbouwdoos zou me niet verbazen. 3e kerstdag weer op locatie, ik zal jullie update.

Gezien ik nu geen hotelschakeling tussen beganegrond en 1e verdieping heb, kan ik altijd nog een draadloze verbinding met een lamp maken en deze aansturen met HA :)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:02
Moet er op de eerste verdieping niet 2 schakelaars komen in 1 doos en dan wel 2 wissel voor 2 aparte hotelschakelingen. Als ze dan niet vertellen welke van onder (bg en 1e) zijn en welke van boven (1 en 2 verd), dan mag je de zwarte wel eerst eens gaan uitbellen met draadje buitenom.

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-11 20:32
Op een bruine en 2 zwarte kan ook een serie schakelaar bedoeld zijn. Bijvoorbeeld lamp BG en een eventuele buitenlamp.
Ik zou eens gaan meten welke waarheen zit.

• SMSfreakie
  • Niet online
Regenbui schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:12:
Nou het wegstucen van een inbouwdoos zou me niet verbazen. 3e kerstdag weer op locatie, ik zal jullie update.

Gezien ik nu geen hotelschakeling tussen beganegrond en 1e verdieping heb, kan ik altijd nog een draadloze verbinding met een lamp maken en deze aansturen met HA :)
we gaan het zien op de 27ste :P

404 Signature not found

• Regenbui
De dag waarvan je dacht dat die nooit zou komen; kerst is een gekke periode qua dagen. Voor het Archief, ik hoop dat dit voor toekomstige tweakers met problemen helpt.

Ik heb de oplossing gevonden. Een dagje schijnen met een zaklantaarn a la silent hill en kloppen op muren alsof ik Zelda speelde heb ik de antwoorden

Zolder:
Hier zag ik geen schakeldraden, maar een blauwe en bruine draad. Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat er een inbouwdoos achter de inbouwdoos zit. Hier is niet netjes doorgelust en is zwart over gegaan in bruin.

2e verdieping hotelschakeling:
Advies van mijn elektricien was: klop eens op de muur op plekken waar je denkt dat een schakelaar zou moeten zitten. Uit m'n speelgoedkist heb ik een zwaard gepakt en ben ik gaan drukken/slaan op verschillende plekken. Uiteindelijk kwam ik een inbouwdoos tegen waar twee lagen stucwerk overheen zaten.

Beide problemen opgelost. Les is dat als er iets zit, het waarschijnlijk heeft gewerkt maar niet altijd netjes is weggewerkt/opgelost.

• SMSfreakie
  • Niet online
fijn dat het opgelost is!!

daarom is het als er de mogelijkheid toe is verrekte handig om fotos te maken voor de stucadoor los gaat... idem voor tegelzetters trouwens een doos is zomaar weg achter een laag stuc of een tegel :-)

404 Signature not found

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:19
zo kwam ik laatst een WCD met lamp schakelaar tegen waar de schakelaar fase en nul aangesloten was, en de niet geaarde WCD had schakeldraad en fase..... en dit was door een electricien, een woningbouw mannetje en algemeen klusjes man alle 3 niet gezien of opgevallen..... (het combinatie element was ondersteboven er in gezet waardoor de draden effectief op verkeerde element aangesloten werden)

iedereen kan iets over het hoofd zien, ff rustig uittekenen en nadenken en er MOET een logica in zitten (of er moet iemand aan gezeten hebben die of kleurenblind was of van electra af had moeten blijven to begin with)
Pagina: 1