Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 01:09
Hi, graag zou ik aankoop advies willen wat voor mij een goede camera zou zijn als beginner.
...
Waarvoor ga ik hem gebruiken
Binnenkort verwachten wij onze eerste kind en daar wil ik graag mooie foto's/ video's van maken.

Daarnaast lijkt het mij leuk om als hobby ook wat verder te verdiepen in fotografie. Bijvoorbeeld natuurfotos (later macro nu nog niet vereist)

Wat videos maken zou ook leuk zijn.

Wat is je budget?
Liefst rond de 600 euro incl lens en toebehoren. Mag iets meer als het echt te verantwoorden is.

Wat heb ik zelf gevonden?

Ik kwam een mooie aanbieding tegen van de Canon R100 welke heel compleet is en voor een mooie prijs.
https://www.kamera-expres...0fVUBq5vGpyRoCHSIQAvD_BwE

Maar na wat lezen kwam ik er al snel achter dat dit amper meerwaarde bied t.o.v. mijn mobiele telefoon (Samsung S23)

Daarnaast vond ik info over de Canon 2000D. Maar dit lijkt mij een wat oud model.

Ik zou graag een beste prijs/kwaliteit camera willen welke modern is, compact en genoeg functies om even vooruit te kunnen als hobbyist voor de eerste keer met 0 ervaring.

Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag!
Bedankt alvast!

Beste antwoord (via Thoraxx op 25-12-2023 14:35)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:10
Fotografie is het kijken en vastleggen van dingen die je ziet en mooi/ leuk vindt. De apparatuur is daarbij een hulpmiddel voor de technische omzetting.Je wordt geen betere fotograaf met mooie spullen. Veel mensen denken dat trouwens wel maar "a fool with a tool is still a fool".

Hou het eerst even bij je mobieltje. "leer kijken" en kijk eerst even tegen welke beperkingen je aanloopt en dan kun je beter op zoek gaan naar het overwinnen van die beperkingen.
Hier kun je genoeg adviezen krijgen dat je merk x, y, z,moet hebben want... Maar al die adviezen gaan jou waarschijnlijk niet echt op korte termijn helpen want jij weet nog onvoldoende wat jou echt kan en gaat helpen.

Los daarvan heb je een uitstekend mobieltje en die heb je altijd bij je in tegenstelling tot een camera die je minder vaak bij je hebt en die je ook eerst klaar moet maken. Je hebt dus nu al een dikke 2-0 voorsprong op ieder goed gemeend advies hier.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:10
Fotografie is het kijken en vastleggen van dingen die je ziet en mooi/ leuk vindt. De apparatuur is daarbij een hulpmiddel voor de technische omzetting.Je wordt geen betere fotograaf met mooie spullen. Veel mensen denken dat trouwens wel maar "a fool with a tool is still a fool".

Hou het eerst even bij je mobieltje. "leer kijken" en kijk eerst even tegen welke beperkingen je aanloopt en dan kun je beter op zoek gaan naar het overwinnen van die beperkingen.
Hier kun je genoeg adviezen krijgen dat je merk x, y, z,moet hebben want... Maar al die adviezen gaan jou waarschijnlijk niet echt op korte termijn helpen want jij weet nog onvoldoende wat jou echt kan en gaat helpen.

Los daarvan heb je een uitstekend mobieltje en die heb je altijd bij je in tegenstelling tot een camera die je minder vaak bij je hebt en die je ook eerst klaar moet maken. Je hebt dus nu al een dikke 2-0 voorsprong op ieder goed gemeend advies hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:16
Thoraxx schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:17:
... en daar wil ik graag mooie foto's/ video's van maken.
Dit gaat heel flauw klinken... maar dan is het belangrijkst dat je gaat leren hoe je mooie foto's maakt. Dat kan op zich met bijna elk fototoestel en ook met mobieltjes, hoewel er hier en daar natuurlijk wel een verschil in kwaliteit is. Ga je verdiepen in fotografie, ga oefenen, ga een (online) fotocursus doen en ga oefenen. Dan merk je vanzelf wel wat je mist/anders wilt aan je toestel/mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Als je nu geen goede foto's maakt met je S23 zal een ILC of dSLR geen betere foto's gaan produceren.

Nu ben ik niet vies van mobieltjes fotografie, maar voor zoomen en foto's onder wat moeilijkere situaties pak ik toch liever mijn dSLR.

Als je je kind gaat fotograferen,
-maak foto's via je (Samsung) foto app en niet via WhatsApp of Snap ofzo. Die maken gecomprimeerde foto's die vaak in de klasse random reader kwaliteit zijn op een groter scherm.
- Maak ajb een back up via cloud service of off line. Telefoon laten vallen is meestal einde oefening van de foto's. Camera laten vallen is meestal het sd kaartje nog heel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:45
Wat wij gemerkt hebben is dat onze verzameling cameras (dSLR en systeem) nauwelijks gebruikt worden voor de foto's van de kleine. We hebben allebei een telefoon uitgezocht met specifiek een zeer goede camera en die heb je gewoon bij de hand.
Kinderen doen op de meest onverwachte momenten de leukste dingen en die wil je niet missen omdat je nog je camera uit de kast wil halen.
Op iets oudere leeftijd gaan de vaste cameras wel weer gebruikt worden omdat het allemaal wat voorspelbaarder wordt en een portet daadwerkelijk mogelijk gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Duidelijk! 4 adviezen en eigenlijk allemaal komt het op hetzelfde neer.

Ik heb een goede camera op de S23 mobiele telefoon, eerst daar de grenzen maar eens van opzoeken voordat ik verder ga kijken. Daarnaast is een mobiele telefoon ook makkelijker gepakt dan een aparte camera.

Ik ben blij dat jullie eerlijk en kritisch mijn vraag hebben beantwoord! Hier heb ik wat aan en heeft mij een hoop geld bespaard.

Mocht iemand nog een tip hebben waar te beginnen qua (online) cursus oid om te leren dan is dat altijd welkom!

Overigens fijne feestdagen nu :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ23
  • Laatst online: 14-04 14:32
Zoveel mensen, zoveel meningen. Mijn ervaring is juist dat ik doordat ik een dedicated camera gebruik juist veel meer ben fotograferen. Het is vooral het gevoel dat je bezig bent met iets specifieks, omdat een telefoon in je hand zo gewoon is.

Ik ben om dezelfde reden begonnen met fotograferen, ik wilde graag mijn dochtertje op foto's vastleggen. Toen ik begon met een spiegelreflex van zo'n 15 jaar oud merkte ik al dat ik er zoveel meer plezier uithaalde. Ik vond dat je zelfs met zo'n oude camera echt wel verschil ziet t.o.v. een telefoon van nu. Ja, de telefoons van nu hebben goede camera's, maar die redden het wat mij betreft niet bij een dedicated camera. Zeker als er weinig licht is, en die momenten ga je veel meemaken met een baby. Ik merk ook dat ik de foto's op m'n camera zoveel meer gevoel vind hebben dan de foto's die we met onze telefoon maken.

De markt voor tweedehands camera's en body's is echt heel ruim. Dus kijk lekker op Marktplaats of je iets kan vinden, probeer het een paar maanden en vind je het niks kan je het ook weer zo te koop zetten. Er is genoeg vraag naar tweedehands camera's. Wat ik je in ieder geval wil aanraden is om een prime lens (en lens zonder zoom, je zoomt hier letterlijk met je voeten) aan te schaffen en die te gebruiken ipv de 18-45mm lens die je bij die Canon krijgt. Prime lenzen zijn beter dan de standaard lenzen die je krijgt om een bepaald aantal redenen en leren je goed te fotograferen.

Mocht je toch wel geïnteresseerd zijn, dan wil ik je best wel adviseren over het type camera en lens wat goed zou passen bij jouw wensen.

En mocht je toch wel overgaan tot aanschaf, wil ik je ook wel een spoedcursus(je) geven om je goed op weg te helpen :)

[ Voor 9% gewijzigd door MJ23 op 25-12-2023 16:22 ]

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 09:54
Ik vind een aparte camera fijn, hij heeft instelmogelijkheden onder je vingers zitten, hij reageert direct en ik kan met verschillende lenzen het ding customizen tot wat ik nodig heb.

Ik vind €600 een heel net budget voor een beginner, het is makkelijk als je de UnlimitedCash cheatcode hebt, maar wat is de lol daarvan?
Drie tips.
- Koop tweedehands. Echt voldoende camera's die nog een 2e leven kunnen krijgen en je krijgt zoveel meer voor je geld. Let op de 'clicks'. 100.000 clicks is bijna versleten, 1000 clicks is echt als nieuw. 10.000 - doen joh.
- Mijd de instapmodellen die gemaakt zijn om je te het idee te geven dat Canon voor élk budget een camera heeft, ook al is het een zogenaamd een model van dit jaar met 12 jaar oude componenten. Ja inderdaad, Canon.
- De lens maakt je camera. Ik adviseer altijd om 2/3e van je budget aan lenzen te besteden en 1/3e aan de camera. In jouw geval maakt dat de zaken wel krap. Koop een camera+lens in één deal maar houd in gedachten dat het waarschijnlijk een kitlens is en houd de deur open voor andere lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-04 18:47
MJ23 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:01:
Zoveel mensen, zoveel meningen. Mijn ervaring is juist dat ik doordat ik een dedicated camera gebruik juist veel meer ben fotograferen. Het is vooral het gevoel dat je bezig bent met iets specifieks, omdat een telefoon in je hand zo gewoon is.

Ik ben om dezelfde reden begonnen met fotograferen, ik wilde graag mijn dochtertje op foto's vastleggen. Toen ik begon met een spiegelreflex van zo'n 15 jaar oud merkte ik al dat ik er zoveel meer plezier uithaalde. Ik vond dat je zelfs met zo'n oude camera echt wel verschil ziet t.o.v. een telefoon van nu. Ja, de telefoons van nu hebben goede camera's, maar die redden het wat mij betreft niet bij een dedicated camera. Zeker als er weinig licht is, en die momenten ga je veel meemaken met een baby. Ik merk ook dat ik de foto's op m'n camera zoveel meer gevoel vind hebben dan de foto's die we met onze telefoon maken.

De markt voor tweedehands camera's en body's is echt heel ruim. Dus kijk lekker op Marktplaats of je iets kan vinden, probeer het een paar maanden en vind je het niks kan je het ook weer zo te koop zetten. Er is genoeg vraag naar tweedehands camera's. Wat ik je in ieder geval wil aanraden is om een prime lens (en lens zonder zoom, je zoomt hier letterlijk met je voeten) aan te schaffen en die te gebruiken ipv de 18-45mm lens die je bij die Canon krijgt. Prime lenzen zijn beter dan de standaard lenzen die je krijgt om een bepaald aantal redenen en leren je goed te fotograferen.

Mocht je toch wel geïnteresseerd zijn, dan wil ik je best wel adviseren over het type camera en lens wat goed zou passen bij jouw wensen.

En mocht je toch wel overgaan tot aanschaf, wil ik je ook wel een spoedcursus(je) geven om je goed op weg te helpen :)
Hoewel ik het advies over leren fotograferen met je mobiel echt niet afkeur. Zelfs verstandig vind.

Moet ik bovenstaande quote wel ondersteunen. Ik vond vroeger fotografie met mn telefoon heel leuk. Wou specifiek daarvoor ook de duurdere telefoons hebben. Was van mening dat (jaar of 4-5 geleden) de high-ends toch al beter functioneerden dan een compact camera.

Hoewel dat ook wel redelijk waarheid is/was, heeft het mij nooit het plezier gegeven zoals mijn systeemcamera dat doet. Er echt op uit met je camera, bos in, hei op. Of wat je ook leuk vindt om te doen natuurlijk. De keuze voor destijds mijn A6000+kit heeft mij uiteindelijk heel veel geld gekost (upgraden😅) maar enorm veel plezier, veel meer dan de jaren ervoor met een telefoon.

Ik zie ook niet waarom er een keuze gemaakt moet worden. Ze bijten elkaar niet.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een mooie bridge camera. Is echt wel een stap beter dan je smartphone, meer opties en vaak helemaal handmatig in te stellen.

Panasonic FZ1000ii is volgens mij een hele prima camera en nieuw 750€. Heel snel googlen zie ik al bij KE een tweedehands voor 550€

Voordeel is dat je een vaste lens hebt met veel bereik, en ook een macro functie als ik het goed herinner.

Hoe dan ook, heel veel plezier met fotograferen!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoraxx
MJ23 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:01:

Bedankt! Super vriendelijk aanbod. Dat zie je niet veel meer op andere forums dat mensen zo behulpzaam zijn! Waardeer ik echt.

Ik ga het nu even laten bij mijn mobiel en me iets meer verdiepen in het maken van foto's zelf hiermee. Kijken waar ik tegenaan loop!

Heb je toevallig nog een tip waar mee te beginnen qua internet cursusje oid?

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Tarquin schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:21:
Ik vind een aparte camera fijn, hij heeft instelmogelijkheden onder je vingers zitten, hij reageert direct en ik kan met verschillende lenzen het ding customizen tot wat ik nodig heb.

Ik vind €600 een heel net budget voor een beginner, het is makkelijk als je de UnlimitedCash cheatcode hebt, maar wat is de lol daarvan?
Drie tips.
- Koop tweedehands. Echt voldoende camera's die nog een 2e leven kunnen krijgen en je krijgt zoveel meer voor je geld. Let op de 'clicks'. 100.000 clicks is bijna versleten, 1000 clicks is echt als nieuw. 10.000 - doen joh.
- Mijd de instapmodellen die gemaakt zijn om je te het idee te geven dat Canon voor élk budget een camera heeft, ook al is het een zogenaamd een model van dit jaar met 12 jaar oude componenten. Ja inderdaad, Canon.
- De lens maakt je camera. Ik adviseer altijd om 2/3e van je budget aan lenzen te besteden en 1/3e aan de camera. In jouw geval maakt dat de zaken wel krap. Koop een camera+lens in één deal maar houd in gedachten dat het waarschijnlijk een kitlens is en houd de deur open voor andere lenzen.
Bedankt voor de tips! Onderaan beginnen en zo opbouwen is leuker idd! Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
oviMivo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:00:
[...]

Hoewel ik het advies over leren fotograferen met je mobiel echt niet afkeur. Zelfs verstandig vind.

Moet ik bovenstaande quote wel ondersteunen. Ik vond vroeger fotografie met mn telefoon heel leuk. Wou specifiek daarvoor ook de duurdere telefoons hebben. Was van mening dat (jaar of 4-5 geleden) de high-ends toch al beter functioneerden dan een compact camera.

Hoewel dat ook wel redelijk waarheid is/was, heeft het mij nooit het plezier gegeven zoals mijn systeemcamera dat doet. Er echt op uit met je camera, bos in, hei op. Of wat je ook leuk vindt om te doen natuurlijk. De keuze voor destijds mijn A6000+kit heeft mij uiteindelijk heel veel geld gekost (upgraden😅) maar enorm veel plezier, veel meer dan de jaren ervoor met een telefoon.

Ik zie ook niet waarom er een keuze gemaakt moet worden. Ze bijten elkaar niet.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een mooie bridge camera. Is echt wel een stap beter dan je smartphone, meer opties en vaak helemaal handmatig in te stellen.

Panasonic FZ1000ii is volgens mij een hele prima camera en nieuw 750€. Heel snel googlen zie ik al bij KE een tweedehands voor 550€

Voordeel is dat je een vaste lens hebt met veel bereik, en ook een macro functie als ik het goed herinner.

Hoe dan ook, heel veel plezier met fotograferen!
Bedankt! Goede tip ga daar ook wat research naar doen. Idd deticated camera geeft ook meer plezier denk ik. Wat meer focus zonder constant de afleiding van je mobiel lekker de natuur in!

Heeft deze compact camera nog veel nadelen tov een systeem camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ23
  • Laatst online: 14-04 14:32
Thoraxx schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:49:
[...]

Bedankt! Super vriendelijk aanbod. Dat zie je niet veel meer op andere forums dat mensen zo behulpzaam zijn! Waardeer ik echt.

Ik ga het nu even laten bij mijn mobiel en me iets meer verdiepen in het maken van foto's zelf hiermee. Kijken waar ik tegenaan loop!

Heb je toevallig nog een tip waar mee te beginnen qua internet cursusje oid?

Nogmaals dank!
Happy to help! Zoek vooral videos op over de exposure triangle (aperture/diafragma, shutter speed en ISO) en compositieregels, dan kom je een heel eind. En ik gok dat als je zoekt op Samsung S23 Photography dat je al een heel eind komt met tutorials :)

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het grote verschil tussen camera en telefoon was altijd de controle tussen wat scherp en wat onscherp is waardoor er een gevoel van diepte ontstaat. Nu kunnen de nieuwste telefoons dit ook al dus ja waarom nog.
Dat zie je dus terug in het aanbod van compact camera's nieuw is dat nog maar heel klein ten opzichte van een paar jaar terug.
Puur voor het fotograveren zou ik zeker 2e hands kijken vooral kies voor een goede lichtsterke lens liefst F2.8 of lager (is lichtsterker) want daarmee kan je die mooie dof bereiken die je eigenlijk zoekt. Succes geniet van je kind maak veel foto's want voordat je het weet willen ze dat niet meer :-)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-04 18:47
Thoraxx schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:52:
[...]

Bedankt! Goede tip ga daar ook wat research naar doen. Idd deticated camera geeft ook meer plezier denk ik. Wat meer focus zonder constant de afleiding van je mobiel lekker de natuur in!

Heeft deze compact camera nog veel nadelen tov een systeem camera?
De Panasonic is een zogenoemde “bridge” camera. Je kan het ook een uitgebreide compactcamera noemen. De benaming geeft wel een idee waar deze camera’s geplaatst zijn in de markt: tussen Dslr/systeem en compactcamera in.

Het voordeel is dat je een wat grotere body hebt, alles zelf kan instellen zoals bij een dslr/systeem en daarnaast een vaste lens hebt die multi inzetbaar is.

Je raad het al, zoals bij alles, is het voordeel tevens het nadeel. Je kan dus geen lenzen wisselen, it is what it is. Als je dus iets anders wil gaan doen moet je overstappen op een andere.

De Panasonic heeft mn pa ook gehad. Hele prima camera om mee te beginnen.

Nadeel kan zijn de kleinere sensor. Dus minder lichtsterk etc. Maar de sensor (ik meen een 1”-sensor) is nog altijd groter dan die van je S23.

Leuke van dit soort camera’s is dat je alles bij de hand hebt in 1 pakket. Daarnaast kun je oefenen met alle functies die je op een systeem/dslr ook hebt en als je tweedehands koopt verlies je misschien max 100-150€ op aankoop-verkoop.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

@Thoraxx Moest toch weer even aan dit topic denken, hebben een hondje thuis om op te passen. En dacht toch even het verschil tussen telefoon en simpele dSLR met F1.8 35 mm laten zien bij wat donkere licht omstandigheden.

Foto met D3500 met 1.8 onbewerkte JPG.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNpLjcA85RsXw0hqiTlvW2I0cSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2wRB5SeHegEsek51tup1Fuo.jpg?f=fotoalbum_large

Telefoon Motorola G Pro (geen topklasse telefoon).
Met wat croppen en blurren via Snapseed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORCSGte8qlfvh9eWFRUNX2I0jvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9ZMQEZetBHfadLyLNj58EI2.jpg?f=fotoalbum_large

En dan weet ik weer waarom hier steeds een dSLR voor het grijpen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Barrycade schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:02:
@Thoraxx Moest toch weer even aan dit topic denken, hebben een hondje thuis om op te passen. En dacht toch even het verschil tussen telefoon en simpele dSLR met F1.8 35 mm laten zien bij wat donkere licht omstandigheden.

Foto met D3500 met 1.8 onbewerkte JPG.
[Afbeelding]

Telefoon Motorola G Pro (geen topklasse telefoon).
Met wat croppen en blurren via Snapseed.
[Afbeelding]

En dan weet ik weer waarom hier steeds een dSLR voor het grijpen ligt.
Nice! Dat verschil zie je wel heel duidelijk inderdaad. Bedankt dat je dit laat zien. Ik ga me nu verdiepen in de mobiel en daarna een camera kopen. Eens zien hoe bij mij dat verschil gaat zijn 😊
Pagina: 1