Ervaring steenstrips: tot onder maaiveld zonder ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 22:24
Hi allemaal,

Bij vrijwel ieder bouwwerk wil je dunne wanden om bij gegeven buitenmaten, een zo groot mogelijke binnenruimte te hebben. Daarnaast is een onderhoudsvrije/arme gevel en een lichtgewichte gevel ook prettig. Het maakt de fundering lichter (want geen bakstenen) en ook eenvoudiger (want geen metselsponning nodig).

In mijn geval komt de schuur aan 2 zijden op de erfgrens en de buren zouden natuurlijk op hun erf iets voor de gevel kunnen zetten waardoor ik er voor onderhoud niet meer bij zou kunnen :/ . Daarnaast wil niet voor onderhoud steeds bij de buren willen aankloppen voor toegang. Vandaar dat ik een onderhoudsvrije gevel zoek.

Daarom spreken steenstrips op een houtskeletbouw frame mij aan. Echter, dan wil ik wel dat de strips tot onder het maaiveld doorlopen zodat het geheel de uitstraling van een gemetselde gevel heeft. Zoiets;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umeuHq7lZy6_RA0Fmlc9bZ7HA7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ywUY56K935aTL32EbYrWabmU.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring met steenstrips en of dat op deze manier zo kan?
Ventilatie achter de strips is dan natuurlijk niet mogelijk. Online vind ik zowel oplossingen met en zonder ventilatie (waarbij onder het maaiveld natuurlijk altijd zonder ventilatie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:44
Ben je niet bang dat de steenstrips makkelijk beschadigt kunnen worden aan de kant van de buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
die van mij lopen door tot net onder het maaiveld.. zonde van het geld om ze onder de grond te plaatsen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:24:
die van mij lopen door tot net onder het maaiveld.. zonde van het geld om ze onder de grond te plaatsen imho.
Dus ook geen ventilatie, maar wel op HSB? Heb je misschien een tekeningetje/detail van hoe jij het hebt gedaan?

Ja eens, niet verder naar beneden dan dat ze zichtbaar zijn. Het feit wil dat de tuin van de buren op de erfgrens meteen ca. 25cm lager is. Dus dan kan ik ze op die zijde verder door naar onder laten lopen.
Dan heb ik ook nog een zijde waarvan ik verwacht dat die buren er een schutting of iets dergelijks weer voor gaan zetten. Alleen aan de bovenzijde steekt het dan boven de schutting uit. Maargoed alles moet natuurlijk wel UV-bestendig worden afgewerkt en dat is de XPS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
blackshelve schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:54:
Ben je niet bang dat de steenstrips makkelijk beschadigt kunnen worden aan de kant van de buren?
Mwa, ze morgen er niet in boren en verder is het gewoon baksteen met voeg natuurlijk. Heb jij ervaring met het snel beschadigen van steenstrips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:33:
[...]

Dus ook geen ventilatie, maar wel op HSB? Heb je misschien een tekeningetje/detail van hoe jij het hebt gedaan?

Ja eens, niet verder naar beneden dan dat ze zichtbaar zijn. Het feit wil dat de tuin van de buren op de erfgrens meteen ca. 25cm lager is. Dus dan kan ik ze op die zijde verder door naar onder laten lopen.
Dan heb ik ook nog een zijde waarvan ik verwacht dat die buren er een schutting of iets dergelijks weer voor gaan zetten. Alleen aan de bovenzijde steekt het dan boven de schutting uit. Maargoed alles moet natuurlijk wel UV-bestendig worden afgewerkt en dat is de XPS niet.
damwand profiel? zonde om dure steenstrips te gebruiken. als er toch een schutting voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
blackshelve schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:54:
Ik heb een steenstrips muur daar wild eik een buitenlamp aan ophangen en dat heeft me 2 m6 steenspoortjes gekost. Mokerhard materiaal die strips. Dus die beschadiging is afhankelijk van de kwaliteit strips lijkt me.

Ik heb mijn strips niet onder het maaiveld gedaan. Das zonde. Neem dan een kantplank van cementvezel bv @MWDKing

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:53:
[...]

Ik heb een steenstrips muur daar wild eik een buitenlamp aan ophangen en dat heeft me 2 m6 steenspoortjes gekost. Mokerhard materiaal die strips. Dus die beschadiging is afhankelijk van de kwaliteit strips lijkt me.

Ik heb mijn strips niet onder het maaiveld gedaan. Das zonde. Neem dan een kantplank van cementvezel bv @MWDKing
Heb je ventilatie achter de plaat waarop de steenstrips zitten?
Ik neem aan dat je de strips wel tot net onder het maaiveld hebt zodat je de kantplank niet ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:50:
[...]

damwand profiel? zonde om dure steenstrips te gebruiken. als er toch een schutting voor komt.
Goed idee voor die zijde. Heb je een detail van hoe jij de steenstrips hebt uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:05:
[...]

Goed idee voor die zijde. Heb je een detail van hoe jij de steenstrips hebt uitgevoerd?
Ja maar daar heb je niet veel aan omdat ze bij mij stoppen waar het hout van de "HSB" start. (ik heb zwarte potdekselplanken en eiken op de gevel)

Ik denk dat ik in jouw geval de opbouw zoiets zou doen
  • klimaatfolie
  • damp open isolatie
  • osb
  • xps+ steenstrips
(wel even in ubakus gooien)

dit is 1 van mijn vergunning aanvraag tekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQZztlDmeM0LlOD5wpuCG_ZDpoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KCj9HKH7LrgowSU9BfMZDqf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 24-12-2023 19:32 . Reden: foto fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
MWDKing schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:04:
[...]

Heb je ventilatie achter de plaat waarop de steenstrips zitten?
Ik neem aan dat je de strips wel tot net onder het maaiveld hebt zodat je de kantplank niet ziet?
nee mijn steenstrips zitten op isolatie en een stenen muur. Ik postte meer om aan te gevend at beschadigingen niet heel erg waarschijnlijk zijn.
Een kantplank blijf je normaal zien. het is de kant van de buren he, die zien die kantplank, jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:28:
[...]

Ja maar daar heb je niet veel aan omdat ze bij mij stoppen waar het hout van de "HSB" start. (ik heb zwarte potdekselplanken en eiken op de gevel)

Ik denk dat ik in jouw geval de opbouw zoiets zou doen
  • klimaatfolie
  • damp open isolatie
  • osb
  • xps+ steenstrips
(wel even in ubakus gooien)

dit is 1 van mijn vergunning aanvraag tekeningen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Bedankt voor je tekening. De situatie is inderdaad anders in mijn geval, maar ik ben er in ieder geval achter dat ventilatie achter steenstrips niet nodig. Ubakus geeft ook een prima uitkomst. XPS wordt wel erg prijzig i.c.m. met steenstrips. E-board beveelt wel cementgebonden platen aan om de stenen op te lijmen. Dan zou het zoiets worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r5oKeAQNykL2ht8KTdP56y6r2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcsCv2zDugC2ZlBsGw3FbIug.png?f=fotoalbum_large

Cementvezelplaten zijn helaas ook wel redelijk prijzig, maargoed.

[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 25-12-2023 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-07 23:10

empi_tweak

Solution creator

Ik bouw met cellenbeton ipv hsb en in combinatie met steenstrip panelen werkt dat perfect. Onze panelen hebben al schroefgaten en sluiten makkelijk aan elkaar aan. Afvoegen en klaar is kees. Je ziet niet eens dat het steenstrips zijn 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34_1mivK_HO97Yw3uN3smEf--zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hq5vf6UycDi17ICLZaZ4Hl5B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXroZFv6eaIvYgtXVgw2xlaK0Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aB72mQoK6OiZPN9L1b33egp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon helaas even geen andere foto's vinden.
Bij dit project hebben we onderaan het huis een zogenoemde verjonging gemaakt zodat de steenstrips niet verder naar voor staan dan de rest van de gevel.

Voor de mensen die het eindresultaat willen zien: https://isoblok.nl/portfolio/zevenaar/
(Ben hier persoonlijk heel erg trots op 🙃)

Even terug naar het topic: vanaf volgend jaar ben ik officieel dealer van deze steenstrip panelen in de benelux. Het zijn pur platen met daarop echte (dunnere) bakstenen en zijn ook geschikt voor onder het maaiveld.

Deze heb ik in allerlei diktes, kleuren en verbanden. Als je wil kan ik later wel eens kijken voor de technische tekeningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
empi_tweak schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:58:
Ik bouw met cellenbeton ipv hsb en in combinatie met steenstrip panelen werkt dat perfect. Onze panelen hebben al schroefgaten en sluiten makkelijk aan elkaar aan. Afvoegen en klaar is kees. Je ziet niet eens dat het steenstrips zijn 😎

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kon helaas even geen andere foto's vinden.
Bij dit project hebben we onderaan het huis een zogenoemde verjonging gemaakt zodat de steenstrips niet verder naar voor staan dan de rest van de gevel.

Voor de mensen die het eindresultaat willen zien: https://isoblok.nl/portfolio/zevenaar/
(Ben hier persoonlijk heel erg trots op 🙃)

Even terug naar het topic: vanaf volgend jaar ben ik officieel dealer van deze steenstrip panelen in de benelux. Het zijn pur platen met daarop echte (dunnere) bakstenen en zijn ook geschikt voor onder het maaiveld.

Deze heb ik in allerlei diktes, kleuren en verbanden. Als je wil kan ik later wel eens kijken voor de technische tekeningen
toon volledige bericht
Ik heb een vergelijkbaar systeem gebruikt van Thermosteen. Erg mooi spul en prima te verwerken.

Pagina: 1