Koopadvies prijs kwaliteit tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zoek een?
Vrij heldere tv met hoog contrast maar betaalbaar (middenklasse tv). Dat wil zeggen minstens rond een 300 nits full screen. En met gemak 1000 nits (10 - 25% window) of zelfs tegen 1500/2000 nits peak brightness. Maar dat laatste die 1500/2000 nits is minder belangrijk dan 300 nits full screen.
Zonder of minstens zeer weinig advertenties tijdens gebruik te zien. Ik hoorde dat Samsung daar nu het slechts bij scoort. En heb geruchten gelezen dat LG daar ook volgend jaar aan gaat beginnen helaas. Hoe staan Sony, Philips en Pana hierbij? Liefst Dolby Vision ondersteuning erbij en toch minstens 2 of 3 hdmi 2.1 aansluitingen. Dus Samsung valt in principe weg.

Periode dat ik mijn huidige tv wil vervangen moet rond Black Friday 2024 of wintersolden januari 2025 zijn. Dus heb nog een jaartje om te sparen voor een tv, + ps5 pro (sept 2024 wordt die verwacht) + sound bar / home cinema in 1 keer te kopen. Maar alles samen zal het een dikke 2000 kosten.

Wat is je budget?
Budget ligt rond €899 maar momenteel kijk ik nog naar modellen tot €1499.
Vanaf €899 voor zoiezo een 55 inch tot ongeveer €1400 voor een 65 inch tenzij het een gesoldeerde 55 inch topmodel is maar zo’n €1350/€1400 is echt mijn maximumbudget, liefst iets minder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral (actie) films en series bekijken maar nu en dan eens (sport, race, gta) gamen. Dus zoiezo 100 en 120hz ondersteuning, 144hz mag.

Wat heb je zelf al gevonden?
Qua prijs kwam ik momenteel (het goedkoopst) uit op een 55 inch LG B3 maar in de winkel kijkend naar de vele OLEDs tegenover de LED tvs vond ik de LED tvs mooier, iets duurder maar met meer kwaliteit en helderheid dan de B3 is dus aangeraden, de LG B3 zie ik als een minimum. De LG G3 met MLA techniek komt misschien in 2024 binnen mijn budgetbereik. Deze (heldere) oled heb ik nog niet gezien. Alsook de beste (qd) oleds van Sony, Samsung, Panasonic of Philips.

Welke vragen heb je hier nog over?
Komt de Sony 55A75L nog naar onze winkels?

Ik twijfel dus ergens tussen LG G3, Sony’s goedkopere (QD) Oleds.
Van Philips en Panasonic ken ik niet veel maar Panasonic en Oled dat zal denk ik net als Sony meestal buiten mijn budfet vallen.
Om een goede aankoop te doen voor een correcte prijs weet ik dat je best met nieuwe modellen best minstens 6 maanden wacht, meestal vanaf rond Black friday of zelfs januari tijdens de wintersolden.
Daarom kijk ik vooral nu naar de latere modellen die dit jaar zijn uitgebracht en ook de vroege aankomende modellen voor 2024 die binnen 2 weken gepresenteerd worden op CES 2024, daar richt ik mijn ogen naar de verschillen tussen de aankomende LG C4 die moet volgens mij in solden binnen mijn budget passen en hoop dat die van MLA techniek wordt voorzien en de huidige LG G3 die nu rond €1550 kost voor een 55 inch, hopelijk gaat daar nog een dikke 10% vanaf. Maar qua merk wil ik graag eens Sony proberen ivm Playstation 5 Pro die ik daaraan wil koppelen. Maar Sony kost algemeen ook een stuk meer dan LG...

[ Voor 54% gewijzigd door VerbeureM op 24-12-2023 16:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:44
Wat bedoel je met adds? bedoel je knoppen op de afstandsbediening of filmpjes in de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
99ruud99 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:58:
Wat bedoel je met adds? bedoel je knoppen op de afstandsbediening of filmpjes in de software?
Ik lees dat er nu op enkele smart tv’s advertenties komen/zijn bij gebruik.
Zelf gebruik ik momenteel een oude plasma Panasonic.
Maar verbruikt teveel (zo’n 275 watt voor een 42 inch) en wordt met bijna 20000 branduren en volgend jaar 16 jaar oud echt te donker (zelfs bij gewoon daglicht zonder zon, met de zon op de tv is het ramp maar daarvoor komt nog zonnewering ook, dus een vrij heldere oled voor SDR en HDR content volstaat dan). Een nieuwenplasma was ook maar 100-150 nits full screen denk ik...

[ Voor 12% gewijzigd door VerbeureM op 24-12-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05 18:41
Direct zonlicht op de een OLED TV dien je te vermijden, UV kan permanente vlekken veroorzaken.

Enkel de high end OLED TV's voldoen aan jouw eisen m.b.t. de helderheid, hierbij klinkt het alsof je niet helemaal weet hoe de gemeten nits zich in de praktijk verhouden. In SDR dien je niet naar de full screen waardes te kijken aangezien niemand de hele tijd naar een volledig wit vlak zit te kijken, 25% window komt veel dichter in de buurt van echte content. Hierbij zitten de OLED TV's met WBE paneel en zonder heatsink rond de 400 nits, meer dan voldoende om overdag in 90% van de situaties TV te kijken. Hou hier rekening mee dat de meeste LG OLED TV's een glossy toplaag hebben en bij veel omgevingslicht dit storend kan gaan reflecteren, de Sony A8xL/ A8xK en Panasonic OLED modellen hebben hier minder last van door de semi-glossy toplaag.
Periode dat ik mijn huidige tv wil vervangen moet rond Black Friday 2024 of wintersolden januari 2025 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfATCWNu-2emshOHBNfkYMYyxyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5G9Wz8qMSsHeNJZiGEC41qt.jpg?f=user_large

Waarom maak je dan nu, dik jaar van te voren, een topic aan?

De TV-markt fluctueert enorm en er valt niets zinnigs te zeggen over wat er wel of niet binnen jouw budget zal vallen en welke TV met jouw budget op dat moment de beste koop is.

Ook over een jaar zul je rond de 1100 - 1600 euro voor een goede 55'' OLED betalen, en zal een 65'' OLED rond de 1300 - 1700 euro kosten. Een LG C4 met MLA kun je uit je hoofd zetten, gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
Freshouttheoven schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:27:
Direct zonlicht op de een OLED TV dien je te vermijden, UV kan permanente vlekken veroorzaken.

Enkel de high end OLED TV's voldoen aan jouw eisen m.b.t. de helderheid, hierbij klinkt het alsof je niet helemaal weet hoe de gemeten nits zich in de praktijk verhouden. In SDR dien je niet naar de full screen waardes te kijken aangezien niemand de hele tijd naar een volledig wit vlak zit te kijken, 25% window komt veel dichter in de buurt van echte content. Hierbij zitten de OLED TV's met WBE paneel en zonder heatsink rond de 400 nits, meer dan voldoende om overdag in 90% van de situaties TV te kijken. Hou hier rekening mee dat de meeste LG OLED TV's een glossy toplaag hebben en bij veel omgevingslicht dit storend kan gaan reflecteren, de Sony A8xL/ A8xK en Panasonic OLED modellen hebben hier minder last van door de semi-glossy toplaag.

[...]

[Afbeelding]

Waarom maak je dan nu, dik jaar van te voren, een topic aan?

De TV-markt fluctueert enorm en er valt niets zinnigs te zeggen over wat er wel of niet binnen jouw budget zal vallen en welke TV met jouw budget op dat moment de beste koop is.

Ook over een jaar zul je rond de 1100 - 1600 euro voor een goede 55'' OLED betalen, en zal een 65'' OLED rond de 1300 - 1700 euro kosten. Een LG C4 met MLA kun je uit je hoofd zetten, gaat niet gebeuren.
Waarom ik nu al wat rondneus is om zeker een goede aankoop te doen en dan enkele reviews te volgen als er nog twijfel blijft tussen 2 modellen. De kans is toch groot dat ik met Black Friday 2024 nog een model uit 2023 zal kopen. Prijs/kwaliteit is dat meestal het beste.

Vraag aan u? Komt de Sony A75L naar Benelux?
Als je moet kiezen tussen LG G3 en Sony A8xL... Welke zou je kiezen?
Ik ga ervan uit dat beide 55 inch modellen in 2024 nog wat verder dalen. Momenteel €1550. Ik hoop dat daar nog €250 af kan.
Of toch een grotere mini led zoals een 65 inch TCL C845 voor nog geen €1100...

Bij een nieuwe aankoop gaat mijn gedachte er nu ook vanuit dat een tv geen 15 jaar mee moet gaan, vroeger was het vervangen wanneer de tv kapot ging maar nu veranderd technologie zo snel... Nu kijk ik meer naar een houdbaarheid van +/- 8 jaar. Sneller veranderen maar dus ook niet meer het maximum willen betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door VerbeureM op 25-12-2023 02:22 ]